Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Springsteen

Trådstartare
Nu har jag äntligen tid att komma igång och sy min ridkjol.

Jag har en helt fantastisk beskrivning som jag fått av en bukare, men jag sitter nu och funderar över vad jag ska sy kjolen i för tyg.

Jag har tänkt att sy en litet tjockare till vintern i ylle? och en tunnare bara för skojs skull.

Mitt nästa projekt är att sy upp en 1700tals riddräkt + en 1700tals korsett.
Jag blev frälst efter att ha varit hästskötare på en 1700tals marknad vid Sala Silvergruva.

Men jag börjar med ridkjolarna. :p

Vad har ni sytt era ridkjolar i?

Folk får gärna visa bilder på divsere egna kreationer. :bow: Gärna historiska om ni har sådana!
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Oj vad skoj det låter att sy egen ridkjol! Det har jag funderat på i flera år men inte kommit mig för, delvis pga avsaknad av mönster, men också för att jag inte vet vilket tyg som vore lämpligt att köpa. Hoppas det blir lite förslag på det här i tråden.

Har du möjlighet att dela med dig av beskrivningen? :)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Om du googlar "side saddle skirt pattern" får du upp flera olika ställen där du kan hitta mönster på ridkjolar - för jag antar att det är för damsadel du menar.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Det är Folshult här på bukefalos som har gett mig mönstret, prova att PMa henne! Jag är inte säker på om jag får dela med mig av mönstret själv.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Oj vad skoj det låter att sy egen ridkjol! Det har jag funderat på i flera år men inte kommit mig för, delvis pga avsaknad av mönster, men också för att jag inte vet vilket tyg som vore lämpligt att köpa. Hoppas det blir lite förslag på det här i tråden.

Har du möjlighet att dela med dig av beskrivningen? :)

Jag har ovckså funderar - efter att ha sett trådar här på Buke. Så jag hoppas med på att få mer inspiration....
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Vilken bra beskrivning!

Jag tänker dock sy en som går över baken på hästen. Har tyvärr inte hunnit sy något, det blev fullt upp igen. :mad:
Jag har inte ens hunnit köpa tyger! Sitter och glor på nätet nu och funderar vad som kan passa till en fux och en skimmel.
Det är jättesvårt. :p

En stallkompis har sytt en otroligt vacker kjol + korsett. :love:

ridkjol_by_eldfuxen-d5dshnx.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Visst är är det vackert. :love: Hon är bara så duktig, sytt korsetten själv och allt.


Jag har beslutsångest. Det finns ju så mycket vackra tyger. :love:

rosita_stor.jpg


anemon_blue_max.jpg


sippa_rosa.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

jag hade tagit tyg nr 2, nr kommer nog se ut som blått med röda prickar på avstånd, tyg nr 3 kommer nog inte hålla den färgen så särskilt länge i närheten av hästar :p.

tyg nr 2 tycker jag är finast ^_^.
........

har funderat över en 2delad ridkjol i ull, hade varit sååå mysigt på vintern :p. men tror jag ska investera i chaps istället, lättare och enkelt att göra rent efter att hästen attackerar en efter ridturen med skummig mun och bara måste få klia av sig det på en XD.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Blommorna är ganska stora på det första tyget och ser inte ut som prickar! :)

Äsch, jag ska ju sy en för skojsskull och bara ha när det ska vara fint. Dessa tyger är nyproducerade 1700tals tyger. :love:

Just nu tittar jag på tyger för en överdel och vill ha mönster på den. Tänkte att kjolen skulle gå i någon enfärgad blå nyans.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

aha, då kan det ju vara fint med med både nr 1 och 3 också :p.
men då säger jag ändå nr 2 eller 3 :)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag gillar det första tyget bäst. Själv är jag urusel på att sy (eller, jag har inget tålamod för det), så när min svärmor snart kommer på besök ska hon hjälpa mig att sy en ridkjol. Idag har jag beställt tyg, och det blev vadmal ytterst och poplin som foder, det ska tydligen vara vindtätt. Jag får lägga upp bilder här sedan när kjolen är klar!
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

...ditt fel att jag 9 pa kvallen borjar sy en ridkjol! Den blir omlott och fleecefodrad... vad sjutton ska jag med en san till? o0 men mysig verkar den bli i alla fall...

superfantasifull atm... kolsvart! :rofl: Satt igang med din! chuppchupp!! :banana:
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

jag hade tagit tyg nr 2, nr kommer nog se ut som blått med röda prickar på avstånd, tyg nr 3 kommer nog inte hålla den färgen så särskilt länge i närheten av hästar :p.

tyg nr 2 tycker jag är finast ^_^.
........

har funderat över en 2delad ridkjol i ull, hade varit sååå mysigt på vintern :p. men tror jag ska investera i chaps istället, lättare och enkelt att göra rent efter att hästen attackerar en efter ridturen med skummig mun och bara måste få klia av sig det på en XD.

En sån här kommer finnas i min stallgarderob till vintern. Både varm och hästkliarvänlig. :p
http://www.hippson.se/blogs/cissirules/smygtitt-pa-uhip.htm
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

:rofl:

Duktig du är!

Jag skaaa börja. Har haft så mycket att göra. Men eftersom att jag är världens veligaste människa så vet jag inte vad jag ska ha för färger. :p
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag har sytt en provkjol i lakansväv med hjälpa av videon Minda rekommenderade, den var lätt att förstå och jag är väldigt nöjd med resultatet. :love:

Uppsuttna bilder kommer snart. :)

Mayas-rda-ridkjol.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

:rofl:

Duktig du är!

Jag skaaa börja. Har haft så mycket att göra. Men eftersom att jag är världens veligaste människa så vet jag inte vad jag ska ha för färger. :p

Nu ar det skottpengar pa dig pa riktigt... for svart kjol var ju TRAKIGT (himla mysig blev den faktiskt!) sa... nu malar jag pa den. Dag: 3 och jag ar inte ens Nastan fardig.... :cry: :rofl:

jag o mina dumma ideer....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp