Bukefalos 28 år!

Ridhusunderlag.

Sv: Ridhusunderlag.

Detta du skriver är ju också vad jag har hört. Därför vill jag ha lite olika åsikter. Har tävlat en del på fiber och gillar det skarpt, men det är ju skillnad på att tävla en gång och att rida flera gånger i veckan på det. Vilket underlag tycker du är det bästa?
 
Sv: Ridhusunderlag.

kl

Många i tråden talar varmt om Terratex och det är ju just detta underlag jag är inne på att lägga in, men eftersom jag är färgad av att jag gillar detta underlag så suger jag ju såklart snabbt åt mig av det positiva, därför jag startat tråden, vill både ha ris och ros av underlag. Dock är det ju mer intressant om man inte bara dissar ett underlag utan då även rekommenderar ett annat:)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Jag tycker 0,8 sand med träflis är det som jag har upplevt att hästarna har trivts bäst på. Lätt att underhålla och dammar inte eftersom träflisen binder fukt. Man behöver dock fylla på med flis ibland för att uppräthålla funktionen.

Jag vet inte vad Strömsholm har för blandning på sitt underlag men samtliga hästar som var med på kursen blev väldigt svettiga och trötta av ett vanligt dressyrpass och vi var flera som var väldigt besvikna då vi inte kunde få ut så mkt som vi ville av kursen för att det knappt gick att rida hästarna. Kul när man betalar dyra pengar för en kurs.. Jag blev iaf grymt avskräckt och skulle aldrig åka på kurs eller tävla mer på det underlaget med min dåvarande häst. Skulle heller inte stalla upp min häst på en anläggning med fibersand. Detta är min uppfattning sedan får andra tycka som dom vill!
 
Sv: Ridhusunderlag.

Men det låter som att underlaget var djupt om hästarna blev så svettiga?

I vilket av alla deras ridhus var ni?
 
Sv: Ridhusunderlag.

Vi var i dom nya röda ridhusen vid vägen. Det var absolut inte djupt utan kändes tvärtom ganska stumt när man gick till fots. Det skillde sig ngt mellan dom två röda, det stora var ngt djupare och där upplevde jag att hästen var ngt mer tillfreds men fortfarande absolut inte sig själv. Trodde först att det var ngt som var fel på min häst men fick sedan höra att flera hade problem.. Jag pratade även med min tränare om detta då jag var så besviken och även funderade på om hästen hade ont och då berättade min tränare att hon oxå hade problem med sin häst på fibersand. Hon tävlar på GP nivå.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

som sagt så skulle jag akta mig för att förmedla kunskap om sk fibersand utifrån din redovisning efter som som sagt fibersand är en kategori benämning och blandningarna som bestämmer underlaget i sig därutöver, är rätt rejält mer komplexa. i dina svar har du inte förstått det utan tror att fibersand i sig är ett anlagt material i sig.

dimensionerna på sand och komplement utöver sand är ett oerhört kompext sammanhang med många variabler, så det krävs att man har rejäl expertis av att anlägga underlag och varför man gör olika blandingar för att uttala sig öht. Inte ens dessa experter gör uttalanden och klassar ut vissa anläggningars underlags blanding efter val de gjort ang. vad de anlägger. Eftersom frågan är så komplex och så mycket beror på hur det 1) underhålls i sig och lika mycket 2) vad underlaget ska passa för typ av ridning.

om strömsholm gjort en missbedömning i fråga om sin sammansättning av material utifrån vad det används som så är det ju ytterligare ett exempel hur komplext det är, särskilt i fråga om vad man tror man vet om material och hur leverantören förmedlar sin kunskap. väldigt beklagligt oavsett vad.

som sagt, underlaget är en veteskap i sig och det är därför jag kommenterar att kallar man alla syntet bladningar för terratex/ fibersand så har man gjort det väldigt missanpassat enkelt för sig, och det är anledningen till mina rättelser och kommentarer i sammanhanget.

Hoppas ingen konsulterar bukefalos öh.t ang seriösa frågor. som vanligt :) brukar vara mitt standardråd....
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Vadå akta mig?? Är det ngn form av hot? Jag har enbart skrivit om mina erfarenheter av att rida på fibersand inte berättat hur man anlägger ett underlag.. Du får tycka att Terra Tex är det bästa som hänt dig men du får tåla att alla inte håller med!

Det är just Terra Tex som dom har lagt in på Strömsholm sedan vilken blandning har jag ju naturligtvis ingen aning om. Anledningen återigen till att jag skrev fibersand var för att förtydliga att Terra Tex är just fibersand..

Eftersom jag och många i min kurs samt min dåvarande hovis (klinikhovis på en av Sveriges största kliniker) och min tränare som rider GP upplevde fibersand negativt så ger inte jag det underlaget några pluspoäng!! Ska tillägga att tränaren och hovisen inte pratade om Strömsholm utan deras erfarenheter gällde andra stora anläggningar men dom anläggningarna kanske oxå hade valt fel eller skött det fel..... Och då måste jag säga att om det är så svårt att underhålla eller få det rätt då är jag ändå skeptisk till underlagets lämplighet..

Nej det är ju jätte dumt att höra sig för på forum vad folk har för erfarenheter, det är mycket bättre att köpa med hull och hår vad säljare säger om sina underlag?!? För marknaden svämmar ju över av oberoende experter som bara väntar på att delge en eventuell köpare sina råd.. Obs! Ironi..:meh:
 
Sv: Ridhusunderlag.

Jag tror du förstod exakt vad jag skrev ang. akta, dvs inte direkt smart att döma ut ett underlag när man inte öht vet vad underlaget består av. Jag tror alla har förstått att du är negativ mot "fibersand" och din uppfattning av vad sådan består av.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Delvis kl
Alla underlag behöver ju skötas rätt och alla underlag har sina plus och minus sidor. Finns en ganska bra klipp på youtube ? Med Lasse Roepstorf där han berättar underlagets påverkan på hästen.

Tror du ts ska tänka igenom vad du vill göra i ditt ridhus och vilka möjligheter du har att sköta det rätt!
För några år sedan var ju fibersand blandningar det enda rätta bland alla ryttare. Det är bra fäste, och ger bra svikt. Men nu hör man fler och fler som är kritiska även bland tävlingsryttare. Vad man inte gillar är att glidmomentet förkortas vilket ger större påfrestningar för hästen i landningen efter hinder t. Ex

Själv gillar jag fästet, ogillar dock att det låter så stumt. Rider hellre på vanlig tratitionell botten men förstår att fibersand är ett bättre val om man ska ha hopptävlingar på högre nivå.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Och jag tror alla förstått att du tycker fibersand är det bästa som finns..! Så man måste vara expert på underlag för att delge sin uppfattning om hur man uppfattat att underlaget är att rida på.. Märkligt, det utesluter ganska många här inne och eftersom du anger att det är såå fruktansvärt komplext så lär det inte finna många i hela Sverige som kan ge sin uppfattning heller.. Strålande läge för säljare.. Jag kan inte läsa någonstans att du ifrågasatte kunskaperna hos dom som är positiva till fibersand.. Men det kanske är så att så fort man är positiv så har man förstått hur komplext underlaget är.. Naturligtvis så skiljer det på hur man anlagt underlaget och hur man sköter det, det gäller väl alla underlag och inte bara fibersand. Kan dock som jag skrev tidigare tycka att om en anläggning i Strömsholms klass inte kan anlägga det rätt och dessutom inte sköta det rätt vem kan då klara av det??
 
Sv: Ridhusunderlag.

Nej kära Super, jag tycker inte fibersand är det bästa som finns. Fibersand är ett samlingsnamn precis som tidigare förklarats. Hur ett fibersand material beter sig beror på dess sammansättning. så återigen: jag har förstått att du är hundra på att fibersand suger, och dina källor med dig. Det jag har "rättat" dig på är att samlingsnamnet fibersand i kombo med din negativitet blir missvisande rådmässigt.

Du har helt rätt i din spekulation att det är jättesvårt som konsument att förstå allt involverat och att man i många fall ligger i händerna på leverantörer. Som du säkert förstår gäller det problemet underlag i största lag. Jag tror många också har svårt att förhålla sig till de olika underlagen och hur det påverkar deras egen tanke med underlaget - vad för typ av hästar ska gå där, hur mycket och i vilket arbete osv. Ridskolehästar blir ju extra utsatta eftersom de jobbar många många timmar i veckan på ett och samma underlag, och ofta med mkt obalanserade ryttare ovanpå det.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Men snälla Mackan.. Ska du klappa mig på huvudet oxå.. Hur ska jag få dig att förstå att jag vet att fibersand är ett samlingsnamn och att jag skrev Terra Tex/fibersand enbart för att förtydliga att Terra Tex hör till gruppen fibersand! Och var har jag gett några råd i överhuvudtaget?? Jag har enbart skrivit hur jag och flera i min närhet uppfattat hur fibersand har varit att rida på! Samt att min dåvarande hovis hade negativa erfarenheter av underlaget. Om man skulle resonera som du så skulle det inte gå att ge någon feedback på något underlag eftersom det alltid går att göra annorlunda.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Vad jag kan se har S-holm en typ av fibersand som heter degrondslag.

Jag har inte sagt ett ljud om att du inte får ogilla det underlag strömsholm har. Jag har sagt - återigen att du inte kan använda benämningen fibersand rakt av när du kritiserar, det blir missvisande. Det är ju bara den nyansen jag försöker förklara för dig, så får vi enas om att vara oense utöver det?
 
Sv: Ridhusunderlag.

Märkligt för instruktörerna sa till mig att det var Terra Tex men dom kanske var felinformerade vad vet jag. Jag har ju inte skrivit någonstans att all fibersand är skit utan jag har ju förklarat var jag har fått min negativa uppfattning ifrån och genom att berätta att både hovslagaren och tränaren oxå har negativa uppfattningar klargöra att det inte bara är jag som har negativa erfarenheter och att erfarenheterna inte enbart härrör från Strömsholm. Jag har inte någonstans skrivit att jag hört alla säga att det är ett dåligt underlag eller fört vidare något obekräftat rykte från någon kompis kompis osv. Därför kan jag inte anse att jag gett missvisande kritik ang underlaget.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Jag tror folk har dålig koll över lag faktiskt, dvs det är så himla många olika varianter och olika blandningar och material för olika typer, att folk inte riktigt kan greppa det, och då kallar man allt för fibersand eller terratex typ. Det är bara det jag försökt få fram i tråden, och jag tänker då att det säkert även är så med tex din hovslagare som uttalar sig osv - det blir för lätt att uttala sig, fast det kanske egentligen borde ha varit mera belysande att då kritisera just den blandningen, det exakta "sorten" av fibersand och konstellation. Istället kritiserar man "fibersand" rakt av, och det blir missvisande.

Jag tror också som jag skrev tidigare, att en del har anlagt "fel" typ för den typ av arbete som sker på deras underlag. som exemplet med ridskolehästar, som exempel. Det säger sig självt att ett underlag som läggs på en topp arena för elithoppning, och därmed har ett supergrepp, inte blir bra för hästar som harvar runt fyrkantsspåret i diverse form och med diverse belastning 3-4 timmar om dagen, 5 dagar i veckan. Men allt fibermaterial läggs ju inte som topp-elit-hopp arenorna, det är där komplexiteten av det hela ju spelar in.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

För att svara mig själv...

Ja, Terra-tex är endast benämningen på fibern som blandas ner i valfri sandtyp...

I det ridhuset jag har möjlighet att rida varje dag finns det Terra-tex fibrer i vanligt stenmjöl.

Där är det även en ordentlig sviktgrund i form av 2dm klippta bildäck i botten (Geoduk över sedan olika bärlager innan stenmjöl och terratex)

JAG tror att anlednignen till att jag inte upplevt samma problem som Super, är för att just sviktlagret finns i det underlaget jag rider på.

För ca 6-7år sedan var det ju så att man skulle lägga in just ett sviktlager i botten på fiberunderlagen. Detta verkar ha försvunnit numera?

Ottomattan ska ju ge något mer svikt än bara fibersanden...
 
Sv: Ridhusunderlag.

Det finns många olika typer av fiber och blandningar av olika fiber för att i den blandningen sen kallas för ngt , tex b-tex, geogum-tex, geotex osv .

Olika fiber ska blandas med "rätt" typ av sand osv. Man kan sen som du säger även ha mattor, duk osv i olika kombinationer beroende på vad man vill uppnå med just det underlaget .

Sen är det inte bara svikt i sig som spelar in, "fel" svikt blir inte bra osv osv .

Säger som ngn annan : kolla gärna youtube klippet med Lasse Roepstorff där han berättar om de olika fyra faktorer som "gör" ett underlag . Det är jätteinformativt :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 607
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp