Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

H

hursomhelst

Hej
Har ett ardenner sto, haft henne ett par år.

Har själv inte ridit henne så mycket, då hon visade sig inte vara den lugna stabila häst som hon va när jag köpte henne.

Nu är hon stollig riktigt. Har únder hösten haft en tjej som ridit henne, har funkat över förväntan.
Dixi (som hon heter min lilla tjej) har varit hopplös att få från gården, bara tvärvänt å rusat/gått hem, ej gått å stoppat.
Detta funkar mycket bättre nu, hon försöker fortfarande, men räcker med att peta till henne med spöt så förstår hon att hon ska framåt.

Nu är det problem med att hon då och då, dock ej alltid är så jäkla het å stirrg.
Hon går å spänner sig, känns som om man sitter på en bomb som snart exploderar.
Värst är det när man är på hemväg, svårt å få henne till att inte vilja rusa hem. brukar lägga en volt, vända om, ja störa henne i tanken, HEM!!!

Nu sist va det bedrövligt, fick sitta å dra henne i munnen, hänga i tyglarna, vilket jag AVSKYR!!! Men gick inte å få stopp på henne..
Rider henn på 3-delat D bett med fasta ringar. Har även prövat rakt bett med vilket va helt oduglit.

Detta är såååå synd, hon är den lugnaste, keligaste mysigaste häst och hantera.
Även en del ridturer är sådana, många numer faktiskt.
Men VARFÖR är hon som en galning, ibland???????
och vad ska man göra?

tillsaken hör att jag red mycket förr, och sen fick jag barn, å min gamla ridhäst hade gått bort, å tänkte, ja men, en slö, lugn ardenner...
Hmm, jo visst.. eller INTE!!!
Ja, inga påhopp. Kanske inte va det smartaste draget, men ÄLSKAR denna häst, är så social och alldeles undebar.
Men jag vill kunna rida henne, själv! Då jag har barn så är det så meckigt å få med nån.
Men är själv ringrostig, och vågar inte lita på mina kunskaper till att få ordning på henne.
Behöver verkligen ALLA tips. Påhopp undanbedes.

P.s sen det började gå mycket bättre med att rida henne, ja då kom nästa problem, va precis som om hon va tvungen att hitta på nån ny skit.
Hon står inte still då man sitter upp. Och är tvungen att stå å nåt för å komma upp, dels för min skull, och även för hennes, då man är som ett kylskåp ungefär.
Hur får jag henne å stå still. brevid nåt.. TIPS??

Ps. haft henne på tillridning, men ja, lite bätte blev det. MEN vissa gånger 2/10 är hon stollig, resten bara pigg!
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Första frågan som poppar upp är: vad får hon för foder? Min nordsvensk fick rejält med överskottsenergi när hon åt kraftfoder (havre och korn, testade båda), den energin ledde till att hon antingen blev som en tickande bomb som plötsligt kunde explodera eller så blev hon bara jättetjurig och bråkade emot minsta lilla grej jag bad om. Det var inga mängder hon fick heller, någon deciliter per dag bara men det räckte för att gå rätt upp i skallen på henne :crazy: Detta är dock många år sedan, numera får hon hö och mineraler.

Så om du ger din ardenner någon form av kraftfoder skulle jag nog rekommendera att ta bort det ett tag och se om det gör någon skillnad.
Har du även kollat att utrustningen sitter bra och att hon inte har ont någonstans?

Sen det där med att stå stilla vid uppsittning.. där är det nog bara att träna, träna och träna. Berömma när hon står stilla och så fort hon går iväg så backar du tillbaka henne till där ni var. Här gäller det att ha tålamod och inte bli arg eller frustrerad, utan bara lugnt leda tillbaka när hon går iväg. Låt det ta tid. När du väl lyckats hoppa upp utan att hon går iväg så beröm i massor :) Se även till att ni står kvar en stund när du suttit upp, så hon inte traskar iväg så fort du kommit i sadeln. Kan ju vara mysigt att bara stå och bli klappad en stund när matte kommit upp ;)
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Tack för svaret.

Ang foder får hon bara hösilage och mineraler... nån morot eller äppel då och då, oftast efter en ridtur å vid lite gos ;)

utrustningen sitter väl så bra som den kan på henne, en tjej som håller på mycket med sådana här typer av hästar ardenner och shire har kollat, å tycker det verkar bra, hon har även hjäpt mig å pröva ut ett bett.

denna tjejjen är även utbildad i nåt fint, pysslar iaf med akupunktur. Hon har har kännt igenom henne och satt lite nålar, men inga problem, är ju även vetrinär bes, å enda anmärkningen va, snabbandad. Men vetrinären skrev ine upp detta då hon bedömde att det va pg av nervositet. För övrigt va hon OK.

Man märker oftast redan i stallet om det blir en bra eller dålig runda, tyvärr. För då ställer man lixom "in" sig, i det undermedvetna antar jag.
Och även om det är en dålig dag, så vill man ju inte ge henne belöningen att släppa ut henne i hagen med sina kompisar heller...

Jag har funderat lite mer här ikväl på vad jag kan ge för ytterligare beskrivning av problemet, och ja det är det att hon är väldigt flockbunden och jag tror att det hela handlar om nervositet och osäkerhet hos henne. Att när hon blir själv så vet hon inte hur hon ska bete sig och faror lurar överallt, och så har hon väl då inte tillräckligt förtroende för mig.

Så jag kom på en idé, att gå på NH kurser med henne och mig.. vad tror ni om detta? Att jobba upp ett ömsesidigt förtroende från marken mellan henne och mig??? Kan detta funka? Nån som har erfarenhet av detta?
Den som håller kursen heter Linda Malmqvist, tidigare Leek.

Så ja, eller är det bara å ge upp? Vill ju ha en häst som är trygg och som jag kan känna mig trygg på.

I hagen och i stallet med sina kompisar är hon cool lugn, lika så om man tar med sig shettisen ut.. och funkar bra med en människa som går brevid henne med.
Men själv så känns det som om hon tappar kontrollen helt.. Lilla gumman...
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Om du verkligen vill komma över problemen så behöver du även lära dig att lösa dem från hästryggen. För att göra det så behöver du hjälp av en bra instruktör. Möjligtvis, och så som många andra, åker du kanske mer häst än du rider. Det innebär att du inte ligger steget före din häst och därmed så blir olater "låt gå"-grejer. Om du får hjälp av en instruktör så kan du få verktygen till att lära dig att hantera hästens "stressande/ångvältsbeteende".

En ardenner är generellt ingen lugn eller trög ras. De kräver sin ägare, så det gäller att vara konsekvent, rättvis och tydlig.

Hästen vet gissningsvis att den ska stå still vid uppsittning, men det är lättare för den att du får jobba för att komma upp, än att den behöver anstränga sig. Var konsekvent och stå still, hästen får flytta på sig tills den står där du vill ha den för att komma upp. Det behöver du inte göra så stor sak av.

Generellt så se även över foderstat, utrustning och att du sitter upp på ett för hästen bra sätt (inget klängande).

/V
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

självklart så ska jag givetvis ta problemen från ryggen på hästen med, men antar att en bra grund å bygga på krävs det kanske att man förstår varandra redan på marken?
Jag kunde ju välja och bara fortsätta plöja fram som en ångvält från ryggen, och skapa mer problem.
Men väljer att sitta av en stund och fundera, än att förstöra det vi har.


min häst får absolut inte hålla på men några "låt gå" grejjer, hon uppfostras minst lika konsekvent som mina barn.
Dock så är problemet det att vi inte förstår varandra, och jag insett att jag inte är någon bra ledare för henne. Hur konsekvent jag än är. Måste vara ännu håradre och envisare tydligen.

Ja, att flytta tillbaka henne när hon flyttar sig har vi med prövat. Men det vi har märkt är att det fungerar bättre och förstärka det positiva än att alltid tillrätta visa. Kan ju låta ologiskt och icke konsekvent.
Men som vid uppsittning, flyttar fram min pall, lungt, berömmer henne till max då hon verkligen står still. Hon får ALDRIG gå när jag väl suttit upp. För får hon ta ett steg, ja då har jag henne i full galopp en dag...

Men en sådan sak som att vända hem, eller vägra gå, då sitter jag inte bara och väntar ut henne, eller berömmer när hon väl går dit jag vill.
Utan har jag sagt att vi ska svänga höger, gå rak fram, lägga volt eller vad som, då är det så.

Och när jag ska upp har jag valt att använda pall också av den anledningen, för hennes skull som jag skrev, är att det ska vara så positivt som möjligt med en ryttare som sitter upp, ska vara så lite obehag som möjligt.

usch, mitt inlägg kommer säkert tolkas fel, låter så argt. men är så svårt att uttrycka sig endast i skrift.
Men jag är inte arg, verkligen inte, utan försöker bara förtydliga det hela lite.. hmm..

ska ta å gå å snickara ihop mig en uppstigningsramp som tjejjen som red till henne lite åt mig hade, fiffig lösning- så hästen inte kommer i sidled utan bara framåt å bakåt.. den gillade både jag och Dixi...
så får vi börja där kanske, å en dag så ska vi kunna sitta upp från en stubbe i skogen.. så det så.. :-)
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hmm.. nä då beror det nog inte på foder, sadel eller någon annan krämpa ;)

Jag kan känna igen mycket av min egen häst i det du beskriver. Hon är väldigt flockbunden och lämnar inte gärna gården om ingen annan häst följer med. Det är värst när jag inte har ridit på ett tag (bor i umeå men har hästarna kvar i kalix hos föräldrarna medan jag pluggar, så det hinner gå ganska länge mellan gångerna särskilt under vintern), men det går bättre för varje ridtur när jag väl är hemma. Hon är dock mer av den sega och tjuriga typen så hon bara stannar och vägrar gå, så det krävs en viss övertalning eller att helt enkelt bara vänta ut henne ibland för att kunna fortsätta framåt. Hon blir (tack och lov) inte speciellt hispig eller drar hem, även om hon gärna försöker vända så fort tillfälle ges ;)

Från marken är hon väldigt lätthanterlig och följsam, inga problem att gå iväg med henne själv om man själv går på marken då följer hon efter som en hund :) Hon är NH-hanterad sedan hon var unghäst och vi har fortsatt med det när vi köpte henne som 7-åring. Dock inga avancerade saker, bara det att vi t.ex leder med hästen bakom oss och använder kroppsspråket mycket. Så en NH-kurs skulle kanske inte vara helt fel, väl värt att prova iaf sen får du ju se hur ni trivs med det :). Hur funkar det annars om du bara tar en promenad med henne? Är hon fortfarande nervös och sticker hem då?
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hmm.. nä då beror det nog inte på foder, sadel eller någon annan krämpa ;)

Jag kan känna igen mycket av min egen häst i det du beskriver. Hon är väldigt flockbunden och lämnar inte gärna gården om ingen annan häst följer med. Det är värst när jag inte har ridit på ett tag (bor i umeå men har hästarna kvar i kalix hos föräldrarna medan jag pluggar, så det hinner gå ganska länge mellan gångerna särskilt under vintern), men det går bättre för varje ridtur när jag väl är hemma. Hon är dock mer av den sega och tjuriga typen så hon bara stannar och vägrar gå, så det krävs en viss övertalning eller att helt enkelt bara vänta ut henne ibland för att kunna fortsätta framåt. Hon blir (tack och lov) inte speciellt hispig eller drar hem, även om hon gärna försöker vända så fort tillfälle ges ;)

Från marken är hon väldigt lätthanterlig och följsam, inga problem att gå iväg med henne själv om man själv går på marken då följer hon efter som en hund :) Hon är NH-hanterad sedan hon var unghäst och vi har fortsatt med det när vi köpte henne som 7-åring. Dock inga avancerade saker, bara det att vi t.ex leder med hästen bakom oss och använder kroppsspråket mycket. Så en NH-kurs skulle kanske inte vara helt fel, väl värt att prova iaf sen får du ju se hur ni trivs med det :). Hur funkar det annars om du bara tar en promenad med henne? Är hon fortfarande nervös och sticker hem då?

Låter lite som min donna ja, dock är mit inte särskillt seg :D, dock så har jag en svag aning om att skulle man rida henne regelbundet typ 4 dagar i veckan så kasnke problemen skulle minska markant. men tyvärr finns inte dom möjliheterna. Har ju ett jobb och 2 små killar på snart 3 år.
därför så skaffade vi oss en medryttare, men hon har ju aldrig tid längre.. å nu vill jag inte dra in fler nya människor.. blir inte mer trygghet med det!

Låter spännande det här med NH, bara man inte blir utsatt för en massa hokus-pokus, finns allt för mycket sådant i hästvälden tycker jag, och det är SYND!!!

Om jag är ute å går med Dixi, ja då funkar det jättebra. Ja hon är såklart mycket piggare på hemvägen :d, men fullt hanterbar i grimma och grimskaft.
Hon går dock helst på en.. ska vara så nära som möjligt, hela tiden.
Hon är sådan när man hanterar henne, eller ja, kelar med henne, så vill hon helst innanför kläderna på en...
jag försöker ju komma ut och gå med henne, just för miljöträna henne och visa att det inte är farligt att lämna kompisarna, att de är kvar på gården när hon kommer hem...
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Låter lite som min donna ja, dock är mit inte särskillt seg :D, dock så har jag en svag aning om att skulle man rida henne regelbundet typ 4 dagar i veckan så kasnke problemen skulle minska markant.

Det tror nog jag också. Som sagt, min pålla trilskas mindre och mindre ju fler gånger jag rider mer kontinuerligt. Det blir nog lite si och så med förtroendet för ryttaren när man rider mer sporadiskt.

Låter spännande det här med NH, bara man inte blir utsatt för en massa hokus-pokus, finns allt för mycket sådant i hästvälden tycker jag, och det är SYND!!!

Jag håller helt med dig där! Jag måste erkänna att jag har faktiskt ingen aning om vad det är de här "stora" snubbarnas (ex. Pat Parelli och Monty Roberts) filosofier egentligen handlar om.. Och det finns säkerligen många fler inriktningar inom NH'n också. Är inte alls insatt i det utan använder mig av mitt eget sunda förnuft och bitar jag snappat upp lite här och var som verkar vettiga, kör inte efter någon speciell "modell" utan provar mig fram och ser hur hästen reagerar på olika saker. Men det är ju alltid bra att börja i någon ände genom att t.ex gå en kurs :) så man kanske iaf får ett litet hum om vad det kan handla om.


Om jag är ute å går med Dixi, ja då funkar det jättebra. Ja hon är såklart mycket piggare på hemvägen :d, men fullt hanterbar i grimma och grimskaft.
Hon går dock helst på en.. ska vara så nära som möjligt, hela tiden.
Hon är sådan när man hanterar henne, eller ja, kelar med henne, så vill hon helst innanför kläderna på en...

Haha ja det där känner jag definitivt igen :p Får själv vara ganska bestämd med att hon får lov att respektera mitt personliga "space" när jag ber om det. Är ju inte alltid så lämpligt med en 600-kilos klump som vill sitta i knät på en :D
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

ja detta med NH är nåt jag inte funderat över innan så mycket.. utan använt sunt förnuft.
men nu så griper man ju efter all kunskaper som kan föra en framåt förhoppningsvis, å ja, lite kunskap har ju aldrig dödat nåt väl ;)

ja som detta med att hon inte an gå över mig, även om hon "bara" vill kela, att hon ska respektera att jag är mindre, men ändå hennes ledare typ.. ja. svammel svammel.. så tänkte att NH kanske kan funka, om inte annat så har man ju iaf miljötränat henne lite på köpet :laugh:

Va ute i hagen innan å tittade till dom där 3 som går där.. Å hon va så mysig,så jag bara kände att. Nä, det måste gå, det ska gå...

men skönt och höra att jag iaf inte är ensam..

hade det arit för 10 år sedan hade jag nog inte lagt så stor vikt vid det och tänkt lixom, utan bara gjort allt... man va ju så orädd på den tiden, man trodde ju sig vara odödlig :crazy:

Men nu, 10 år senare, 10 år äldre och mamma till 2 barn så är man lite mer rädd om sig själv och sin omgivning, man är inte riktigt lika galen och spelar med höga odds :D
Förr så backade man inte för nåt, gav sig in i en kamp och vann till vilket pris som helst..
Nu vill man ge sig in i samma kamper och vinna, men inte betala med sitt liv helst :o

tokigt det kan vara....
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Vet inte riktigt hur du ska hantera denna damen, men som någon skrev att kolla över kraftfodret är nog det första jag hade provat om du tycker att hon är het. Dumma sig tills du har tagit över ledarskapet igen lär hon fortsätta med ändå, men det kanske kan vara snäppet lättare utan alldeles för mycket överskottsenergi :)

Angående uppsittningen, kan det vara bra att öva efter ridturen, när hon är är lite trött!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

så tänkte att NH kanske kan funka, om inte annat så har man ju iaf miljötränat henne lite på köpet :laugh:

Ja precis, jag tycker det låter som en jättebra idé :) Kan ju vara värt att testa åtminstone. Visar det sig sen inte vara något för er så har hon ju, som du själv skriver, fått lite miljöträning i alla fall! Sen kommer du nog (som Verdandi säger) också att behöva jobba på problemen från hästryggen också, men man måste ju börja i någon ände :)

Va ute i hagen innan å tittade till dom där 3 som går där.. Å hon va så mysig,så jag bara kände att. Nä, det måste gå, det ska gå...

Klart som 17 att det ska gå! :bow: Krävs nog en hel del tid och jobb, men nog ska det ju gå på ett eller annat sätt.

Nu vill man ge sig in i samma kamper och vinna, men inte betala med sitt liv helst :o

Nej, jag håller med. Man ska ju inte hålla på och spela med livet som insats.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Vet inte riktigt hur du ska hantera denna damen, men som någon skrev att kolla över kraftfodret är nog det första jag hade provat om du tycker att hon är het. Dumma sig tills du har tagit över ledarskapet igen lär hon fortsätta med ändå, men det kanske kan vara snäppet lättare utan alldeles för mycket överskottsenergi :)

Angående uppsittningen, kan det vara bra att öva efter ridturen, när hon är är lite trött!

Hmm, tror jag svarade på ang kraftfoder, men lätt å missa jue :grin::D
Hon får INGET alls, för jag har haft nog med galna hästar pga av sådana "enkla" saker :p

Bra tips, att öva efter ridturen.. För då är hon alltid trött, hon gör ju av med onödigt mycket energi på att stirra i kring...

Kanske vill se en bild på min lilla tjej, alltid trevligare att ha ett ansikte..
dock har jag nog bara gamla bilder.. hmm ska kolla.
Bläää... hade lite bilder på pixbox, men där har de ju gjort om, har inte en aaaaaning längre om hur man laddar upp bilder ju.. Blä med... :devil:
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Dock så är problemet det att vi inte förstår varandra, och jag insett att jag inte är någon bra ledare för henne. Hur konsekvent jag än är. Måste vara ännu håradre och envisare tydligen.

Jag skulle gissa att det är här ditt problem finns. Det handlar inte om att vara hårdare utan lugnare och tryggare i kombination med en smula envishet.

Hur är din sinnesstämning när du rider hästen? Kan du slappna av och på så sätt visa hästen att omgivningen är ofarlig eller spänner du dig? Som ryttare överför vi så otroligt mycket signaler till hästen som vi inte alltid är medvetna om. Jag tror att du skulle ha mycket nytta av att börja jobba i den ändan dvs med dig själv. Hitta ditt eget inre lugn och trygghet så att du sedan kan överföra det på hästen.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Jag skulle gissa att det är här ditt problem finns. Det handlar inte om att vara hårdare utan lugnare och tryggare i kombination med en smula envishet.

Hur är din sinnesstämning när du rider hästen? Kan du slappna av och på så sätt visa hästen att omgivningen är ofarlig eller spänner du dig? Som ryttare överför vi så otroligt mycket signaler till hästen som vi inte alltid är medvetna om. Jag tror att du skulle ha mycket nytta av att börja jobba i den ändan dvs med dig själv. Hitta ditt eget inre lugn och trygghet så att du sedan kan överföra det på hästen.


du har rätt, det är nog såhär det är... jag slappnar nog inte av tillräckligt..
tjejjen som red till henne åt mig sa att detta va den känsligaste häst hon ridit på länge.. känner av ens känslor otroligt mycket.. hon gv sig ut på dixi berättade hon en kväll då hon va lite deppig och uppgiven.. ja alltså på det sättet som likgiltig och lugn.. och det va en bästa ridturen på Dixi, då hon oxå slappnade av å bara gick.. ja.. låter flummigt.. jätte flummigt... :o men svårt att förklara sig i text jue..
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Pixbox har jag aldrig använt, har photobucket. Där är det iaf busenkelt :idea: Bara att ladda upp bilden och kopiera URL-adressen och sen klistra in med knappen här ovanför som ser ut som ett vykort eller nåt (alltså här på Buke;))
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Pixbox har jag aldrig använt, har photobucket. Där är det iaf busenkelt :idea: Bara att ladda upp bilden och kopiera URL-adressen och sen klistra in med knappen här ovanför som ser ut som ett vykort eller nåt (alltså här på Buke;))

pic_show_id17958002.html


hmm, undra om detta funkar..
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

pic_show_id17958002.html


hmm, undra om detta funkar..

det gör det inte... bläää... kan lixom dela till facebook å massa andra "kända" sidor.. finns typ 300 st å välja i på en lista.. men BF är ju inte med :crazy:
undra varför dom har gjort om, innan va det ju busenkelt... hmmm
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

17958002.jpg


rätt nu då??
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 919
Senast: shia
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 148
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp