Bukefalos 28 år!

Ridning vid graviditet-vems val?

amalia

Trådstartare
Jag och sambon har börjat prata lite om att det snart är dags för en liten bebbe. Jag är 28 och han 25. Jag köpte en ny häst 2005 och känner för min del att jag vill vänta något år till innan det blir dags för bebbe för att jag vill hinna med hästen ordentligt just nu.

Pratet om att rida under graviditeten har kommit upp några gånger...

Jag känner (just nu ska tilläggas, kan ju ändras den dagen då jag är gravid) att jag vill fortsätta rida så länge det bara går, medan sambon ser riskerna med det och tycker absolut inte att jag ska rida under graviditeten.
Vi har inte pratat något djupare om detta då det inte är aktuellt med barn förrän om två-tre år ungefär...

Men nu till frågan: hur gjorde ni? Hur resonerade ert barns far? Vems är valet om man ska hårddra det?
Alla tankar, ideér, funderingar är välkomna!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag och sambon har börjat prata lite om att det snart är dags för en liten bebbe. Jag är 28 och han 25. Jag köpte en ny häst 2005 och känner för min del att jag vill vänta något år till innan det blir dags för bebbe för att jag vill hinna med hästen ordentligt just nu.

Pratet om att rida under graviditeten har kommit upp några gånger...

Jag känner (just nu ska tilläggas, kan ju ändras den dagen då jag är gravid) att jag vill fortsätta rida så länge det bara går, medan sambon ser riskerna med det och tycker absolut inte att jag ska rida under graviditeten.
Vi har inte pratat något djupare om detta då det inte är aktuellt med barn förrän om två-tre år ungefär...

Men nu till frågan: hur gjorde ni? Hur resonerade ert barns far? Vems är valet om man ska hårddra det?
Alla tankar, ideér, funderingar är välkomna!

Det är ju upp till den som är gravid, så länge det känns bra i kroppen är det ingen fara med själva ridningen, det är mer om man ramlar av som faran ligger i.
Jag rider fortfarande, är halvvägs genom 6e månaden & tänker tävla gångarts i 7e månaden, min sambo tycker det är jättebra att jag håller igång & barnmorskan tycker man kan rida tills ngn vecka innan förlossning bara det känns bra.
Det var mer sambons mormor som knorrade lite med "men är det där så bra", men hon har ändå inget att säga till om:angel:
Nu har jag själv börjat känna av en nerv i ryggen så jag ska försöka att bara rida 3-4 dagar/vecka så kan sambo ta & promenera med hästen ngn dag.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tycker absolut att pappan åxå ska få ha nått att säga till om. det är ju hans barns liv man utsätter åxå.

Min sambo hade inget emot att jag ville rida hela graviditeten. Men jag ändrade mig på vägen å slutade helt i v 17 nånting. då hade jag varit på ul å sett den lilla, så allt vart så verkligt. då vågade jag inte längre. trots att jag aldrig åkt av min häst under tiden jag haft honom.

Det handlar bara om några månader. snart får jag börja rida igen, längtar massor! men jag tror samtidigt de är bra att ta en paus så man får längta lite.=)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Till saken hör väl kanske att min häst har sadeltvång och det har hänt att han fått tvång och blivit rodeohäst (nu är det mer än sju månader sedan det hände sist och det känns som han är rätt stabil nu). Tror nog att det är det som sambon inte gillar riktigt:angel:

Men den dagen det blir dags för barn så är förutsättningen för att jag vill rida att hästen är stabil och det kommer då att handla om markarbete och skogsturer... Har redan nu pratat med en kompis som förmodligen kommer ställa upp och rida min häst när det blir dags. Men jag känner att så länge man mår bra under graviditeten så känns det trist att bara sluta rida för sakens skull...
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Hrm, jag red och drattade av under graviditeten. Nu hade vi ingen diskussion om det barnafadern och jag men jag måste nog säga att jag inte hade blivit glad om han hade haft synpunkter på det.

Lyfter vi frågan så handlar det ju om att som gravid bli behandlad som ett heligt käril. Och inskränkning i ridning är ju inte det enda som kommer upp utan det finns flera områden där kvinnan som individ sätts i bakgrunden vilket såna som jag kan tycka är jobbigt.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tycker ni ska ta beslutet gemensamt. Om du tar det själv och det skulle hända något så skulle ni kanske få svårt att se varandra i ögonen. SOm det skrivits ovan så ligger inte risken i att rida utan att ramla av, och den bedömningen kan bara ni göra själva.

Min man tyckte det var helt lugnt att jag red. Nu gick min häst bort mitt i min graviditet men han var det tryggaste som gick i ett par skor så jag hade fortsatt så länge kroppen klarat det. Värre med resten av stalltjänsten tyckte jag - bära och ha sig :smirk:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Hrm, jag red och drattade av under graviditeten. Nu hade vi ingen diskussion om det barnafadern och jag men jag måste nog säga att jag inte hade blivit glad om han hade haft synpunkter på det.

Varför skulle han inte ha synpunkter på det?
Det är ju hans barn också!
Min hade blivit arg, på samma sätt som jag hade blivit ilsken om han bar vårt barn och dök i grottor och behövde ligga i tryckkammare efteråt!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Hade jag inte haft "säkra" hästar, hade jag inte ridit under graviditet.
Jag lovade min man under min förra graviditet att inte rida in några hästar, och det löftet gäller denna graviditeten också.
Mina egna trygga pållar red jag tills det var 6v kvar till förlossning förra gången. Då fixerades dotterns huvud, och det kändes som att rida med ett huvud mellan benen. Oskönt!
3v efter förlossningen började jag att rida igen.
Jag hoppas att jag kommer att kunna rida lika länge denna gången, även om jag är tveksam. Mina foglossningar har redan börjat skoja med mig, även om just ridning än så länge fungrar utmärkt. (Det gjorde det sist också.)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag hade bestämt mig att jag skulle rida så länge det kändes bra. Eftersom jag fick lite blödningar runt 14:e veckan tyckte jag det kändes säkrast att sluta så det blev lite tidigare än jag egentligen hade tänkt :crazy:

Maken var fullt införstådd i mina beslut.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag kan tycka att det är ganska mycket som spelar in. Vilken häst, vilken sorts ridning, var du rider, etc. Själv slutade jag rida runt v. 15 då jag dels alltid rider själv, och alltid ute i naturen. Dessutom är min arab helvild och min balans faktiskt ganska svajande :angel:

Det är ju ett beslut ni ska fatta båda två, eftersom ni är två blivande föräldrar.

Jag skulle absolut inte se det som någon negativ särbehandling bara för att min sambo vill att jag undviker ridning under den tiden, det handlar ju om att han faktiskt är rädd om både mig och barnet.

Sedan måste du kunna se det från hans sida, om han nu skulle ställa sig helt negativ till alla ridning. P.g.a. okunskap eller andra faktorer så är det ju tillåtet att orora sig över ens blivande barn och ens gravida flickvän. Han kanske tycker att det är väldigt obehagligt att du rider.

Jag tror att om ni bara lyssnar på varandra så kommer ni komma fram till en lösning som passar båda. Om båda är berädda att gå halva vägen var om ni har olika åsikter.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Fast jag tycker inte att det är så mycket kvinnan som individ längre om man är gravid.
Det är ju hans barn lika mycket som mitt bara det att bebisen växer i min mage och inte hans -och hade min sambo synpunkter på sådana saker skulle jag faktiskt lyssna på och respektera det och avstå under de faktiskt futtiga nio månader som det gäller.

Vänder man på det och det är han som bär på vårt gemensamma barn och han får för sig att göra något som jag tycker verkar riskabelt skulle jag bli både ledsen och arg om han struntade i det bara för att det var hans rätt som individ (!) att göra precis som han själv ville.

Vad gäller ridning övht så får man ju känna själv vad det är för häst man sitter på och hur man rider.
Glida runt på en tjock, lat ponny skulle jag kunna göra till döddagar, däremot skulle jag aldrig ens sätta mig på fullblodet jag hade förut som hade sadeltvång och massa annat för sig som innebar att hon kunde smälla av när som helst och man käkade spån titt som tätt.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Exakt, du som individ försvinner och förminskas på många olika plan. Och det kan vi både reagera olika på och göra olika riskbedömningar i olika situationer.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

För mig är det helt självklart att det är min OCH sambons gemensamma beslut - det är ju hans barn också!

Jag är i vecka 32 + 0 idag och har precis varit ute på ridtur. Men sambon är väldigt orolig och tillsammans har vi bestämt att jag ska få rida denna påskvecka ut och att jag sedan ska ta ett uppehåll tills att bebis är född. Rent fysiskt har jag hållt igång ridturerna som vanligt och skulle gott kunna rida länge till, men det är en stor risk om någonting skulle hända, och med hästar kan alltid någonting hända (även med den lugnaste av de lugna!)

Jag har ingen förståelse för er som hävdar att det är "den gravides beslut" och att ni skulle bli tjuriga för att den andra hälften la sig i. Ehh (:crazy: ) så vitt jag ser ska man bli föräldrar tillsammans, och för mig är det självklart att väga in min sambos rädsla och oro. Om inte annat handlar det om respekt.

/snurpe
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tycker att man kan diskutera med pappan men han skall ju inte ha veto-rätt direkt.

Vi hade lite diskusioner när min fru var höggravid och jag sågade upp vindfällor efter stormen Gudrun tex. Jag förstår oron och anpassade mig delvis till det.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag har aldrig träffat någon där ridningen lett till missfall, vilket jag antar att oron handlar om.

Jag tycker att diskussionen handlar om hur mycket man får/bör begränsa varandra inom en relation sedan man fått barn. Trots allt är det så att jag är ansvarig för mitt föräldraskap och den andra föräldern för sitt. Givetvis pratar man med varandra, men sätter inte upp regler för varandra.

Får jag inte rida (cykla, åka bil, flyga??) som gravid, lutar jag åt att jag har hamnat i fel förhållande.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Åsikter, ja.
Bestämmanderätt, nej.

Säger som Petruska: Det är illa om mannen uttrycker att man inte FÅR...
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Nej, det har du helt rätt i. Jag kan sätta mig på tvären bara av att bli förbjuden, men skulle tongången varit att jag bör avstå, eller att han helst vill att jag ska avstå, då blir det ju en annan sak.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag och sambon har börjat prata lite om att det snart är dags för en liten bebbe. Jag är 28 och han 25. Jag köpte en ny häst 2005 och känner för min del att jag vill vänta något år till innan det blir dags för bebbe för att jag vill hinna med hästen ordentligt just nu.

Pratet om att rida under graviditeten har kommit upp några gånger...

Jag känner (just nu ska tilläggas, kan ju ändras den dagen då jag är gravid) att jag vill fortsätta rida så länge det bara går, medan sambon ser riskerna med det och tycker absolut inte att jag ska rida under graviditeten.
Vi har inte pratat något djupare om detta då det inte är aktuellt med barn förrän om två-tre år ungefär...

Men nu till frågan: hur gjorde ni? Hur resonerade ert barns far? Vems är valet om man ska hårddra det?
Alla tankar, ideér, funderingar är välkomna!

Jag rider än och är i sjätte månaden, men jag håller mig på ridbanan, Ok, hästen är "säker" men jag skulle inte riskera att rida ut i skogen och absolut inte ensam, man vet aldrig vad som kan hända, även om hästen inte gör något direkt, så kan du själv få ont eller besvär som gör att du måste ta dig hem. Min sambo var till en början orolig, men när han nu ser hur försiktigt jag tar det så är han lugn :)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag är i vecka 17 nu och kommer börja dra ner på ridningen, fast innerst inne vill jag inte.

Men jag har de senaste 3 veckorna ramlat av 2 gånger och senast igår stegrade min häst och slog över.

Så det är anledningen till att jag kommer trappa ner, för barnets säkerhet. Sambon har aldrig haft förtroende för hästar och är såklart rädd om mig och barnet. Det är ju inte farligare att ramla av än att krocka med bilen för barnet, men man krockar sällan minst 1 ggr i veckan!

Sen har jag foglossningar så ibland får jag väldigt ont efter att jag ridit.

Jag vill verkligen inte sluta :cry:

Jag planerar att åka på hoppkurs den 28-29/4 och sen tävla den 17/5 och efter det endast ägna mig åt tömkörning och lugnare dressyrpass (när min häst stegrade igår red jag igenom henne ordentligt och krävde mer av henne än vad hon ville, hade hon vart en valack hade det nog aldrig hänt :angel: )

Det min sambo säger om min ridning är "Jag kan inte bestämma vad du ska och inte ska göra, men du är faktiskt gravid, och jag vill få ett friskt barn"
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Men du slutar ju ändå för en ganska kort tid, det kan det ju vara värt om du får må bra.

Sedan kan jag inte riktigt förstå varför du ska tävla när du är sjukskriven för foglossning, men det känner du ju bäst själv.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 314
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 197
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 971
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 714
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp