Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

TACK, vilken klok människa du är!!

Jag ska på en NH kurs den 20/2 med henne va/är tanken. Min och hennes första. Då jag kände att det verkligen kan vara nåt.

Jag har läst en bok om NH nu, förbereda mig lite inför kursen, och har övat lite nu i några dagar, att hon ska titta på mig om jag står vid bogen b la. ja sånt som verkar vara grundläggande. och att stiger jag ett steg åt sidan så följer hon med, men håller faktiskt sitt avstånd (vilket hon INTE gjort innan, utan bara gått rakt över mig för hon vill bli kliad här och där)
Ikväll tog jag henne, gick ut i mörkret, blåsten och snön som yrde.
Tog in de andra hästarna först och gick FRÅN stallet med henne, hon tyckte det va jätteläskigt till en början och ville vända hem, gå PÅ mig, fara runt som en tok.
Stannade upp henne, höll mig vid hennes bog, då hon sökte kontakt med mig pratade jag lungt till henne och kliade lite på manken. Vid varje nervösa tendens så upprepade jag detta. Blev mycket lugnare, fort! När hon va lugn (efter gått fram och tillbaka här på vägen utanför huset en bit från stallet) så la jag till att hon skulle stanna då jag stannade. (förstärkte med ett ptroo rätt/fel?????) och funkade JÄTTEBRA. Hon höll sig koncentrerad på vad jag gjorde och var jag va. Blev det läskigt så tittade hon på mig, och då klappade jag henne lite och pratade med henne..
När jag gick sakta saktade hon in, ökade jag, ökade hon osv...

Nu är detta iofs mycket enkla övningar, MEN för bara 1 v sen så va hon som en ångvält i alla lägen, en KELIG ångvält, som tillbörjan va gulligt, men tillslut jobbigt då hon väger en heldel att ha på fötterna.
men verkar ju iaf som om hon är mottaglig för sådana här övningar iaf, eller bara jag som vill se guld och gröna skogar kanske??

Ang att jobba henne riktigt trött är jag dock dålig på.. då jag själv som sagt är rätt ringrostig + att jag litar inte fullt på att hon inte drar.
Men min medryttare jobbar henne ganska hårt när hon rider henne, brukar gallopera henne i uppförsbacke för att känna sig säkrare på att få stopp på henne :p men även på hemväg på plan mark, och hon, medryttaren, har hitintills alltid fått stopp på henne så...
Jag håller mig mest till skritt och trav än sålänge på henne...

En paddock är min högsta önskan just nu, så man kunde markträna henne i massor!!
Och så vill jag lära mig att longera/tömköra på volt och allt det där..
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Härligt att det går bättre.. Klart att hela tiden göra henne uppmärksam på dej så glömmer hon säker flocken lite också... Hoppas ni fortsätter och gör framsteg ;o)
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

När du, TS, skrev om att hon slet sig och stack hem så kan jag bara säga: been there, done that. Vårt russ var precis likadant. När det körde ihop sig det allra minsta i huvudet på Jazza så bara vände hon eller stack. Hopplöst.

Vi har ju då jobbat megamycket med henne, mest enkla övningar som flytta för tryck, backa och så promenader i all oändlighet. Sakta men säkert så har det faktiskt hänt saker. Nu kan jag backa henne i hagen och skicka iväg henne när hon är ivägen. Toppen. Hon är inte alls så påträngande som hon var innan och framförallt är hon mycket trevligare och enklare att hantera. Dessutom har vi fått en helt annan relation till varandra. Jättehärligt. Vi var också nära att skicka iväg henne, men det blev inte så sen och det ångrar jag INTE.
Ett bra tips jag fått (eller råd kanske man ska säga) från Linda (vår tränare) är att när det börjar gå åt fel håll i en situation, så stanna helt. Stanna upp och sen korrigera. Det är inte så lätt som det låter. Då blir man inte så stressad själv heller.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Tyvärr är det en vanlig fördom, att kallblod är SÅ lugna och snälla... Det är dom men, tänk på att dom är avlade för arbete. Kallbloden för 100 år sedan gick i rejält arbete varje dag.....Det har format raserna, så..... Ju mer arbete dessto lugnare häst, det är min erfarenhet.... (har också ardenner...) Sen får man inte glömma att dom först och främst är individer och sedan ras.... Köpa häst baserat på individ istället för ras är en bra idé.

Så , mina tips:
- Försök att ge hästen så mkt motion och arbete som möjligt, helst dagligen.
- Var lugn och konsekvent, träna henne på att vara ensam.
- Dom dagar det känns som att det kommer gå dåligt, då gör det det! Hon känner av dig. Låt bli att rida dom dagarna, gör ngt annat, ex longera, tömkör mm.
Du belönar dig själv genom att inte rida dom dagar det inte känns bra.....

Lycka till!
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

ja.. jo... visst är de avlade för att arbete, det har jag förstått, även om min helst skulle vilja lata sig hela dagen :D

efter en runda på 1,5 mil är hon ändå pigg på hemvägen, konstig häst det där...

ja vi får väl se vad Linda säger på lördag...
Annrs vet i tusan om hon kommer få ett roligt och givande liv här... men vill ju helst ha kvar henne, men krävs ju att man kommer någon vart...

men att arbeta henne på olika sätt tror jag kan vara bra, då hon verkar tröttna på att göra samma sak dag ut oh dag in...

har alla ni här paddock eller nåt??

jag har ju ingenstans att vara å träna henne.. för sen när det blir gräs i hagarna blir det halt, nu är det förmycket snö överallt..
Hur bara gör folk??
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

haha, glömde ju...

när jag tittade på Dixi va hon det lugnaste mest beskdliga djur jag sett.. De red henne när jag va där ( jag kunde inte, hade 2 5 månaders bebisar med mig) och hon skötte sig så fint så...
å sen så sket allt sig när hon kom till mig, va som en helt annan häst, inte alls den jag tittat på :-O
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Nej, jag har ingen paddock, inget ridhus, inga upplysta vägar alls. Bara en lampa på gårdsplanen. Där har vi hållit hus. Dock kan vi inte rida där, det är för smalt och krångligt men det funkar för arbete från marken. Annars har vi hållt till i trädgården, i hagarna, på skogsvägar osv. Såhär på vinterhalvåret så har vi bara möjlighet att rida när det är ljust. Finns inga lampor här.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

låter PRECIS som här.. mina hagar är ju inte så vansinnigt plana heller..

bra tips om att hålla till på gårdsplanen.. men min är ju inte jättestor,men arbeta från marken skulle nog kanske funka.. får testa lite...

nån som är bra på att arbeta från marken som kan berätta vad och HUR ni gör??

behöver verkligen lära mig en massa nya saker :D
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Frågan är ju hur du rider? Går hon i form och jobbar ordentligt, eller har du henne i fri form? Det är otroligt mycket jobbigare för dem om de går i form och får jobba ordentligt.

Om du kan rida i 1,5 mil på en häst som max går 2 dagar i veckan, och den inte är det minsta trött när du kommer hem, så undrar jag lite över både form och tempo. Går hästen i form hela tiden, och du i princip enbart travar och galopperar när du är ute, så låter det nästan som en orimligt vältränad häst med tanke på den motion hon får.

Om du däremot skrittar på lång tygel större delen av ridturen förstår jag att hon inte blir trött.
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

nu ska du räkna med att detta är en oskolad ardenner vi pratar om :p

innan hon får lära sig att gå iform är det väl bra att hon vet star och stopp kanske???? :confused: Känns som ganska grundläggande manöver faktiskt :D
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hur har det gått? Fick ni till ngn kurs i lördags eller snöade allt inne?
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

undrar jag också :) hur går det med hästen? och blev det någon kurs?
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

tjohej på er..

jo det blev faktiskt kurs, dock så hade jag inte med mig min häst, va allt för mycket snö på vägen...

Men Linda kom hit istället :)

Vi övade lite på att flytta framdel och bakdel å så.... bara hemma på gårdsplanen med de andra hästarna i hagen...
Dixi skötte sig, bara jag som tillslu va så trött i huvudet av all info, så tillslut fattade jag inte om hon flytta fram eller bakdel :D

Men jo, jag har nog iaf bestämt mig för att ha kvar henne ge henne en chans... ska fortsätta att ta hjälp av Linda, och så får vi se hur det går...

Nu är ju bara frågan hur man ska få henne å sluta rusa hem...
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

vad roligt att höra :) det är nog bara att ta en sak i sänder och skynda långsamt. det låter ju inte som att hästen är stört omöjlig så nog tror jag att du kommer att komma till rätta med att hon rusar hem, ge det bara tid och en stor portion tålamod. det är ju jättebra att du har fått någon som hjälper dig nu också, som kanske kan komma med lite nya idéer och infallsvinklar :bow:
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

vad roligt att höra :) det är nog bara att ta en sak i sänder och skynda långsamt. det låter ju inte som att hästen är stört omöjlig så nog tror jag att du kommer att komma till rätta med att hon rusar hem, ge det bara tid och en stor portion tålamod. det är ju jättebra att du har fått någon som hjälper dig nu också, som kanske kan komma med lite nya idéer och infallsvinklar :bow:

Hej igen...

Jag min velpotta... Nu har jag ändrat mig igen, va ute å skrittade en runda idag, men känns inte bra.
Så hittar jag en häst som kan mäta sig något med Dixi så kommer hon att få flytta, iaf ett tag.
Kommer inte att sälja henne... Utan låna ut henne till en vän, och det är ju bara 4 mil härifrån så då kan jag åka å träffa och rida henne när jag har lust, och någon annan tränar henne..

Jag vill verkligen ha en häst jag kan lite på... Och det kan jag nog inte med Dixi, inte nu. Och är nog inte tillräckligt stark just nu mentalt, och har inte tiden för att ge henne det hon behöver.

Är verkligen jäääättejobbigt :cry:
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Om det känns så så tycker jag det kan vara en bra idé att överlåta tränandet till någon som har tid/ork/lust till det. Det är jättebra att du har gjort ett försök men man måste ju också veta när det är dags att ge upp och låta någon annan ta över, i alla fall för ett tag :) Det ska ju vara roligt att rida också. Och, som du själv säger, du kommer ju fortfarande kunna åka och hälsa på henne och rida när du vill.

Jag vet hur det är att stå med en häst man inte litar på och som man knappt vågar rida, även fast man fortfarande tycker jättemycket om den! Det är verkligen inte det roligaste, man känner sig som en svikare som ger upp samtidigt som varken man själv eller hästen bli lyckligare av att stå och trampa på samma ställe. Det är en sådan lättnad när man sedan hittar en häst där allt klickar och som gör att det är roligt att rida igen, så jag tycker nog att du med gott samvete kan låna ut Dixi och se dig om efter en häst som passar dig bättre. Du kanske hittar någon du kan ha på foder så kan du ju lämna tillbaka den om/när du känner att du vill göra ett nytt försök med Dixi :)
Många peppkramar och lycka till med vad du än bestämmer dig för att göra!
 
Sv: Ringrostig ryttare/stollig och småvild ardenner..

Hur går det? Har du bestämt dig för hur du ska göra med hästen? :)
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 448
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 919
Senast: shia
·
Hästhantering Holy Moly bukefalare! Nu behöver jag tips och råd av er. "varning för lång text" Jag är i grund och botten en rätt så orädd hoppryttare...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
12 149
Senast: Mickizz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp