Riskbedömning Prideparaden

Jamtland

Trådstartare
Hur tänker ni om riskläget i Stockholm just nu? Och inför Prideparaden på lördag?

Skulle ni våga åka dit? Vågar ni gå med i paraden?
 
Jag hade inte tvekat en sekund. Däremot hade säkerhetsläget gjort att jag inte haft med mig mindre barn. Blir det någon form av kaos är det inte lätt att hålla reda på små barn eller en barnvagn.

Jag var med i motdemonstrationen när vi hade nazister på Stora Torget i Falun och det var lugnt men såg hela tiden till att jag visste åt vilket håll jag skulle gå/springa om något hände (vilket var lätt för mig eftersom jag är uppvuxen här). Det är alltid bra att förbereda sig för det värsta, stora folksamlingar är ruggiga om för många får panik.
 
Jag planerar att gå. Framförallt eftersom läget är som det är. Jag brukar normalt sett undvika situationer med stora folksamlingar och undvika stadsmiljö för att jag helt enkelt inte gillar sådant. Jag brukar också undvika mer än vanligt att vara nära folk om det finns en större risk att någon beter sig illa (jag undviker tex alkoholpåverkade personer mer än vad jag undviker nyktra).

Just med pride så känns det viktigt att vara med. Jag tänker gå med kameran och dokumentera så mycket som möjligt, förhoppningsvis blir det inte aktuellt att fotografera annat än festligheter.
 
Vi vågade inte gå Oslo Pride i år, med tanke på attentatet förra året.
Det förstår jag helt och hållet. Jag skulle heller inte våga gå där med tanke på attentatet.

Jag är tveksam om jag skulle vågat gå i Stockholm i år med tanke på världsläget just nu. Jag tycker det är jätteviktigt att stå upp för våra rättigheter, speciellt nu. Men jag är rädd av mig.
 
Hur tänker ni om riskläget i Stockholm just nu? Och inför Prideparaden på lördag?

Skulle ni våga åka dit? Vågar ni gå med i paraden?
Absolut skulle jag åkt dit om det varit praktiskt och ekonomiskt möjligt. Avkomman har gått, och mina partikamrater går.

När avkomman gick - för flera år sen - demonstrerade nazister vid sidan av. En skrek -i vårt samhälle finns inte ni

Allas lika rätt och värde är en grund som jag bygger hela mitt samhällsengagemang på.
 
Tack för era svar.

Hade jag varit själv hade jag inte tvekat. Som det ser ut nu kommer hela familjen att åka och vi har tidigare även tänkt gå med i paraden men jag vet inte om jag törs ta med barnen och gå i paraden.

Som flera skrivit, det är viktigt att visa att vi inte blir skrämda och att vi står upp för våra och våra barns rättigheter att få vara den de vill, men det blir så svårt när man kanske utsätter sina barn för fara om ni förstår hur jag menar?
 
Det förstår jag helt och hållet. Jag skulle heller inte våga gå där med tanke på attentatet.

Jag är tveksam om jag skulle vågat gå i Stockholm i år med tanke på världsläget just nu. Jag tycker det är jätteviktigt att stå upp för våra rättigheter, speciellt nu. Men jag är rädd av mig.
Skulle tro att arrangemanget i år kommer vara säkrare än någonsin. Just pga. attentatet ifjol.
 
Tack för era svar.

Hade jag varit själv hade jag inte tvekat. Som det ser ut nu kommer hela familjen att åka och vi har tidigare även tänkt gå med i paraden men jag vet inte om jag törs ta med barnen och gå i paraden.

Som flera skrivit, det är viktigt att visa att vi inte blir skrämda och att vi står upp för våra och våra barns rättigheter att få vara den de vill, men det blir så svårt när man kanske utsätter sina barn för fara om ni förstår hur jag menar?

Som sagt, hade jag haft barn hade jag inte tagit med dem i paraden och om jag hade haft med dem som åskådare valt stället väldigt noga. Dvs en plats som det är lätt att ta sig ifrån om det skulle hända något.
 
Tack för era svar.

Hade jag varit själv hade jag inte tvekat. Som det ser ut nu kommer hela familjen att åka och vi har tidigare även tänkt gå med i paraden men jag vet inte om jag törs ta med barnen och gå i paraden.

Som flera skrivit, det är viktigt att visa att vi inte blir skrämda och att vi står upp för våra och våra barns rättigheter att få vara den de vill, men det blir så svårt när man kanske utsätter sina barn för fara om ni förstår hur jag menar?
Förstår precis hur du menar! Nu har jag aldrig gått med i pride eller någon annan parad eller demonstration någonsin (inte min grej, liksom, oavsett vad manifestationen gäller), så jag är kankse fel person att fråga, men jag hade nog inte gått med barn. Som flera skrivit är det ju en sak att ta vara på sig själv, en helt annan att i en trängd situation också vara ansvarig för ett eller flera barn.
 
Tack för era svar.

Hade jag varit själv hade jag inte tvekat. Som det ser ut nu kommer hela familjen att åka och vi har tidigare även tänkt gå med i paraden men jag vet inte om jag törs ta med barnen och gå i paraden.

Som flera skrivit, det är viktigt att visa att vi inte blir skrämda och att vi står upp för våra och våra barns rättigheter att få vara den de vill, men det blir så svårt när man kanske utsätter sina barn för fara om ni förstår hur jag menar?
På ett sätt håller jag med. Å andra sidan, när det är RIKSDAGSPARTIER som hetsar mot lgbtqia+, så känns det som att det inte går att skuldbelägga individer för att de inte vågar gå/vågar outa sig.

Jag tycker att det är BRA att omedvetna Svensson fattar att det här är ett hot mot människor-riktiga människor i deras närhet- inte bara en abstrakt grupp, och att många är berättigat rädda för sin säkerhet om de är öppet queer. Innan valet var det många som svarade på communitiens oro med "men det kommer ju inte bli sämre för nån på en mandatperiod!", DE ska fan ut på gatorna nu och slåss för oss! De valde att sätta oss i skottlinjen, så varsågoda och ta konsekvenserna!
 
På ett sätt håller jag med. Å andra sidan, när det är RIKSDAGSPARTIER som hetsar mot lgbtqia+, så känns det som att det inte går att skuldbelägga individer för att de inte vågar gå/vågar outa sig.

Jag tycker att det är BRA att omedvetna Svensson fattar att det här är ett hot mot människor-riktiga människor i deras närhet- inte bara en abstrakt grupp, och att många är berättigat rädda för sin säkerhet om de är öppet queer. Innan valet var det många som svarade på communitiens oro med "men det kommer ju inte bli sämre för nån på en mandatperiod!", DE ska fan ut på gatorna nu och slåss för oss! De valde att sätta oss i skottlinjen, så varsågoda och ta konsekvenserna!
Inte utan att jag kokar över inombords när jag ställts inför liknande argument som du beskriver om att "det kommer ju inte bli sämre för någon på en mandatperiod" eller varför inte "det är den sidans tur att testa nu" när det varit rätt givet att det skulle bli såhär illa. När det väl börjat skifta åt fel håll (och det kommer garanterat bli värre) så kommer det tar ta LÅNG tid innan saker och ting kan återställas.

Sedan tycker jag att det är tragiskt att många verkar köpt narrativet att det är hbtqi-fientliga muslimer som är det största hotet, när det spys ut hat från regeringskansliet samtidigt som diverse lösa ytterhögerorganisationer/personer utgör ett konkret och våldsamt hot.
 
Jag var med i Malmö tidigare i somras och hade jag varit i Stockholm när paraden är hade jag varit med där också. Tycker det är jätteviktigt att visa sitt stöd för allas rätt att vara dem själva.
 

Liknande trådar

Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
736
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur...
2
Svar
22
· Visningar
1 817
Senast: Wille
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
653
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag har en tunn kofta i lammull/angora/nylon-blandning som jag skulle vilja skölja upp men på tvättrådet står det No Soaking. Ska jag...
Svar
1
· Visningar
308
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp