Bukefalos 28 år!

Riskbedömning Prideparaden

Fullständigt rubbat! Det är ju inte så att det inte finns riktiga problem att ta tag i i samhället.... Som att det sprängs, skjuts och hotas lite titt som tätt, till exempel.
Tja det är väl bara att vänta på att någon HBTQ begår ett brott - så är det fritt fram att förtrycka alla för att "komma åt" problemet. :cautious:
 
Fullständigt käpprätt åt h-e fel har de!!!

Menar du att det är en minoritet som tycker att HBTQ-personer har rätt att finnas OCH synas, eller vad? Jag vill innerligt hoppas att vi numera faktiskt är ganska många!

Det är nog en ganska mänsklig egenskap att tänka så - det jag vill och trivs med måste alla andra också vilja och trivas med, liksom... Enda motmedlet mot det tror jag är en öppen samhällsdebatt och att de som är "avvikande" på något sätt och går emot normen faktiskt FÅR både finnas och synas samt kommer till tals i debatter och diverse andra forum.
Nej, jag menar att de som ser det som @Shaggy skrev, är en liten minoritet där många finns kopplat till SD och annan extremhöger på olika vis, även om det också förekommer i andra sammanhang.
"Två av de största problemen vi verkar ha idag är vad den någon älskar har mellan benen och vilka kläder den som läser sagor för barn har på sig."

Jag ser det väldigt sällan annat än i media och på distans.
 
Nej, jag menar att de som ser det som @Shaggy skrev, är en liten minoritet
"Två av de största problemen vi verkar ha idag är vad den någon älskar har mellan benen och vilka kläder den som läser sagor för barn har på sig."

Jag ser det väldigt sällan annat än i media och på distans.
Aha, då missuppfattade jag! Helt enig med dig och @Shaggy :)
 
Nej, jag menar att de som ser det som @Shaggy skrev, är en liten minoritet där många finns kopplat till SD och annan extremhöger på olika vis, även om det också förekommer i andra sammanhang.
"Två av de största problemen vi verkar ha idag är vad den någon älskar har mellan benen och vilka kläder den som läser sagor för barn har på sig."

Jag ser det väldigt sällan annat än i media och på distans.
Jag syftade på media och den offentliga debatten. Resten av samhället, större delen av det, verkar mest skaka på huvudet och, tyvärr, sucka över politiker i allmänhet och samt media.
 
Hållhaken heter regeringsunderlag. Inget SD - ingen regeringsmakt. Simple as that!

Vad gäller internt inom SD är jag faktiskt mer förvånad att ingen petar bort Söder och Jomshof - de är inga direkta reklampelare för sitt parti! (eller så är de det utan att jag fattar - de kanske attraherar alla främlingsfientliga och homofober väldigt effektivt och de är ju röster, de med...)

Vad @sjoberga sa... samt att jag är inte förvånad om de båda har hållhakar på de andra partitopparna.
 
Jag är osäker om jag vågar ta min dotter till pride tåget på lördag, jag vet helt enkelt om jag vågar riskera att det händer något nu. Men jag antar att detta är vad de vill som ett första steg att jag ska vara rädd. Men jag är rädd, otroligt rädd. För jag har hört hur SD sympatisörer pratar och hatar
 
Hållhaken heter regeringsunderlag. Inget SD - ingen regeringsmakt. Simple as that!

Vad gäller internt inom SD är jag faktiskt mer förvånad att ingen petar bort Söder och Jomshof - de är inga direkta reklampelare för sitt parti! (eller så är de det utan att jag fattar - de kanske attraherar alla främlingsfientliga och homofober väldigt effektivt och de är ju röster, de med...)
Menade mer internt inom SD, som du skriver i nedre stycket. Annars har de ändå satt ned foten mot de värsta nazisterna/homofoberna. Men Söder och Jomshof är ju partiets crème de la crème. Men samtidigt så håller jag med @sjoberga om att de är effektiva reklampelare för vissa. Och det har ju blivit tydligt att de ha släppt många spärrar sedan regeringssamarbetet blev klubbat och klart. Men det känns ändå lite väl...
 
Menade mer internt inom SD, som du skriver i nedre stycket. Annars har de ändå satt ned foten mot de värsta nazisterna/homofoberna. Men Söder och Jomshof är ju partiets crème de la crème. Men samtidigt så håller jag med @sjoberga om att de är effektiva reklampelare för vissa. Och det har ju blivit tydligt att de ha släppt många spärrar sedan regeringssamarbetet blev klubbat och klart. Men det känns ändå lite väl...
Jag håller med dig, men tror att @sjoberga gör en korrekt analys - Söder och Jomshof behövs liksom för att hålla kvar kärnväljarna....
 
Nej, ska man "hoppas" på vem som blir ny partiledare i ett parti man aldrig ska rösta på, så är det väl Mattias Karlsson i så fall. Han framstår åtminstone som en vanlig människa, även om jag inte sympatiserar med hans politiska åsikter.
Jag hade nog tänkt så också, fram tills de där granskningarna om att han rör sig med ytterhögern i USA (tillsammans med ungtuppen Tobias Andersson) och absolut verkar ha importerat en del av deras värsta talepunkter hit.
 
RFSL har publicerat en rapport idag, i samband med pride, om att migrationsverket avslår asylansökningar för hbtqi+-personer och tycker att det är säkert för dem att åka tillbaka till länder där de i vissa fall riskerar att dö. https://www.rfsl.se/verksamhet/asyl-och-migration/rapport-asyl-hbtqi/

Det verkar som att de råds leva i garderoben, helt enkelt. Och vår goa migrationsminister verkar såklart inte särskilt upprörd. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/y6nEaa/rfsl-om-hbtqi-utvisningarna-en-rattsskandal
 
Jag hade nog tänkt så också, fram tills de där granskningarna om att han rör sig med ytterhögern i USA (tillsammans med ungtuppen Tobias Andersson) och absolut verkar ha importerat en del av deras värsta talepunkter hit.
Ja, för min del blir det ju lite pest eller kolera om man ska diskutera SD-politiker. Jag menar - jag håller inte med om deras grundläggande värderingar så därför blir ju allt "fel" 🙈
 
Ja, för min del blir det ju lite pest eller kolera om man ska diskutera SD-politiker. Jag menar - jag håller inte med om deras grundläggande värderingar så därför blir ju allt "fel" 🙈
Haha, såklart. Jag tänker väl på vem som vore mest/minst skadlig om vi förutsätter att deras inflytande fortsätter.
 
Jag är inte ett dugg förvånad. SD har alltid sneglat västerut mot alt-right, MAGA och högerextremister i USA. Det är bara att se deras tonläge och lyssna på deras retorik för att se hur Söder, Jomshof mfl kopierar dem rakt av. Och även österut mot Orbans lagstiftning och tongångar.

Det farliga är att de har lyckats med att förflytta den officiella diskussion steg för steg till deras diskurs. Resten av Sverige, både privat och officiellt måste vakna upp och göra någonting! Sverige anklagas ofta för att vara naivt och jag håller verkligen med.

Att det finns fler homofober och transfober i Sverige än vi vill låtsas om liksom rasister är inget jag tycker vi kan förneka. Och ffa att det blivit rumsrent att vara homofob och rasist. Jag har aldrig gått i Pride men i år tänker jag iaf vara på plats som åskådare.

Nu är det mer viktigt än någonsin att vi står upp och säger:

Inga homo/transfober på våra gator!
 
Nu är det mer viktigt än någonsin att vi står upp och säger:

Inga homo/transfober på våra gator!

Här antar jag mer av SDs hållning, det är helt okej i vår öppna demokrati att vara jagad av homofoba och transfoba tankar och åsikter, men de tillhör privatlivet och ska inte synas på gatorna eller ageras ut.
 
Här antar jag mer av SDs hållning, det är helt okej i vår öppna demokrati att vara jagad av homofoba och transfoba tankar och åsikter, men de tillhör privatlivet och ska inte synas på gatorna eller ageras ut.

Naturligtvis inte. Det var inte det jag menade, men att det är numera öppet att vara homofob/transfob. Bara för några år sedan var det inte okej att vara öppet homofobisk, idag är det, det till sån grad att riksdagsledamöter twittrar (eller xxxar) ut det mest grova påhitt med bilder tagna helt ur sitt sammanhang och likställer hbtqia+ med pedofili.

https://omni.se/bilder-fran-porr-och-usa-i-soders-attack-mot-pride/a/onzvRR

Hat mot oliktänkande, rasism, homofobi/transfobi kan aldrig accepteras, privat eller offentligt. Särskilt inte offentligt. Att någon kan öppet och offentligt förespråka sådan hat som SD numera gör. Vad var det som hände med att göra upp med sitt gamla nazistiska förflutna?

Detta är det ultimata i vad hatet leder till

1691155569141.png
 
Naturligtvis inte. Det var inte det jag menade, men att det är numera öppet att vara homofob/transfob. Bara för några år sedan var det inte okej att vara öppet homofobisk, idag är det, det till sån grad att riksdagsledamöter twittrar (eller xxxar) ut det mest grova påhitt med bilder tagna helt ur sitt sammanhang och likställer hbtqia+ med pedofili.

https://omni.se/bilder-fran-porr-och-usa-i-soders-attack-mot-pride/a/onzvRR

Hat mot oliktänkande, rasism, homofobi/transfobi kan aldrig accepteras, privat eller offentligt. Särskilt inte offentligt. Att någon kan öppet och offentligt förespråka sådan hat som SD numera gör. Vad var det som hände med att göra upp med sitt gamla nazistiska förflutna?

Detta är det ultimata i vad hatet leder till

Visa bifogad fil 125076
Ändå är det helt ok idag. Man baxnar. Se bara på våra grannar, vi bor i ett väldigt svenskt samhälle. Här om dagen skulle mannen laga bilen och var tvungen att gasa lite med den (vi snackar inte bönande utan tomgång som inte funkar som den ska). Och en dam öppnar fönstret och skriker till honom att hålla käften. "Jag behöver laga bilen till min fru" säger min man tillbaka. Grannen skriker åt honom att han borde för fan respektera henne som svensk och sådana svartskallar som honom ska dra tillbaka till var de kommer ifrån". Mannen tog oerhört illa upp kan jag säga och en sådan grej hade liksom aldrig ens varit accepterat för 10-15 år sedan att skrika ut.

Idag är det accepterat att säga precis vad man tänker och tycker till alla som inte följer mall eller som på något sätt sticker ut eller tillhör minoriteter. Det är helt accepterat att visa hur dum och korkad och faktiskt lågintelligent (förlåt, men jag kan inte låta bli) man är genom att ge uttryck för sådana åsikter. Jag tycker det fruktansvärt skrämmande. Jag vill gärna tro att vi är många som fortfarande värderar människan vi umgås med hur insidan ser ut och inte via kön, identitet, etnicitet eller whatever, att alla har samma människovärde liksom. Men jag börjar tvivla. Och visst fattar jag också att det viktigaste är att vi visar att vi är många så egentligen borde hela Sverige gå i Prideparaden. Jag är tyvärr uppbokad på jobb, annars hade jag säkert åkt dit. Men jag brukar vara med i de mer lokala evenemangen.

Nä, usch vilket deppigt inlägg.
 

Liknande trådar

Kultur Om man vill åka till Stockholm över dagen med ett barn, vad gör man då? Barnet i fråga är 7 år. Gärna relativt nära station, alt smidigt...
Svar
15
· Visningar
808
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Jag satt vid datorn och lutade mig bakåt. Plötsligt blev jag jätteyr. Jag fick panik och rusade upp. Tänkte att jag behövde ta mig ut ur...
2
Svar
22
· Visningar
1 880
Senast: Wille
·
Hemmet Vi kommer att flytta inom en inte alltför avlägsen framtid och funderar på att söka oss upp till ungefär 40 mil från där vi bor nu. Ni...
Svar
15
· Visningar
722
Senast: Pilot
·
Hemmet Jag har en tunn kofta i lammull/angora/nylon-blandning som jag skulle vilja skölja upp men på tvättrådet står det No Soaking. Ska jag...
Svar
1
· Visningar
326
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp