Rimligt pris för vaccination + tandkoll?

Det är emot all gängse praksis att inte ge lugnande vid en munhuleundersökning, oavsett hur snäll hästen är! Och en noggann undersökning inklusive tid för att transportera utrustning, ge hästen lugnande och korrigera det som behöver korrigeras tar lätt omkring en timmes tid. Så länge hästen inte blev ordnad nyligen lär där finnas något att göra..
jag har frågat vad koll kostar och sen själva kollen tar inte en timme.Klart vet ska ha betalt för milersättning och inställelse.Om hästen står lugnt utan lugnande förstå jag inte vad hästen skulle lida av vadå?det viktiga är väl att låta hästen pausa, men givetvis ska den ha lugnande om något behövs göras.Våra kollas allt mellan ett år eller halvår.Ibland, vargtand, slipning, raspning, ta bort mjölktänder osv och ibland inget att göra.Nu har vi alltid flera hästar att kolla och det har säkert nån enstaka gång handlat om närmare 2000:-/häst om det funnits (väldigt!)mycket men kan inte minnas att det handlat om uppemot 3000:-
 
fast långt ifrån många av iallafall mina behöver lugnande och undersökningen tar väl knappast en hel timme?

En välrenommerad, tandutbildad veterinär sedernas ALLA hästar före koll. Skulle säga att det är tämligen dålig veterinäretik att inte göra det.

Jag skulle starkt ifrågasätta en sådan veterinär oavsett hur snälla hästarna är.

På många veterinärkliniker ultraljudas inte ens en extremt lugn häst utan någon form av sedering. Vilket mina garanterat skulle klara av utan sedering men de aldrig skulle låta ske.
 
En välrenommerad, tandutbildad veterinär sedernas ALLA hästar före koll. Skulle säga att det är tämligen dålig veterinäretik att inte göra det.

Jag skulle starkt ifrågasätta en sådan veterinär oavsett hur snälla hästarna är.

På många veterinärkliniker ultraljudas inte ens en extremt lugn häst utan någon form av sedering. Vilket mina garanterat skulle klara av utan sedering men de aldrig skulle låta ske.
Vet flera vet som inte sederat om hästen varit lugn vid koll.Att häst sederas vid ultraljud är nog för att hästen inte ska rycka till vid klippning och kollen samt minska skaderisken för vet.
 
Jag vill tillägga att jag är inte emot sedering i sig men frågar vet om jag tror lugnade behövs och jag säger nej o vet vill prova utan först ser jag inget problem med det
 
men tar de betalt 2000:- vare sig det finns nått och göra eller inte?vad betala ni för?
Jag minns inte exakt vad det kostade men jag fick ett par hundra kronors rabatt vid tandkoll av veterinär utbildad på tänder när det inte fanns något att åtgärda. Jag tror ordinarie pris var någon i storleksordningen 2000. Hästen sederades och undersöktes noggrant, det tar den mesta tiden. Det var den enda hästen som inte hade något att åtgärda av de 8 eller så som kollades.
 
Vet flera vet som inte sederat om hästen varit lugn vid koll.Att häst sederas vid ultraljud är nog för att hästen inte ska rycka till vid klippning och kollen samt minska skaderisken för vet.
Ingick då munstege, spola ren munnen och noggrann undersökning med ficklampa (och händer)? Det är få hästar som snällt accepterar en sådan behandling. En bra veterinär kan dessutom visa rent praktiskt hur det ser ut och vad problemet är.

Sedering vid röntgen på klink gjordes för att försäkringen skulle gälla, åtminstone när jag frågade de jag ansåg det överflödigt. Veterinären trodde inte ett ögonblick att min häst skulle stöka, men såg ingen anledning att ta risker.
 
Jag minns inte exakt vad det kostade men jag fick ett par hundra kronors rabatt vid tandkoll av veterinär utbildad på tänder när det inte fanns något att åtgärda. Jag tror ordinarie pris var någon i storleksordningen 2000. Hästen sederades och undersöktes noggrant, det tar den mesta tiden. Det var den enda hästen som inte hade något att åtgärda av de 8 eller så som kollades.
Oj vilken skillnad det kan vara och då har vi numera en duktig tandläkare.Har tyvärr förr haft mindre bra vet till o kolla tänderna.Innan man visste bättre o innan vet var bättre utbildade på tänder
 
Ingick då munstege, spola ren munnen och noggrann undersökning med ficklampa (och händer)? Det är få hästar som snällt accepterar en sådan behandling. En bra veterinär kan dessutom visa rent praktiskt hur det ser ut och vad problemet är.
Japp.Som sagt inte alla hästar men haft en hel del genom åren som klarat det, men så är jag också där själv och kollar i deras munnar ofta ;)
 
Japp.Som sagt inte alla hästar men haft en hel del genom åren som klarat det, men så är jag också där själv och kollar i deras munnar ofta ;)
För oss var det inte aktuellt, veterinären ansåg att hon inte kunde göra ett fullgott arbete i lugn och ro om hästen inte vad sederad.
 
För oss var det inte aktuellt, veterinären ansåg att hon inte kunde göra ett fullgott arbete i lugn och ro om hästen inte vad sederad.
Tänkt på det och jag förstår vet också att arbetet blir säkrare och kanske lugnare, hästen i sig klarar det fint om den e lugn
 
Har i.o.m. denna tråd insett att priserna kanske gått upp en anings sedan de 1 800 kr jag minns för några år sedan.
Googlade även runt lite och åtminstone 2-2 500 kr verkar man få räkna med. Däremot vidhåller jag fortfarande att åtminstone om man kommer upp emot 2 800 - 3 000 kr så är det lite dyrt.

Att DV känns som det smidigaste beror på att jag fortfarande inte har körkort och att den enda i familjen som är villig att köra släp jobbar ofantligt mycket och det är väldigt svårt att få ihop, särskilt om det är med såhär pass "kort" varsel (1.5 vecka).
 
Vet flera vet som inte sederat om hästen varit lugn vid koll.Att häst sederas vid ultraljud är nog för att hästen inte ska rycka till vid klippning och kollen samt minska skaderisken för vet.

Exakt! Precis som vid tandkoll.

En häst som ska kolla tänderna av en tandläkarutbildad veterinär (för häst) tar minst 10 minuter på sig att undersöka hästen och det är samma risker (för både häst och veterinär) involverade här som vid ultraljud. Kan verkligen inte se någon som helst skillnad.
 
Har i.o.m. denna tråd insett att priserna kanske gått upp en anings sedan de 1 800 kr jag minns för några år sedan.
Googlade även runt lite och åtminstone 2-2 500 kr verkar man få räkna med. Däremot vidhåller jag fortfarande att åtminstone om man kommer upp emot 2 800 - 3 000 kr så är det lite dyrt.

Att DV känns som det smidigaste beror på att jag fortfarande inte har körkort och att den enda i familjen som är villig att köra släp jobbar ofantligt mycket och det är väldigt svårt att få ihop, särskilt om det är med såhär pass "kort" varsel (1.5 vecka).
Fast jag förstår verkligen inte. Om du inte kan köra får du förstås betala för att veterinären kör? Att det inte är så kostnadseffektivt att det är veterinären som kör på arbetstid som att man själv kör på ledig tid (om det är möjligt) är väl inte konstigt alls?
 
Exakt! Precis som vid tandkoll.

En häst som ska kolla tänderna av en tandläkarutbildad veterinär (för häst) tar minst 10 minuter på sig att undersöka hästen och det är samma risker (för både häst och veterinär) involverade här som vid ultraljud. Kan verkligen inte se någon som helst skillnad.
Vi ser väl riskerna olika o uppenbarligen veterinärerna med
 
ca 2000-2500 kr en normal undersökning inkl allt. Självklart lugnande, den utrustning som användas är ju otroligt värdefull. Kameror, speglar, små elekriska instrument osv. Min häst-tandis utrustning är ju lika "fin" som min människotandläkare, ibland "finare" (då menar jag inte dyr utan mindre grejer osv, inga stora raspar osv)
 
Det har jag inte sagt. Men 800 kr för att ens titta på en häst (iaf om det inte är 50 mil bort, utan säg 1-2 mil) tycker jag faktiskt är lite i överkant. 3, möjligen 400 kr hade känts mer rimligt i en sådan kontext.

Vad tror du det kostar att ha en bil och köra en bil?
Tror du att veterinären kör på arbetstid och får lön under den tiden?
Tror du att du ska betala för den tid veterinären lägger ner på ditt ärende?

Du kan väl inte ha så mycket åsikter om kostnaden om du inte vet längden på resan?

Jag har drygt fem mil enkel väg till distriktsveterinär.
Ett besök hos mig innebär alltså tio mils resa för veterinären.
Det vore orimligt lite med 400 kr i resekostnad.

Det brukar finnas med en "stationsavgift" också i DV fakturor. Inte för att de tar med sig lokalen ut, men för att de har en kostnad för lokaler som alla är med och delar på.

Nu var det rätt länge sedan jag hade ut DV: inte för att jag är missnöjd på något sätt. De har alltid gjord det som skulle göras på ett bra sätt.
Dock har jag låtit kastrera några hingstar. De som kastrerats hemma av DV har gått bra, men äldre hingstar och "klappisar" föredrar jag att få gjort på klinik. Det krävs dessutom mindre insats från min sida att göra det på klinik.
Vaccinerar gör jag också på klinik, eftersom jag kan planera min tid bättre på det sättet och bara har 30 min körtid in till kliniken (DV har många arbetsuppgifter som är betydligt mer brådskande än att vaccinera friska hästar).
Utkörningsavgiften vid vaccination skulle lätt kompenseras av att jag skulle slippa köra själv.
 
Betalade 2700kr sist för vaccin + tandkontroll där raspning av mindre hakar behövdes.
Har bokat in tid för nästa vecka med ny veterinär som kommer ut (2km till oss från kliniken). Kan återkomma med vad det slutar på men jag har räknat med 3000kr.

Min förra veterinär tog 500kr för rörelsekontroll på hemmaplan. Longering och böjning. Det tyckte jag var heelt underbart bra! :love: Då kan man göra en sån var fjärde månad utan ekonomiska problem.
 
Vad tror du det kostar att ha en bil och köra en bil?
Tror du att veterinären kör på arbetstid och får lön under den tiden?
Tror du att du ska betala för den tid veterinären lägger ner på ditt ärende?

Du kan väl inte ha så mycket åsikter om kostnaden om du inte vet längden på resan?

Jag har drygt fem mil enkel väg till distriktsveterinär.
Ett besök hos mig innebär alltså tio mils resa för veterinären.
Det vore orimligt lite med 400 kr i resekostnad.

Det brukar finnas med en "stationsavgift" också i DV fakturor. Inte för att de tar med sig lokalen ut, men för att de har en kostnad för lokaler som alla är med och delar på.

Nu var det rätt länge sedan jag hade ut DV: inte för att jag är missnöjd på något sätt. De har alltid gjord det som skulle göras på ett bra sätt.
Dock har jag låtit kastrera några hingstar. De som kastrerats hemma av DV har gått bra, men äldre hingstar och "klappisar" föredrar jag att få gjort på klinik. Det krävs dessutom mindre insats från min sida att göra det på klinik.
Vaccinerar gör jag också på klinik, eftersom jag kan planera min tid bättre på det sättet och bara har 30 min körtid in till kliniken (DV har många arbetsuppgifter som är betydligt mer brådskande än att vaccinera friska hästar).
Utkörningsavgiften vid vaccination skulle lätt kompenseras av att jag skulle slippa köra själv.

Har typ 1-1.5 mil till närmaste DV station (vilket alltså blir 2-3 mil t.o.r). Då tycker jag faktiskt att resekostnaden iaf max bör ligga på 500 kr, och ser inte alls 400 kr som något orimligt. Iaf om man bara pratar rena "resekostnader/tidkostnader" och inte blandar in någon "stationsavgift". :up:

Ja, det hade ju varit smidigt om jag bara plättlätt hade kunnat åka till min klinik men tyvärr är det ju bara 1 person i familjen som kör släp, denne är mycket upptagen, och "min" klinik ligger 5.5 mil/50 min bort så. :down:
 
Har typ 1-1.5 mil till närmaste DV station (vilket alltså blir 2-3 mil t.o.r). Då tycker jag faktiskt att resekostnaden iaf max bör ligga på 500 kr, och ser inte alls 400 kr som något orimligt. Iaf om man bara pratar rena "resekostnader/tidkostnader" och inte blandar in någon "stationsavgift". :up:

Ja, det hade ju varit smidigt om jag bara plättlätt hade kunnat åka till min klinik men tyvärr är det ju bara 1 person i familjen som kör släp, denne är mycket upptagen, och "min" klinik ligger 5.5 mil/50 min bort så. :down:

Fast det var väl inte du som hade betalat 800 kr i reseavgift?

Dessutom: bränsle brukar räknas som ca 20kr/mil. Slitage på bil, avskrivning. Arbetstid för den som kör.

Om man betalar timpenning är man väldigt snabbt uppe i mer än 800kr...

Ja, det är mycket pengar.
Ja, det är dyrt med veterinärvård.
Ja, det är ju oturligt att du är i en familjesituation där du inte själv kör bil, varken med eller utan släp. Jag misstänker att du möjligen behöver hyra släp också?
Då kan man ju jämföra pengar: 800kr för DV att köra ut, jämfört med kostnad för bil och släp, för att inte tala om den tid det skulle ta för dig att köra hästen till och från klinik (räkna också in den tid det tar att lasta hästen)?
Vilket är dyrast?
 
Fast det var väl inte du som hade betalat 800 kr i reseavgift?

Dessutom: bränsle brukar räknas som ca 20kr/mil. Slitage på bil, avskrivning. Arbetstid för den som kör.

Om man betalar timpenning är man väldigt snabbt uppe i mer än 800kr...

Ja, det är mycket pengar.
Ja, det är dyrt med veterinärvård.
Ja, det är ju oturligt att du är i en familjesituation där du inte själv kör bil, varken med eller utan släp. Jag misstänker att du möjligen behöver hyra släp också?
Då kan man ju jämföra pengar: 800kr för DV att köra ut, jämfört med kostnad för bil och släp, för att inte tala om den tid det skulle ta för dig att köra hästen till och från klinik (räkna också in den tid det tar att lasta hästen)?
Vilket är dyrast?

Nej. Men jag tänkte typ 3-400 kr i reseavgift + 2-300 kr i stationsavgift. Alltså typ 5-600 kr ihop.

Nej, vi har ett släp, och jag har en bil att övningsköra i också (sedermera också våran dragbil) men pappa chaufför jobbar tyvärr väldigt mycket :(

Alltså så länge alla avgifter "kring" ett DV besök (resekostnader, stationsavgifter, timpenning) osv. Ligger på under tusenlappen så lönar det sig nog. Att det lönar sig i tid är helt givet, även om H.H alltid går på transporten på första försöket så är det ju krasst räknat 2 h i körtid t.o.r. Lägg därtill att dragbilen drar 3.5 l/milen bensin med släp också * 11 mil.........

Nej, men att jag ens reflekterat över det är väl bara för att det kostade kring 1 800 kr för 2-3 år sedan, och jag tyckte det var lite häpnadsväckande att priserna kan ha gått upp 1 000 kr på ändå såpass få år.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 019
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag håller på att köpa min första egna häst och förundras lite över hur prisläget verkar ser ut om man studerar hästannonser. Jag måste...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
10 369
Hästvård Hej, jag har sökt runt lite i forumet här och på nätet för att få en uppfattning om vad som är en rimlig/normal kostnad för en...
2
Svar
23
· Visningar
4 639
Senast: minimal
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 511
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp