Bukefalos 28 år!

Ridning vid graviditet-vems val?

Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Först och främst: grattis och lycka till med bebisen!
Tack! :D

Din sambos linje gillar jag.

Det är märkligt att tänka sig att blivande fäder som inte rider vet så väl hur farligt det är att de kan ta sig rätten att utfärda förbud.

Ja, jag tror nog att jag också liksom J_D skulle bli lite förnärmad om han "förbjöd" mig att rida. Jag håller med övriga om att det ÄR hans barn också och därmed är det klart att han ska kunna ha åsikter. Men han har faktiskt i princip NOLL kunskaper om ridning och hur stor risken är att jag ramlar av just de hästar jag rider. Visst.... risken FINNS, men samtidigt finns risken när jag cyklar att jag ramlar eller blir påkörd också.

Jag skulle dock INTE plötsligt börja ge mig på hoppträning (ngt jag inte pysslat med på 18 år eller så) eller rida fälttävlan eller rida in en unghäst. Jag har en unghäst i min närhet som jag har möjlighet att få rida, men han får nog klara sig utan min ridning nu. Just för att riskerna är högre med honom.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Ja. Rent principiellt är det ju exakt samma sak, fast det är någon annan som bär fostret....

Ja, nu lär vi aldrig kunna testa den tesen i verkligheten, men det hade varit mycket intressant.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Hrm, jag red och drattade av under graviditeten. Nu hade vi ingen diskussion om det barnafadern och jag men jag måste nog säga att jag inte hade blivit glad om han hade haft synpunkter på det.

Lyfter vi frågan så handlar det ju om att som gravid bli behandlad som ett heligt käril. Och inskränkning i ridning är ju inte det enda som kommer upp utan det finns flera områden där kvinnan som individ sätts i bakgrunden vilket såna som jag kan tycka är jobbigt.


delvis kl.
Gillar inte heller hela grejen med att det bara är barnet som gills, att mannen bara ser till barnet mer än kvinnan.
För jag tror absolut inte att ridande tjejer struntar i sina barn, de har helt enklt erfarenheten att bedöma hur länge & när de ska rida, det är ju inte så (som det låter på många) att ridande gravida struntar i sina barn.

Jag tycker snarare det handlar mkt om okunskap hos de som inte rider, min sambo rider lite själv & är helt införstådd i hur hästar kan reagera & jag har själv en lite nipprig islandshäst som kan vara lite hoppig av sig men skillnaden är ju att jag vet vad den reagerar på & tex inte rider ut på trafikerad väg de dagar han är på sitt nippriga humör.Hade sambon tyckt det var olämpligt hade han sagt det.
Samma med min mamma som är väldigt försiktig av sig & tycker jag ska rida så länge jag vill.Man ska inte skuldbelägga gravida för att de har en hobby.
En hobby är inte lika med att man struntar i sina barn.

Det är så lätt att förbjuda gravida att göra olika saker bara för att man skyller på barnet, som egentligen inte alls mår dåligt av det.
Som sagt kan man ramla av & det är där risken ligger, men som läkarna säger så är barnet skyddat av fostervatten.
Jag kan gå över gatan & bli överkörd av en bil idag, & då kommer ingen gnälla på att jag borde vetat att inte öppna ytterdörren pga jag är gravid:angel:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag hade inga direkta invändningar mot min frus ridning.

Det jag vänder mig lite mot är att graviditeten enbart är kvinnans ansvar. Skall inte mannen få vara med på ett litet hörn också?

Mannen ska absolut vara med, men det är skillnad på att förbjuda & att ha förståelse för den gravida.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag kan gå över gatan & bli överkörd av en bil idag, & då kommer ingen gnälla på att jag borde vetat att inte öppna ytterdörren pga jag är gravid:angel:

Tänk om du hade snubblat då när du skulle öppna dörren och slagit i huvudet och hamna i koma :angel:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Ridning är rent statistiskt farligt, det är ingen snack om saken.

Sant, men det finns inte så mycket statistik på i vilka situationer; vilka hästar och vilka ryttare som råkar illa ut. Det är förmodligen mycket högre risker för en våghalsig ryttare som kanske rider en ganska (för dem) okänd häst ute som inte är van att ridas utomhus i galopp över en stubbåker. Till skillnad från som jag: en häst jag ridit in själv för ca 3 år sen, som jag känner MYCKET väl, som är en typisk snäll, lugn, stabil familjehäst och som jag inte ramlat av en enda gång under de åren. En häst som är van att ridas själv ute. Riskerna är ju olika.

Och som sagt: jag skulle aldrig utsätta mig för att rida en främmande häst i detta läge.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Nåt som oxå är lustigt är ju att många tjejer , så fort de blir gravida, därmed oxå blir totalt osjälvständiga varelser som låter mannen bestämma vad som lämpar sig för henne eller inte.Är det hormonerna som gör att såna tjejer inte har några egna intressen/åsikter utan bara ska lyda omgivningen?:angel: :crazy:
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Mannen ska absolut vara med, men det är skillnad på att förbjuda & att ha förståelse för den gravida.

Jag tror vi tycker ungefär samma sak. Jag skulle i vilket fal som helst inte haft någon framgång om jag verkat för ett förbud.:smirk:

Det är mycket som är farligt i livet och att linda in en kvinna i bomull i 9 månader går ju inte.

Den största ändringen jag gjorde var att jag såg till att köra den osäkraste bilen.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tror vi tycker ungefär samma sak. Jag skulle i vilket fal som helst inte haft någon framgång om jag verkat för ett förbud.:smirk:

Det är mycket som är farligt i livet och att linda in en kvinna i bomull i 9 månader går ju inte.

Den största ändringen jag gjorde var att jag såg till att köra den osäkraste bilen.


Hehe!varför just den osäkraste?:devil:
Hästtjejer har som sagt rykte om sig att vara ett dominant & envist släkte så det är inte många som rår på dem=)
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det är så lätt att förbjuda gravida att göra olika saker bara för att man skyller på barnet, som egentligen inte alls mår dåligt av det.
Som sagt kan man ramla av & det är där risken ligger, men som läkarna säger så är barnet skyddat av fostervatten.
Jag kan gå över gatan & bli överkörd av en bil idag, & då kommer ingen gnälla på att jag borde vetat att inte öppna ytterdörren pga jag är gravid:angel:

Du tycker inte att det är lite skillnad på saker som du måste göra, saker som du kan göra och saker som du vill göra, men kanske inte borde?

Ridning är aldrig säkert. Kolla olycksstatistiken! Jag säger inte att man ska sluta rida när man är gravid, men jag vill ha sagt att hästtjejer ofta överdriver sina egna kunskaper, förmänskligar hästarna och tonar ner riskerna. Det finns inga säkra hästar. Jag vet en ryttare som fick ett missbildat barn, möjligt pga ridningen. Hon red inte alls vid nästa graviditet. En annan började störtblöda i slutet av graviditeten. Hon fick åka ambulans och nästan dog på kuppen.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Men det här gäller ju inte allvarliga frågor som abort, utan om man ska hålla på med sin hobby i nio månader extra eller inte. Då tycker jag som kvinna att det inte borde vara någon större uppoffring att avstå, om nu mannen är väldigt orolig. Det borde liksom inte vara något att slåss om. Jag för min del hade sannolikt lånat ut hästen, för jag tror ändå inte att jag skulle kunna träna den särskilt effektivt.

Om min man vore uppriktigt jätteorolig skulle jag som hästtjej först försöka övertyga honom om att det inte är så farligt. Men om jag inte lyckas övertyga honom skulle jag självklart avstå hobbyn under graviditeten. För att jag älskar honom och vill att han ska må bra!

Det är ju så att kvinnan har bestämmanderätt över sin kropp under graviditeten rent lagligt. Sen kan man ju tycka hur mycket som helst att mannen BORDE ha rättigheter att förbjuda/tillåta osv. Men hur skulle det någonsin kunna fungera rent praktiskt?
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag hade inga direkta invändningar mot min frus ridning.

Det jag vänder mig lite mot är att graviditeten enbart är kvinnans ansvar. Skall inte mannen få vara med på ett litet hörn också?

Min man hade inga direkta synpunkter på min ridning heller, utan antog att jag själv kunde bedöma hur stora riskerna var och vad jag utsatte mig för (jag hade i likhet med flera andra här inte gett mig ikast med att rida in unghästar eller annat med högre risk när jag var gravid....).

Som jag sagt innan, så tycker jag självklart att mannen skall kunna ha åsikter, och att man ska kunna diskutera både ridning och annat, och på så sätt får ju även mannen vara delaktig (utöver att följa med till MVC, gå med på föräldragrupp och vad det nu kan vara....). Men jag tycker fortfarande att kvinnan skall få lov att bestämma över vad hon gör och hur hon lever. Och man får ju ta för givet att även kvinnan vill sitt barns bästa!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Det är förmodligen mycket högre risker för en våghalsig ryttare som kanske rider en ganska (för dem) okänd häst ute som inte är van att ridas utomhus i galopp över en stubbåker. Till skillnad från som jag: en häst jag ridit in själv för ca 3 år sen, som jag känner MYCKET väl, som är en typisk snäll, lugn, stabil familjehäst och som jag inte ramlat av en enda gång under de åren. En häst som är van att ridas själv ute. Riskerna är ju olika.

Den största risken är okunniga ryttare, helt klart. Som inte vet vad de håller på med. Folk som har varit med länge är ofta mer försiktiga. Det är fortfarande ett flyktdjur som kan falla i sken om något oväntat inträffar, familjehäst eller inte. Själv hade jag nog fortsatt rida min gammelhäst. MEN jag hade inte gjort det om min sambo grät varje gång av rädsla. Det handlar om att vara överens om vilka risker man är beredd att ta, menar jag.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Om vi är eniga om att förbud är dåligt så kan vi väl dundera på om det är ok att disktutera vilka risker vi utätter oss för. jag ser inget konstigt i det.

Nej, det gör inte jag heller. Givetvis kan man ha en diskussion om risktagande om det behövs.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Om min man vore uppriktigt jätteorolig skulle jag som hästtjej först försöka övertyga honom om att det inte är så farligt. Men om jag inte lyckas övertyga honom skulle jag självklart avstå hobbyn under graviditeten. För att jag älskar honom och vill att han ska må bra!

Så hade jag också gjort! :bow:

Nej, helt lagligt är det ju kvinnans kropp. Det går aldrig att komma ifrån. Men vill man leva i ett lyckligt förhållande måste man kompromissa, tror jag.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag tror vi tycker ungefär samma sak. Jag skulle i vilket fal som helst inte haft någon framgång om jag verkat för ett förbud.:smirk:

Det är mycket som är farligt i livet och att linda in en kvinna i bomull i 9 månader går ju inte.
QUOTE]

Jag tror att du och jag egentligen är HELT överens!
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Du tycker inte att det är lite skillnad på saker som du måste göra, saker som du kan göra och saker som du vill göra, men kanske inte borde?

Ridning är aldrig säkert. Kolla olycksstatistiken! Jag säger inte att man ska sluta rida när man är gravid, men jag vill ha sagt att hästtjejer ofta överdriver sina egna kunskaper, förmänskligar hästarna och tonar ner riskerna. Det finns inga säkra hästar. Jag vet en ryttare som fick ett missbildat barn, möjligt pga ridningen. Hon red inte alls vid nästa graviditet. En annan började störtblöda i slutet av graviditeten. Hon fick åka ambulans och nästan dog på kuppen.


Jag vet exakt vilka risker som finns & om man ser det från andra hållet tycker jag det är trist att vi gör hästarna till några slags farliga rodeo djur som bara vill kasta av alla ryttare hela tiden:smirk:
För såna är inte de hästar jag känt.
Däremot ska man veta att hästar är flyktdjur , kan bli rädda & att man kan ramla av.
De du nämner är 2 stycken ryttare av ganska många ryttare & jag kan lova att det missbildade barnet inte hade ngt med ridningen att göra utan var missbildat av andra orsaker.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Jag vet exakt vilka risker som finns & om man ser det från andra hållet tycker jag det är trist att vi gör hästarna till några slags farliga rodeo djur som bara vill kasta av alla ryttare hela tiden:smirk:
För såna är inte de hästar jag känt.
Däremot ska man veta att hästar är flyktdjur , kan bli rädda & att man kan ramla av.

Nej precis, de vill inte ha av sin ryttare. Men de har hormoner, de flyr om det kommer något läskigt, blir pigga när det är kallt och är inte sällan ganska oförutsägbara. Dock måste jag säga att markhantering inte är helt säkert heller, så ridningen är inte det enda riskmomentet. Men jag hade som sagt var tagit risken, men varit väldigt uppmärksam på min häst och inte hoppat eller gjort något mer äventyrligt.
 
Sv: Ridning vid graviditet-vems val?

Nej precis, de vill inte ha av sin ryttare. Men de har hormoner, de flyr om det kommer något läskigt, blir pigga när det är kallt och är inte sällan ganska oförutsägbara. Dock måste jag säga att markhantering inte är helt säkert heller, så ridningen är inte det enda riskmomentet. Men jag hade som sagt var tagit risken, men varit väldigt uppmärksam på min häst och inte hoppat eller gjort något mer äventyrligt.

Det är markhanteringen jag tycker är mest riskabel, iaf om man har en häst i hagen som är farlig både fram & bak(inte min), men snart slipper man gå in i samma hage iaf.
Det lustiga är att mina hästar vet att jag inte gillar den & alltid går emellan & följer mej vart jag än går i hagen så jag ska slippa gå i närheten av den farliga hästen.
Bara det säger ngt om att mina hästar.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 691
Senast: Elendil
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 340
Senast: Bapelsin
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 247
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 810
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp