Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

QueenLilith

Trådstartare
Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora problem med att vår granne röker på balkongen (stor röker) på sommaren så vi inte kan ha dörren till balkongen öppen eller fönster. Dom har möjlighet att röka på andra sidan, men skiter i det totalt. Dom gör inget annat hela dagen än att röka på sin balkong och prata (högljudd) . Jag har inga allergier, men känner av röken så pass illa att jag får svårt att andas och hostar. Sambon har astma. Som tur är skall vi snart flytta till bostadsrätt, så vi blir av med denna skiten. Men tycker fortfarande det är helt sjukt att man kan få röka så pass mycket att det innefattar hälsorisk för andra, men ändå är det lagligt. Nu på kvällen idag fick vi ta in luftrenare och stänga alla fönster för det blev så illa med rök lukten att det luktade som någon hade tänkt ett pack med cigaretter inne i vår lägenheten.

Blir så förbannat över detta :banghead:
 
Röka på balkongen får man göra, men man får inte störa grannar. Anmäl till hyresvärden eller försök prata med grannen.

Tyvärr är det ju så att bor man i lägenhet kommer man aldrig ifrån att ha grannar som stör, det ingår liksom i konceptet. :(
 
Jag förstår inte varför det är lagligt att röka på balkong så det kommer in i andras lägenheter. Vi har nu i ett par år haft stora problem med att vår granne röker på balkongen (stor röker) på sommaren så vi inte kan ha dörren till balkongen öppen eller fönster. Dom har möjlighet att röka på andra sidan, men skiter i det totalt. Dom gör inget annat hela dagen än att röka på sin balkong och prata (högljudd) . Jag har inga allergier, men känner av röken så pass illa att jag får svårt att andas och hostar. Sambon har astma. Som tur är skall vi snart flytta till bostadsrätt, så vi blir av med denna skiten. Men tycker fortfarande det är helt sjukt att man kan få röka så pass mycket att det innefattar hälsorisk för andra, men ändå är det lagligt. Nu på kvällen idag fick vi ta in luftrenare och stänga alla fönster för det blev så illa med rök lukten att det luktade som någon hade tänkt ett pack med cigaretter inne i vår lägenheten.

Blir så förbannat över detta :banghead:
Har ni provat prata med dem? Jag hade problem med att grannarna rökte i trappan utanför mitt öppna vardagsrumsfönster och nämnde det för dem - de hade helt enkelt inte tänkt på det och flyttade sig snällt ned på gräsmattan istället när jag bad dem.
 
Röka på balkongen får man göra, men man får inte störa grannar. Anmäl till hyresvärden eller försök prata med grannen.

Tyvärr är det ju så att bor man i lägenhet kommer man aldrig ifrån att ha grannar som stör, det ingår liksom i konceptet. :(
Dock i princip omöjligt få till någon förändring så heller. Värden har helt enkelt väldigt begränsade möjligheter säga upp någon pga rökning i egen bostad eller på egen balkong. Tyvärr.
 
Jag bor direkt ovanför en entré där hyresgäster röker då vi inte har balkonger i huset. Sjukt irriterande, men inser att jag får leva med det eller flytta.
Ja som tur är skall vi flytta snart till bostadsrätt förening, vart vi inte har någon granne under oss alls. Jag va väldigt noggrann med detta på vissningar då det har blivit sånt extremt jobbigt moment i vår bostad.
 
Dock i princip omöjligt få till någon förändring så heller. Värden har helt enkelt väldigt begränsade möjligheter säga upp någon pga rökning i egen bostad eller på egen balkong. Tyvärr.
Nej, men kommer det in rök utan att vare sig fönster eller dörrar är öppna behöver man se över ventilationen i byggnaden. Dessutom kan man med relativt enkla medel förändra saker. Man behöver inte vräka eller förbjuda. Oftast räcker det med att informera eller sätta upp något så röken tar en annan riktning.
 
Därför att det tydligen är integritetskränkande att inte tillåta rökning på balkong men inte med visitationszoner.

Obs. Viss ironi kan ha använts i skapandet av detta inlägg.

Jag lider av samma sak. Jag kan, i stort sett, inte använda min balkong eller trädgård då grannarna röker (både de bredvid och de över). Jag är tekniskt sett inte heller allergisk men får svårt att andas och mår illa pga lukten. Kan aldrig ha fönster öppna eller vädra.
 
Nej, men kommer det in rök utan att vare sig fönster eller dörrar är öppna behöver man se över ventilationen i byggnaden. Dessutom kan man med relativt enkla medel förändra saker. Man behöver inte vräka eller förbjuda. Oftast räcker det med att informera eller sätta upp något så röken tar en annan riktning.
Man skulle kunna tro det är så lätt ja... I verkligheten är det oftast inte det. Tyvärr.

Jag bor i ett mindre lägenhetshus. Tre våningar, tre uppgångar med 6 lägenheter per uppgång. Alla har balkong. Hälften av hyresgästerna röker. På balkongen under varm årstid, inomhus under kall.

Det kommer beroende på lufttryck o h yttertemperatur in röklukt via ventilationen när grannen två våningar under röker inne. Det kommer in rök via friskluftintagen sommartid. Men ffa så är det omöjligt ha balkongdörren öppen eller använda sin balkong utan att få in massa rök.

Den värsta rökaren har bott i fastigheten i över 20 år. Dennes lägenhet är så inrökt att det stinker när hen öppnar sin ytterdörr

Flera grannar har klagat och hyresvärden har försökt ställa om ventilationen mm men de skulle behöva bygga om hela huset för att lösa det. Ang rökandet på balkongen kan hyresvärden inte göra med än be hyresgästen tänka på... Det skiter både denne och hens grannar som röker i. Flera grannar har flyttat för de inte orkar med röklukten

Men det finns ingen möjlighet för värden att säga upp personen
 
Har har de flesta hyreshus en regel som sager att ingen far roka pa hela propertien sa alla rokare traskar ut pa trotoaren for att roka.
Och i Sverige är det förbjudet röka utanför entreer, vid busshållplatser, på många offentliga platser, på krogen mm. Men ens egen lägenhet och balkong är fredad zon och där finns extremt små möjligheter påverka folks rökande.
 
Därför att det tydligen är integritetskränkande att inte tillåta rökning på balkong men inte med visitationszoner.

Obs. Viss ironi kan ha använts i skapandet av detta inlägg.

Jag lider av samma sak. Jag kan, i stort sett, inte använda min balkong eller trädgård då grannarna röker (både de bredvid och de över). Jag är tekniskt sett inte heller allergisk men får svårt att andas och mår illa pga lukten. Kan aldrig ha fönster öppna eller vädra.
Helt sjukt att så många personer skall behöva lida under detta :( passiv rökning är ju faktiskt en grej med så fattar inte hur det hör ihop alls.
 
Jag tycker faktiskt att det mest framgångsrika har varit att prata med grannen.

Vi har vårt sovrumsfönster alldeles intill grannens balkong och genom åren har det bara bott rökare där. Jag fattar att det tar emot att gå ut till en plats (mitt i stan) där man inte stör någon med cigarettröken när vädret är jävligt osv så vi har helt enkelt frågat om grannen kan tänka på att vårt sovrumsfönster oftast står öppet större delen av sommarperioden och ta hänsyn till det. Det har inte varit några som helst problem och gjort stor skillnad för oss. Jag kan leva med att det kommer in rök vid något enstaka tillfälle men händer det dagligen så är det en annan femma.

(Men är det verkligen skillnad på att flytta till BR? Om det inte är ett allergi-hus?)
 
Jag tycker faktiskt att det mest framgångsrika har varit att prata med grannen.

Vi har vårt sovrumsfönster alldeles intill grannens balkong och genom åren har det bara bott rökare där. Jag fattar att det tar emot att gå ut till en plats (mitt i stan) där man inte stör någon med cigarettröken när vädret är jävligt osv så vi har helt enkelt frågat om grannen kan tänka på att vårt sovrumsfönster oftast står öppet större delen av sommarperioden och ta hänsyn till det. Det har inte varit några som helst problem och gjort stor skillnad för oss. Jag kan leva med att det kommer in rök vid något enstaka tillfälle men händer det dagligen så är det en annan femma.

(Men är det verkligen skillnad på att flytta till BR? Om det inte är ett allergi-hus?)

Nä, ingen skillnad förutom att man investerat pengar i bostaden som man inte kan använda fullt ut. Känner några som köpt en BR och inte alls kunde använda sin balkong och det fanns inget att göra åt det än att flytta.
 
Nä, ingen skillnad förutom att man investerat pengar i bostaden som man inte kan använda fullt ut. Känner några som köpt en BR och inte alls kunde använda sin balkong och det fanns inget att göra åt det än att flytta.

Det är åtminstone så jag uppfattat det. Samma gäller för mina föräldrar i modernt radhus (äganderätt) som har liknande problem med rökande grannar. Finns liksom noll som hindrar någon från att röka på sin balkong eller uteplats där heller. Det mest effektiva har tveklöst varit att snacka med grannarna och mötas någonstans i mitten.
 
I alla nyinflyttades kontrakt hos oss står det att man inte får röka på balkongen, de började med detta från ett visst år typ. Hade också problem med en granne men sa till hyresvärden och det blev bättre då. De ville dock att jag skulle bevisa vem det var och det kunde jag inte, men skrev tydligt hur jag upplevde det och vem jag ”misstänkte”. Privat hyresvärd. Man får heller inte röka på gården, det gör vissa, men många är duktiga och går till parkeringen eller annan anvisad plats :up:

Hemskt är det, så jag lider verkligen med dig!
 
Jag tycker faktiskt att det mest framgångsrika har varit att prata med grannen.

Vi har vårt sovrumsfönster alldeles intill grannens balkong och genom åren har det bara bott rökare där. Jag fattar att det tar emot att gå ut till en plats (mitt i stan) där man inte stör någon med cigarettröken när vädret är jävligt osv så vi har helt enkelt frågat om grannen kan tänka på att vårt sovrumsfönster oftast står öppet större delen av sommarperioden och ta hänsyn till det. Det har inte varit några som helst problem och gjort stor skillnad för oss. Jag kan leva med att det kommer in rök vid något enstaka tillfälle men händer det dagligen så är det en annan femma.

(Men är det verkligen skillnad på att flytta till BR? Om det inte är ett allergi-hus?)
Beror på föreningen. Men just denna vi valde så har vi ingen under oss alls då lägenheterna ligger annorlunda så vi är första lägenheten. Frågade även ägarna hur det varit med rök och liknande. Vi har jätte fina rök platser utomhus och grill platser i nya lägenheten. Så är ju väldigt beroende på hur BRF ser ut.
 
I alla nyinflyttades kontrakt hos oss står det att man inte får röka på balkongen, de började med detta från ett visst år typ. Hade också problem med en granne men sa till hyresvärden och det blev bättre då. De ville dock att jag skulle bevisa vem det var och det kunde jag inte, men skrev tydligt hur jag upplevde det och vem jag ”misstänkte”. Privat hyresvärd. Man får heller inte röka på gården, det gör vissa, men många är duktiga och går till parkeringen eller annan anvisad plats :up:

Hemskt är det, så jag lider verkligen med dig!
Som jag har förstått det är det inget som hindrar någon att röka på balkongen trots att rökförbud gäller enligt kontraktet då typ lagen säger att man får det. Om nu någon skulle sätta sig på tvären menar jag.
 
Som jag har förstått det är det inget som hindrar någon att röka på balkongen trots att rökförbud gäller enligt kontraktet då typ lagen säger att man får det. Om nu någon skulle sätta sig på tvären menar jag.
Precis. Dock har det aldrig prövats i högre instans än hyresnämnden vad jag vet, men de har slagit fast att man trots förbud får röka både inomhus och på balkongen. Det finns även domstolsdomar på att cigarettrök är sådant man normalt får tåla från sina grannar.

Dock blir rökaren ersättningsskyldig för sanering mm när denne flyttar. Men det hjälper ju inga grannar
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 675
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp