Bukefalos 28 år!

Ridhusunderlag.

Sv: Ridhusunderlag.

:bow:jag tycker diskussionen är oerhört givande i denna tråd oavsett vem som håller med osv. jag hoppas Minstral som TS är ok med vändningarna och aspekterna som fortsätter också som sagt ;) är oerhört fascinerad av komplexiteten i just underlag och vad som gör ett underlag och alla variabler varför det upplevs fungera eller inte osv. det är super kompext! super att fler verkar engageras runt detsamma och förstår komplexiteten.!
 
Sv: Ridhusunderlag.

Tycker också att diskussionen är givande och gillar vändningen tråden ändå tar. Hade egentligen blivit rätt meningslöst om folk bara hade svarat: Jag gillar det men jag gillar inte det. Kommer ju hela tiden fram aspekter jag inte har tänkt på. Var nog lite naiv med att ett underlag kunde ha allt. Inser nu att man verkligen få väga för- och nackdelar med alla och utgå ifrån vad just jag vill göra på mitt underlag. Underlag som tenderar att bli djupa går fetbort, så mycket har jag bestämt mig för:)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Just om det blir djupt eller inte beror mycket på skötseln.
Fick höra häromveckan att den grupp som ridsporyförbundet tillsatt för att ta fram lämpliga underlagsrekomendationet till klubbarna kom fram till...
Att det perfekta underlaget finns inte - och de hade inte så mycket mer att säga!

När du hittar ditt perfekta underlag ts- fråga hur de sköter det! Hur många hästar som rids per vecka i ridhuset är oxå bra att veta!
Är ju extremt mycket svårare tror jag att anlägga och sköta ett ridhus där 40-50 ekipage om dagen rider och man dessutom har tävlingar i både dressyr och hoppning.
Ni som är nöjda med underlaget- hur sköter ni det?
 
Sv: Ridhusunderlag.

Delvis KL*

Ja, ett underlag måste ju vara anpassat för vad man ska göra på de... Där är vi överens =)

Sand och bark är ju ett annars väl beprövat och stabilt underlag (Med rätt skötsel)

Alla underlag kräver skötsel, på ett eller annat sätt.

Något jag tycker är viktigt är att man måste kunna binda någon form av fukt i underlaget under en längre tid, för detta behöver man någon form av fiber, syntetisk/halvsyntetisk (Fiber) eller naturlig (Bark eller liknande).

Vad för olika alternativ av naturliga fibrer finns det? Har olika barksorter olika egenskaper? Flis från olika trädslag?
 
Sv: Ridhusunderlag.

"Bark" flis skiljer sig effektmässigt beroende på typ ja ...

Råflis - dvs flis från färskt trä , behåller fukten och håller även längre i sig själv innan det förmultnar och måste läggas om , jmf med "torrbark" med den bruna ytan kvar .
Vi har haft sand/bark i många år innan detta byte och det har funkat super .

Olika typer av träslag och om det gör skillnad har jag ingen koll på ....
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Om jag inte har fel minnesmässigt nu , så har Minstral egen privat anläggning och inga inackar osv så ska de ha ridhus och dessutom sprinklersystem i taket så är ju förutsättningarna helt eminenta i sig , med många olika underlag att välja från som alla kan bli ypperliga med de förutsättningarna inkl skötsel som planeras .

Ang din fråga :
Vi har privat ridhus för 8 hästar men vintertid tillåter vi extern ridning på vissa tider och då kan det handla om kanske 30 talet hästar totalt veckovis .
Vi har sprinklersystem men vintertid kan det ju inte användas så vi saltar , harvar/vältar efter behov, ca 2 ggr/vecka .

Sommartid får man vattna på lite . Vi har trä ridhus och fukten stannar kvar fint , bara man stänger dörrarna när ingen rider därinne osv .
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ja herre je.
Anläggningen där jag står vattnar dagligen men har inte sprinklersystem. Harvar dagligen. Djupharvar två gånger per månad men det är svårt och hoppas gärna över. Men så är det ca 30 ekipage per dag som rider. Gör ju otrolig skillnad när man är så många.
Det svåra med att djupharva är att inte flytta runt underlaget. Men det gör ni inte så ofta när ni inte är så många?

Hur länge håller fibrerna i underlag? Är det obegränsat eller?
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ja då har ni ju en stor utmaning om ni vattnar manuellt och så stor belastning .
Superjobb att vattna manuellt om ni har så mycket ridning .

Vi behöver aldrig djupharva . Vare sig med sand/flis blandningen vi hade tidigare , eller med nuvarande fiber . Belastningen blir inte sån .

Syntet fiber är evighets ståndaktigt ...
Det är en av anledningarna till att vi bytt . Bark flis förmultnar successivt och Ffa när det vattnas . Det är ett föränderligt underlag i det att det förmultnar, blir till pulver , och då blir det halt och underlaget släpper om man inte fyllt på/ byter det regelbundet med framförhållning osv .
Ju mer det förmultnar desto mer flyttar sig underlaget . Så upplever ni det som problemet som kräver så mkt underhåll behövs det bytas . Då är anledningen att fliset blivit pulvriserat och därmed binder det inte sanden , och då flyttar sig underlaget .
 
Senast ändrad:
Sv: Ridhusunderlag.

Inte helt sant faktiskt. Underlag flyttar sig alltid. Men ju mer man använder ridhuset och ju mer man är tvungen att harva och särskilt djupharva desto mer märks det. Inte så att det blir berg och dalbana men det blir med tiden tjockare på vissa ställen och tunnare på andra.

Vårt underlag är nästan nybytt och justeras varje år för att det ska hålla sig jämnt.

Med andra ord behöver man inte byta fibersand om man mackar ordentligt? Det är ju en stor fördel!
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ja klart alla underlag rör sig. Jag menade att det låter som ert rör sig jättemycket om ni behöver djupharva flera gånger i veckan. Kanske är det istället att det nästan är helt nytt och inte riktigt satt sig än? Eller så är det som du säger, att just för att slitaget kräver att ni djupharvar, så blir det svårare att få det att ligga still i sig.

Nej man behöver inte byta fibern.
 
Sv: Ridhusunderlag.

kl

Jo det stämmer att jag har privat anläggning och vi kommer ha sprinklersystem. Det är möjligt att en och annan granne kommer att rida där men det kommer inte att bli hårt tryck. Dessutom kommer jag varken tillåta någon hoppning att tala om eller longering och dylikt. Det kommer mer eller mindre bli ett rent dressyrridhus. Så det är ju det jag kommer att utgå ifrån när jag väljer underlag. Men jag måste tänka på att vintertid kommer det bli ganska mycket ridhusridning. Det är ju inte så att vi här nere i Skåne har gnistrande vita snöfält att pulsa omkring på. Då vill jag ju ha ett underlag som är så skonsamt som möjligt.

Hur som helst följer jag tråden med stort intresse och suger i mig all kunskap och erfarenheter:)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Du har guldläge och som sagt , du är så noggrann i hur du utvärderar underlag (OBS jag menar inte via denna tråd ;) så oavsett vad du väljer med de förutsättningar du har , är jag övertygad om att du kommer ha ett superunderlag !

Ser fram emot rapporter sen vad det blev och hur det blev :)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Djupharvar två gånger/ mån som förtydligande. Anledningen är att när så många hästar rider packar det ihop allt och det bildas en hård skorpa som måste köras igenom...
 
Sv: Ridhusunderlag.

Förlåt - det skrev du ju ! Det är jag som virrar !

Ja med den belastningen förstår jag som sagt att ni har ett ytterläge . Men låter ändå som en bra anläggning som har koll och sköter det noggrant ?!

Tillägg : vad är det ni har i underlag ? Har du skrivit det redan och jag läst dåligt får jag ursäkta mig igen . Lat nu och orkar inte läsa bakåt ...;)
 
Sv: Ridhusunderlag.

Ingen fara!
Vanligt o,8 och spån och flis. Så kallat traditionellt underlag.
Fungerar bra men ju högre belastning desto fler svagheter kommer fram såklart! Rätt skött tycker jag det är ett bra underlag som går att anpassa till det mesta utom elithoppning:p
 
Sv: Ridhusunderlag.

tack :D

det underlaget håller jag med om vi har som sagt haft det och alltid varit nöjda så länge det sköts som det ska! det är ett mkt bra underlag som du säger, för dagligt bruk om det inte handlar om Elit hoppning.! väligt få har elit hoppning i sina vardags ridhus ;)

enda nackdelen är att underlaget kräver mkt mer påpassning eftersom det förmultnar och därmed förändras inom ngt år med den belastningen. Men det har ni ju koll på fullt ut så jag är inte förvånad att ni är nöjda med underlaget på det hela taget !
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 243
Senast: super
·
Anläggning Halloj! Det är dags för oss att äntligen efter 18 vintrar utan ridhus att äntligen den 19:e vintern bygga ett! Vi är en rätt lång bit in...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
18 607
Senast: Reville
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 428
Senast: QueenLilith
·
Anläggning Hejsan! Behöver hjälp med olika förslag på topplager och vad jag ska välja. Vi byggde en paddock för ett år sedan och gjort den...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp