Sv: Rodeo

Jag har sett en annan dokumentär om rodeons baksida, om vad som händer med de djur som inte lever upp till standarden. Samt att tjurarna inte är byggda för det rörelsemönstret och kan bryta ryggen. Akut avlivning inför den amerikanska publiken är inte att tänka på så djuren baxas upp på en vagn och avlivas utanför arenan.

Jag tycker det är lite skrämmande att så många hästmänniskor kan tycka att det är okej med rodeo, hade hästen eller tjuren tyckt att det var okej med remmen runt magen och en kille med sporrar på ryggen så hade de för tusan inte ansträngt sig så mycket för att få av dem. Går de inte att rida på så låt bli tänker jag. Använd den till körning eller sällskap istället. Och att använda små kalvar får mig att må illa :(. De är ju bäbisar!

:bow::bow::bow::bow::bow:
 
Sv: Rodeo

vänta nu. Det där var inte alls vad jag pratade om. Jag stödjer absolut inte sånt där. Stängde av videon, klarar inte av att se. Tycker inte det är alls samma sak som tjurridning dock.

Här är vad jag pratade om http://www.youtube.com/watch?v=ehRWmA11kqs
jag menar, inte skulle den tjuren kunna prestera på den nivån om och om igen om den hade ont eller inte tyckte om det? Jag ser det på samma sätt som hopphästar, gallopörer, travare eller vilken gren som helst med hästar och andra arbetande djur, för att bli bäst måste de ha hjärtat på rätta stället och brinna för sin uppgift.
 
Sv: Rodeo

I slutet på min andra video är det tjurridning med. Om man tycker att den tjuren "får utlopp för naturlig kamplust" så har man ingen susning om hur tjurar lever naturligt.
 
Sv: Rodeo

Nej, det där är verkligen inte en nöjd tjur som leker lite. Det där är ett djur under stor stress som uppenbarligen kämpar mot något som gör ont.

Precis som att det sedan länge är bevisat att travhästar mycket väl kan springa skitfort trots att de har ont. Det har inte att göra med att de "brinner för sin sak", utan att de är vanedjur och flyktdjur vars flyktinstinkt människor nyttjar.
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo

nja, då tycker vi helt enkelt olika. Jag tror att de bästa travarna är de som verkligen vill få nosen först över mållinjen. De flyr inte från något utan vill mäta sina krafter mot sin motståndare, men det är så klart bara spekulationer. Ingen kan ju veta säkert eftersom vi inte kan fråga dem. Jag ser ärligt talat inte vad som händer med tjuren på videon. Otäcka bilder helt klart, men jag har sett otäcka bilder på olyckor inom andra djursporter som jag inte heller har något emot, fälttävlan t.ex. Jag upplever att hästar får så mycket glädje av fälttävlan att det är värt riskerna som finns sen får man ju så klart dra gränsen någonstans. Jag är t.ex emot vad den där tävlingen nu heter, grand national? där hästarna dör som flugor.

Vad jag vill ha sagt är att allt är inte svart eller vitt för mig. Jag tror visst att tjurar skadar sig men vad jag har förstått är det fortfarande så ovanligt att jag tycker det är acceptabelt, livet är helt enkelt inte riskfritt och det jag sett av tjurridning så är det lugna harmoniska tjurar som står i fållorna runt tävlingsplatsen som blir adrenalinstinna just när de ska ridas. Jag ser inte heller en tjur som har ont, då hade de bara flytt i blindo för att komma undan smärtan. Dessa tjurar är uppenbart väldigt tänkande och det är lika mycket ett mentalt spel som något annat.
 
Sv: Rodeo

Jag håller med dig Migo. Tycker den här "sporten" precis som tjurfäktning inte borde existera. Över mina döda kropp att min häst skulle säljas till ett sådant ställe.

Titta bara på dessa stackars kalvar :cry::arghh: och hästar :(
http://www.youtube.com/watch?v=Z5VB...outube.com/watch?v=Z5VBQETrFjM&has_verified=1
Det är inte bara elchocker de utsätter hästar/tjurarna för utan de sticker dem också med vassa föremål!

Fler bebisar som stressas och blir slagna! Stackars föl :(
http://www.youtube.com/watch?v=mhyofMr44TU

Och det lär inte ske några ingripanden från rättvisan heller...
http://www.youtube.com/watch?v=XwRrXU4-G6o

Vissa ställen vill förbjuda att man kommer in och filmar. Vad vill de dölja?
 
Sv: Rodeo

Fy fan för folk alltså. Jag blir så jävla arg när man ser sånt här! :(

Men, jag tror säkert det finns exemplar och varianter som inte är skadligt för djuren och där de för det mesta har det alldeles utmärkt. Men de som sysslar med rent djurplågeri har jag inget för. Finns ju rötägg inom alla sporter och inom rodeon kanske det finns lite extra många rötägg? Men jag ska inte uttala mig, är inte insatt alls.
 
Sv: Rodeo

Det är skrämmande vilken enorm okunskap som finns bland er "experter" här på nätet. Att vara en rodeohäst är nog den bästa tillvaron en häst kan ha. Arbete 6 sekunder per dygn, resten är hänga i hästflocken och äta.

Ursäkta men är du helt .......:rage:


Exakt vad är det du tycker verkar så in i helvete underbart med Rodeo??!!
:yuck:
 
Sv: Rodeo

KL: Visst ser djuren lyckliga ut.Och de hänger i hagen efter några sekunders jobb.Sure!!!http://www.youtube.com/watch?v=aGi5wbXVkIs

Kollade heller inte klart på videon men hur kan du jämföra lassokastning med rodeoridning ? Det är ju som att jämföra äpplen och damasker.

Att en häst som bockar lär sej att en ryttare åker av om man bockar får det som "arbete" är väl inget konstigt alls ... Likaså tjurarna..

Hade åxå den där "skumma" sportkanalen förut som visade bullriding på sena nätter... Jag förstår att det är en stor sport i USA... Man fastnar, och den enda jag kunde se som det var synd om var just ryttaren (och en å annan clown) men att säga att tjuren inte ser annat än nöjd ut när den bockat av sin ryttare och sen siktar in sej på utgången ser helt andra saker än mej...

Som sagt vi lär BORT bocktendenserna på våra hästar, de förstärker dom.
Att en lugn och harmonisk häst inte bockar å stegrar sej va de dummaste jag hört. Har ni inte era hästar i flock med andra hästar ? Nu är det väl kanske vanligare hos valacker men shit va de kan bocka runt som spralliga unghästar (trots hög ålder) i hagen, de är mer i luften än på backen... inte hela tiden såklart men betydligt längre än 9 sek....
 
Sv: Rodeo

Jag skrev också att en lycklig häst kan bralla men det hästen gör på rodeon är inte att bralla. Den använder paniklösningen.

Ja jag såg också tjurridningen på den kanalen men fascinerades inte över själva "ekipaget" utan jag satt med samma känsla som när de visar tjurfäktning. Att hur kan folk kalla djurplågeri för en sport? Sen blir jag ganska ledsen när folk kallar sig djurvänner och i nästa andetag skriver "men hästen tycker det är roligt". Vad gör dessa människor med sina egna djur när de tycker att rodeodjur verkar lyckliga?

Någon skrev att djuren slutar bocka när "ryttaren" åker av. Eh, nä? De fortsätter strutta med bakdelen. Jag köper alltså inte för en sekund att det inte är den bakre remmen som triggar beteendet. Sen att det är ökat i frekvens när den har någon på ryggen är väl inte konstigt. Särskilt som denna någon dunsar HÅRT och sparkar sporrarna i sidan. Men om nu djuren hade tyckt att detta var en rolig aktivitet så hade det väl ändå inte behövts någon hårt sittande rem runt ljumskarna?
 
Sv: Rodeo

Tack Migo, jag började tappa hoppet om hästmänniskorna. Efter vad jag läst här känner jag mig ganska glad att jag lämnade hästeriet. Synen på hästarnas välmående har inte utvecklats i rätt riktning sedan jag slutade.
 
Sv: Rodeo

Om du nu vet så mycket om dessa bockiga hästar så borde du ju veta att det är 8 sekunder som gäller, inte 6 ;) Tycker bara det e skrämmande hur man kan behandla djur på detta sätt! Finns baksidor i alla sporter men det e ju inget man visar offentligt o hurrar över. Inget djur e född till o bocka etc. Ta bort remmen, sporrana inborrade i huden o sluta ge elchocker o se vad som händer! Håller fullständigt med tjejen med hunden som avatar?! :bow:
 
Sv: Rodeo

Jag är helt med på att man kan lära hästar göra snudd på vad som helst. Och att vi lär dem att inte bocka. Vi tränar bort deras naturliga reflex(alt undviker att trigga den) att försöka få bort "angrepp" på ryggen genom att bocka/fly.

Jag är heller inte insatt i rodeo. Jag vet hur det går till i Argentina iom att jag pratat med såna ryttare därifrån om det. Men jag förstår att det inte går till så överallt.
Det jag sett har inte varit hästar som ser ut att ha skoj dock.
Tjurar vet jag för lite om..

Jag har svårt att se att dessa hästar är tränade att bocka tills ryttaren åker. Isf hade man inte behövt göra mer än slänga på ryttare och öppna grinden.
Buckstrap, elchocker, sporrar, koskälla etc hade inte behövts.
Och framför allt hade hästen upphört bocka och stått cool när ryttaren åkt av.
Om nu det var anledningen till bockningarna.

Jag vill inte vara en dömande person. Jag är väldigt öppen i hästeriet.
Men det där känner jag inte att jag kan tycka om.

Sporter som bygger på att trigga flyktbeteende och stress i hästar har jag svårt för. Oftast är det de sporterna som leder till mest shit i min värld.
Det är liksom rätt enkelt att avla fram hästar som har mycket kamp i sig och sen med våld trigga den kampen.
Så i mina ögon är det lätt att det blir galet. Och jag har inte sett någon rodeo-häst som ser nöjd ut hittils.

Ni som anser att det finns såna. Kan inte ni visa film?
 
Sv: Rodeo

Om nu rodeo är så harmlöst för djuren ,varför är det då otaliga djurrätts org i Usa som vill stoppa? Jag anser inte det är ett dugg synd om vare sig ryttare eller dessa clowner eftersom de själva väljer att sysselsätta sig med det.Det gör inte djuren... Så de som försöker försköna Rodeo livet är de själ lösa :devil: som inte bryr sig ett dugg om djurens välmående utan ser helt till sitt eget behov av sadistiska handlingar /utlopp genom att utsätta djur för just detta.
http://www.youtube.com/watch?v=ihJ0c7xtXFM

En häst eller tjur/ko/kalv känner en fluga på kroppen.Hur tror ni att ett hårt spänt rep i ljumsken och sporrar känns för dom då? Eller el över kroppen samt slag??
 
Senast ändrad:
Sv: Rodeo

Om nu rodeo är så harmlöst för djuren ,varför är det då otaliga djurrätts org i Usa som vill stoppa? Jag anser inte det är ett dugg synd om vare sig ryttare eller dessa clowner eftersom de själva väljer att sysselsätta sig med det.Det gör inte djuren... Så de som försöker försköna Rodeo livet är de själ lösa :devil: som inte bryr sig ett dugg om djurens välmående utan ser helt till sitt eget behov av sadistiska handlingar /utlopp genom att utsätta djur för just detta.
http://www.youtube.com/watch?v=ihJ0c7xtXFM

En häst eller tjur/ko/kalv känner en fluga på kroppen.Hur tror ni att ett hårt spänt rep i ljumsken och sporrar känns för dom då? Eller el över kroppen samt slag??

Vi ser olika på saker och ting helt enkelt

Ang känna en fluga vs att känna sporrar är det en annan diskussion och jag som dressyrryttare är FÖR sporrar !

Fortfarande... Fick hästen välja själv skulle den ju aldrig gå med på nåt vi gör.
Vissa rider in en häst genom att ta in den sätta på all utrustning och sen rida (ala vildhästracet i youtube videon (2 min in) vissa låter inridningsprocessen ta en månad, andra ett halvår osv ... Detta tom i Sverige och så även i USA.

I USA har de den mentaliteten att en kuvad häst är en bra häst , där finns ju åxå en gråskala osv ... Liksom i sverige även om vår gråson i de flesta fallen inte är lika mörka som i USA...
 
Sv: Rodeo

Kl
Innan jag såg youtube klippen, ställde jag mig till skaran - är det verkligen synd om djuren? Är det värre än dressyr/hoppning/trav/western etc? Efter att ha läst kommentarerna.
Herregud säger jag bara efter att ha sett filmerna... stackars kalvar.. de måste ju få extrema nackskador?!
Och som de sa i en av filmerna - om djuren är avlade till att bocka, varför måste de då använda alla dessa hjälpmedel?
Okej att den klassiska ridningen kan vara grym, ffa hopp och dressyr, men inte såhär!
Sporrar inom ridning används för att förfina hjälperna, inte för att plåga hästen! Det räcker med en snudd så reagerar hästen. Sen finns det rötägg som gräver blodiga sår med sina sporrar, men det är inte många % av ryttarna!
 
Sv: Rodeo

Jag tycker verkligen inte rodeo är något man ska hylla.

En djurrättssida lade upp ett inlägg om just rodeo och skrev att väldigt många tjurar,kor, kalvar och hästar dör av skador de fått av just rodeo . De får avlivas på plats efter att ha brutit nacke, rygg eller ben!

Jag tycker det är vidrigt och jag tycker inte det är acceptabelt att djur dör. Det är inga olyckor dom dör av utan det är skador som vi människor orsakat för underhållnings skull!?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Ett par döms för djurplågeri efter att förbipasserande larmat om en död häst som legat i en hage. I samma hage gick även en annan häst...
Svar
0
· Visningar
135
Senast: Gunnar
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 334
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 555

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp