Ridsår i arslet.er

Sv: Ridsår i arslet.er

Ja men du tror inte att de kan bero på att du gått NER i vikt då? Inte helt ovanligt.

Locobaise Repair, Elizabeth Arden 8 hour cream, Inotyol.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Stormkast: nej det har jag inte gjort, det finns som jag kan låna så det ska jag absolut prova! :) haha precis, min kille har alltid kommit med en massa fjantiga kommentarer om vad vi egentligen sysslar med i stallet, han kan inte förstå vad det är som är så kul med att rida. Och nu har han fått vatten på sin kvarn när det gäller de smaklösa skämten han drar allt som oftast! :D:D
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Tajger: Nej det har jag inte gjort, ska faktiskt till hööks imorgon och handla lite smått och gott, ska absolut kika på dem :) Och att de är fula gör mig inget alls, jag gör vad som helst för att slippa smärtan! :)
 
Sv: Ridsår i arslet.er

En liten varning för olika salvor! Har man en ljus sadel eller sadel i kalv/buffel så kan fettet från salvan göra fula märken på sadeln. Blir ju varmt när man rider och då smälter salvan och smitter av sig på byxor och sadel...

Så ha salva på efteråt och puder innan om du är rädd om sadeln.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

*kl

Sen kan det faktiskt bero lite på hästen oxå, om den liksom älgar fram så att man glider omkring i sadeln mer än andra gör. Jämför dej med nån du rider med för att se om det kan va nån skillnad. Och om det är det så försök minska ner glidandet antingen genom att försöka korrigera din sits till nåt som känns mer stilla eller kanske jobba me hästens gångarter, eller jag vet inte riktigt... :p

Men te x om jag rider ut en timmes skritt-tur ensam på min ena pålle så har jag fått både skavsår o nackvärk bara för att han riktigt älgar på så när han är själv. Så det brukar jag undvika.
Dock har jag aldrig fått skav av annat än mycke skritt o barbackaridning så där har jag inga tips.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Crossåkare har nåt de smörjer mot "babianarsle"...kommer inte ihåg vad det heter men kolla i nån mc butik...
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Xylocainsalva heter den!!! (undersköterska)

Mvh Susanne.
Neheee!!!!!! Den heter faktiskt EXAKT:
"Xylocain® 5%
10 g smärtstillande salva för t ex sår och insektsbett"

(inte undersköterska man jag har en tub framför näsan som jag läser på)


:grin:
 
Sv: Ridsår i arslet.er

kl
Många som verkar ha samma bekymmer. Jag har just nu enorma skavsår på mina sittben :eek: som t o m blivit infekterade.

Tyvärr har jag en stenhård hoppsadel som jag rider dressyr i och skulle onekligen behöva något mjukare. Jag hoppas på att en sadel som jag ska få prova/låna på måndag passar, för det här är outhärdligt.

Ska tävla dressyr nästa sö och måste dessutom tokträna inför det. Övergångarna mellan galopp och trav är hemska med dessa skavsår :( Några tips på hur man får såren att läka snabbare? När jag rider har jag klippt till kompresser och tejpat med kirurgtejp för att skydda såren, Hööks sömlösa snyggingar :love: till trosor är också på!
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Ni som får sår i rumpan, prova DuoDerm. Självhäftande plattor som man trycker fast, dom skyddar mot skav. Dom kan sitta i upp till sju dagar tror jag. Fråga på apoteket så hämtar dom det:)
 
Sv: Ridsår i arslet.er

*kl*

TS: Jag skulle gissa på att du får skav för att du gått ner i vikt. Jag har haft jätteproblem med ridsår mellan skinkorna för i tiden, men de senaste åren har jag fläskat på arslet och nu är såren ett minne blott! Ett tips är annars att rida i sadlar med bred midja ist för den populära smala midjan. Funkade bäst för mig iaf:).
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Ni som får sår i rumpan, prova DuoDerm. Självhäftande plattor som man trycker fast, dom skyddar mot skav. Dom kan sitta i upp till sju dagar tror jag. Fråga på apoteket så hämtar dom det:)

Tack för tipset! :bow:

Har nu lånat sadel nr 2 för att se om den kan tänkas passa 1. Min häst 2. Min rumpa :D
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Du har rätt ang viktnedgång, jag har gått ner den sista tiden och det har inte gjort det hela bättre.
 
Sv: Ridsår i arslet.er

Det bästa att smörja på såna sår är inotyolsalva. Du kan även köpa duodermplattor att ha på utsatta ställena när du rider. Plattorna kan du ha även när du inte rider, men såren läker bättre om man tar bort plattorna när man inte rider.

Inotyol kan du även ha på framsidan ;)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Hej, Finns det någon som har ett riktigt bra tips mot ridsår? Jag har alltid ridsår, blödande, smärtsamma sådana. Får plåstra om mig...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 824
Senast: saannisen
·
Hästmänniskan Hej! :) Vet att det finns liknande inlägg, men inte fått nåt svar därifrån som fungerar... Det är så att jag får skavsår på baksidan...
2 3
Svar
45
· Visningar
9 576
Senast: eigollet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp