Bukefalos 28 år!

Ridhusunderlag.

Sv: Ridhusunderlag.

Ja alltså jag såg det för ett tag sen när jag hittade det efter att ha set diverse olika filmer på YT =)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ha ha jag blev förvirrad av underskriften men fattar att du menade dig själv eller hur , inte LR ? :)
 
Sv: Ridhusunderlag.

kl

Det är just denna diskussion jag vill ha. Jag kan ju inte fråga försäljarna eftersom de kommer ju bara tala gott om sitt underlag. Som jag skrev i första inlägget så kommer jag ha rubberground (bildäck är väl samma sak) i botten, så svikten får jag ju ändå. Jag har ju också hört att glidmomentet kortas och att det kan bli tungridet fast det inte är djupt. Men jag går mest på hörsägen har som sagt bara ridit på ett fåtal gånger själv.

Kommer även att åka runt och kolla på olika underlag. Angående skötsel så kommer vi sköta underlaget som vi kommer att få rekommendationer om. Vi kommer även att ha sprinklersystem så vi kan vattna efter behov.

När det gäller så mycket pengar som ett underlag kommer att kosta vill man ju inte lägga in "fel". Ska tilläggas att jag mest rider dressyr.

Så fortsätt gärna tipsa, hissa och dissa:D
 
Sv: Ridhusunderlag.

Eller så var det jag som var lite # måndagkvälltrög # ;)

Ministral : bra att du finner tråden vettig he he .
Vi har också sprinklersystem , det är en stooor fördel rent allmänt ang att sköta underlag ... Nu innehåller ju dessutom fiber varianterna alltid en komponent i blandningen som ytterligare hjälper till att bevara fukten, så har man såna bevattningsförutsättningar i kombination är det givetvis mkt positivt och blir lättare att sköta .

Rider också dressyr men vi har mest hoppinriktade inackar i stallet , vi har satsat på en allround blandning och den känns himla bra för syftet vi önskat .
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Jo, det lutar ändå mot någon typ av fiberblandning. Det är ju det jag vill ha, men vill ju inte att hästarna ska fara illa i längden. Men man läser ju nästan bara positivt om detta underlag även av proffsen. Hade gärna läst om jag hittat något negativt, men jag hittar faktiskt inget. Hojta gärna om någon ser någon artikel, jag vill läsa om allt:)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ridsport har haft ett par artiklar senaste året , om jag minns rätt i tids aspekt , där Ffa ridskolor upplevt problem . Fanns även ngn artikel med svar från leverantör , ang vikten att förstå vad man anlagt och vad det kräver för underhåll .
Kanske kan du kontakta Ridsport ang att få tillgång till ngn av artiklarna om du inte hittar på nätet ? Jag tycker det finns kritik på nätet i sig men aldrig på detalj nivå som sagt vad exakt man lagt in osv . Blir nog svårt att få sån detalj info tyvärr oavsett . Det bästa du kan göra är ju som du redan gjort sen länge - ha koll på "varnings flaggorna" ang kritik generellt och sen grotta ytterligare i vad som skiljer olika blandningar/ material namn åt osv .
 
Sv: Ridhusunderlag.

ad jag har förstått får ridskolor problem först och främst för att de rids väldigt mycket på spåret, underlaget blir då hårdare där. Underlaget trycks upp mot väggarna eftersom det går väldigt mycket hästar där varje dag och då räcker kanske inte leverantörernas "skötselråd" utan de måste in och göra större åverkningar för att få underlaget jämnt?

Dessutom kräver fiberunderlag, som inte har en ordentlig "rubberground", längre uppvärmning för att senor och ligament ska anpassa sig efter den lite stummare bottnen (Detta är mitt egna antagande) och där kan de kanske slarvas och därmed kan vissa få problem?
 
Sv: Ridhusunderlag.

Så kan det ju absolut vara, att det blir för stumt utan rubberground. Rubberground kommer jag ha oavsett vilket toppskikt jag väljer.
 
Sv: Ridhusunderlag.

Fast hårt på spåret blir det med alla underlag när man kör runt spåret flera timmar. Skillnaden borde enligt vad jag hört ligga i förkortat glidmoment.

Framgår av roepstorffs video att "svikten" i ett underlag beror på hur hårt du landar på det. Vilket skulle kunna tolkad som att tassande ridskolehästar inte får någon hjälp av svikten. Och därför blir mer beroende av glidmomentet?

Lite kan man oxå tänka att svikten kan göra hästen trött om den måste " hålla emot" lite och det kanske kan göra att hästar med mycket gång kan bli trötta om de inte är vana vid underlaget?

Fria spekulationer i intressant ämne!
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ja din teori om trötthet vs. glidmoment kan absolut ha ett samband!


Jag tror även att ett lösare topplager med fiber och sand ger mer glidmoment än ett vältrat och nyvattnat... (Detta är min egna uppfattning av det underlaget jag rider på)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Fast det där att rubberground skulle vara en förutsättning tror jag inte heller riktigt på som solklar "lösning" . Det är så mycket variabler i övrigt med i ekvationen med väldigt många variabler som spelar roll skulle jag fortfarande vilja envisas med . Inkl vilka hästar som ska gå på det och vilket arbete och hur de rids... Osv ;)

Ray : mkt intressant reflektion ang ridskolehäst och svikt .

Noone: håller helt med ang att ytan måste underhållas ;) som sagt .
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Ja de du nämner med att man ska räkna in vad för hästar och vad de hästarna ska göra på underlaget är VÄLDIGT viktigt att ta med i parametrarna när man väljer underlag!

Vissa fiber och sandblandningar ska vara hårdare packad medan andra lösare.

Rubberground finns, precis som själva sand och fiberblandningen, i en del olika varianter, med olika egenskaper...
 
Sv: Ridhusunderlag.

Tror jag absolut!
I ett "fluffigt" underlag kommer ju hoven att liksom röra sig igenom topplagret och få en gradvis uppbromsning.
På "hopp-preparerad" bana som är mycket vattnad blir det ju klart mindre rörelse i toppskiktet och då blir ju mötet med underlaget mer plötsligt även om det har svikt.

Just i hoppning är ju fästet i snäva svängar och det faktum att underlaget kan vara konstant en hel klass det som gör fiberblandningar så poppis. Det fästet kan man aldrig få med vanlig 0,8 och flis ! Dessutom är det svårt att få underlaget att hålla på kortsidorna- det släpper gärna även om man vattnar och välter.
I dressyr fungerar det ju till exempel bra att ha breeders klasserna på traditionellt underlag i Crafoord. Hoppningen har de ju en fiberhistoria på och det funkar ju bra- men jag tycker personligen att det ser lite stumt ut i landningarna just eftersom hoven inte glider alls nästan. Det måste anstränga musklerna hos hästen och när den blir trött är det såklart risk för skador.

Intressant ämne och svårt att hitta ett underlag som fungerar till allt!
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ja det är som sagt en hel vetenskap och oerhört komplicerat och avancerat utifrån hur olika underlag med x eller y mikro variabler i skillnad osv beter sig , och som vi är inne på , det i kombo med hur man rider och vad det ska ha för syfte och användas till .

Jag tycker det är super intressant och utmanande i sin komplexitet och Ffa utifrån hästarnas komplexitet i kombo .

Bra diskussion i övrigt ! Inkl Rays reflektioner som sagt !

I övrigt reflekterar jag över att mycket hype ang "fibersand" i denna diffusa generella kategori handlar mkt om just hoppning på elit nivå och där underlag därmed anlagts för enstaka prestationer där ryttarna vill ha supergrepp just för den prestationen ..
Det blir inte representativt för vare sig variationen i mix och sammansättning för underlag med fiber i sig , än mindre för hur gemene man tolkar fibersand i sig ...
Inte heller , pga de olika effekterna man anlägger utifrån behov , hur det översätter i om man dressyr rider och inte hoppar ....

Fiber är inte direkt kopplat till hoppryttare .... Men det är mest kritik mot fiber i den aspekten som kommer (bortsett från då ridskolorna vi diskuterat ) .
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Visst är det hoppfolket som skriker mest när det gäller underlag...

För några år sedan var det vanligt att kända ryttare anmälde sig till hopptävling och sen strök sig på plats på grund av att underlaget var kass ( ej fibersand alltså...) och sedan försökte sälja "sitt" underlag till den aktuella klubben.

Idag är det inte så självklart att allt som heter fiber är bra- man har völ förstått det du säger mackan-att det är lite mer komplext än så.
Svårt att ha ett underlag som fungerar till både elithoppning och ridskola, men det finns väl de som verkar lyckas med det oxå så det verkar ju gå!
Problemet är kanske att kunna preparera banan för vardagsridning oxå? Att de som tar hand om underlaget tänker hopptävling när de preppar underlaget varje gång?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Nä, jag tror inte heller att man "måste" ha rubberground för något underlag. Det är mer att jag vill ha det för min häst går så jäkla bra på det och jag gillar verkligen att rida på det:) Så där vet jag vad jag tycker och vill ha, men när det gäller toppskiktet är jag mer förvirrad.

Ska iväg och kolla på ett ställe som har sand och sågspån och gillar det skarpt. Duktig ryttare som har fött upp godkänd dressyrhingst, så det är inte vilken skogsmulle som helst:D

Någon som har erfarenhet och åsikter om sand och sågspån?
 
Sv: Ridhusunderlag.

Funkar bra men dammar om det blir torrt och flyttar sig ganska mycket. Men det är ju ett rätt vanligt underlag?
 
Sv: Ridhusunderlag.

jag tror elit hopparna*vägrar" annat än " fiber" om vi pratar om hur fiber blandas för elit prestation bana, allmänt, just pga ett annat underlag för stunden inte är lika optimalt för just den enstaka, elitprestationen just i den banan.

det är ju just detta jag försöker belysa.... ? fiber i sig betyder inte en elit hoppar bana.... men nånstans har ju den anläggandet i fråga om kombo och material mix osv blivit ekvivalent med "fibersand"?
trots att många elit dressyr ryttare osv lägger "fibersand" och i andra mixar och variabler som funkar utifrån det?

ang sand och spån: det funkar ju jättebra och det gör sand och barkflis med i rätt kombinationer och dimensioner osv.
Jag upplever att det inte dammar öht om man har ett bevattningsystem som sköts - sprinklers i taket lär vara noll problem tex.
enda nackdelen är att materialet förmultnar och förbrukas och därmed kräver konstant underhåll och anpassning och påfyllning. Går det för länge med det underhållet blir materialtet löst, släpper, och blir löst och dåligt. det är nackdelen.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 286
Senast: super
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 655
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 508
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 007
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vilken färg på papper?
  • Dressyrsnack 17
  • Hovlera

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp