Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

Sen, om jag ska filosofera lite, hade jag om jag var storrökaren i storyn, tagit åt mig rejält, bett om ursäkt och förlåtelse och ändrat mitt beteende omedelbart - rökt på andra sidan till exempel som de vägrade göra. Liiite märkligt att man med lagen på sin sida får förpesta tillvaron för sina grannar ….. Jag tror det kommer att bli en förändring där - som i mitt inlägg om Davis, där man inte får röka på sin balkong (om det inte är cannabis…. Vilket jag inte håller med om…!) .

Jag hade ju personligen inte heller agerat som rökarna gör, men jag tror inte att de personer som agerar så lyssnar mer på en för att man hittar på diverse hämndaktiviteter. Det var väl mer det jag undrade över, vad poängen skulle vara med att hälla vatten över dem, inte huruvida det är okej eller inte att röka som de gör.

(Jag har f ö hällt en halv öl över en dryg person på krogen en gång. Men det var i stundens hetta pga dennes beteende, och vi hade inte någon relation med varandra, varken före eller efter den händelsen)
 
Allmän plats är gator, vägar, torg och andra platser som är tillgängliga för alla. Sin egna altan eller balkong är inte en allmän plats.

I Davis, Californien, är det förbjudet att röka bl.a. på sin balkong i ett flerfamiljshus! Vanliga cigarretter alltså. Cannabis däremot får man röka, oavsett om det är av medicinska skäl eller för sitt nöjes skull! 😁🤪 @nullo-modo

Inte sant.
Det ar forbjudet att roka cannabis pa allman plats, aven pa platser dar rokning ar tillaten da det ar allmanna platser. Dessutom faller rokning av cannabis som tillaten i lagenheter dar det ar rokforbud pa det faktum att det roks. Sa om rokning inte ar tillaten i lagenheten ar inte cannabis rokning tillaten heller.
 
Inte sant.
Det ar forbjudet att roka cannabis pa allman plats, aven pa platser dar rokning ar tillaten da det ar allmanna platser. Dessutom faller rokning av cannabis som tillaten i lagenheter dar rokforbud ar tillatet pa det faktum att det roks. Sa om rokning inte ar tillaten i lagenheten ar inte cannabis rokning tillaten heller.
 

Bifogade filer

  • IMG_9715.jpeg
    IMG_9715.jpeg
    64,3 KB · Visningar: 47
Kunde inte lägga till i mitt inlägg, men när jag googlade vidare om just Davis (har bott där…) läste jag att cannabis var tillåtet.
 
Det var konstigt skrivet, det enda du hade kunnat göra är ju att göra en ev polisanmälan. Sen är det ju inte olagligt att tvätta golvet/vattna blommorna på sin balkong och kanske råka tappa vatten ner på balkongen under..liksom vad är det som ska hända som är "mycket värre än rökande folk"?

På det sättet det står i Ts så kan det inte bli mycket värre tycker jag.

Samt driva ett försäkringsärende utifrån förstörda tillhörigheter. Att hälla en hink vatten över någon är definitivt inte försvarbart med undanflykten vattnande och spillande.
 
Ja, en polisanmälan är troligen tillräckligt jobbigt för någon som tycker sig ha rätt att bestämma vad dennes granne gör på sin uteplats/balkong. Förstörs eventuella tillhörigheter blir det dessutom ett försäkringsärende.
Är det verkligen rebelliskt att tycka att lagen gäller och att folk får röka på sin uteplats/balkong?
Jag tänker/tycker att vi i ett samhälle som vårt, ska ta hänsyn till varandra. Idag är det tyvärr tillåtet att röka på balkongen FASTÄN man vet att grannen ovanför lider OCH man har möjlighet att ändra på sitt rökande till en annan intillliggande plats, utan problem. Men det skiter man i. Det har inte med ”saker” att göra. Bara allmänmänsklig hänsyn. Om jag sen tappar lite vatten … tja, är det värre? Inte hinkvis kanske men …. Igen - jag hade nog inte gjort det men ändå känt att det varit ok. Nånstans, i frågan, känns det att man väljer sida här.
 
Samt driva ett försäkringsärende utifrån förstörda tillhörigheter. Att hälla en hink vatten över någon är definitivt inte försvarbart med undanflykten vattnande och spillande.
Det handlar om vatten, detsamma som regn. Vad är det som ska bli ett försäkringsärende av lite vatten? Möjligtvis om personen har en dyr ovanlig bok eller något annat pappersark som kan bli förstört av lite vatten men vad annat blir "ett försäkringsärende"?

Och nej, jag hade inte gjort det men om det är som i Ts fall där grannen är mer än respektlös och faktiskt förstör ens liv mer eller mindre så är inte lite vatten helt fel att råka spilla. Förutsatt att grannen är pratad med och ändå väljer att fortsätta sin respektlöshet.
 
Jag tänker/tycket att vi i ett samhälle som vårt, ska ta hänsyn till varandra. Idag är det tyvärr tillåtet att röka på balkongen FASTÄN man vet att grannen ovanför lider OCH man har möjlighet att ändra på sitt rökande till en annan intillliggande plats, utan problem. Det har inte med ”saker” att göra. Bara allmänmänsklig hänsyn. Om jag sen tappar lite vatten … tja, är det värre? Inte hinkvis kanske men …. Igenom- jag hade nog inte gjort det men ändå känt att det varit ok. Nånstans, i frågan, känns det att man väljer sida här.
Alltså, hur tänker du dig att du tar hänsyn till någon genom att hälla vatten på den? Jag gillar inte heller rökning, men det du beskriver är ju rent barnsligt?
 
Alltså, hur tänker du dig att du tar hänsyn till någon genom att hälla vatten på den? Jag gillar inte heller rökning, men det du beskriver är ju rent barnsligt?
Men … jag säger ju att det knappast skulle hända. Knappast i alla fall. Det är en fantasi - liksom att jag vill klippa av slangen till grannens poolpump som surrar högt dygnet runt hela sommaren. Hittills har jag inte gjort det. Jag tänker prata med dem först! I ts fall har de vad jag förstår pratat med grannen, som är tjurig och hävdar sin rätt att förpesta deras tillvaro. Där hade jag nog, eventuellt, förpestat deras tillvaro en aning. Eventuellt.
 
Men … jag säger ju att det knappast skulle hända. Knappast i alla fall. Det är en fantasi - liksom att jag vill klippa av slangen till grannens poolpump som surrar högt dygnet runt hela sommaren. Hittills har jag inte gjort det. Jag tänker prata med dem först! I ts fall har de vad jag förstår pratat med grannen, som är tjurig och hävdar sin rätt att förpesta deras tillvaro. Där hade jag nog, eventuellt, förpestat deras tillvaro en aning. Eventuellt.
Men du skulle tycka att du hade rätt klippa av slangen om du sagt till innan? ;)
 
Hmmmm…. Om du hört pumpen som förstört din sommar hade du knappast frågat. Vi funderade på att köpa dem en ny, tystare, poolpump istället!
Ja alltså jag kan förstå frustrationen, men att sabotera skulle väl snarare kunna leda till fullskaligt grannkrig (om vi bortser ifrån att du skulle kunna anmälas och eventuellt lagföras). Att löpa en ny och tystare låter ju lite annorlunda, även om det kanske skulle ses som en konstig passivt aggressiv gest.
 
Ja alltså jag kan förstå frustrationen, men att sabotera skulle väl snarare kunna leda till fullskaligt grannkrig (om vi bortser ifrån att du skulle kunna anmälas och eventuellt lagföras). Att löpa en ny och tystare låter ju lite annorlunda, även om det kanske skulle ses som en konstig passivt aggressiv gest.
Vad hade du gjort?
 
Det finns ju flera saker som man kan plågas av från andra människor. Själv är jag väldigt doftkänslig och tycker att parfymer inte borde vara tillåtet på allmänna platser eller kollektivtrafik.

Det flyttade in en man i huset jag just flyttat ifrån som hade ett rakvatten som stank helt vedervärdigt i trapphuset. Jag var tvungen att öppna flera fönster och ha en halsduk tryckt över ansiktet för att kunna ta mig till och från mitt hem.
 
Vad hade du gjort?
Jag vet inte riktigt, jag är mer typen som stör mig i tystnad på något. Speciellt om jag vet att det inte är så mycket jag kan göra åt saken, eventuellt hade jag försökt belysa hur stort problem oväsendet orsakade.


Jag har aldrig klagat på någon granne någonsin - fram tills i natt :D då jag tappade det fullständigt på ett gäng EPA-ungdomar som hände utanför och spelade så mycket musik så väggarna skakade. Och de skrek jag på, så det är väl ungefär där min gräns går, kan säga ifrån verbalt men skulle aldrig göra något annat.
 
Kan du inte acceptera ljud och lukt från grannar så är det väl mer produktivt att flytta nånstans där du är grannfri, än att ofreda och sabotera.

Kan jag (och gissningsvis ett antal fler) tycka.
Vad underbart det hade varit att kunna det, det är dock faktiskt omöjligt för många att kunna göra. Det är inte "bara" att flytta till ett ställe utan grannar. Jag hade flyttat på stört om jag hade kunnat.

Men, det är faktiskt inte svårt att respektera andra och ta hänsyn, gör folk det kan man bo med grannar utan problem. Jag tycker det snarare är så att vill man kunna bete sig hur som helst utan att behöva visa hänsyn, då är det fritt fram att flytta till ett ställe utan grannar man kan störa.

Förstår inte varför det alltid är den som utsätts för saker och ting som måste flytta på sig.
 
Jag tänker/tycker att vi i ett samhälle som vårt, ska ta hänsyn till varandra. Idag är det tyvärr tillåtet att röka på balkongen FASTÄN man vet att grannen ovanför lider OCH man har möjlighet att ändra på sitt rökande till en annan intillliggande plats, utan problem. Men det skiter man i. Det har inte med ”saker” att göra. Bara allmänmänsklig hänsyn. Om jag sen tappar lite vatten … tja, är det värre? Inte hinkvis kanske men …. Igen - jag hade nog inte gjort det men ändå känt att det varit ok. Nånstans, i frågan, känns det att man väljer sida här.

Nej, det är du som gör det här till ett krig. Jag tycker att grannarna bör visa hänsyn till dig och kompromissa med det de gör som stör dig. Men när du sänker dig till samma nivå så tycker jag inte att du agerar bättre (nu kommer du ju inte gå till handling, men du försvarar handlingen). Där tappar du i alla fall mina sympatier när du bidrar till att stärka konflikten, även om jag fortfarande tycker att grannen också gör fel.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 622
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 676
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp