Bukefalos 28 år!

Riktigt jävla arg är jag nu!

Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Diskussionen om innekatt eller utekatt kommer väl aldrig ta slut.
Men som jag ser det så är "huskatten" ett semidomesticerat djur.
PL
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Och vill man ha katt och vill ha den i liv och att den inte stör andra så skaffar man en kattras som lämpar sig att bo inne :)
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Men jag väljer att precis som folk gjort i tusentals år ha stallkatt som får mat i stallet o jagar gnagare!
PL
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Ja det är helt upp till dig hur du värderar dina katter, med risker osv. Så länge jag slipper ha dom på min balkong så bryr jag mig inte.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jag har inte læst hela tråden. Mitt førslag om det kommer in en fræmmande katt ær att øppna dørren och sedan gøra sig stor och farlig! Morra och stampa i golvet och sådær. Kilar inte katten ut så kan man ta sopen. Inget vidare att den bets, men det bevisar ju inte att det var en vildkatt. Så visst tycker jag att polisen gjorde fel. Katten var ju i alla fall inte mager och hade øronskabb så bara det kan ju sig ge en indikation på att någon brydde sig om den.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

. Och det finns faktiskt ingen lag som kräver märkning. Alltså kan man inte kräva att katten ska vara märkt. Oavsett vad man tycker om det.
Under allmänna lokala föreskrifter för Östersund står det klart och tydligt så här:

17 § Kattens ägare eller den som tagit hand om en katt ska se till att katten är märkt med halsband eller genom öronmärkning eller på annat sätt så att ägaren kan identifieras.

http://www.ostersund.se/omkommunen/l...780001128.html

Så jo, det kan man faktiskt kräva även om det är tråkigt att katten skulle behöva sätta livet till.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

När en polis tillkallas så skickas oftast den patrull som är i eller i närheten av det område det berör. För att en polis ska ha chipavläsare tillgänglig är det upp till anmälaren själv att säga till polisen i telefon att skicka en bil som innehar chipläsare eftersom alla polisbilar inte har det. I detta fall får man väll hoppas på att vederbörande bett om chipavläsare från polisen men sannolikheten är inte stor då många varken vet om chipmärkning på djur eller att polisen har avläsare att tillgå.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jag blir mest förvånad över att katten sköts med polisens vapen?

Well, poliser får ju inte skjuta djur (?) med sina vapen. Vet flera incidenter med påkörda djur som legat och lidit men polisen får inte skjuta dom och måste invänta viltvårade???
Oftast griper ju allmänheten in och skär halsen av djuren vilket poliserna inte heller gör....
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jag blir mest förvånad över att katten sköts med polisens vapen?

Well, poliser får ju inte skjuta djur (?) med sina vapen. Vet flera incidenter med påkörda djur som legat och lidit men polisen får inte skjuta dom och måste invänta viltvårade???
Oftast griper ju allmänheten in och skär halsen av djuren vilket poliserna inte heller gör....

Varifrån har du fått veta det? Poliser ska väl vara restriktiva med att använda sina vapen men de får använda dem. När det gäller viltskador kanske det är känsligare med tanke på vem som äger jakträtten och inte? I det här fallet avlivades katten där kommunen (vad jag vet) ägde jakträtten.

Hur som helst så har ansvarig åklagare bestämt att ingen förundersökning ska inledas då denne inte bedömer att något lagbrott har skett.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

...och jag reagerade nog mest på att kattens vikt angavs till 1,5 kg. Finns det verkligen någon frisk, vuxen katt som väger så lite? Min CRX väger knappt 3 kg och hon är synbart mindre och slankare än de flesta katter.

Min katt är en fullvuxen honkatt, och hon väger också 1,5 kg. Var hos veterinären för drygt 3 veckor sedan för kastrering och de sa att hon var fullt frisk och vägde vad hon skulle.

Så ja en frisk fullvuxen katt kan väga 1,5 kg!
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Min katt är en fullvuxen honkatt, och hon väger också 1,5 kg. Var hos veterinären för drygt 3 veckor sedan för kastrering och de sa att hon var fullt frisk och vägde vad hon skulle.

Så ja en frisk fullvuxen katt kan väga 1,5 kg!


Vad veterinärer säger olika, min huskatt väger 2,2 kilo och är dryga året. När hon kastrerades nyligen så påpekade veterinärerna att hon är en mycket liten katt. Till hennes försvar så har hon haft problem i tidig ålder utav undernärdhet, därav liten storlek och låg vikt.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Vikten beror ju givetvis på hur stor katten är. Klart det finns extremt småväxta friska katter.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

jo det förstår jag med ;) Men konstigt att man får olika uppgifter ifrån veterinärerna. Min bondkatt är en liten katt, tycker t om jag :D
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Ja hon är säkert liten, men det finns mindre :) Sedan handlar det ju om vad veterinärer har för erfarenhet med. Den du va hos kanske inte hade träffat på så många småväxta katter.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

När det gäller viltskador kanske det är känsligare med tanke på vem som äger jakträtten och inte?

Kan det inte vara så att polisens vapen helt enkelt är för klent för att avliva vilt? Du får ju inte använda hagel till älg eller gris utan ska ha kulvapen. Vet inte vilken kaliber polisen har, men jag betvivlar att det motsvarar älg/griskalibern.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Det är ju inte bara frågan om att ha rätt kaliber utan också om att ha rätt typ av ammunition och kula!

Exvis får jag ju inte jaga älg med klass1-vapen och scenar.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Dessutom.. Har man slugg i hagelvapen får man skjuta gris & dov :D

Du kommer att lära dig när du kommer till ballistiken i j.ex.
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Bedövning nära(25cm) håll så räcker polisens pistoler även på stora djur men då måste det avblodas. På hund o katt räcker .22 inom 2 m, ingen avblodning.
PL
 
Sv: Riktigt jävla arg är jag nu!

Jag har fått för mig att det hävdats att kulan kan studsa och det är därför dom inte får skjuta? (kan ju stämma då med att vapnen är för klena och de vill invänta en jägare med älgstudsare kanske).

MEN sen har jag även hört att poliser med jägarlicens får skjuta påkört vilt?


Som sagt, jag har "hört" väldigt mycket och aldrig funderat vidare på det fram tills nu. Vore ju intressant att veta vad som stämmer.

Men jag har själv varit med om att polis vägrat skjuta påkört rådjur utan vill vänta på viltvårdare. Då svensson grep in och skar halsen av djuret
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Först så VARNING att dethär kan bli triggande om mat och ät störningar och sånt. Men jag vill bara få ut saker. Men många här vet nog...
Svar
14
· Visningar
1 280
Senast: Ajaj
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 296
Senast: Araminta
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 127
Senast: Sasse
·
Relationer OBS! vet att svaret på frågan i rubriken är nej, men hela min situation känns så absurd. Pepp önskas. OBS 2! Skriver anonymt då jag ej...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 187
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp