Bukefalos 28 år!

Rip tellun ihme

MaRomer

Trådstartare
Nu är hon borta...

Men den korta tid hon fanns hos mig stal hon mitt hjärta. Och hon tog en bit med sig i sitt sista andetag! Det skulle vara en vanlig dag men blev en mardröm...

Jag och min syster åkte till stallet på förmiddagen. Vi skulle fota och gosa med hästarna. Jag började fylla på vatten till dem och gick för att hämta grimman. Min syster (Heidi) sa att hon inte såg fölis. Jag sa att hon säkert låg bakom trädet. Så fel jag hade... När jag kom fram till hästarna såg jag direkt att något var fel. Tähti kom fram till mig och juvet var sprängfyllt. Redan då visste jag det fasansfulla som hänt. Hon skulle aldrig lämna sitt älskade föl om det inte hade dött. Jag visste det redan då men ändå hoppades jag, in i det sista.


I ren panik slängde jag grimma och grimskaft. Började kuta runt och skrek till min syster att jag skulle leta efter fölis. Hagen är stor, med bäckar runt om. Jag sökte febrilt i bäckarna, hoppades att hitta henne. Men ville inte hitta henne. Tähti kom springandes. Gnäggade men vände igen. Hon visste... Jag var på väg att ge upp, genom tårarna kunde jag knappt se något. efter en timmer letande hittade jag henne. Där låg hon. I det gröna fina gräset, Knappt synlig. Så fin, så orörd. Jag ville inte tro, ville inte veta. Jag skrek igen: "Jag har hittat henne. Hon är död!" Tårarna kom och jag skrek rakt ut! Varför??? Varför??? Jag grät, jag satt hos henne, ville inte lämna henne, hon kunde ju inte bara vara död??!! Men hon var så kall, mitt älskade föl! Kom tillbaka, lämna oss inte, inte ännu!

Tiden gick, jag grät och grät. Tog mig i kragen och lämnade henne. Lämnade henne ensam där i gräset. Jag ville inte göra det men var tvungen. Det finns en mamma, en mamma som behövde min hjälp mer. Tähti stod där och väntade på mig. Nosade på mina händer, hon visste att jag hittat henne. Hon gick med mig in i stallet. Nosade i boxen, åt lite havre. Sen stod hon där, stilla, ensam.

Hjälp kom för att flytta fölis. Hon låg fortfarande i gräset, stilla och kall. Man hoppades att det bara var en dröm, att hon skulle vakna. Vi tog upp henne till stallet. Tähti gnäggade när hon såg henne. Sitt föl, sitt älskade föl! Jag tog ut Tähti igen och hon sprang iväg, gnäggade men tystnade. Gick bort till de andra och började beta. Min Tähti, stora stolta Tähti!

Nu ligger fölis i sin viloplats. Där tittar hon på soluppgången i morgon. Hon spanar ut över de gröna ängarna. På sin mammas täcke och med en gul blomma mellan sina framben. Gul som solen. Hon såg så rofylld ut där hon låg. Lika fin som alltid! Nu får hon busa med Hero och jag vet att Intact tar hand om henne. Kanske får hon äran att träffa Sabine! Hon är inte ensam, det vet jag. De tar hand om henne. Min älskade!

Tähti betar åter igen ensam. Benen är våta av mjölk. Ett lugn råder i hagen. Inget bråk inget stoj. De vet vad som hänt. Tulla, Tesse och Wiskey tar hand om Tähti! Hero, Intact och Sabine tar hand om fölis.

Och idag fick fölis sitt namn. Tellun Ihme, Telluns Mirakel. För ett mirakel var och är hon. Tähris mirakel. Min lilla Ihme.

Må du få vila i frid! Tack för den tid vi fick med dig!

Tellun Ihme
* 5 Juli 2010
+ 20 Juli 2010




Varför hon dog vet vi inte och kommer inte att få veta. Hon var helt orörd. Inget blod inga brutna ben. Inget krafsande i marken där hon låg. Igår så full av liv idag död. Jag uppdaterar senare med de senaste bilderna. De sista bilderna på henne. De bilder vi skulle ha tagit idag, som vi tog. Men utan att hennes andetag hördes!

31281925.jpg
 
Sv: Rip tellun ihme

Älskade lilla ängel :cry:
Nu sitter jag här och gråter...
Känner verkligen med dig, och vill ge dig en stor kram!
Har varit där, jag vet hur det känns...

Så fint du skrivit, trots att det är så hemskt.
Ta hand om lilla mamsen, och hälsa henne från mig.
Känner många där uppe som kommer ta hand om din lilla älskling så väl!
Och hon kommer få massor av fina små lekkamrater!
 
Sv: Rip tellun ihme

Så ledsen för eran skull!! Man får försöka se det som naturens gång... Det hade nog ett syfte på något vis!
 
Sv: Rip tellun ihme

Oj vad jag gråter nu. Så fint skrivet. Känner med er så gott jag kan och förstår. Kram
 
Sv: Rip tellun ihme

Bara en tanke jag fick. Visst var det stoet du köpte som det visade sig vara dräktigt utan att det var planerat? Kan det vara så att hon kanske utsatts för ett abortvirus som gjorde att hon visserligen fick ett tillsynes friskt föl, men som egentligen var sjuk? Eller kanske någon annan form av virus? Eftersom man inte vet något alls om vad som hänt stoet vid betäckning eller större delen av dräktigheten finns kanske svaret där varför fölet inte klarade sig.
 
Sv: Rip tellun ihme

Usch, vad jobbigt.

En stor eloge till er som gav Ihme en så fin viloplats. Fina lilla föl.

:cry:
 
Sv: Rip tellun ihme

Bara en tanke jag fick. Visst var det stoet du köpte som det visade sig vara dräktigt utan att det var planerat? Kan det vara så att hon kanske utsatts för ett abortvirus som gjorde att hon visserligen fick ett tillsynes friskt föl, men som egentligen var sjuk? Eller kanske någon annan form av virus? Eftersom man inte vet något alls om vad som hänt stoet vid betäckning eller större delen av dräktigheten finns kanske svaret där varför fölet inte klarade sig.

Det vet vi inte och jag tycker inte det är lönt att spekulera i det. Ett friskt föl på måndagen låg dött i hagen på tisdagen. Mer än så kommer vi inte få veta. Hon har fått sin sista vila nu och jag ägnar min tid åt hennes mamma!
 
Sv: Rip tellun ihme

*KL*

Hon var jättefin! Hemskt sorgligt som jag sagt i andra tråden, samtidigt kan det kanske vara någon tröst just i att det kom plötsligt, gick fort och inte 'hände' något utifrån, utan antagligen var 'naturens mening'. Även om den är grym.

Hoppas mamma sinar och att ni när ni hjälpt varandra i sorgen snart kan skapa nya glada minnen. Och kanske någon dag om du vill det att hon kan ge dig ett annat föl, som aldrig kommer vara en Ihme, men kan få en alldeles egen plats i hjärtat.
 
Sv: Rip tellun ihme

usch vad tråkigt. :cry:

hoppas du inte tar illa upp nu, men jag trr att det finns föl därute som behöver en ny mamma med mat till dom.
har du funderat över det?

beklagar verkligen, fina lilla fölis. :(
 
Sv: Rip tellun ihme

usch vad tråkigt. :cry:

hoppas du inte tar illa upp nu, men jag trr att det finns föl därute som behöver en ny mamma med mat till dom.
har du funderat över det?

beklagar verkligen, fina lilla fölis. :(

Jag tar inte illa upp. Har redan amält henne på amma jouren, ringt veterinärer, hovslagare, uppfödare, frågat i hästbutiker osv. Tyvärr är det inte sesong:( Eller så finns fölen för långt bort. Att åka med henne till norrland är inte aktuellt tyvärr!
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 425
Senast: manda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 690
Senast: MML
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 050
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 842
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp