Bukefalos 28 år!

Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Mycket vackert, du måste också visa bilder sen.

Idag var jag runt och letade råsiden. Hittade inget någonstans. Jag som beställt mönster till dräkten och allt. :(
Blir väl till att beställa på nätet antar jag.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Har beställt lite tyg till överdelen. Satt och bläddrade lite på nätet och fastnade för den här.
Brunt, begie och ljusblått är vackert till både vita och fuxiga hästar!

291_Brun_5408_149.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Ja supersnyggt! Duktigt!
Jag gillar första o andra tyget bäst =)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

testar slanga in fran fb... far se om jag far det har o funka hahaha

184093_10151054805097843_1805471436_n.jpg


..kommer fler bilder senare idag.. for jag har *hostharkel* malat lite mer... den ar inte sa toklang som det ser ut, jag slarvade nar jag tog pa mig den sa den hanger pa hoften har ist. for att sitta mer uppe mot midjan... lol
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tack för det nu blev jag jättesugen på att göra en egen! Skönt att ha både i sadeln och i vagnen.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Vad häftigt!

Själv har jag blivit galen och skall nu sy en 1700tals riddräkt med alla tillbehör, själva dräkten och "underkläderna".
Just nu kämpar jag med korsetten. Har väl använt typ 10 meter skenor och lär väl använda minst 10 meter till.
Den blir närapå skottsäker tror jag. :d

Ridkjolen lär jag väl svepa ihop snart också, den ligger och väntar.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

En bild på hur mycket jag hunnit göra än så länge.D Det blir blåa och cremé färgade sidenband som kantband. Fodringen är ljusblå.
Det är inget "riktigt 1700 tals tyg", men eftersom att jag aldrig sytt något liknande så valde jag att sy i ett tyg för 150 kr metern istället för 400 kr metern.
Får göra en "äkta" i ett tyg som är tryckt efter 1700tals tyg när jag känner mig lite mer säker på saken.

18th_century_stays__wip_by_eldfuxen-d5gnpvf.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Vackert tyg!
Men var har du hittat mönster på korsett?
Har blivit lite sugen på att göra en korsett, men så gäller det ju att hitta ett bra tyg och mönster.

Kjol har jag redan testat, gjort av gammal gardin för att testa modell och mönster. Bilder på det kommer. :D
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Va vackert!

Själv så letar jag tyg till min ridkjol men hittar inget. Vill ju ha ett tjockt ulltyg :(
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Oj, du är galen! Men hjälp så snyggt! Ser fram emot bilderna när det är färdigt :laugh:
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tack så mycket!

Jag vet ett ställe som säljer fina ulltyger! PMa om du vill ha hemsidan. :)

sthu, Haha, ja jag börjar tro det. Har använt 18 meter skenor som jag nu har sytt in i spektaklet.
Och den har mage att bli för stor så nu måste jag minska ned den på något vis.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

va fiiiiint!!!!! (har fortfarande inte tagit nya bilder btw) jag tycker tyget ar jatteharligt juh... och korsetter ar ett sant jakla jobb... jag vill eg. gora en jag med, men ar radd att talamodet skall tryta sa den blir liggande nanstans halvfardig *vissel*
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tack Bew! Du måste ta bilder. ;)

Det är faktiskt roligare än vad jag trodde att det skulle vara. Jag ska sy en till i mörkt tyg så fort jag är klar med den här.

Började ju att sy i söndags och har inte sytt varje dag, men en vecka har det tagit att nå såhär långt;
Håller på att passa in axelband. Sen när dom är klara så är det bara kantband nedtill som skall dit och sen är det klart!

bild-4.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tjusigt!

En kompis råkade ha en korsett som jag fick prova idag - inte blev jag mindre sugen att sy en själv efter det...
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag blir gaaalen. Jag har bantat så nu är min korsett för stor! Har beställt nytt likadant tyg idag och ska sy en ny i mindre version. :mad:

Eftersom att jag är galen så har jag även två andra korsetter som jag håller på och syr. (Och två kjolar, en mantel och två vanliga tröjor. :rofl:)


Men så här ska det se ut på ett ungefär. Axelbanden är det enda som är kvar att göra på korsetten. (Jag ska sy sidenbanden bara.
Död åt sidenband. Det har tagit mig ungefär 5-6 timmar att sy fast sidenbanden för hand. :devil:)

korsett.jpg

Den ligger lite snett men ja, man kan se på ett ungefär i alla fall.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Wow! Jag har också ett nästan identiskt projekt på g, 1750tals riddräkt komplett med korsett o hela alltet. Har dock inte kommit längre än att försöka hitta optimal placering av ribborna. Mitt mönster var uselt så jag gjorde ett från grunden själv, är oftast enklare. Not so much med den här sortens korsett....

Men... nu kommer frågan! Tänker du göra en krinolin också?
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Förressten, om du har nålat exakt exakt hela vägen runt där sidenbandet ska vara borde det gå att sy fast det på maskin med en blixtlåspressarfot. Eller har du fjädrar hela vägen ut?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp