Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Åh! :love:
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Vilken bamsing! :love::love::love: Verkligen jättesöt!

Ja, söt som socker, och lika underbar å kela med :laugh:

Nu skäms jag, :o , har nu råpluggat sadlar, ja typ iaf...
men har iaf kommit fram till att hennes sadel är URKASS :cry:

Va iväg idag efter att ha läst att Wintec sadlarna ska kunna vara bra till hästar som min.. så sagt och gjort.. åkte in till stan å en hästsports butik modell finare :d
Pratade sadlar, och fick låna en "vinkel mätare" för wintecs sadlar.. och har jag nu gjort rätt vilket jag tror efter instruktioner och läsning, så kan hon ha wintecs x-vida..
så ska prata med affären igen, funderar på att köpa en begagnad som dom får komma å pröva ut, är sådanadära utbilade sadelprovare.. så ja..

hennes sadel, ska till tippen eller nåt.. fy, nästa gång sa jag minsann inte lita på nån annan än mig själv, å den bakvikten jag sitter i, den är inte å leka med..
några tips?? eller fixar en BRA sadel detta med??

fy vilken ångest dag...

tänk om det bara är sadeln det beror på... undra om det kan va det bara.. eller en del i problemet..
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Bilden kan ju luras men din häst ser ut att vara bredare än 125 grader.
Jag tror inte att det är så stor ide med en wintec till den damen tyvärr.

Jag skulle be en duktig sadelutprovare att komma ut och prova många olika sadlar på henne och sedan leta upp en sådan begagnad om du behöver komma ner i pris.

Den jag rent spontant kommer på kan passa är griffin cob/haflinger xx-vid, den gamla modellen om ryggen är rak och den nya med koppjärn om ryggen är lite svängd eller griffin endurance, de är vidare än wintec wide. Alla nya griffinsadlar har utbytbara koppjärn och de gamla kan man ändra lite med fishinlägg.

Om du verkligen vill ha en ww och den passar ryggen så får du nog vidga det vidaste järnet ganska mycket.

Kan du ta en bild från sidan så att man ser hur ryggen ser ut?
 
Senast ändrad:
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Tjo..

Jajjemen, jag ska fixa bilder under dagen.. från alla möjliga vinklar..
men alltså, jag mätte ju med wintecs "vinkelmätare" å då ska det ju funka.. även om jag själv är förvånad, men kanske jag har gjort fel :confused:

läste i en sadeltråd här och mätte som det stog där, likt så de sa i affären och på wintecs hemsida, men förvånar mig inte om jag ändå lyckats göra fel :(
tanken att jag skulle mäta själv va bara för att se så det inte är helt kört, affären ska ändå komma ut och prova ut sadel till henne..
men de säger de är utbildade, massa fina utbildningar, men de har precis börjat sälja sadlar i denna butiken som är relativt nyöppnad så de har typ inga sadlar i denna bomvidd på lager, och ska väl inte ha heller fattade jag det som..
så tar jag hem 30 olika sadlar får jag ju betala frakten tillbaka till tillverkaren för de resterande 29 :mad:
eller vet i nån annan bra i småland/växjö som kan pröva ut sadlar?



Kan du ta en bild från sidan så att man ser hur ryggen ser ut?[/QUOTE]
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Har inte läst de andra svaren i tråden, Men såg att hon inte får något krafftfoder.
Men då är frågan, rids hon ordentligt? Hur ofta rider du? Hur länge? Hur "hårt"?
En ardenner är ju oftast lugn av sig själv, men jag menar att hon har förmycket överskottsenergi när du rider.
Min häst var sådan, han fick inte alls mycket mat, men eftersom han var unghäst så red jag inte så mycket, red kanske 4 dagar i veckan, och han blev kanske svettig på ett av de passen.. SÅ han var percis som du beskriver att din är, stollig och hoppade och bockade och hittade på "dumheter" såg spöken överallt osv..
Men sen började jag rida ordentligt! alltså 5-6 gg per vecka och verkligen red honom då blev det en helt annan häst! Nu är han oftast lugn och "ordentlig"
Det var bara idag han var lite stollig, men det var inte så konstigt eftersom vi mötte 2 älgar bara 10 meter ifrån oss, dessutom andra gången i hans liv.. Så då hade han en anledning..
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Har inte läst de andra svaren i tråden, Men såg att hon inte får något krafftfoder.
Men då är frågan, rids hon ordentligt? Hur ofta rider du? Hur länge? Hur "hårt"?
En ardenner är ju oftast lugn av sig själv, men jag menar att hon har förmycket överskottsenergi när du rider.
Min häst var sådan, han fick inte alls mycket mat, men eftersom han var unghäst så red jag inte så mycket, red kanske 4 dagar i veckan, och han blev kanske svettig på ett av de passen.. SÅ han var percis som du beskriver att din är, stollig och hoppade och bockade och hittade på "dumheter" såg spöken överallt osv..
Men sen började jag rida ordentligt! alltså 5-6 gg per vecka och verkligen red honom då blev det en helt annan häst! Nu är han oftast lugn och "ordentlig"
Det var bara idag han var lite stollig, men det var inte så konstigt eftersom vi mötte 2 älgar bara 10 meter ifrån oss, dessutom andra gången i hans liv.. Så då hade han en anledning..

Hm, jaa, hon rids inte mer än ett par, tre gånger i veckan:o, å nu har hon stått 1 månad tyvärr pga av att det är halt... vill inte slå på henne skor bara för att kunna brodda henne, då hon harglasyr sprickor och behöver va barforta. Hon fick dom då hennes förra ägare fick för sig å sko henne precis innan han körde henne till oss :mad:

Så ja, hon blir säkert betydlgt bättre om hon kommer ut varje dag..
men de möjlgheterna har jag inte just nu, men har även en medryttare till henne, och tanken är att hon nu till våren ska ut mnst 4 dagar i veckan iaf.. å då varierande träning...
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Jag tror inte att budskapet nådde hela vägen fram. Du gör förstås som du vill och lyssnar till vad du vill höra. Lycka till i vilket fall.

/V
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

ja....

tack för att du önskar mig lycka till iaf...

en dag ska det nog gå bra, det tror jag... om inte annat så hoppas jag det...
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Har väl inte så mycket att tillägga mer än att jag verkligen, verkligen kan rekommendera Linda som du nämde tidigare här i tråden. Hon är kanonduktig och har hjälpt oss jättemycket. Hon kommer gärna ut till en om man inte kan komma när hon har kurs.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hej

Ja Lind ska komma ut hit till "grannen" så jag ska träna dock bar 1 h för henne den 20 feb..
Detta är ju heeeeeeeelt nytt för mig..

Men du får GÄRNA berätta vad ni har fått för typ av hjälp och så... behöver massa info och solskenshistorier :p
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hej

Ja Lind ska komma ut hit till "grannen" så jag ska träna dock bar 1 h för henne den 20 feb..
Detta är ju heeeeeeeelt nytt för mig..

Men du får GÄRNA berätta vad ni har fått för typ av hjälp och så... behöver massa info och solskenshistorier :p

Vi tog oss an ett russ-sto för ca 2 år sen nu. Ägarna hade inte tid och lust att ha kvar henne och de undrade om inte vi ville prova henne lite. Hon var då bara körd litegrann och aldrig riden. Vid inkörningen hade ngt gått lite snett och hon hade av nån anledning skenat med vagn och allt. Hon hade inte skadat sig, men blev skrämd och de som ägde henne tyckte hon var lite läskig att hantera efter det. Sen dess hade hon bara gått i en hage. Hon hade varit utlånad som sällskapshäst ett år och kom sen tillbaka och var jättesvårlastad och ännu mer oberäknelig. Men, när hon var i hagen var hon snäll och trevlig och mysig. Därför tyckte ägarna att hon borde få en chans, men de hade inte tiden och lusten att hålla på med henne själva.

Vi höll väl på hela våren och sommaren att tömköra henne och promenera med henne men vi tyckte inte vi kom ngn vart alls. Hon var rädd, tittig och det gick dåligt att tömköra henne. Vi fick rådet av "alla" att hon borde avlivas. En sån häst är inget att satsa på. Men, som sagt. Hon var ju ändå så himla trevlig när hon var lugn och avslappnad, i hagen och så. Så vi kände att det ändå måste finnas en chans för henne ändå. Vi är inte så jätterutinerade hästmänniskor, så vi visste faktiskt inte alls hur vi skulle göra. Så fick vi då tips om att Linda kanske skulle kunna hjälpa oss. Vi bad henne komma ut och i alla fall titta på russet och se om det var ngn idé att vi la ner mer tid på henne.

Linda kom, och hon tyckte inte alls att russet var ett hopplöst fall. Vi började med småövningar som att gå undan för tryck, backa osv. Och sakta men säkert så började vi bygga upp ngt tillsammans. Ett ömsesidigt förtroende. Det var nog iofs tur att vi inte visste innan hur många timmar vi skulle komma att lägga ner på hästen, för då hade vi nog inte vågat. Men aldrig att vi ångrat att vi gjorde det. Hon är idag fortfarande inte körd, vi la det lite åt sidan och började i somras med inridningen. Linda har varit med oss när vi varit beredda att gå vidare, att lägga på sadel, att sitta upp osv.

Vilken känsla att det gått så långt att nu rider våran 8-åring henne, och hon är kolugn! Jättelätt att hantera, följsam och trygg. Visst, det är ett arbete som vi är långtifrån färdiga med, men det har varit en jättespännande resa. Vi började med ett russ som vi var lite rädda för, som sprang så långt hon orkade bara grimskaftet slog mot benen. Nu har vi en lätthanterad, lugn häst som blivit hela familjens älskling. Vi är inte alls rädda för henne längre :p.

Det har varit otroligt lärorikt, och Linda har haft en ängels tålamod med oss och våra "dumma" frågor. Om du träffar henne så fråga om Jazza, så kan hon berätta hur hon hjälpte oss.

Lycka till!!
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Åh, vilken UNDERBAR solskenshistoria..
Vilken tur att hon kom till er.. Många ger upp alldeles för lätt..

Ja, många tycker jag är galen som skaffat mig "problem" som många ser min lilla kuse.. Men hon är såååå underbar och trevlig att hantera..
Så jag hoppa att vi kan komma vidare, just nu står vi lite å stampar tyvärr...
Men 2 steg fram, 1 steg bak.. vägen till framgång och lycka är inte spikrak!

Ja, jag skulle vilja ha med denna Linda när jag rider nångång.. Men shit, man är ju inte gjord av pengar.. Hon bor ju trots allt en bra bit från oss..

Men den 20 feb ska vi ju träffa henne, så.. ja, ska bli jättespännade :)

Har du några mer tips?
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Jag tror att motion fler gånger i veckan och lite ledarskapsträning skulle göra susen ;) Då har hon inte lika mycket överskottsenergi och vet att du säger till om det kommer något farligt.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Ja, jag vet inte nåt längre....

Allt kändes så bra och hoppfullt och massa planer...

Jag har jobbat med mitt psyke dygnet runt nu, allt har känts jättebra...

idag la jag på henne selen och skulle tömköra henne(om alllt verkade OK) (hon är inkörd, men jag har aldrig kört henne)

Då jag inte har nån paddock eller skottad hage eller nåt så va jag på gårdsplanen och vägrarna kring gården (privata vägar utan trafik)
Allt gick JÄTTEBRA, blev lugn bara jag la på selen, ledde hene till en början bara, kändes kanon, ALLT...

började tömköra henne, lyssnade på minsta vink, va helt annorlunda.. jag va LYCKLIG..
tömkörde FRÅN stallet (alltid lugnare då ju), vände henne efter en bit, fortfarande lugn...
efter en liten bit på tillbaka väg så får varmblodet i hagen brevid vägen spelet och börja rusa och busa, och ja..
Då händer det som inte får hända (inga påhopp nu, vet jag borde haft nån som höll i henne eller vara på inhägnat område, men har inte de möjligheterna om jag vill träna min häst)
Dixi, drar iväg i galopp/sken, och jag har inte en chans och stoppa henne, hon bara SKA med hemåt med varmblodet på andra sidan staketet, så efter ha släpat med i tömmen en bit släpper jag...

och hela tiden i mitt huvud.. på gårdsplanen leker mina tvillingar 3 år gamla...(va aldrig längre än 50-70 m ifrån dom och såg dom hela tiden)
Dock så stog dom bakom traktorn och allt gick bra.. men ja..
gråtit hela kvällen och är helt förstörd.. har fått tag i en som hemskt gärna vill låna henne.. och hon är JÄTTEDUKTIG och hanterar dagligen sådana här stora svåra hästar..
men bara tanken på att inte få träffa henne varje dag gör mig panikslagen...
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hmm jag har läst allt och det stämmer precis på min gammla häst. Så fort hon stod några dagar så blev hon som en bomb. Hon krävde ridning ca 4-6 dagar i veckan för att bli nöjd..

Så jag hade tagit in en ny medryttare. Låt henne gå 4-6 gånger i veckan. det kanske låter mycket och på en vanlig häst brukar jag rida ca 3-4 dagar i veckan. Nu sålde jag min häst pga av att jag inte hann rida henne så mycket och för att amn inte kunnde sätta upp vem som helst...

Men jag tycker du ska försöka hitta en medryttare till.
När du rider ut med henne innan du vänder hem. Jobba henne mycket. Skänkelvikning ut i skogen och dundra runt träden få henne att jobba så hon blir trött..
Vi har tur, för vi har 1 1,5 km backe som var perfekt att rida i 3 gånger i veckan och då funkade min bomb perfekt där fick hon jobba och bli trött. Du har en arbetshäst och de vill jobba och vill vara trötta. Oftast så när de fått jobba ordentlig så kan man nästan se en lång suck och hästen bara slappna av och är så nöjd att den får jobba.

SÅ när du är ute med henne är det bara att jobba henne, trötta ut henne. Du kan inte köra henne? Det är lite tyngre och tröttar ut. Nu så rid henne i mycket snö låt henne få jobba runt på en åker eller något.
Om du jobbar henne ordentligt och rider henne dagen efter. Är hon lugn då?

Är hon lugn så är det över energin som gör henne som en bomb.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Nu satt jag och skrev sammtidigt som du...

Usch lider med dej... Sånt är aldrig kul..

Jag tror inte att du löser problemet genom attt skicka i väg henne. Jag har aldrig heller hållt på med hockos pockus, men det finns ingen sånn människa i närheten som du kan ta ut? Att du lämnar bort henne löser inte problemet för när du får hem henne kan hon göra samma sak. JAg tror det är bättre att du tar det med henne med hjälp av en hockus pockus människa... Att ni löser det i hop som ett team...

I bland kanske man bara behöver att någon annan ser det och personen säger gör så här och så här och så vipps så slutar hon med det... Man kan alltid ge det en chans..
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hon kan inte komma ut till dej då?? Och hjälpa dej att ta henne så du kan göra det själv sen?

Känner du inte för det så kan du skicka i väg henne till henne. Men när hon kommer hem kommer hon säkert att testa dej igen. Tills du reder ut henne. Jag tror att hon är osäker utan sin flock och då behöver hon dej som en flockledare för henne. Då kommer hon bli lugn med dej och strunta i sin flock då du är hennes flock och flockledare. Så visst kan hockos pockus männsikor hjälpa dej här.. Ni behöver de övningarna för att komma varann nära igen..
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 450
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 920
Senast: shia
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 149
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vinterföräldrar 23/24
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Resultat på HD-röntgen
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp