Sv: Rodeo

Jag har varit på otaliga rodeos och jag ser vad jag ser. Vore jag häst så är jag mycket hellre en rodeohäst än en dressyrhäst som måste vara det grymmaste ur hästsynpunkt
 
Sv: Rodeo

[...]Jag tycker det är lite skrämmande att så många hästmänniskor kan tycka att det är okej med rodeo, hade hästen eller tjuren tyckt att det var okej med remmen runt magen och en kille med sporrar på ryggen så hade de för tusan inte ansträngt sig så mycket för att få av dem. Går de inte att rida på så låt bli tänker jag. Använd den till körning eller sällskap istället. Och att använda små kalvar får mig att må illa :(. De är ju bäbisar!

Det som förvånar mig är att så pass många ridsportmänniskor är snabba på att kritisera all sport med hästar som ligger utanför den traditionella ridsporten. Samtidigt blir många upprörda på att icke hästkunniga människor kritiserar ridsport. Jag tycker man ser det rätt ofta. Ridsportare klagar på trav, galopp, islandshästridning o.s.v. men är helt oförstående inför hur ej hästkunniga kan tycka att dressyr, hoppning och fälttävlan är djurplågeri.

Jag tror säkert att det finns baksidor med rodeo, precis som med all annan hästsport. Men varför är det så självklart att hästarna bockar för att de är "plågade"? Kan de inte lika gärna göra det för att de faktiskt lär sig att det lönar sig och att de tycker det är roligt? Precis som de lär sig att det är roligt att hoppa?

Det är väl mer naturligt för en häst att bocka av en levande varelse den får på ryggen än att inte göra det. I det vilda ska ingen häst tycka att det är ok med någon på ryggen. Vanligtvis belönar vi beteendet att inte bocka av. I rodeon är det väl tvärt om, man belönar beteendet att hästen bockar av.
 
Sv: Rodeo

I en perfekt varld skulle det ju kunna vara sa. Men rodeo ar en mycket stor industri och vad ar lattare och mer lonsamt, att hitta de fa hastar som alskar att bocka och lara upp dem, eller att fa alla hastar man far tag pa att bocka atminstone en show?

Dessutom far ju hastarna ingen beloning mer an att ryttaren faller av. Vilket iof kan vara bra. Men daremot har de ju negativ forstarkning i form av elchockar. Ja jag vet att det ar olagligt och inte foljer protokoll, men det forekommer ju sjukt frekvent iaf. sa det ar ju bara pa papper det inte ar tillatet.
 
Sv: Rodeo

Jag vet inte mycket om rodeo, men tvivlar på att bilden är så entydigt negativ som du målar upp den.

Det finns ju andra i tråden som tycks ha erfarenhet av rodeo som har annan inställning. Sedan är det säkert så att det precis som i all sport med hästar finns mycket dåliga exempel. Precis som det finns goda. Skall man döma ut en hel sport för att det finns avarter? I så fall kan vi skippa all sport med hästar.

Beträffande vad som är enklast och billigast: om man har en avel på bockande hästar så är det väl där man söker sina djur om man har en seriös rörelse? Och är det få hästar som gillar att bocka, verkligen? Jag håller inte med. Tycker att många hästar verkar vara ganska glada i att bocka. Vad ser man oftast i en hage med fullständigt tama hästar: att de bockar eller att de hoppar över staketen? Ändå hävdas det att det är djurplågeri att använda sig av hästars bockförmåga för sport men inte av deras hoppförmåga? (Och nej, jag tycker inte att hoppning är djurplågeri. Jag använder det bara som jämförelse.)

Som sagt, jag strider på intet sätt att det finns avarter inom rodeo. Men efter att ha googlat mig fram så har jag svårt att se att det skulle vara djurplågeri om det utförs på rätt sätt. Speciellt inte när ett par vad jag fattar mer insatta rodeobesökare i tråden menar att så inte är fallet.
 
Sv: Rodeo

Nu kan jag vara helt fel ute, men det lilla jag har sett av rodeo har ju inte visat upp några lyckliga djur precis. Det är inte så att de brallar lite av överskottsenergi utan de KÄMPAR verkligen för att få av den från ryggen. Jag kan då inte påstå att jag någonsin träffat ett djur som kämpar så mycket för att komma undan något för att det är "skoj".

Visst kan även annan hästsport bedrivas plågsamt, men den kan bedrivas snällt och i samarbete med hästen också. Jag har väldigt svårt att se att rodeo någonsin kan bedrivas på det sättet.
 
Sv: Rodeo

Jag vet inte vad som är rätt eller fel och kan väldigt lite om rodeo. Men efter de inblickar jag har börjat få i dressyrens värld så känner jag att det knappast kan vara värre än det som försiggår där, i det absoluta toppskiktet: Hästar som spänns in med graman i kandarstången så att de sliter sönder käken när de får panik av att inte kunna röra sig, nosgrimmor som ska dras åt så hårt att man måste gå undan för att omgivningen inte ska reagera när man spänner med full kraft, hästar som kommer in blodiga från träning gång efter annan. Listan fortsätter. Och det här är bara de mer extrema exemplen. Så många dressyrhästar som aldrig får leva tillnärmelsevis normala hästliv med utevistelse och social kontakt. Det är i mina ögon djurplågeri på hög nivå.

Jämfört med det kan jag tycka det är ganska harmlöst att hoppa runt i en arena under några sekunder per dag, om man resten av tiden får ha det bra.
 
Sv: Rodeo

Det är skrämmande vilken enorm okunskap som finns bland er "experter" här på nätet. Att vara en rodeohäst är nog den bästa tillvaron en häst kan ha. Arbete 6 sekunder per dygn, resten är hänga i hästflocken och äta.
Så den bästa tillvaron för en häst att att "arbeta" i 6 sekunder och sen bara gå å skrota i hagen. Håller inte med. Inte när hästen till varje pris vill bli kvitt obehaget från ryggen. Och antal rodetävligar jag sett irl = 0 men det är inget som lockar alls. De jag sett på youtube, film mm har sett ut som rena övergreppen.


Jag har sett en annan dokumentär om rodeons baksida, om vad som händer med de djur som inte lever upp till standarden. Samt att tjurarna inte är byggda för det rörelsemönstret och kan bryta ryggen. Akut avlivning inför den amerikanska publiken är inte att tänka på så djuren baxas upp på en vagn och avlivas utanför arenan.

Jag tycker det är lite skrämmande att så många hästmänniskor kan tycka att det är okej med rodeo, hade hästen eller tjuren tyckt att det var okej med remmen runt magen och en kille med sporrar på ryggen så hade de för tusan inte ansträngt sig så mycket för att få av dem. Går de inte att rida på så låt bli tänker jag. Använd den till körning eller sällskap istället. Och att använda små kalvar får mig att må illa :(. De är ju bäbisar!

Vad var det för dokumentär?
 
Sv: Rodeo

Nu kan jag vara helt fel ute, men det lilla jag har sett av rodeo har ju inte visat upp några lyckliga djur precis. Det är inte så att de brallar lite av överskottsenergi utan de KÄMPAR verkligen för att få av den från ryggen. Jag kan då inte påstå att jag någonsin träffat ett djur som kämpar så mycket för att komma undan något för att det är "skoj".

Visst kan även annan hästsport bedrivas plågsamt, men den kan bedrivas snällt och i samarbete med hästen också. Jag har väldigt svårt att se att rodeo någonsin kan bedrivas på det sättet.

Nu har jag noll koll på rodeo, så hur sånt sköts säger jag inget om.

Men att ett djur "kämpar så mycket för att komma undan något" som du skriver, det har ju med synsätt att göra. Måste det vara så att de försöker komma undan? Kan det inte vara så att de bara blivit belönade när de bockar och därmed gör det mer? Det skulle troligtvis funka på vilken häst som helst, skulle vi belöna den när den bockar under inridningen skulle den garanterat fortsätta, det är ju det den då tror att den ska göra, det som gynnar den mest.

Ska vi hårddra det så lär vi ju alla hästar att kämpa för att "komma undan" något. En ridhäst vi ber om samling gör det ju för att komma undan våra skänklar och tygeltag. Det är ju så vi arbetar i ridningen - gör hästen rätt så slutar vi med det obehagliga vi gör, det är deras belöning. Så en häst som går i piaff gör det inte heller för att det är kul, den kämpar för att komma undan något. Men det behöver inte betyda att hästen mår dåligt.
 
Sv: Rodeo

Sen när gör två fel ett rätt? Dressyrridning behöver dock inte gå till på det sätt du beskriver. Jag har svårt att se att rodeo skulle kunna bedrivas med en häst som är avslappnad och tillfreds...
 
Sv: Rodeo

Ja ridning handlar om negativa förstärkare men det finns ju gradskillnader. Målet med dressyrridning är ju att hästen ska vara lugn och harmonisk och ha en egen bjudning. Hästen ska utföra önskade rörelser med endast små hjälper. Detta kan aldrig vara målet med rodeo. Har du sett hur det går till? Tycker du att djuren ser ut att vara nöjda med tillvaron?
 
Sv: Rodeo

Beträffande vad som är enklast och billigast: om man har en avel på bockande hästar så är det väl där man söker sina djur om man har en seriös rörelse? Och är det få hästar som gillar att bocka, verkligen? Jag håller inte med. Tycker att många hästar verkar vara ganska glada i att bocka. Vad ser man oftast i en hage med fullständigt tama hästar: att de bockar eller att de hoppar över staketen? Ändå hävdas det att det är djurplågeri att använda sig av hästars bockförmåga för sport men inte av deras hoppförmåga? (Och nej, jag tycker inte att hoppning är djurplågeri. Jag använder det bara som jämförelse.)

Man avlar inte pa bockande hastar. Man tar in och foder upp hastar. Det finns ingen bockras sa att saga. Bockningarna ar heller inte av den typ som en glad hast uppvisar, och det kan vilket snille som helst se om man tittar pa en rodeo.
 
Sv: Rodeo

Du har fel. Det finns avelsprogram för Bucking horses. Jag har träffat flera stycken hästar som är avlade för rodeon. Dom lever i flock hela tiden och dom har en drömtillvaro i jämförelse med många andra hästar. En bra rodeohäst kostar en förmögenhet.
 
Sv: Rodeo

Det ar visst gjorden som far dem att bocka. Nar snubben slapper taget ska repet lossna.

Precis ... de ar TRANADE att sluta nar repet lossnar. Precis som en ridhast ar tranad att ga frammat nar man laggen an skanklarna.

Nu kan jag vara helt fel ute, men det lilla jag har sett av rodeo har ju inte visat upp några lyckliga djur precis. Det är inte så att de brallar lite av överskottsenergi utan de KÄMPAR verkligen för att få av den från ryggen. Jag kan då inte påstå att jag någonsin träffat ett djur som kämpar så mycket för att komma undan något för att det är "skoj".

Visst kan även annan hästsport bedrivas plågsamt, men den kan bedrivas snällt och i samarbete med hästen också. Jag har väldigt svårt att se att rodeo någonsin kan bedrivas på det sättet.

"Bocking horses" tar sin uppgift pa precis samma allvar som en hopp hast, de tranas till den och de flesta lar sig tycka att det ar roligt. Tycker de inte om att bocka (respective att hoppa) ar de helt enkelt inte tillrackligt bra for att fortsatta i den kariaren.

Jag vet inte vad som är rätt eller fel och kan väldigt lite om rodeo. Men efter de inblickar jag har börjat få i dressyrens värld så känner jag att det knappast kan vara värre än det som försiggår där, i det absoluta toppskiktet: Hästar som spänns in med graman i kandarstången så att de sliter sönder käken när de får panik av att inte kunna röra sig, nosgrimmor som ska dras åt så hårt att man måste gå undan för att omgivningen inte ska reagera när man spänner med full kraft, hästar som kommer in blodiga från träning gång efter annan. Listan fortsätter. Och det här är bara de mer extrema exemplen. Så många dressyrhästar som aldrig får leva tillnärmelsevis normala hästliv med utevistelse och social kontakt. Det är i mina ögon djurplågeri på hög nivå.

Jämfört med det kan jag tycka det är ganska harmlöst att hoppa runt i en arena under några sekunder per dag, om man resten av tiden får ha det bra.

Precis ... det finns bra och dalig hasthantering i alla discipliner och visst ar det enklast att forfasa sig och ta avstand fran det man inte kan och forstar. Personligen tycker jag dock att det vore battre att lara sig hur det gar till i verkligheten.

Du har fel. Det finns avelsprogram för Bucking horses. Jag har träffat flera stycken hästar som är avlade för rodeon. Dom lever i flock hela tiden och dom har en drömtillvaro i jämförelse med många andra hästar. En bra rodeohäst kostar en förmögenhet.

Precis. Jag kanner en kille som salde en unghast till rodeo for mer pengar an han nagonsin fatt for sina ridhastar.:p
 
Sv: Rodeo

Sen när gör två fel ett rätt? Dressyrridning behöver dock inte gå till på det sätt du beskriver. Jag har svårt att se att rodeo skulle kunna bedrivas med en häst som är avslappnad och tillfreds...

Men den tid de verkligen måste prestera i form av att spänna sig är - tio sekunder om dagen? Om de då har ett gott hästliv för övrigt och sköts väl är det ett bra hästliv tycker jag. Efter att ha kollat lite videos håller jag det dessutom för troligt att många hästar mycket väl kan tycka att det är kul att bocka av ryttarna.
 
Sv: Rodeo

Tack för inlägget. Det var ungefär den uppfattningen jag fick efter min crash course i rodeo i teorin i förmiddags, så det känns som om jag fattade något i alla fall.

Precis ... det finns bra och dalig hasthantering i alla discipliner och visst ar det enklast att forfasa sig och ta avstand fran det man inte kan och forstar. Personligen tycker jag dock att det vore battre att lara sig hur det gar till i verkligheten.

Och det är precis det här jag menar. Det fascinerar mig att många ridsportmänniskor är så upprörda över hur djurrättsaktivister dissar ridning, men sedan kan de själva använda exakt samma typ av argument för att döma ut annan sport med hästar.

All sport med hästar går ju ut på att vi människor får hästen att utföra något den redan kan naturligt på någon form av kommando (verbalt, fysiskt eller med tecken) i en situation där hästen inte bestämmer själv när rörelserna skall göras. Om det sedan är att hoppa murar på två meter, springa runt i hingsten-visar-upp-sig-trav (även kallad passage), springa fortast i flocken, resa sig på bakbenen eller slänga av ryttaren är faktiskt för hästens del detsamma. Alla hästar har registret med sig från födseln, men i olika grad.

Det tycks mig som att vad som är oönskade beteenden hos ridhästar gör att vi som har grunden i ridsporten ibland tenderar till att uppfatta dessa som tecken på icke-trivsel även hos andra hästar som utför dessa rörelser. En ridhäst som stegrar sig och bockar är verkligen inte bra och förmodligen är den hästen inte harmonisk. Vilket inte hindrar att en cirkushäst som stegrar sig och en rodeohäst som bockar kan vara det. För dem är det deras jobb.
 
Sv: Rodeo

Det är väl ganska typiskt hästfolk, "görs det inte på mitt sätt görs det fel". ;) Jag har ju personligen svårt att tro att det skulle vara mer skadligt för en häst att bocka i några sekunder med ryttare än att hoppa en hinderbana på 150 cm med ryttare.
 
Sv: Rodeo

Jag har bara kollat på bull riding, men kollat en hel del på det (skräckblandad förtjusning).

Där sitter buckstrapen där den sitter, inget som dras åt precis innan de öppnar grinden utan den är redan åtdragen. Och den lossnar heller inte när cowboyen åker av. Det enda som lossnar är deras egna rep som de håller i. Jag tror aldrig jag sett en buck strap som lossnat.
 
Sv: Rodeo

jag har fastnat lite framför bullriding när det visades på någon obskyr sportkanal :o

Vad jag såg drar de åt repet när tjuren lämnar inhägnaden eller vad man ska kalla det på svenska. Repet som trillar av är ju det som ryttaren håller sig kvar med och bockningsrepet lossas så fort tjuren går in i inhägnaden igen.

Min uppfattning om tjurridning förändrades verkligen efter att jag tittade på det och jag tror verkligen att de där tjurarna älskar vad de gör och sköts om mycket noggrant. Tror inte tjurar kan ha ett bättre liv än det som rodeotjurarna har. Tjurar föds ju med en naturlig kamplusta som de får utlopp för på detta sätt.

Det någon sa om att de knäcker ryggen för att rörelserna är så extrema, ja det har kanske hänt men de bästa tjurarna lever lika mycket på sin intelligens som på fysiken. Kommentatorerna sa att i den ligan som visades, den högsta amerikanska, hade en tjur aldrig dött och mycket extremare rörelser än så går det nog inte att få. En skadad tjur användes inte utan fick vila sig frisk. Det samma kunde inte sägas om ryttarna. Hela ritten blir ju som ett våldsamt schackspel där man genom att använda samma tjurar gång efter gång tillåter dem att lära sig och bli bättre. Till skillnad från tjurfäktning där det ju alltid är en erfaren tjurfäktare mot en tjur som aldrig varit i situationen tidigare. När jag kollade på tjurriden kände jag mig betydligt mycket mer orolig för människorna än tjurarna kan jag säga. Hade ett djur blivit skadad så mycket och allvarligt som ryttarna blev i en sport hade jag varit först i ledet för att få den stoppad.

De som tror att bockningsrepet spänner åt testiklarna behöver sig nog en anatomilektion för tjurars testiklar sitter mellan benen och inte på magen eller i ljumskarna
här hittade jag en bild
co-fair-bull-riding-100a.jpeg


Sen tycker jag det ger sig själv. Givetvis skulle det inte gå att få en tjur att topprestera med ett rep bundet runt testiklarna. Fråga vilken man som helst hur högt han skulle hoppa under liknande omständigheter. :angel:

Personligen är jag mer tveksam till hästrodeon. Just för att hästar naturligt är ett flockdjur som vill samarbeta och inte är födda med samma kamplusta som tjurar. Hästar känns även skörare än tjurar.

Är det någon insatt som kan berätta för mig varför de har en koskälla på repet de håller fast sig i?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 334
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp