Bukefalos 28 år!

Ridskola, bra eller dåligt?

P

Piggelkot

Alla tycker olika om ridskolor. Jag tycker att vissa ridskolor "suger" men att vissa är riktigt bra. Det beror på hur dom tar hand om hästarna. Jag ska förklara vad jag menar.

Totte står på en stor ridskola. Han går tre gånger om dagen och blir därför sadlad och av sadlad tre gånger om dagen. Han får ibland vila 1 dag i veckan. När han inte rids står han i sin spilta. Det är barn bakom honom i stallgången hela tiden. Dom springer och skriker. Alla vill hälsa på söta Totte och klappa honom i ansiktet. Han blir borstat hela tiden och får aldrig vara i fred. Totte gillar barn men han kommer en då att börja bita dom för att få vara i fred.


Totte står på en stor ridskola. Han rids 1-2 gånger om dagen och får villa 1-2 gånger i veckan. När han inte rids står han antingen i hagen med kompisar eller i sin stora box. I stallet finns det en regal att man inte får gå in till hästen om man inte ska rida den. Det ridlärare i stallet hela tiden som säger till om någon springer eller skriker. Totte gillar barn och trivs på ridskolan.

Skriv vad ni tycker:rofl: Kram/Piggelkot
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Är inte totte 1 ute alls? Varför sadlar de mellan varje lektion?
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Jag har faktiskt aldrig varit på en ridskola där jag sett trevligt musklade hästar. Alla ser ut som jag vet inte vad. Galet passade sadlar ofta vilket är en stor anledning till att dom ser ut som dom gör antar jag. Sen så håller inte hästarna särskillt länge och dom säljs och det kommer nya. Det är de jag reagerar mest på när jag kommer till ridskolor.

Hästarna som ser trevliga ut är hästarna ridlärarna tycker om och därför rids bättre och går med i bättre grupper. Detta är ridskolor i och runt om göteborg jag pratar om. Har faktiskt ärligt inte sett en enda med hästar som är bra musklade.

Jag tycker det inte är så fel att hästarna går 2-3 lektioner per dag, det är bara bra för dom att röra på sej. Ofta så är det ju inte så avancerade grupper om dom är med i flera stycken. Sen det här med spiltor är väl okej om hästen funkar med det. Visst är det kanske fel att det är mycket spring hos hästarna men det är svårt att undvika på större ridskolor, det gäller att skaffa hästar då som faktiskt är tåliga. Vet flera hästar på min gamla ridskola där det stod varningsskyltar på dörren om att hästen va farlig så man skulle be kunnig personal osv. Så ska det inte vara på en ridskola.
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Totte 1 e ute på kvällen och på natten på sommaren. Jag har varigt på olika ridskolor och prov ridit. På en ridskola hade hästarna det som Totte 1 och på en annan hade dom det som Totte 2. Så det är verkliga Tottar. Fast ingen av hästarna där hette Totte men en då.
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Det finns ju som sagt både bra och dåliga.

Jag rider på en ridskola nu som jag anser är bra, alla hästar står i nya stora boxar.
Dom är ute från typ 09-16 vilar 2 dagar i veckan.
dom brukar gå 1-3 lektioner om dagen, vissa lektioner är 30min och andra 45min.

Dessa hästar tycker jag är friska och sunda, vi har en del hästar som har blivit otroligt snygga och fina.
Dom är glada, pigga och ganska busiga ibland... :D

men vi fick se/höra om ett skräck exempel med... :/

trist det där.... alla hästar förtjänar kärlek och omtanke!
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Jag red på en ridskola där de flesta i stallet var arroganta (detta är en
ridskola med välutbildade hästar som går ca 2-3 pass om dan vilar 1 dag).
Och folket tror dom kan bäst, och attityden är: JAG, JAG, JAG! Eftersom det
är en väldigt aktiv ridskola med många människor som trampar runt i stallet
varje dag är de flesta hästarna riktigt irriterade på omgivningen och att dom
aldrig får fred mer en när dom är ute (och hagarna är ganska minimala) och
det leder till opersonligliga sura ridskolehästar.

Den har jag hängt lite på en annan ridskola där hästarna går nåra dagar i
veckan, hästarna är inte så utbildade och det är för det mesta små
barn och vuxna som rider där. Men här går hästarna ute i stooor hage på
lösdrift, alla hästar har sin egna personliget och är glada och barnvänliga så
man får lära känna massa olika hästar och inte bara förvandlade trötta
surskallar. Och stämningen i detta stallet är trevlig och avslappnad.

Jag föredrar helre en trevlig ridskola där alla hjälper alla och där hästana är glada! :D
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Som sagt beror det nog väldigt mycket på vilken ridskola man pratar om. "Min" ridskola går hästarna ute på lösdrift, kommer in ca 14 30, har då kraftfoder och grovfoder inne, lektionerna börjar 17,30, ofta slutar de ca 19 45 förutom en dag i veckan då de rider till 20 15. Efter lektionen går de ut, med täcke de som behöver. Två lektioner om dagen då det är undantags fall att hästarna gå båda, lektioner 4 dagar i veckan, övrig tid rids de antingen av kunniga ridskoleelever eller ridläraren.

Välmusklade trevliga hästar som är positiva till det mesta.

För att räta ut ev frågetecken, de får även grovfoder ute till frukost och kvällsmat efter lektionerna. Det ligger snarast på gränsen till att vara för kraftiga än tunna, hagarna är stora, kuperade och skog, ligghall efter alla konstens regler.
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Jag har faktiskt aldrig varit på en ridskola där jag sett trevligt musklade hästar. Alla ser ut som jag vet inte vad. Galet passade sadlar ofta vilket är en stor anledning till att dom ser ut som dom gör antar jag. Sen så håller inte hästarna särskillt länge och dom säljs och det kommer nya. Det är de jag reagerar mest på när jag kommer till ridskolor.

Hästarna som ser trevliga ut är hästarna ridlärarna tycker om och därför rids bättre och går med i bättre grupper. Detta är ridskolor i och runt om göteborg jag pratar om. Har faktiskt ärligt inte sett en enda med hästar som är bra musklade.


Du är mer än välkommen ut till Orust där det är väldigt fina hästar som går i lektionsverksamheten. Vi har sällan hästar som säljs mer än för att dom ska gå i pension och då är dom ca: 16-18 år och oftast säljs dom då till en lektionsryttare för hobbyridning. :angel:
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Vet flera hästar på min gamla ridskola där det stod varningsskyltar på dörren om att hästen va farlig så man skulle be kunnig personal osv. Så ska det inte vara på en ridskola.

Så har vi också. Ser absolut inget fel med det. Hästarna som står där är inga monster och man behöver egentligen inte vara speciellt duktig för att ta hand om dom, men säkerheten kommer i första hand och då kan det vara onödigt att Malin 8 år går in själv och kratsar hovarna. De vill helt enkelt inte att jättemånga barn springer in och borstar hela tiden, men eftersom dom har skyltarna så är det ingen som går inte till dom "bara för att" och därför behöver hästen inte bli så sur. Jag anser inte att en häst behöver vara en olämplig ridskolehäst bara för att den inte älskar att ha ungar rännandes i spiltan hela tiden, även om det kanske är drömmen att alla hästar skulle vara så snälla ;)
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

en bra ridskola lär sina elever "stallvett" från början,hur man ska uppföra sig bland hästarna.har sett många stall som struntar i sånt.
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Jag red på en ganska bra ridskola förut. De hade stora o fina boxar tyvärr väldigt små o leriga hagar de gick 1-2gånger om dan och 3 om det behövdes hästar. Hästarna var väldigt olika och det var några som hade stått där sen jag börja till att jag sluta och jag red där i ca 5år och de hästarna var fortfafrande snälla o mysiga. Jag vet inte säkert men jag tror att de fick vila minst 1gång i veckan. De var ute i hagen mellan kanske 9:16 eller något.
En annan bra sak var att det inte var så många i gruppen vi va 7st och det var typ max och på många ridskolor iallafall vad jag vet så är det åtminstonde 12-15st i varje grupp. man lär sig mycket fortare om man inte är så många ;)
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Håller till viss del med dig.
Vissa hästar kan vara monster i stallet, men samtidigt den perfekta ridskolehästen.

Vi har haft ett par ridskolehästar som varit hemska i stallet. (Ex mosat in folk i spiltväggen, sparkat, bitit) men samtidigt jättebra hästar som älskat sitt arbete och aldrig på något sätt varit elaka eller protesterat i ridningen..
Dock så är det ju alltid det optimala att byta ut dessa hästar mot hästar som trivs BÅDE i stall och på bana, men det kan ju vara svårt att hitta...
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Det är väl som du beskriver reda i första inlägget.
Vissa ridskolor är fruktansvärda medan andra är så bra som en ridskola kan bli.

Enl min erfarenhet är det väl mer åt det negativa än det positiva hållet :p
Min ridskola ex.. Jag kan ju inte påstå att den är fruktansvärd, det tycker jag inte. Är säker på att det finns många som är mycket sämre..
Men det finns saker som jag reagerar på, och det är som ex att hästarna får för lite foder (De har börjat höja lite de senaste åren iaf..), jag tycker de går ute för få timmar, vissa hästar trivs inte alls, hästar sätts igång för fort mm.
Inga jättestora saker, men dock saker som kan åtgärdas ganska enkelt om man bara skulle vilja.

Jag har bara min häst uppstallad på steället, men det räcker för min del. Vill Inte rida i ridskoleverksamheten igen förrän de har förbättrat saker betydligt...
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Hästarna som ser trevliga ut är hästarna ridlärarna tycker om och därför rids bättre och går med i bättre grupper.

Good point. Tycker det är sjukt att det är så. Har man ansvaret över så många hästar så tycker jag man borde se till att sköta om alla på ett bra och likvärdigt sätt...

På min ridskola är det också så att ridlärarens favoriter (Och ridlärarens favoritelevs/ers favoriter) blir mycket mer välskötta än de andra.
Ex får mer mat, mer/bättre veterinärvård, får vila längre om de blivit halta och/eller sätts igång långsammare än övriga hästar..
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Det finns säkert bra ridskolor... men tror inte jag haft turen att se en sån faktiskt... :(

När man är liten och började på ridskolan då ser man ju inte sånt som man ser nu när man är äldre...

Ridskolan jag red på i 10 år, hade bra ridlärare och det var iaf en mer avancerad grupp/dag så hästarna var ganska bra ridna.
Men de gick ute i hagen från typ 6-7 till 12-13 nån gång, även om de skulle gå först kl 18 lr ännu senare... :crazy: En stor D-ponny fick 3 kg hö under natten kvällsfodrade runt halv 10, och de stod på spån så hade inget annat att pyssla med...

en annan ridskola jag varit på de senaste åren, har även min häst i det stallet fast i privatdelen. Så är det mest nybörjare och hästarna rids inte alls på något bra sätt :crazy: de lite mer "duktigare" sitter oftast bara och sågar ner hästen :mad:
Hästarna kan få gå fast de är lite hall ofräscha :mad:
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

På våran ridskola så finns det bara sju boxar, fyra stycken i ett litet ställ där det är lite störra boxar, två för stora hästar (upp till 160 ca) och två stycken för upp till maxade c-ponnysar. Sedan finns det tre minder boxar i en ombyggd stor cirkusvagn. 6 st av de större hästarna (det är en ponnyridskola) som är c-ponnysar och två b-ponnys går ute dygnet runt i en stor hage med vindskydd och träd. Fem stycken små a-ponnys går i en liten lösdrift vid stallet och släpps ut i en hage större hage på morgonen vid 8-9 på morgonen när alla hätar får frukosst och de hästar som står i stallet släpps ut samtidigt i en stor hage. Det finns bara uteridbana och de hästar som inte kan gå lektion av olika själ går i hage på dagen och kommer in tillsammans med de andra hästarna runt åtta på kvällen om det inte går i lösdrift.

Alla hästar har egna sheman där de står hur många lektioner de får gå max, vacc och hovslagare mm. Alla hästar går alltså ute dygnet runt om det inte står i box och är ute från 9 till 20.00 ungefär. Jag tycker det är en enormt bra ridskola! Hästarna går ute hur mycket som helst och barnen får inte gå in i hagarna eller gå fram till hästarna om de inte ska rida eller har frågat om de får borsta på någon häst :)
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Så har vi också. Ser absolut inget fel med det. Hästarna som står där är inga monster och man behöver egentligen inte vara speciellt duktig för att ta hand om dom, men säkerheten kommer i första hand och då kan det vara onödigt att Malin 8 år går in själv och kratsar hovarna. De vill helt enkelt inte att jättemånga barn springer in och borstar hela tiden, men eftersom dom har skyltarna så är det ingen som går inte till dom "bara för att" och därför behöver hästen inte bli så sur. Jag anser inte att en häst behöver vara en olämplig ridskolehäst bara för att den inte älskar att ha ungar rännandes i spiltan hela tiden, även om det kanske är drömmen att alla hästar skulle vara så snälla ;)

Men nu är fallet så att dom hästarna var farliga, dom sparkade och högg alltså rejält, riktigt hårda sparkar, inget varnande eller lite små sura hästar. Sånna hästar tycker jag inte ska stå på ridskolor där det går småbarn. Visst ska man lära småbarna hästvett att inte gå in i onödan till hästarna osv men det är svårt på stora ridskolor där det kryllar av dom och många lär sej inte trots att dom blir tillsagda.

Sen var det inte bara småungar hästarna va jobbiga mot, dom sparkade allt som kom in. Kom man väl in så kom man ibland inte ut osv. Hästar jag inte skulle gå in till frivilligt ens nu. Så nej, sånna hästar ska inte stå på ridskolor. Det var tillome en häst som högg en unge i ansiktet så kinden åkte av. Sånna hästar ska inte vara på ridskolor, där måste det vara mer eller mindre väldigt tåliga hästar även i stallet.

Sen är det väl självklart att hästen får se grinig ut eller så, man kan inte begära att dom ska vara glada och trevliga jämt men dom ska inte sparka och hugga folk.

Detta var endå hästar som va väldigt trevliga när dom kom dit, då var dom normala.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Är inte totte 1 ute alls? Varför sadlar de mellan varje lektion?

Nu är detta iofs en påhittad situation, men en sak jag tycker är dålig med de flesta ridskolor är just att de inte sadlar på och av efter varje lektion.

Att göra iordning hästen före och efter tillhör trots allt hästhanteringen och det är lika viktigt att barnen lär sig sadla/tränsa/rykta osv som det är att de lär sig rida.

Jag märker att vissa barn som har blivit vana vid ridskolor ibland står handfallna efter ridningen. "Va, är det inte färdigt nu?"
 
Sv: Ridskola, bra eller dåligt?

Att göra iordning hästen före och efter tillhör trots allt hästhanteringen och det är lika viktigt att barnen lär sig sadla/tränsa/rykta osv som det är att de lär sig rida.

Jag märker att vissa barn som har blivit vana vid ridskolor ibland står handfallna efter ridningen. "Va, är det inte färdigt nu?"

På ett sätt så förstår jag varför man inte sadlar av efter varje lektion om hästarna ska gå eftersom det ju tar längre tid, sen är det ju många hästar som inte tkr om just sadlingsbiten...

Men för ridelevernas skulle så vore det ju bra! Den ridskolan jag red på så red jag länge i en grupp där nästan jämt alla hästar redan gick lektion förutom kanske 1-2 hästar (vi var ca 10 i gruppen) så det var ju inte så ofta man fick sadla och tränsa hästen innan då...

Så tog säkert ca 4 år innan jag lärde mej hur sadeln skulle ligga dvs att man inte bara "slängde" upp den...
Hade ju antagligen gått lite fortare om man fått sadla hästen innan varje lektion...
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 757
Senast: Shixle
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 447
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 329
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp