Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

jadu.. forr om aren - pa samma stalle som du! lol

Vilken.. skillnad pa dina prototyper! Tank sa knasigt det kan bli ibland...

gick igenom mitt tygforrad och fick "glatt" erkanna mig besegrad... sa jag kan lika garna bespara min hjarna en massa matte i borjan och kopa ett monster, for tyg har jag inte har som funkar. :cry:

jag lar inte halla mig till tidsenligt nanstans, men det spelar ju ingen roll for mig... nan reenactement lar det inte bli har :angel:
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Fick en provdocka som nästan är min storlek i julklapp! Bara 4-5 cm för bed i midjan, men trots det så blir allt mycket lättare.

Fick även massor av guldfärgat siden så jag tänkte att jag skulle sy en klänning i guld att börja med, har börjat nåla upp lite tyger för
att se vad som kan passa ihop. Oroa er inte, korsetten kommer inte att synas, det ska ju vara en överdel till klänningen också. :)

18th_century_project_by_eldfuxen-d5pp8cr.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Gud så snygg din korsett är alltså. Nästan synd att täcka den. Vore väldigt kul att se den på!

Fick också en provdocka i julklapp, men en ställbar :) Men den har inte kommit ännu så all klädsömnad ligger lite på paus tillsvidare.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag måste bara sy dit axelbanden så kan jag visa den på! Sen så måste jag göra om rygstyckena för att jag gjorde ett dumt fel.
Glömde att sätta skenor på var sida om öljetterna så den korvar sig när man drar åt.

Min är också ställbar, men minsta storlek är 36 och det är lite stort för mig när jag har korsett på mig. :)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Det blev något av en historisk dräkt till slut. Blev ingen riddräkt till det här tillfället, men den ska ju på över det här sen. :D

st698p8p_by_erehsidne-d6b7uq2.jpg


emma_by_erehsidne-d6b7u1k.jpg


yuouyo_by_erehsidne-d6b7va1.jpg


687ry9_by_erehsidne-d6b7vp4.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Så otroligt snyggt! Är det en riktig damsadel du rider i? Ni ser verkligen ut som från en svunnen tid, men hästarna ser för moderna ut trots utrustningen av nån anledning:D. Kan inte komma på vad det är.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tack så mycket! Jag är helt klart sugen på att fortsätta sy historiska kläder. :love:

Nej det är en akademisk sadel, men framvalvet är så rejält så man kan skritta lite i den som om det vore en damsadel.
Red ju en del i damsadel på Stella så jag är lite van också.

Jag tror att det är dom kortklippta manarna? Halvblodet är dessutom en dressyrstammad pärla med dubbeldiplom på treårs.
Skulle säkert blivit mer "historiskt" och effektfullt om vi tagit Lippizaner hingsten, men han går med en sommarflört just nu.
Men dom här två är så otroligt snälla att det inte är klokt.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tack snälla. :love: Nu ska jag bara sy en klänning att ha över det här!

st309909_by_erehsidne-d6b7ugw.jpg


st10_by_erehsidne-d6bt3pv.jpg


uouto_by_erehsidne-d6b7vcv.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

UNderbart!
jag blir supersugen själv, men som jag i princip bara rider på galoppisarna nu tror jag jag får ge mig till tåls. Något säger mig att blodisarna skulle ogilla kjolen :D :O
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jättefina kläder och bilder! :)

En sådan här jacka skulle vara snygg att ha, eller vad sägs? Kjolen som dockan har ser också fin ut, det lilla man ser av den. :)

IMG_3418.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Ser ut som en helt vanlig viktoriansk damjacka. De brukar vara jättesnygga. Gör en bild-googling på riding habit så lär du få upp en hel hög liknande i människostorlek. Bör även finnas ganska många mönster att köpa.

"Min" riddräkt jag tänker sy är lite lik de viktorianska men från runt 1750-talet. Den är lite lik dockans.

Hoppas det är okej att direktlänka en googlebild.
1750s_blue_riding_habit_vic.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Vet någon om det går att köpa sådana dräkter i Sverige? Sömnad är jag verkligen urusel på men åhh vad jag är avis på era fina kreationer! :)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Hoppas det är ok att jag drar upp en gammal tråd, men vill bara fråga. Hur vid måsta kjolen vara för att ligga så över rumpan på hästen?
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Helt underbart snyyyyyyyggt :)

Underbara bilder!

Såååå tramsigt vackert! Blir tom sugen själv, men jag är helt talanglös på området att sy:p.

UNderbart!
jag blir supersugen själv, men som jag i princip bara rider på galoppisarna nu tror jag jag får ge mig till tåls. Något säger mig att blodisarna skulle ogilla kjolen :D :O

Jättefina kläder och bilder! :)

Tack så jättemycket alla! Även om det är ett väldigt sent tack. :o

Tjusigt!! Hade vart skoj å fota :D

När min ponny är tillräckligt stor för att rida på så måste jag få hyra dig för en "photoshoot" av mig och mitt skrälle, det kan ju vara i 1700 tal. ;)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp