Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

Jag hade flyttat! Eller hällt hinkar med vatten över rökarna; du kunde mena att du trodde det brann och ville hjälpa till att släcka.....

Vi har grannar som röker oavbrutet. Huset ligger kanske 20 meter bort, med ett högt plank som vi satt upp mellan tomterna. Röken letar sig ändå hit och in. De röker ofta nattetid och då kan vi inte ha sovrumsfönstret öppet eftersom det stinker.

Vissa platser i USA (Davis, CA??) förbjuder rökning på allmän plats, vet inte om det betyder utomhus överhuvdtaget. Men på balkong får man inte röka. Man får stå inne i lägenheten och röka.
 
Jag hade flyttat! Eller hällt hinkar med vatten över rökarna; du kunde mena att du trodde det brann och ville hjälpa till att släcka.....

Vi har grannar som röker oavbrutet. Huset ligger kanske 20 meter bort, med ett högt plank som vi satt upp mellan tomterna. Röken letar sig ändå hit och in. De röker ofta nattetid och då kan vi inte ha sovrumsfönstret öppet eftersom det stinker.

Vissa platser i USA (Davis, CA??) förbjuder rökning på allmän plats, vet inte om det betyder utomhus överhuvdtaget. Men på balkong får man inte röka. Man får stå inne i lägenheten och röka.

Jag hoppas verkligen att det fetmarkerade är ett skämt.
 
Hade nån hällt hinkar med vatten över mig, så hade jag anmält vederbörande idiot.
Även om du var storrökare och rökte dagarna i ände därute fastän du visste att grannarna ovanför plågades och inte kunde ha dörren öppen eller ens vistas på sin balkong? Jag hade nog, först (som granne ovanför) anmält dem själv, för att poängtera otyget.
 
Precis. Dock har det aldrig prövats i högre instans än hyresnämnden vad jag vet, men de har slagit fast att man trots förbud får röka både inomhus och på balkongen. Det finns även domstolsdomar på att cigarettrök är sådant man normalt får tåla från sina grannar.

Dock blir rökaren ersättningsskyldig för sanering mm när denne flyttar. Men det hjälper ju inga grannar

Det är väl lite samma som gäller för att ha husdjur? Alltså att det bara kan förbjudas (och vara juridiskt hållbart i rätten, alltså) om det är ett allergihus.




*KL*

För min del skulle det inte göra något om hyresvärden förbjöd rökning både inomhus och på balkongen. Bor i ett äldre lägenhetshus, med självdrag (kan alltså inte täta fönster och dörr, då tar huset skada. Behöver ha ventilerna öppna, annars får vi problem med kondens på fönstren i vissa rum på vintern.). Det luktar mycket i trapphuset när det röks inomhus, och det händer att det läcker in i vår lägenhet. Inte så trevligt. Det hjälpte en hel del att vi fick upp en innerdörr innanför ytterdörren, även om den inte går att stänga helt (nåt knas med handtaget/låset).
Men jag förstår att det är svårt att göra något åt som det ser ut i dagsläget.
 
Senast ändrad:
Även om du var storrökare och rökte dagarna i ände därute fastän du visste att grannarna ovanför plågades och inte kunde ha dörren öppen eller ens vistas på sin balkong? Jag hade nog, först (som granne ovanför) anmält dem själv, för att poängtera otyget.

Om någon idiot häller hinkvis med vatten på mig, så ja jag hade polisanmält ofredandet direkt.

Och anmäla vart för att "poängtera otyget"? Rökning är -hur störande någon granne än tycker att det är- inte olagligt.
 
Om någon idiot häller hinkvis med vatten på mig, så ja jag hade polisanmält ofredandet direkt.

Och anmäla vart för att "poängtera otyget"? Rökning är -hur störande någon granne än tycker att det är- inte olagligt.
Och @Thaliaste
Igen - jag hade inte gjort det själv, jag är alldeles för konflikträdd för nåt ens i närheten. Men jag hade nog varit frestad och gillat tanken. Oavsett verkan.

Men extrema oavbrutna mängder cigarrettrök som åker in i grannens bostad måste väl klassas som sanitär olägenhet? Eller?
 
Jag hade flyttat! Eller hällt hinkar med vatten över rökarna; du kunde mena att du trodde det brann och ville hjälpa till att släcka.....

Vi har grannar som röker oavbrutet. Huset ligger kanske 20 meter bort, med ett högt plank som vi satt upp mellan tomterna. Röken letar sig ändå hit och in. De röker ofta nattetid och då kan vi inte ha sovrumsfönstret öppet eftersom det stinker.

Vissa platser i USA (Davis, CA??) förbjuder rökning på allmän plats, vet inte om det betyder utomhus överhuvdtaget. Men på balkong får man inte röka. Man får stå inne i lägenheten och röka.
Allmän plats är gator, vägar, torg och andra platser som är tillgängliga för alla. Sin egna altan eller balkong är inte en allmän plats.
 
Och @Thaliaste
Igen - jag hade inte gjort det själv, jag är alldeles för konflikträdd för nåt ens i närheten. Men jag hade nog varit frestad och gillat tanken. Oavsett verkan.

Men extrema oavbrutna mängder cigarrettrök som åker in i grannens bostad måste väl klassas som sanitär olägenhet? Eller?

Jag försvarar inte rökningen och förstår helt att du tycker att det är irriterande, det hade jag också tyckt. Jag förstår bara inte önskan om att hälla vatten på dem, och blir därför nyfiken på hur du kommer till den tanken. Vad skulle hända sedan, när det är gjort? Skulle de känna en ökad vilja att bry sig om den grannens önskemål, som hällt en spann vatten över dem? Jag tänker att det troligaste är att de skulle fortsätta att röka och skita ännu mer i dina åsikter, efter ditt beteende. Medan du sitter uppe hos dig och känner efter att ha dränkt dem i vatten - ja, vad då...? Glädje över hämnden i att de blivit blöta och upprörda? Men de fortsätter röka, så hur länge sitter hämdglädjen i när hämnden inte leder till någon förändring av situationen?
 
Jag försvarar inte rökningen och förstår helt att du tycker att det är irriterande, det hade jag också tyckt. Jag förstår bara inte önskan om att hälla vatten på dem, och blir därför nyfiken på hur du kommer till den tanken. Vad skulle hända sedan, när det är gjort? Skulle de känna en ökad vilja att bry sig om den grannens önskemål, som hällt en spann vatten över dem? Jag tänker att det troligaste är att de skulle fortsätta att röka och skita ännu mer i dina åsikter, efter ditt beteende. Medan du sitter uppe hos dig och känner efter att ha dränkt dem i vatten - ja, vad då...? Glädje över hämnden i att de blivit blöta och upprörda? Men de fortsätter röka, så hur länge sitter hämdglädjen i när hämnden inte leder till någon förändring av situationen?
Ungefär så, antar jag? Fast nu är det ju enbart en tanke, inget jag nånsin gjort eller förmodligen skulle göra. En slags skadeglad fantasi snarare. Men jag hade som sagt knappast gjort verklighet av fantasin!
 
I Davis, Californien, är det förbjudet att röka bl.a. på sin balkong i ett flerfamiljshus! Vanliga cigarretter alltså. Cannabis däremot får man röka, oavsett om det är av medicinska skäl eller för sitt nöjes skull! 😁🤪 @nullo-modo
 
Vi hade samma problem, kändes som att familjen under inte gjorde annat än sitta på balkongen och röka i princip. Vi kunde knappt använda vår balkong pga det och absolut inte ha fönster eller balkongdörr öppen - då stank det rök i hela lägenheten. Tyvärr var de hemma långtidssjukskrivna så det pågick verkligen hela dagarna och kvällarna.

En av de bästa sakerna med huset vi flyttade till sen, inga grannar inpå!
 
Fast slinta lite med vattenkannan när man vattnar blommorna måste man ju få göra? :angel:

Skämt åsido, jag tror att det här med att rökning ses som någon slags rättighet är en fossiliserad kvarleva från en tid då "alla" rökte. Det är ju numera inte helt okänt varken att röken är hälsoskadlig, eller att den tenderar att sprida sig till omgivningen.
Det rimliga borde vara att man varken får röka på platser som ska vara tillgängliga för allmänheten, ELLER på platser som ligger mycket nära andra människors bostäder.
 
Ungefär så, antar jag? Fast nu är det ju enbart en tanke, inget jag nånsin gjort eller förmodligen skulle göra. En slags skadeglad fantasi snarare. Men jag hade som sagt knappast gjort verklighet av fantasin!

Att vara konflikträdd (som du skrev att du är) brukar användas som en negativ egenskap ibland, men jag tänker att du kan vara lite tacksam för att du är det 🙂
 
Att vara konflikträdd (som du skrev att du är) brukar användas som en negativ egenskap ibland, men jag tänker att du kan vara lite tacksam för att du är det 🙂
Sen, om jag ska filosofera lite, hade jag om jag var storrökaren i storyn, tagit åt mig rejält, bett om ursäkt och förlåtelse och ändrat mitt beteende omedelbart - rökt på andra sidan till exempel som de vägrade göra. Liiite märkligt att man med lagen på sin sida får förpesta tillvaron för sina grannar ….. Jag tror det kommer att bli en förändring där - som i mitt inlägg om Davis, där man inte får röka på sin balkong (om det inte är cannabis…. Vilket jag inte håller med om…!) .
 
Som jag har förstått det är det inget som hindrar någon att röka på balkongen trots att rökförbud gäller enligt kontraktet då typ lagen säger att man får det. Om nu någon skulle sätta sig på tvären menar jag.
Vi har samma här. Ingen rökning på loftgångar eller balkonger. Grannar röker på loftgångar och balkonger och slänger fimpar var de än står. Tramsigt med egenpåkomna regler man slipper följa eftersom hyresvärden ändå inte kan göra något när reglerna bryts och grannar störs.
 
Lider med dig, hos mig är det lugnt nu även om det funnits någon tidigare idiot(som verkar gå ut för att röka varje gång jag gick ut och slängde fimpar ner åt mig...kunde slutat illa) men mina föräldrar har haft grannar som kedjerökt så att de inte alls kunde nyttja sin balkong eller vädra. Grannarna var inte det minsta tillmötesgående och hyresvärden kunde inget göra. Jag hade skämts ihjäl men så är det väl med just den typen av granne... De man mest vill hälla vatten över eller slå en kruka i huvudet på är de där akten hade varit meningslös på, inget hade förbättrats ;)

När jag var kring 10 var ett av grannbarnen i radhuslängan känslig mot rök så varje gång vi ville grilla sa vi till mamman och hon stängde igen allt som ev var öppet. Så för mig sitter det i att ta hänsyn till grannarna och komma fram till lösningar. I alla fall när det gäller sånt som rök där andra kan må dåligt. GrannRökare som inte ens kan anpassa sig såpass att man får någon timme om dagen för att vädra... Jadu.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 676
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp