Bukefalos 28 år!

Ridsportförbundet utreder själva

En insändare från domaren My dock en +artikel så kan inte läsa hela själv.

https://www.tidningenridsport.se/dressyrdomare-avstangd-for-nathat/

Någon på förbundet 💩 på sig för tillfället och har tomt fått flashback att radera inlägg.

Fram för fler som My, som vågar berätta.

Ja det är så mycket som får mig att känna :confused::confused::confused::meh:O_o i detta, alltså säga vad man vill om Flashback men där brukar de ju inte direkt vika för utpekanden eller ens lösa rykten. Inte för att jag följer allt som händer där men har aldrig hört talas om att de raderat sådana inlägg förut. Och ok att My sedan tydligen varit rak nog att erkänna att hon skrivit inläggen - men om hon inte gjort det, hur skulle ridsportförbundet någonsin ha kunnat få ut uppgifter om id på ett anonymt nick för något som eventuellt skulle kunna påstås som förtal, dvs ett bötesbrott i den lägre delen av straffskalan? Förbundet har ju gudskelov inte några polisiära befogenheter att komma med där eller vad jag vet någonstans.

Dvs om My i stället hade nekat till att det var hon som skrivit, hade de då tillämpat någon slags sannolikhetsbevisning och ändå stängt av mot ett förnekande? Och hade man då kunnat tänka sig att det rakryggade i att (utan egentlig bevisning) faktiskt stå för sina uppgifter likt Karl-Bertil Jonsson på julafton i stället kunde ha lett till någon form av varning eller verbal reprimand, om de mot ett (mindre rakryggat) förnekande inte hade kunnat göra någonting?

Jag fattar också att man får vakta sina ord som officiell funktionär i vissa sammanhang och jag gillar förvisso rättssäkerhet och objektivitet i alla sammanhang, men den här hanteringen utifrån de här omständigheterna framstår ju som helt bizzaro. Just nu är jag lyckligtvis inte med i någon klubb som bidrar till detta förbund men vill nog framöver ansöka om att gå med i islandshästförbundet i stället. De kanske kan ha en hangaroundsektion för missnöjda SRFare. Visserligen har jag inga islandshästar och har inte tänkt skaffa och visserligen vet jag inte något om hur det fungerar där men så mycket värre kan det väl inte vara.

Det står för övrigt bland annat i Ridsports plusartikel att de har sökt ridsportförbundet för en kommentar men uppenbarligen inte lyckats hittills. Jag ser med intresse fram emot den. Skulle gärna se att Ponnymamman fick intervjua dem om hur resonemangen gått.
 
Ja det är så mycket som får mig att känna :confused::confused::confused::meh:O_o i detta, alltså säga vad man vill om Flashback men där brukar de ju inte direkt vika för utpekanden eller ens lösa rykten. Inte för att jag följer allt som händer där men har aldrig hört talas om att de raderat sådana inlägg förut. Och ok att My sedan tydligen varit rak nog att erkänna att hon skrivit inläggen - men om hon inte gjort det, hur skulle ridsportförbundet någonsin ha kunnat få ut uppgifter om id på ett anonymt nick för något som eventuellt skulle kunna påstås som förtal, dvs ett bötesbrott i den lägre delen av straffskalan? Förbundet har ju gudskelov inte några polisiära befogenheter att komma med där eller vad jag vet någonstans.

Dvs om My i stället hade nekat till att det var hon som skrivit, hade de då tillämpat någon slags sannolikhetsbevisning och ändå stängt av mot ett förnekande? Och hade man då kunnat tänka sig att det rakryggade i att (utan egentlig bevisning) faktiskt stå för sina uppgifter likt Karl-Bertil Jonsson på julafton i stället kunde ha lett till någon form av varning eller verbal reprimand, om de mot ett (mindre rakryggat) förnekande inte hade kunnat göra någonting?

Jag fattar också att man får vakta sina ord som officiell funktionär i vissa sammanhang och jag gillar förvisso rättssäkerhet och objektivitet i alla sammanhang, men den här hanteringen utifrån de här omständigheterna framstår ju som helt bizzaro. Just nu är jag lyckligtvis inte med i någon klubb som bidrar till detta förbund men vill nog framöver ansöka om att gå med i islandshästförbundet i stället. De kanske kan ha en hangaroundsektion för missnöjda SRFare. Visserligen har jag inga islandshästar och har inte tänkt skaffa och visserligen vet jag inte något om hur det fungerar där men så mycket värre kan det väl inte vara.

Det står för övrigt bland annat i Ridsports plusartikel att de har sökt ridsportförbundet för en kommentar men uppenbarligen inte lyckats hittills. Jag ser med intresse fram emot den. Skulle gärna se att Ponnymamman fick intervjua dem om hur resonemangen gått.
Flashback brukar radera inlägg där namn är helt utskrivna. Är något med att inläggen inte ska komma upp som sökträffar på namn. Men man får skriva tex @nna eller liknande.
Har de tagit bort ngt nu i efterhand alltså?
 
Flashback brukar radera inlägg där namn är helt utskrivna. Är något med att inläggen inte ska komma upp som sökträffar på namn. Men man får skriva tex @nna eller liknande.
Har de tagit bort ngt nu i efterhand alltså?

Från Ridsports beskrivning i artikeln: "Flashback som i vanliga fall inte hymlar med uthängningar är rensat just i den tråd som My skrivit i. Hur det har gått till är oklart. My själv försökte gå in och ta bort sina inlägg när hon blev kontaktad av förbundet, men det visade sig inte vara möjligt. Sedan försvann allt över en natt. Hur det har gått till är oklart."

Jag kanske inte läste hela tråden - eller så läste jag kanske när gallringen redan skett - men det enda jag minns att jag sett var ett antal initialer, i och för sig möjliga att gissa på om man hört lite om liknande berättelser förut eller kan lägga ihop en del information. Kanske stod något förnamn utskrivet någonstans också men har inget minne av att jag sett hela namn utskrivna. Nu orkar jag inte gå igenom hela tråden igen men får intrycket av att också diskussionerna om initialerna är borta, någon får gärna rätta mig om det är fel.
 
Om den avstängda domaren läser det här - jag tycker du är ascool och det är sjukt hur förbundet stänger av någon för "förtal" i 18 mån rätt snabbt men inte agerar synligt på att en vuxen man i tränarposition erkänner att han haft sex med sina minderåriga elever på ett regelbundet och upprepat systematiskt vis. Vill jag vara med i någon digital tävling är det dina.
 
En av de i flashbacktråden namngivna personerna, vars hela namn nog inte var utskrivet om jag minns rätt, har ju två helt egna trådar (gamla) på flashback där hela namnet är utskrivet. De trådarna finns ju kvar och går att googla sig fram till så att storsopen gick fram i den aktuella tråden men inte i de andra är ju också lite märkligt.
 
Moderator på flashback skriver att inlägg raderats för att de bröt mot reglerna och att tråden handlar om ett specifikt brott.

Jag hänger inte särskilt mkt på flashback, men min erfarenhet är att de både släpper igenom väldigt mycket som andra forum skulle radera men också att det finns mindre tolerans för utsvävningar. Trådar kan raderas helt för att de håller ”för låg standard” typ, och det kan vara rätt strikt med att hålla sig till ämnet.
 
Om den avstängda domaren läser det här - jag tycker du är ascool och det är sjukt hur förbundet stänger av någon för "förtal" i 18 mån rätt snabbt men inte agerar synligt på att en vuxen man i tränarposition erkänner att han haft sex med sina minderåriga elever på ett regelbundet och upprepat systematiskt vis. Vill jag vara med i någon digital tävling är det dina.
Jag håller helt med , kan man vara chokad men ändå inte förvånad??
 
Moderator på flashback skriver att inlägg raderats för att de bröt mot reglerna och att tråden handlar om ett specifikt brott.

Jag hänger inte särskilt mkt på flashback, men min erfarenhet är att de både släpper igenom väldigt mycket som andra forum skulle radera men också att det finns mindre tolerans för utsvävningar. Trådar kan raderas helt för att de håller ”för låg standard” typ, och det kan vara rätt strikt med att hålla sig till ämnet.
"Flasback - yttrandefrihet på riktigt" 🤨
 
Undrar om förbundet kommer att kommentera detta eller om de fortsätter lägga locket på. Såg ut som att det raderats någon/några kommentarer på deras Instagram…?
 
Jag tror att man får skriva typ vad som helst men inte i trådar som handlar om annat. Då får man starta ny tråd. Den här tråden handlade om ett specifikt brottsfall även om det svävades ut en del. Sen vet inte jag om det finns mer som ligger bakom såklart.
Jag tror att något extra måste ha förelegat, brottsmisstänkta hängs ju ut synnerligen nödtorftigt avidentifierat där hela tiden.

Ifråga om SvRF generellt... nej, det finns faktiskt få organisationer som jag har lägre förtroende för. Jag är glad att "min" ridinriktning fortfarande inte sorterar under dem.
 
Det har förekommit en manlig domare som varit full och haft problem med alkoholen - det får man väl ha men att som den domaren gjorde dömde i detta tillstånd, Ridsportförbundet visste om det . Åtgärd: ingen Varför: kan det bero på att det var en kollega? Man kan fråga sig om det är rimligt att Vissa av de som jobbar på Ridsportförbundet samtidigt får en enklare gräddfil till GP domare och ska de ens få göra båda sakerna?
 
Det har förekommit en manlig domare som varit full och haft problem med alkoholen - det får man väl ha men att som den domaren gjorde dömde i detta tillstånd, Ridsportförbundet visste om det . Åtgärd: ingen Varför: kan det bero på att det var en kollega? Man kan fråga sig om det är rimligt att Vissa av de som jobbar på Ridsportförbundet samtidigt får en enklare gräddfil till GP domare och ska de ens få göra båda sakerna?

Vi ska inte förringa gubbklubbens inflytande. Håller du mig om ryggen, så håller jag dig om ryggen. Alla har skit på varandra, och det är en oskriven regel att man (sic!) som minst tittar bort när gubbklubbmedlem pysslar på med något som kanske inte tål en granskning.

Ja, det finns gubbar i kjol. För att få leka i gubbklubbens sandlåda måste alla acceptera villkoren. Att låtsas som att detta inte är kutym känns verklighetsfrämmande.
 
Ser man en råtta så är där 10 till man inte ser...

Självklart håller SvRF varandra om ryggen. Ve och fasa om det skulle komma fram hur många av deras högt uppsatta medlemmar som faktiskt våldtagit småbarn, det jordskredet är det ingen av dem som vill uppleva, så därför försöker man tysta ned det så gott det bara går och hoppas att stormen blåser förbi så småningom.
 
I den öppna artikeln i Hippson står bl a:
"Framöver satsar My på att fortsätta med sina onlinetävlingar som hon kan hålla igång även utan licens.
– Om nu folk vill vara med när jag är avstängd, tillägger hon."
https://www.hippson.se/artikelarkivet/hippsonnews/domare-avstangd-i-18-manader-efter.htm

Hade jag haft en häst hade jag tusan ta mig tävlat bara för att visa mitt stöd.

Jag kände samma sak. Förbundet är ju spritt språngande galna.
 
Eftersom jag känner till vad som hänt, skrivit osv vill jag bara påpeka att det inte varit några anklagelser från Mys sida att de här namngivna männen har gjort något brottsligt. De har haft relationer med kvinnor och flickor i beroendeställning. Och det är klart det inte ser bra ut, även om männen i fråga är gifta nuförtiden och detta i vissa fall var väldigt länge sen. Men det är frågan om var gränsen dras för förtalsliknande.

Det intressanta är att om den ena av dessa män (han som blivit kontaktad av Mys fd kompis, en kvinna som han haft ett förhållande med tidigare i livet), om han bara hållit tyst, så är jag rätt säker på att detta hade runnit ut i sanden som det alltid gör. Nu blev det ju en grej och folk är nyfikna på vem han är som gjort något, samt vad det är.

Flashbacktråden fortsätter intressant nog att rensas regelbundet, det är rätt anmärkningsvärt tycker jag. Och utpekanden om olika riktningar som förekommer i vissa kommentarsfält rensas också.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I en granskning gjord av Aftonbladet vittnar flera personer om att svensk elitryttare misshandlat hästar. Nu har Svenska...
Svar
0
· Visningar
213
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var efter att en träningsvideo publicerats där OS- och VM-ryttaren Cesar Parra vid upprepade gånger ses använda spöet i två separata...
Svar
3
· Visningar
618
Senast: Jerseyite
·
  • Artikel
Hästnyheter Hovrätten går på tingsrättens linje och friar den ryttare som varit åtalad för våldtäkt och sexuella övergrepp. Två personer i rätten...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det internationella ridsportförbundet vill stänga av en svensk ryttare i två år. Detta med bakgrund av sexuella trakasserier och...
Svar
3
· Visningar
2 025
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp