Bukefalos 28 år!

Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Några frågor/kommentarer till din ritning. Vi sitter just nu och försöker få fram det vi vill ha hos oss. Dock inget drömstall då stomme och planlösning för utsidan finns.

1. Hur får du in kraftfodret till foderkammaren? Hur hanterar du hö o halm?
2. Toaletten? Känns lite konstigt planerad. Dörren upp i stolen. Har du funderat på dusch? Jag hade föredragit en större toalett och planeringen är viktig.
3. Sen läste jag lite snabbt om ngn kommentar om boxar "mitt i" och det håller jag med om. Jag hade hellre lagt annat utrymme i mitten. Ett fönster/box vill jag ha. :laugh:
1a
Man tar in det via dörren, samma väg som man går in när man ska in i foderkammaren, kraftfoder kommer inte att köpas in på pall för enbart 12 hästar. höet skall köpas analyserat för att minska kraftfoderomsättningen.
1b
Hö körs in på pall och lyfts upp till utrymmet ovanför rummen med hjälp av telfer. Silerat grovfoder förvaras utomhus, halm till utfodring hanteras som hö. Strö är i form av råspån el torvblandat kutterspån.
2
När du sitter på toaletten har du ändå inte dörren öppen, toaletten är handikappanpassad så det är verkligen inga problem men storleken på toaletten, en duschkabin får med lätthet plats i utrymmet om man vill ha en.


edit
jag kan tillägga att toaletten är 1850x1950mm på ritningen, den innehåller enbart toalett och handfat.
min toalett hemma i radhuset är 1550x2300mm och där finns det även ett stort skåp, extrabrett handfat, handdukstork och fullstor duschkabin.. och det är inte trångt..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

1a
Man tar in det via dörren, samma väg som man går in när man ska in i foderkammaren, kraftfoder kommer inte att köpas in på pall för enbart 12 hästar. höet skall köpas analyserat för att minska kraftfoderomsättningen.

Hrm då tänker vi olika. Vi har 10 hästar (alla äter inte ens samma) och köper på pall. :laugh:
Blir mkt billigare.

Sen ang toa-utrymme så ser vi väldigt olika på det. Och hur man använder utrymmet. Spelar ingen roll om ytan är sto rom man inte använder det smart.
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

jao, jag tänker en del på vitamingarantin, 3 månader på kraffts produkter ex..
och så skall kraftfoderomsättningen hållas nere med hjälp av goda analysvärden på grovfodret..

ja, vad har du för exempel på hur toalettutrymmet skall möbleras då? handikappanpassat givetvis..

sedan är ju detta ett privatstall och inte någon flådig träningsanläggning så krav på dusch är ganska over the top så att säga.. man kan faktiskt duscha hemma, hur många privatstall i sverige idag tror du har dusch? eller ens toalett eller torrdass? gäller alla stall, oavsett om det är 2 boxar eller 50.. majoriteten har inte ens torrdass..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

jao, jag tänker en del på vitamingarantin, 3 månader på kraffts produkter ex..
och så skall kraftfoderomsättningen hållas nere med hjälp av goda analysvärden på grovfodret..

ja, vad har du för exempel på hur toalettutrymmet skall möbleras då? handikappanpassat givetvis..

sedan är ju detta ett privatstall och inte någon flådig träningsanläggning så krav på dusch är ganska over the top så att säga.. man kan faktiskt duscha hemma, hur många privatstall i sverige idag tror du har dusch? eller ens toalett eller torrdass? gäller alla stall, oavsett om det är 2 boxar eller 50.. majoriteten har inte ens torrdass..

Kraftfodermängden beror såklart även på vilken typ av hästar man har. Högpresterande kräver mer. :)
Vi är så lyckligt lottade att vi bara har grovfoder av "utvald" kvalitet. Allt annat säljer vi. Vi kan välja värden alltså. Sen tar vi hem havre i lösvikt också. Hämtar i stor plasttunna, går 700 kg i den. Måste köras med lastare eller truck.
Sen ang dusch etc så kan jag säga att alla stall häromkring har toalett och de allra flesta dusch. Beror på var man bor och hur det ser ut konkurrensmässigt. Och erfarenhetsmässigt. Stalltoalett är skönt även om man bor "vanligt" på gård.

För min del ska vi inreda ett eget stall. Inga inhyrningar här inte. Ändå ska vi ha dusch. OM vi ändrar inrikting så finns den. :laugh: Toalett har vi haft stallet sedan 70-talet.

Ang möblering på toalett så en dörr som öppnas utåt. (Vill man då inte ha en dörr utåt stallgången så låt den gå in i sadelkammaren tex)
 
Senast ändrad:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

nackdelen med en dörr som går in i sadelkammaren är att man behöver låsa upp sadelkammaren för att gå på toaletten.. jag har sett stall som har löst toaletten på detta sätt och det är överhuvudtaget inga problem alls.. så, varför klagas det så mycket?

jag kan ju inte sitta 2 år i förväg och telepatiskt veta att du brukar köra in trucken i foderkammaren och rita ett stall efter det kravet.. så vad vill du med din diskussion med just Mig, just Nu om just exakt Den Ritningen?


jag har skissat upp flera stall som har andra lösningar men har faktiskt ingen som helst lust att visa upp dem efter vad som pågår i denna tråd.. :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Jag har inte klagat på designen i övrigt, bara på skalan när du hoppade på en annan medlem som inte förstod varför du inte skrivit måtten. Henne dumförklarade du genom att säga att man skulle tänka och förstå utan att få det beskrivet för sig.

Ingen här har sagt att de vill att DU ska ändra på ritningen för att de vill ha en fontän i stallgången, de har bara sagt att DE skulle gjort det om det var deras stall. Att folk sedan vill veta hur du tänker med olika foderlösningar och liknande skulle jag bara tagit som en komplimang. Folk gillar ritningen såpass mycket att de tar sig tid att ställa motfrågor för att se om hela eller delar av stallet skulle kunna funka för dem.

Det är först när du skrivit onödigt elaka saker som folk satt lite hårdare ord på pappret.

Tack Prisma! :bow: :)
Hon verkar inte riktigt vilja förstå mej..
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Jag tänker mig ungefär 3,5 *3,5 m eller kanske 3,5*4 eller så, hörnboxarna kan vara lite större. Typ 3 m breda gångar. Jo foderrummet kan vara i hörnet eller vart som, kunde inte bestämma mig riktigt. ;)


Hade faktiskt tänkt ha spolspilta där extradörren till höger sitter, men glömde skriva dit det, min föreläsning började så jag skissade jättefort. Satte en dörr där av säkerhetsskäl, känns bra att ha fler utgångar på stallet, men spolspilta ska det vara där iaf. Kändes kul med hästskoformad stallgång och inte bara den raka vanliga. :)

Skulle jag bygga stall skulle ajg vilja ha något speciellt. Men i verkliga livet måste man tyvärr tänka på pengar också. :mad:
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

ja jag har sett både en och tjugo olyckor med dörrar som går utåt, jag vill helst inte ens ha vanliga handtag i stallgången.. inte bara för hästarnas skull, bla så fick en kille armen genomborrad av ett handtag i en korridor och min bror fick en rejäl smäll i ansiktet av en dörr som öppnades utåt och han gick in i den vassa kanten..
..

Alltså jag tycker det är ganska självkart att inte ha toalettdörren ut i stallgången på det sättet du ritat. :)
Jag hade antingen lagt toan på annan plats eller dörren på annat håll.

Av vilken anledning la du ut ritningen?
Av vilken anledning "försvarar" du ritningen? Om den nu är så gammal, varför bry sej? :p
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

fint! vad an de två fodrrummen?
det tsår i ursprungsinlägget :idea: det ena rummet är inrett med diskbäck, hyllor, fodertunnor, hönedkast etc för att man skall göra iordning fodret där. Det lilla rummet är till för färdiga påsar och burkar, då slipper det bli fel om ex hästen Bengt har 4-5 kg krafft protein i en av sina gamla morgonhinkar och någon råkar ge den hinken på morgonen.. :crazy:

det var så jag tänkte då iallfall :)
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

:dtja!! :laugh:

jag diggar era stall!!

men har ingen nåt mindre stall med 4 boxar sadelkammare, foder km. o dushspilta..? Det skulle va asa shysst om nån visade nåt av detta!! ;)

SNÄLLA!!
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Så här blir mitt stall när det är klart. Idagsläget finns alla boxarna på plats men inte resten. Utgången till vänster leder till lösdrift och utgången till höger till gårdsplanen. Den nedre utgången till vänster leder ut till innergården vi har.
Tar gärna emot synpunkter.

23104672.jpg
 
Sv: Ritningar över snygga/tuffa/mysiga stall

Tydligen är det mer intressant att bråka än att diskutera sakligt, jag väljer därför att rensa och låsa tråden.

Lovis
moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: valy
·
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 703
Senast: manda
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
10 970
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Ny tråd för alla som varit en del i "vi som letar häst" tråden eller kanske bara köpt ny häst och vill dela med sig :) Hur har det gått...
Svar
1
· Visningar
726
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp