Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag kan inga termer över huvud taget! Med ribborna, menar du kanalerna för korsettskenorna?

Jag beställde mitt mönster, men det var fel modell på mitt mönster så jag har gjort om det så att fick det som jag ville ha det!

Krinolin är väl det man använde på 1800talet? Side hoops eller paniers (Kan inte den svenska termen haha. :p) var väl det man hade på 1700talet.

Det hade inte gått att sy fast med maskin nedtill. Jag hade inte klarat av det i alla fall. Jag fick nåla om allt efter varje cm jag sytt.
Upptill har jag skenor hela vägen upp. Nedtill är det skenor i del av spetsarna.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Den hårda förstärkningen, ribbor, fjädrar eller vad man nu vill kalla det. De säljs som fjädrar iaf :)
Har varit lite taktisk med min korsett 2.0 och lämnat en centimeter runtom allting för att slippa sy kantbanden för hand.

Färdiga mönster på korsetter går i princip inte att använda, eftersom alla ser så olika ut. Hade enorma problem med mitt buttericksmönster. Fanns skäl till att det var billigt.

Är inte helt säker på översättningen men jag tror att krinolin är nån sorts samlingsterm på svenska för alltihopa? Ingen riktig koll på svenska. Det vanligaste under 1700talet var väl hur som helst att man hade nån form av konstruktion under kjolen, typ pocket paniers eller såna som gick hela vägen runt.
Poängen i det hela är att man vill knappast bära det till häst, oavsett hur små de än må vara. Men tittar man på samtida mönster och beskrivningar av riddräkter så var de gjorda för att gå ihop med en styv underkjol av nåt slag.
Jag har lite dilemma ang om jag ska göra en riddräkt med en kjol som är anpassad för att hänga snyggt över en hoop skirt eller en kjol som är lämpad att ha till häst. Blir svårt att få båda delarna. Hur resonerar du? Tänker du dela kjolen för grensleridning?
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

*kl

Här är en bild på min kjol, som min svärmor sytt åt mig:

bild12.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag skulle inte kunnat lämna en cm upptill. Då skulle jag välla ut över kanten. :p

Jag tänkte försöka ta reda på om man hade något för att "padda" upp kjolen vid ridning,
men kommer hursom att sy en delad kjol och en kjol som är till för ridning i damsadel. :)

Amk, Fin färg på kjolen. :love: Är den delad både fram och baktill?
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Ja, den är omlott fram och bak. Mycket varm och skön att rida i.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag skulle inte kunnat lämna en cm upptill. Då skulle jag välla ut över kanten. :p
:rofl: Är det inte det som är meningen med den här modellen? :angel:

Under regencyperioden hade man ju en bumroll under kjolen men ska man åstadkomma 1700talsprofilen med en bumroll måste man ju typ ha en badring. Vilket känns... snyggt. Det stora problemet blir ju att även fallet på kappan måste anpassas efter kjolens underkonstruktion, annars blir det bara inte snyggt.

Gissar att du också ska sy en kappa? Vad har du för förlaga/mönster till den?
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Nja, man ska inte välla över kanten direkt. ;)

Det är verkligen ett dilemma hur det ska vara hyffsat tidsenligt men att det ändå skall gå att använda. :p

Jag ska sy en kappa, men jag har blivit besatt av att sy en riktig vacker klänning först, så kappan får vänta!
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

SNYGGT!!!


vill du hjalpa din kjol lite pa traven over rompestompen sa borde du kunna sy en "poffkjol" i riktigt riktigt styvt ...jesusamaliavadheterdetnu... eh... tyll. Det finns brutalstyvt tyll som borde kunna hjalpa dig fa "rumpa" utan att for den delen gora det sjukt obekvamt att rida i den. Blir inte lika "ankrumpigt" som t.ex. en liten rulle men mindre styvt for ridning o sadar - TROR jag.
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Hittade lite storblommigt gulligt tyg i gömmorna hemma. :D (Sidenband fattas överallt och likaså axelband.)

rosor.jpg


Såå skönt att göra en ny och rätta till alla misstag jag gjorde på den första.

Ska nog sy en ljust babyrosa kjol till den här korsetten!
 
Senast ändrad:
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Ja men det skulle kunna fungera. Inte historiskt korrekt, men det är ju ingen som ska titta under mina kjolar. :p
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Tack!

Sysysy! Den här började jag med igår. :angel:

Men jag måste vara gjord av gummi eller något. :mad: Det fattas 7 cm i ryggen på den när jag inte har snört åt den.
Jag får igen hela utan problem. Hur litet måste man egentligen göra? :p
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Gud så snygg den nya var! Fantastiskt tyg! Vill också göra en blommig nu, har bara hållit mig inom enfärgat hittills...

Att göra en styv liten tutu att ha som underkjol är verkligen igen dum ide alls! Som sagt, vem kikar under kjolen egentligen!

Angående korsettstorlek så kan jag ju säga att min första korsett jag sydde efter eget mönster har snörning fram, bak och i sidorna. Dvs den är fyrdelad och varje del är uppdelad i två våder. Jag gjorde en mockup som satt tajt och sen drog jag av drygt tre centimeter på varje sida där snörningen skulle vara. dvs totalt runt 24 cm. Drar man åt alla fyra snörningar helt blir det grymt svårt att andas, men det går att dra åt helt. Sen ju mer "orginalstoppning" man har under korsetten desto mer flyttar på sig när man drar åt. En liten glipa i snörningen gör att korsetten blir flexiblare när den är på. Man slipper känna lika mkt som att man är inknölad i en trafikkon :angel: Så jag säger nog hellre lite för liten än lite för stor

Så ser min första ut. Den går dock väldigt långt ner över höfterna och är Inte lämpad att sitta till häst med!
korsettliten.jpg
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

den DAR kanner jag igen snittet pa... valdigt val... undrar om jag sprungit pa dig nanstans? o0


jag ar expertfuskare! Syns det inte... sa finns det inte ;) :angel:

far nog ta o skissa pa en at mig alltsa.. lol

har ni haft basmonster och sen anpassat darifran bada tva? Jag har inte direkt nage att "flytta pa", men eh ja... det blir ju sa FINT... funderar pa hur jag ska roa mig med att paborja ett monster... heh
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Jag har köpt mönster från handelsgillet/reconstructing history och gjort om efter det mönstret. :)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Den gamla jag gjorde ska skrotas och slaktas. Den nya sitter 1000 gånger bättre och är så mycket snyggare.

Åh så fint! Hur snyggt som helst!

Jag vill sy en enfärgad korsett i ljusblått siden. Men jag måste sluta sy korsetter/planera korsetter och ta och sy lite kläder också. ;)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

blir nog som sa att jag roar mig med lite monstermatte har om nan dag ja... det kanske tar bort hopposkuttet i huvudet lite. Palla vanta pa att monstren ska komma pa posten... *vissel* ;)
 
Sv: Ridkjolar, riddräkter och så vidare.

Haha tja, det beror väl på exakt var du befinner dig v32 varje sommar ;)

Till båda:
Den gröna korsetten är från början mönstret till en av mina medeltidsklänningar som jag modifierat en hel del. Ridkorsetten som änsålänge bara är ett deprimerande randigt tygstycke gjorde jag version 1 av ett mönster från buttericks. Alla mått stämde överens med tabellerna, korsetten blev 15 ( !!! ) cm för kort på längden, aldeles för stor runt bysten och flikarna längst ner hade ingen stadga alls.

Här är min version 1 och 2 av underkläder till riddräkten. Den vänstra är färdiga mönstret, den högra är mitt eget.
_DSC9648.jpg


Snacka om att det inte blev rätt första vändan :crazy:
_DSC9651.jpg


Har två mönster på riddräkt från reconstructing history som gäller för 1730-60tal och ett på 1770-80tal. Från vad jag kan se verkar de som bra mönster. Ska dock säga att mönstret på en Moy Gown som jag köpte samtidigt var helt bananas.

Iron Will: Vad är det för dumt prat! Sluta aldrig planera eller sy korsetter :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp