Bukefalos 28 år!

Ridhusunderlag.

Minstral

Trådstartare
Till sommaren kommer vi att bygga ridhus:banana: Vi har redan bestämt oss för vem som ska bygga till oss men nu underlaget är ju lite knepigare.

Jag har bestämt att jag ska ha rubberground och sen stenmjöl, men vad ska man ha för topplager? Jag har varit väldigt mycket inne på fibersand men har nu läst att många är negativa till det så jag börjar tveka.

Så jag tänkte ta del av bukes experter, fram med era tips, ris och ros angående olika underlag:)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Där jag står är det Fibersand, med klippta gummidäck i decimeterlager längst underst som svikt...

Jag har ridit på diverse olika underlag och tycker detta är det bästa.

Jag har bara dålig erfarenhet av Terratex. Hårt, blir halt och luktar unket... MEN allt beror på vad man ska göra i ridhuset...

Hoppning, dressyr, western behöver olika typer av underlag...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Va ?

Ett underlag oavsett typ behöver skötas på det sätt som just det underlaget kräver . Det låter inte som din Erf är ngt som skötts som det ska . Hur i sjutton lyckas du få det både hårt och unket Liksom ? :(

Rättelse : vårt heter exakt B -tex . Är en variant av terratex, och med sand blandning .
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ingen aning =P men där jag åkte tränade hade de terratex för många år sedan (Nu är det fibersand inlagt i det ridhuset)

Men de var liksom hårt, men de översta lagret som sladdades var ju inte hårt men de rullade på de hårda undre lagret...
Unkenheten kom när det var varmt ute eller regnade så luften var fuktig...
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Som sagt underlag är ju en hel vetenskap hur det 1är grundat och kombinerat och 2 hur det underhålls .

Jag skulle därmed vara jätteförsiktig med att döma ut en viss typ av underlag utan bakgrund och insatthet hur det lagts och underhölls enligt direktiv , innan jag presenterade det som ett dåligt val av underlag ....
 
Sv: Ridhusunderlag.

Är inte terratex just fiber+sand?

Jo det är det men fiber blandningarna och exakt vad de består av och till vilken procent i fråga om blandning är avgörande och det heter därmed olika namn beroende på vad exakt man lägger .... Komplicerat som sagt om man ska grotta i det .

Fibersand är en annan kategori utifrån det .
 
Sv: Ridhusunderlag.

Efter att ha både nyanlagt och bytt ut gamla underlag av diverse kvalité kan jag bara konstatera att det underlag som funkar i ett ridhus inte nödvändigtvis blir lika bra i ett annat, oavsett om förarbetet är gjort efter konstens alla regler. Markens beskaffenhet undertill spelar i allra högsta grad in. Bäst resultat med mest "lika" förhållande har vi fått genom att på den schaktade terassen börja överbyggnaden med bärlager typ 0-90. Tjocklek lite beroende på undergrunden.
Så lite beroende på hur dina marker ser ut så kan det bli ganska rejäl skillnad mellan två olika "närbesläktade" underlag.
Sen är det givetvis som Mackan sa. Inget underlag blir bra om det inte sköts rätt.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Med tanke på hur negativt många hästar, inkl min, reagerade på Terra Tex/fibersand på en kurs på Strömsholm förra året så skull jag aldrig lägga in det i "mitt" ridhus. Flera hästar tappade framåtbjudningen blev snubbliga, tappade bakben etc. Personalen erkände att det var rel vanligt att hästarna reagerade negativt med tappad bjudning och snubblighet. Det anser jag inte vara ett gott betyg på ett underlag!!! Jag pratade även med min dåvarande hovis om detta och han berättade då att han blivit kallad som rådgivare (var klinikhovis) till ett stall där dom efter att ha lagt in fibersand hade mkt problem med hältor. Det slutade med att dom bytte ut det väldigt dyra underlaget och efter det så har hältorna försvunnit.. Problemet är enl honom att det är för bra grepp vilket ger väldigt stor påfrestning på leder och ligament.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Som sagts...
Underlag är en hel vetenskap ang kombinationer och hur det anläggs och sköts oavsett vad det är ...

Tycker tråden blir extremt oproduktiv då folk svarar utan att ens ha basic koll ?

Super : förstår inte öht din bedömning ? Fiber sand och terratex ?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Vad är det du inte förstår?? Jag berättar om mina erfarenheter om underlaget och man får väl ändå förutsätta att en anläggning som Strömsholm vet hur underlaget ska skötas... Terra Tex är ju lika med fibersand och jag ville förtydliga det..
 
Sv: Ridhusunderlag.

Terratex är inte ekvivalent med fibersand , det finns massor med olika typer av fiber så att dra likhetstecken mellan klassifikationen fibersand och terratex blir missvisande .
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Fibersand är bara benämningen på ett ridunderlag där man mixat sand med någon form av textil/gummi/silikon mfl -fiber. Terra-tex är själva fibermaterialet som man blandar i sanden.

Equi-pro fiber är en annan variant som även den är väldigt populär.

Man kan genom att ändra inblandningen få väääääldigt olika egenskaper på materialet. Exempelvis kan man variera hur trögt/strävt materialet beter sig beroende på hur man vill att det ska ta upp krafterna från hästarna. Man kan få det till att vara vattenhållande i olika hög grad mm mm. Variationen är oändlig.

När vi får in en förfrågan på ett ridhus/ridbanebygge så rekommenderar jag alltid kunden att testrida olika banor/ridhus på sin egen häst, och med det och aktuell budget som utgångspunkt så får man kontakta anläggarna av den aktuella banan och försöka göra kundens ridbana/ridhus så nära önskemålet det går.
Bara anlägga efter devisen av vad kunden hört ska vara bra men aldrig ridit på själv, bäddar för klagomål och missnöjda kunder efteråt. Alla gillar olika.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Bra förklaring!!

Tycker det är så många som förkastar fiberunderlag, när det finns så många olika former av just fiber/sandblandingar!
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 607
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp