Bukefalos 28 år!

Riktigt jävla arg är jag nu!

Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jakträttsinnehavaren måste ha goda skäl att tro att en katt är hemlös för att ha lagen på sin sida vid en avlivning. Är dina katter öronmärkta bör det vara väldigt svårt för hen att argumentera för att katterna är hemlösa.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Fast näe du, att sticka dit nävarna till ett främmande djur, det gör man inte!
Man ska inte hälsa på fastbunda hundar och man bör heller inte träna sig på en katt. Jag vet hur ont det gör att både bli ordentligt hundbiten och klöst/biten av en katt med panik. Så nej, jag har INTE försökt lyfta upp ett främmande djur, jag hade schasat ut den. Det har jag gjort med en oönskad katt i hemmet förr.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Katten befann sig i hennes kolonistuga och hon ville inte ha katten där. Det logiska då är väl att man faktiskt lyfter upp katten och bär ut den? Något som en katt i normala fall bör tåla.

Då är nog inte min Sickan normal ;)

Hon är enormt trygg i sig själv men avskyr nya människor, och jag tror att hon lätt skulle kunna bita en främling om dom tvingar sig på henne.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Det framgår inte av artikeln att katten var inne i en stuga, den var inne bland kolonilotterna. När främmande katter snikar sig in i min stuga är det aldrig problem att få ut dom. Det är raketfart som gäller för reträtt!
Människan som blev biten måste i alla fall ha en enastående övertalningsförmåga efter det skickades ut två patruller omgående :eek:
Här snackar vi mördarkatt, vi har folk som gör intrång på företagets mark just nu och det kom en bil......
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Då är nog inte min Sickan normal ;)

Hon är enormt trygg i sig själv men avskyr nya människor, och jag tror att hon lätt skulle kunna bita en främling om dom tvingar sig på henne.

Jag tror att hon skulle fräsa och varna. Ge människan en chans att backa. Inte hugga på en gång.

En människa som ignorerar ett djur som varnar får skylla sig själv, men ett djur som inte varnar är inte normalt.

I det här fallet vet vi inte varför katten bet. Vi vet inte om den varnade. Vi vet väldigt lite så det är intressant att se hur många det är som "vet" att poliserna gjorde fel.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Det framgår inte av artikeln att katten var inne i en stuga, den var inne bland kolonilotterna. När främmande katter snikar sig in i min stuga är det aldrig problem att få ut dom. Det är raketfart som gäller för reträtt!
Människan som blev biten måste i alla fall ha en enastående övertalningsförmåga efter det skickades ut två patruller omgående :eek:
Här snackar vi mördarkatt, vi har folk som gör intrång på företagets mark just nu och det kom en bil......

I lokaltidningarnas artiklar framgår att katten var inne i kolonistugan. Eftersom jag har läst dem tänkte jag att jag kunde dela med mig av den infon.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Aha, där ser man och jag som trodde att allt som står i AB är sant ;)!
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jag tror att hon skulle fräsa och varna. Ge människan en chans att backa. Inte hugga på en gång.

En människa som ignorerar ett djur som varnar får skylla sig själv, men ett djur som inte varnar är inte normalt.

Fast om katten varnar och människan backar undan anser inte jag är att tvinga sig på katten. Att tvinga sig på katten enlligt mig är att nonchalera varningarna. Och då får man skylla sig själv.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Men vi vet ju så lite så vi kan ju knappast avgöra om poliserna gjort rätt heller.

Att katten va totalt galen efter att ha blivit jagad och infångad, det förvånar mig inte ett skit. Det skulle nog de flesta katter bli. Och jag kan förstå att poliserna upplevde den som vild då. Men man kanske borde haft i åtanke att situationen måste vara stressande för katten och tagit med den till ett lämpligare ställe för utvärdering. Jag tycker faktiskt inte att det är okej att avliva ett djur utan att ge ägarna en chans att återfå sitt djur, så vida det inte handlar om tex. en tjur som löper amok och är en allmän fara..

Du tänker inte på att katten kanske inte hann varna kvinnan? Den kan ju ha suttit och tryckt i ett hörn och hon helt enkelt bara stoppar ner fingarna och greppar tag i den, då är det inte konstigt att den hugger.

Summa av summarum: Katten borde inte varit ute utan märkning och borde inte ha varit ute där alls eftersom det inte är en lämplig miljö, polisen borde inte avlivat katten på plats.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Men vi vet ju så lite så vi kan ju knappast avgöra om poliserna gjort rätt heller.

Att katten va totalt galen efter att ha blivit jagad och infångad, det förvånar mig inte ett skit. Det skulle nog de flesta katter bli. Och jag kan förstå att poliserna upplevde den som vild då. Men man kanske borde haft i åtanke att situationen måste vara stressande för katten och tagit med den till ett lämpligare ställe för utvärdering. Jag tycker faktiskt inte att det är okej att avliva ett djur utan att ge ägarna en chans att återfå sitt djur, så vida det inte handlar om tex. en tjur som löper amok och är en allmän fara..

Du tänker inte på att katten kanske inte hann varna kvinnan? Den kan ju ha suttit och tryckt i ett hörn och hon helt enkelt bara stoppar ner fingarna och greppar tag i den, då är det inte konstigt att den hugger.

Summa av summarum: Katten borde inte varit ute utan märkning och borde inte ha varit ute där alls eftersom det inte är en lämplig miljö, polisen borde inte avlivat katten på plats.

Vi har ingen anledning att tro att poliserna gjorde fel. De bedömde att katten var förvildad och antagligen även farlig eftersom den hade huggit en människa. Gör polisen bedömningen att ett djur är farlig för omgivningen får de avliva djuret.

Vi vet inte vad som föranledde attacken. Alla verkar förutsätta att kvinnan som försökte avhysa katten var dum mot katten, men det är faktiskt möjligt att katten inte var helt OK och faktiskt bara högg. En sådan katt ska med rätta bedömas som farlig. En sådan katt är det inte ansvarsfullt att bara släppa ut. En sådan katt är det tveksamt att ett pensionat tar emot (vilket är vart poliserna brukar placera ut djur om djurhemmen är fulla). Kanske finns det mer bakom polisernas beslut att avliva. Om katten verkligen bara vägde 1,5 kg är det inte omöjligt att poliserna bedömde att katten var sjuk. Sjuk, förvildad och aggressiv... det låter som en bra beslutsgrund för avlivning.

Vad jag vill ha sagt är att vi egentligen inte vet ett skit, men likväl utgår de flesta ifrån att poliserna har agerat fel. Varför? Oskyldig tills motsatsen är bevisad gäller inte poliser?
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

HUR kunde poliserna veta att katten inte var chipmärkt?

Så dj-a svårt är det inte att fånga in en katt, poliserna, om några, borde ha bra resurser för detta, hur gör de när de fångar en hund?
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

HUR kunde poliserna veta att katten inte var chipmärkt?

Så dj-a svårt är det inte att fånga in en katt, poliserna, om några, borde ha bra resurser för detta, hur gör de när de fångar en hund?

För allt vi vet kan polisen haft med sig chipavläsare. Alla polisstationer har en sådan. Fånga in katten lyckades de ju göra...
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jag vet inte riktigt vad du har för erfarenhet vad det gäller "aggressiva" katter, du har förmodligen upplevt ngt som jag inte har? Jag har ALDRIG varit med om en katt som anfaller och BITER. Gör ett utfall och slår med tassarna i ett trängt läge ja, men hugger, nej!

Dom gånger jag har fått/ sett någon blivit biten av en katt är just när man håller i den och den får panik, eller om katten sitter fast och hugger pga panik när man ska hjälpa den loss.

P.S Jag tror inte på något vis kvinnan varit elak mot katten, men katter är lättstressade djur och om man försöker ta tag i en stressad katt får man nog nästan räkna med att det explodrar om den inte känner dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Att en katt tar sig in i ett hus o sedan anfaller när ägaren försöker köra ut den är knappast ok även om husägaren inte är ngn van kattmänniska.
Har faktiskt varit med om att en katt utan någon provokation anfallit en golden, hoppade upp bakifrån o bet tag i nacken.
PL
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Näe, ok är det inte. Jag har haft grannens katt inne och ätit på brödpåsar och allt möjligt, trots att jag har egen katt. Men inte önskade jag att den skulle skjutas för det.

Men ännu en gång, man försöker väl inte grabba tag i en främmande katt... man sjasar väl ut den?
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

*lånar knapp*

Hur gör man då om innekatten skulle smita? Ska man ringa polisen och lämna en beskrivning på den den ser ut?
Om vår katt skulle hamna ute tex vid ett inbrott (annars är han lätt att locka in) så skulle han säkert bli hysterisk av att bli jagad och infångad. Eftersom han varit innekatt hela livet är han inte öronmärkt och eftersom han har hjärtfel känns det dumt att söva och märka honom nu.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Ett chip behöver du inte söva katten för iof.

Men jag håller med dig i det du menar. Man avlivar inte ett djur på plats så länge den inte är allvarligt sjuk och lider eller är en livsfara för allmänheten och ej kan infångas. Jag har ju ytterst svårt att se hur en katt kan vara livsfarlig så länge man låter den vara ifred tills ngn som kan sin sak fångar in den. Finns det inte plats på pensionat osv så bör det väl finnas ngn transportbur hur polisen som katten kunnat få va i över dagen iaf för o se om katten anmäls försvunnen.

Men ja, denna historien förstärker ju bara min absoluta åsikt om att inte släppa ut katten! Jag förstår inte varför folk är så rädda om sina andra djur och håller dem i säker förvar, men katten är de skit samma med?
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Polisens kompetens brukar vara lika med noll när det kommer till olika typer husdjur, i bästa fall har de sett något avsnitt av Djurpolisen på Animal Planet.

Fast jag har för mig att det var polisen där uppe som för några år sedan kände sig så hotade av en psykiskt sjuk man då han sto på trappan till sitt hus med en vanlig bordskniv i handen, att de skjöt honom, fast de hade 15 meter och ett staket mellan sig och honom, så att de känner sig hotade av en katt de trängt in i ett hörn är ju bara fullt förståeligt....
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Nackdelen med chip är att de syns så dåligt :D Jag är faktiskt väldigt tveksam till att polisen i detta fall hade chipavläsare med sig...
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Ja, det syns dåligt. Men jag hoppas för all i världen att katten vad avläst för chipp innan dom skjöt den, annars är det ju helt uppåt väggarna. Dom kan ju ha plockat med sig läsaren direkt när dom åkte för dom visste att det var en katt det handlade om.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 292
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 297
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 129
Senast: Sasse
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 190
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp