Sv: Rodeo

Är det så alltså? Jag har ju sett att det sitter nått där, men trodde aldrig att det verkligen vara så :eek:
 
Sv: Rodeo

Bucking girth, "bock gjord", ungefär... Men då använder man alltså bara hingstar på rodeo?
 
Sv: Rodeo

Ja det är sjukt. Rena våldtäkten. Skulle vara intressant att veta hur hästarna är i det vanliga. Alltså vid vardagsridning om man säger så.
 
Sv: Rodeo

I alla fall tjurarna används länge, åtminstone dom bra tjurarna. De slutar så gott som alltid bocka så fort ryttaren åkt (och spanar oftast in utgången och traskar nöjt ut). Så där är det inte gjorden som orsakar bockandet.

Däremot är det tyvärr många som, regelvidrigt, använder tazers för att ge djuren elstötar precis när grinden öppnas.
 
Sv: Rodeo

Bade hastar och tjurar till rodeo ar avlade for sin formaga att 'bocka' och hoppa runt. "Bucking stock" pa storre rodeos ar ofta mycket dyrare an de hastar som rids. "The bucking strap" forosarkar inte smarta, och trycker inte alls mot konsdelarna. Daremot tycker djuren att det ar obehagligt nar den dras till (precis som en hast som inte ar van vid den bakre sadeljorden pa en western sadel ofta reagerar om de inte tranas att acceptera bada jordarna ... fast de har hastarna ar, som sagt, avlade att bocka.)
 
Sv: Rodeo

Rodeohästar används inte till ridning. Efter några shower är karriären slut när de slutat bocka som galningar.

Men en del räcker länge! Jag minns ett underbart sto, "Many Trees", som nog var en bit över 20 och fortfarande en av de häftigaste bareback (eller saddle, minns inte) bucking broncos som reste landet runt. Jag såg henne ofta på TV, hon var rödskimmel om jag minns rätt och hängde med länge, länge.
 
Sv: Rodeo

tänk om man hade tillåtit lite mer erfarna tjurar på tjurfäktningsarenan också. En dödlig lek på lite mer lika villkor......
 
Sv: Rodeo

Det är skrämmande vilken enorm okunskap som finns bland er "experter" här på nätet. Att vara en rodeohäst är nog den bästa tillvaron en häst kan ha. Arbete 6 sekunder per dygn, resten är hänga i hästflocken och äta.
 
Sv: Rodeo

Rodeohästar blir ofta väldigt gamla. Jag har varit på otaliga rodeos i USA och dom visar gärna upp flera generationer med buckinghorses för att visa att dom lever och förökar sig.
 
Sv: Rodeo

Rodeohästar blir ofta väldigt gamla. Jag har varit på otaliga rodeos i USA och dom visar gärna upp flera generationer med buckinghorses för att visa att dom lever och förökar sig.

Exakt! (T.ex. stoet Many Trees som jag nämnde tidigare).

Tjurarna blir ofta riktiga super heroes - vem minns inte den fantastiske krämfärgade Bodacious, jag minns inte om någon nånsin lyckades sitta kvar på honom tiden ut? Han var så farlig att man till sist tog honom ur rodeon, efter lång tid då han med sin speciella bockteknik (han kastade upp huvudet i "rätt" ögonblick efter en extrem knyck med den stora kroppen) knockat sönder ansiktena på åtskilliga cowboys. Tuff Hedeman bl.a.! Bodacious slutade som en hjälte och pensionerades som avelstjur. Han hade det nog rätt bra! ;)

Jag minns många tjurar som fick sån här hjältestatus (lille Baby Face t.ex. som var pytteliten och nätt men snabb som en vessla och nästan omöjlig att sitta kvar på) och tror de bästa hästarna togs hand om med samma vördnad.

Givetvis är inte allt bra inom rodeon, men det gäller ju all hästsport - travet, hoppningen, you name it. En positiv poäng med just bucking broncs och bull riding är, att hästen/tjuren alltid vinner.....!
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo

KL

Såg en dokumentär om rodeotjurar i USA för ett litet tag sen. Där tränades även tjurarna i detta, utan någon på ryggen, men med remmen på, innan dom var färdiga att användas i tävling. Så det är inte som så att man bara tar en tjur och med tvång spänner fast remmen och tvingar sig på honom med övervåld. Det lärs succesivt ut.

Man vill även ha rätt temperament på dom, så det är inga veka små möss som Ferdinand som används. Det är dom stora tuffa grabbarna med en sjuhelsickes massa testosteron i sig. Då kan man kanske tänka själv att det inte är riktigt så blödigt för tjurarna som det vi uppfattar det som här hemma i soffan. Rodeotjurarna är dessutom otroliga atleter.
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo

Jag har haft äran att se rodeohästen Shanay Twain i action flera gånger. Det är ett skimmelsto som tills hon var 12 år var ridhäst. Dock så skickade hon av varenda ryttare tills någon föreslog att dom skulle sälja henne till rodeon. Hon är den grymmaste häst jag sett. Ingen har lyckats sitta kvar. Jag såg hennes sista uppträdande, hästen var så exalterad och publiken skrek. Nu är hon mamma till nya små bockisar.
 
Sv: Rodeo

Jag har haft äran att se rodeohästen Shanay Twain i action flera gånger. Det är ett skimmelsto som tills hon var 12 år var ridhäst. Dock så skickade hon av varenda ryttare tills någon föreslog att dom skulle sälja henne till rodeon. Hon är den grymmaste häst jag sett. Ingen har lyckats sitta kvar. Jag såg hennes sista uppträdande, hästen var så exalterad och publiken skrek. Nu är hon mamma till nya små bockisar.

:D:bump::bump::bump::D
 
Sv: Rodeo

Jag har sett en annan dokumentär om rodeons baksida, om vad som händer med de djur som inte lever upp till standarden. Samt att tjurarna inte är byggda för det rörelsemönstret och kan bryta ryggen. Akut avlivning inför den amerikanska publiken är inte att tänka på så djuren baxas upp på en vagn och avlivas utanför arenan.

Jag tycker det är lite skrämmande att så många hästmänniskor kan tycka att det är okej med rodeo, hade hästen eller tjuren tyckt att det var okej med remmen runt magen och en kille med sporrar på ryggen så hade de för tusan inte ansträngt sig så mycket för att få av dem. Går de inte att rida på så låt bli tänker jag. Använd den till körning eller sällskap istället. Och att använda små kalvar får mig att må illa :(. De är ju bäbisar!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 334
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Valp 2024
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp