Bukefalos 28 år!

Ridskoleryttare 2013

Sv: Ridskoleryttare 2013

Janni och Mabuse:
Hon är en polsk import, så jag kanske är lite fördomsfull, men det känns som om hon varit med om något för hennes personlighet är en helt annan än den rädda typen. Men jag är inte helt säker såklart, ibland är det synd att de inte kan tala om för oss vad som trycker dom.

På filmen är kan det synas lite efter att vi hoppat tredje hindret, hon landar i rätt galopp men byter och när jag vill att hon ska byta tillbaka så studsar hon. Tror det känns mer i sadeln också än vad som syns på film.

Gillar bara inte att jag är så högljudd och det verkligen ekar i ridhuset. :o

Hon är väldigt känslig, man måste vänta ut henne och hoppa med henne. Det räckte att jag kände mig omedvetet osäker i mitt undermedvetna så stannar hon, trots bra galopp (efter den här vägringen blev jag osäker att hoppa "höga" oxrar med henne).

Det är en väldig balansgång med den hästen, hon har korta steg och hon hoppar bättre när man får henne att våga ta ut stegen. Nackdelen då är att hon kan bli lite väl pigg. Men man lär sig något hela tiden. :)
Studsig är på henne, en studsboll att hennes galopp blir stötig och inte jämn osv.

Har varit över på Irland i omgångar och hoppat mycket där (terräng hinder) och där fick jag lära mig med att de brukar räkna 3 steg innan hindret så vet man när hästen hoppar och jag provade det och oftast funkar det. Funkar kanske bättre på låga hinder där det inte spelar så stor roll hur man kommer på det.

Kan inte låta bli att känna mig kass när jag tittar på hur andra rider, skulle vart jättekul om någon kunde filmat när jag red en lektion. Hade varit intressant att se hur man rider egentligen om det verkligen är så kasst som jag inbillar mig eller om det är bättre. Hur brukar ni göra när ni vill bli filmade? :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Ja man vet ju aldrig hur hon har haft det innan. Visst kan det vara så att hon har blivit hårt hanterad, men det kan ju också vara hennes personlighet. Man brukar ofta märka på deras reaktioner när de gör fel. Jag håller ju på med galopphästar också ganska mycket och det man märker på dom som har fått stryk är ofta att de blir väldigt stressade i situationer där de råkat göra fel, de får nästan panik och förväntar sig förmodligen stryk. Men vissa hästar som är av den känsligare typen kan reagera så utan att de haft det dåligt innan så det är svårt att veta till100%.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag försöker också jobba med att inte jämföra mig med andra :) Bättre då att titta på de som är väldigt duktiga och försöka se det som inspiration. Jag har sällan någon med som filmar. Typ aldrig... På ridskolan går min lektion så sent på kvällen och ute på galopphästarna har alla så mycket att göra själva så det blir inte att någon har tid. Lyckades dock tjata med mig mamma ut sist och hoppas på att jag ska få med mig någon som filmar på dressyrkursen, iaf någon av dagarna :)
Kan du inte fråga någon på ridskolan som är där samtidigt om denne orkar filma? Det är nyttigt att titta på sig själv på film då det ofta kan se annorlunda ut mot hur det känns. Ibland bättre och ibland sämre :D men då får man ofta en tydligare bild av vad som behövs jobbas på lite extra. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

På filmen är kan det synas lite efter att vi hoppat tredje hindret, hon landar i rätt galopp men byter och när jag vill att hon ska byta tillbaka så studsar hon. Tror det känns mer i sadeln också än vad som syns på film.


Det ser ut som att hon helt enkelt inte byter rent, utan slänger in några travsteg när hon ska byta. Det gör väl inget?

Så länge inte hästen studsar så mycket att man åker av, eller att den inte kommer fram till hindret för att den fastnar på vägen med att studsa runt, så skulle jag inte bry mig så mycket.

Jag brukar göra så att när det är nåt språng kvar till hindret, då är jag klar med mitt jobb, det man inte har hunnit fixa då kommer man inte kunna fixa sista språnget heller. Så då försöker jag sitta still, och fokusera på att vara följsam och hänga med i språnget. Mellan hindrena är det mitt jobb, över hindrena är det hästens jobb.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*kl*

Idag var det dags för sista hopplektionen för den här terminen. Fick studsbollen idag också och nu kom jag på vad det är som gör henne så studsig. I vänster varv, inga problem, hennes galopp är mjuk och bra tryck i. Däremot höger varv blir hon kort och när man försöker få henne till att öka så blir hon lite studsig.

Gick så där bra att rida idag dock, var inte alls närvarande fast jag var där. Inte bra att inte va helt frisk och inte fått sova å gå upp tidigt och varit igång och grejat hela dagen, men men. Sista rundan (vi hoppade en liten bana) gick kanon förutom att hon hoppade före mig och jag blev lite efter men vi redde ut det bra ändå.

Är ändå nöjd med dagens lektion då den sluta bra, även om vi inte är helt överens. Nu blir det till att tagga om inför vårterminen och försöka bli bättre. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Idag reflekterade jag över det mer, hon är väldigt känslig. Så är man för häftig tror jag hon blir rädd. Kanske har de hanterat henne som man kan göra med andra hästar, men på grund att hon är så känslig tar hon illa vid sig?

Visst ska man inte jämföra sig med andra, men det är svårt att låta bli.

Problemet är att det knappt är någon där på ridskolan samtidigt som jag rider förutom vi som rider i gruppen. Vi får se hur det går, hade varit kul att se sig själv på en riktig lektion. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hennes studsighet märks tydligast i höger varv och när man kräver något av henne, t ex runda för skänkeln osv. Har inte riktigt hittat den fina balansgången än.
Nej det studsiga bytet är inga travsteg inblandade och när travsteg är inblandade är hon inte studsig. För att va tydlig så är det runt 0:50 i filmen, precis efter hindret. Man ser hur hon slänger upp huvudet och sen försvinner vi ur bild. :/
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Hennes studsighet märks tydligast i höger varv och när man kräver något av henne, t ex runda för skänkeln osv. Har inte riktigt hittat den fina balansgången än.
Nej det studsiga bytet är inga travsteg inblandade och när travsteg är inblandade är hon inte studsig. För att va tydlig så är det runt 0:50 i filmen, precis efter hindret. Man ser hur hon slänger upp huvudet och sen försvinner vi ur bild. :/

I vilket inlägg finns filmen? Kan inte hitta det :(
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

*KL*
Igår hade jag min näst sista lektion + direkt efter en igenridnings-lektion. På min ordinarie lektion fick jag rida en ny häst, eller inte ny som i ny till ridskolan utan jag har aldrig ridit den förut. Jag är van att rida hästar som är ganska grova i typen, stora i gången och ibland lite ja.. Åt "pansar"-hållet (tror ni förstår vad jag menar ;)) men hästen jag fick igår är väldigt nätt, nästan åt ponny-hållet men fortfarande strax över 160cm. Det fick bli till att lägga om ridningen helt om man säger så!
Lektionen gick hyfsat bra. Han blir tyvärr lite "steppig" innan han har fått kommit igång ordentligt och jag hade lite svårt att hantera det då jag helt enkelt slog av min ridning när han började istället för att faktiskt vara konsekvent i min ridning och låta honom slappna av. Efter ett tag gick det bättre då jag började känna hur jag skulle ge hjälperna och hur mycket jag kunde kräva när han började trippa. Han bjöd även på ett par bakut-språng i galoppen när han tyckte att jag var lite jobbig när jag krävde att det var jag som skulle bestämma vart vi skulle sakta av :p

När lektionen var slut var det bara att springa och göra i ordning nästa häst och sitta upp. Denna gång blev det en häst som jag red för kanske tre år sedan sist så jag räknar nästan honom som ny också då jag kanske totalt suttit på honom 5-6ggr. Lektionen hade kunnat gå bättre om man säger så. Jag var fortfarande lite kvar i ridningen från förra hästen och den här krävde en helt annan ridning. Han är ganska stor, tar stora kliv och i galoppen känns det som att det går fort, men egentligen gör det inte det, han tar bara så gigantiska språng. Ibland kändes det som vi tog kortsidan på typ två galoppsprång :o I traven känns det som att man ska "hoppa ur sadeln" i varje travsteg.. Han är en fantastisk utomhus-häst, men det kan kännas lite trångt i ett ridhus.
Vi gick i alla fall över till en övning med volter och öppnor/slutor och då gick han fantastiskt för då kände jag att jag i alla fall han med att komma åt honom lite.

Allt som allt är jag nöjd att jag fick första hästen att slappna av (kan tillägga att han trippar med i princip alla ryttare, även de duktigaste då han är så pass känslig) och få honom att gå framåt i stabila och jämna gångarter och att jag med den andra hästen fick honom att tänka mer "bak" än "fram" eller hur jag ska säga.

Det är det som är så himla roligt att vara ridskoleryttare. Man måste verkligen lära sig att anpassa sin ridning efter varje häst och det är i princip helt omöjligt att bara bli fast i en ridstil då man hela tiden byter hästar :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Oh ja, det går inte att rida alla hästar likadant. Jag tycker det är jättekul att rida olika hästar, både de som är känsliga och de som i princip är skänkeldöva. Tyvärr vet jag att det finns några som alltid vill rida samma häst och det är tråkigt för dom att inte våga utvecklas och rida andra hästar.

Jag tror att genom att rida många olika hästar så hittar man sin stil, som är flexibel och kan anpassas till hästen man rider för tillfället. :)

Roligt att det gick bra på lektionerna förresten innan jag glömmer det. :up:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag tycker iofs att jag utvecklas mer av att rida samma häst än att hoppa runt hela tiden. Visst är det kul att prova nya hästar, alltid spännande med en ny häst, man ska man se till vilka hästar jag faktiskt lärt mig något av så är det de jag ridit lite längre perioder.

Så jag vet inte jag håller med om att den som rider samma häst inte vågar utvecklas, det är snarare tvärtom. Tråkigt för dem som aldrig vill lära känna en häst ordentligt, och utveckla sin ridning.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Att rida samma häst hela tiden, då lär man sig hur man ska rida just den hästen. Man lär sig inte att rida andra hästar på det sättet och ska man köpa häst är det bra att ha ridit många olika.
Sen när man har en häst som man rider på kan man variera att rida andra hästar emellanåt så man får lite variation och lär sig förhoppningsvis något som ens egna häst kanske inte kan lära en. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Tror vi alla skäms lite för olika saker, som egentligen inte har någon betydelse då vi håller på att lära oss. :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag tycker att man utvecklas på olika sätt. Man kommer framåt i sin ridning när man rider samma häst, självklart, och man utvecklas med denna häst. Däremot kan jag tycka att det även kan vara utvecklande att olika hästar ibland.
Sen är jag självklart inte för att man kanske har 6-7 olika hästar på en termin utan kanske en man har lite mer som "bas" och sen kanske rider två/tre andra hästar eller något också :)
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Att rida samma häst hela tiden, då lär man sig hur man ska rida just den hästen. Man lär sig inte att rida andra hästar på det sättet och ska man köpa häst är det bra att ha ridit många olika.
Sen när man har en häst som man rider på kan man variera att rida andra hästar emellanåt så man får lite variation och lär sig förhoppningsvis något som ens egna häst kanske inte kan lära en. :)

Fast hästar är ju ändå inte så olika, så det man lär sig på en häst har man ofta igen när man sitter på en annan. Rider man samma häst ett tag går det ju ofta bättre, man lär sig hur det ska kännas när hästen går rätt, och sen kan man ta med sig den känslan till nästa häst. Hoppar man bara runt hela tiden så hittar man ju aldrig knapparna ordentligt, och utvecklar inte sin känsla på samma sätt. Vet man inte har det ska kännas är det mycket svårare att rida rätt.

Sen går det förståss fortare att lära sig om man rider mer, och olika sorters hästar, men då ändå rider dem tillräckligt länge för att lära sig rida dem ordentligt. Inte rider en timme på varje häst och byter hela tiden.
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Kan tänka mig att det är mycket enklare när man har tillgång till en häst man kan rida nästan varje dag. För mig personligen så brukar vi ha samma häst på ridskolan i två gånger, men det är en vecka mellan lektionerna och då hinner man glömma lite hur det kändes förra gången. Alla har inte samma förutsättningar.

Själv kan jag inte ens känna om vilken galopp hästen har på rakt spår, känner det knappt i vissa sängar heller. Har jättesvårt för att sitta på rätt sittben i traven, trots att jag ridit samma häst ett par gånger.

Jag vet inte vilket som är vanligast på ridskolor hur länge man får ha en häst innan man byter osv. Vi hade förut 4 gånger, men nu är det mellan 2-3 gånger beroende lite på. Förra terminen fick jag en häst väldigt många gånger för att jag var den enda som inte brydde mig om att han var en "bulldozer". Tyckte i och för sig om att rida honom, men jag tappade fort hur man skulle rida honom sen när jag fick rida andra hästar emellan.

Det är som dom säger: minnet är bra men kort. :laugh:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

hhahahaha, jag stavar visst som en kratta idag. :rofl:

Det ska stå svängar och inte sängar.. (tror jag är trött efter att ha jobbat natt och bara sovit några timmar). :angel:
 
Sv: Ridskoleryttare 2013

Jag skulle vilja säga att det behövs lite av båda för att ta sig framåt. Alltså både att rida en häst under längre tid, och att få rida många olika. Vi byter var fjärde gång och jag tycker att det är liite för ofta. Ofta tar det två tre pass minst innan man har hittat alla knappar och lärt känna hästen och då börjar det ju bli dags att byta. Det är först när man ridit en häst en längre period som man kan börja finlira på ett annat sätt tycker jag.
Å andra sidan, jag som hade egen häst i en massa år innan jag började på ridskola lärde mig visserligen att rida den hästen bra. Men det tog lite mer tid för mig att rida in mig på nya hästar mot vad det gör nu när jag ridit flera hästar kontinuerligt i ett par år. Jag utvecklades massor när jag började med det.

Jag tänker på min mamma speciellt. Hon har jobbat med galoppHästar förut i många år och rider väll inte alltid snyggast i gruppen när hon hoppar in och rider lektion. Men hon har en känsla som är otrolig. Hon sitter på en häst i ett par sekunder så känner hon exakt vad det är för typ av häst och hur den ska ridas för att arbeta bra och avslappnat. Speciellt när det gäller de lite knepiga eller känsliga hästarna. Och det har hon nog fått från åren då hon red 5-6 olika hästar varje dag, och sällan samma hästar från dag till dag.
 

Liknande trådar

Träning Nytt år innebär ny tråd! Här kan vi diskutera alla härliga ridskolehästar, lektioner och annat som hör ridskolan till. Jag gissar att...
24 25 26
Svar
513
· Visningar
58 362
Senast: cewe
·
Träning Hej alla häst intresserade, jag är en 21 årig kille som funderat på att börja rida och jag undrar mest tror ni det är för sent att börja...
Svar
8
· Visningar
425
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
388
Senast: Nevermind
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp