Bukefalos 28 år!

Rökning på balkong, varför är det fortfarande lagligt?

Kan du inte acceptera ljud och lukt från grannar så är det väl mer produktivt att flytta nånstans där du är grannfri, än att ofreda och sabotera.

Kan jag (och gissningsvis ett antal fler) tycka.
Jo, fast har man köpt/hyrt en bostad, ett hem, kanske med begränsad ekonomi, tycker jag personligen att hänsyn ska tas åt alla håll. En rökares rättigheter ska inte överta alla andras rättigheter. Oavsett lagen.
 
Nej, det är du som gör det här till ett krig. Jag tycker att grannarna bör visa hänsyn till dig och kompromissa med det de gör som stör dig. Men när du sänker dig till samma nivå så tycker jag inte att du agerar bättre (nu kommer du ju inte gå till handling, men du försvarar handlingen). Där tappar du i alla fall mina sympatier när du bidrar till att stärka konflikten, även om jag fortfarande tycker att grannen också gör fel.
Krig…? Det var väl att ta i….. Och, igen, jag har inte hällt vatten på någon eller klippt av några ledningar. Där finns ingen konflikt överhuvudtaget annat än att jag irriterar mig. Ingen granne påverkas. Är det ett krig vete sjutton vad ordet innebär.
 
Jo, fast har man köpt/hyrt en bostad, ett hem, kanske med begränsad ekonomi, tycker jag personligen att hänsyn ska tas åt alla håll. En rökares rättigheter ska inte överta alla andras rättigheter. Oavsett lagen.
Men varför är det så självklart för dig att det är moraliskt rätt att begränsa någon annans liv, när det ändå är inom vad som anses lagligt att göra? Även den personen kan ju ha begränsad ekonomi.
 
Men varför är det så självklart för dig att det är moraliskt rätt att begränsa någon annans liv, när det ändå är inom vad som anses lagligt att göra? Även den personen kan ju ha begränsad ekonomi.
Att inse att cigarettrök som osar in på någons balkong och in i någons lägenhet och att därmed flytta sitt cigarrettrökande till andra sidan (som i ts fall) är väl inte att ”begränsa någon annans liv”? Vad har det med ekonomi att göra??
 
Att inse att cigarettrök som osar in på någons balkong och in i någons lägenhet och att därmed flytta sitt cigarrettrökande till andra sidan (som i ts fall) är väl inte att ”begränsa någon annans liv”? Vad har det med ekonomi att göra??
I ditt inlägg som jag svarade på nämnde du just begränsad ekonomi?
 
Inte sant.
Det ar forbjudet att roka cannabis pa allman plats, aven pa platser dar rokning ar tillaten da det ar allmanna platser. Dessutom faller rokning av cannabis som tillaten i lagenheter dar det ar rokforbud pa det faktum att det roks. Sa om rokning inte ar tillaten i lagenheten ar inte cannabis rokning tillaten heller.
 

Bifogade filer

  • IMG_9717.jpeg
    IMG_9717.jpeg
    74,8 KB · Visningar: 19
Jag tänker/tycker att vi i ett samhälle som vårt, ska ta hänsyn till varandra. Idag är det tyvärr tillåtet att röka på balkongen FASTÄN man vet att grannen ovanför lider OCH man har möjlighet att ändra på sitt rökande till en annan intillliggande plats, utan problem. Men det skiter man i. Det har inte med ”saker” att göra. Bara allmänmänsklig hänsyn. Om jag sen tappar lite vatten … tja, är det värre? Inte hinkvis kanske men …. Igen - jag hade nog inte gjort det men ändå känt att det varit ok. Nånstans, i frågan, känns det att man väljer sida här.

Visst kan man tycka att det ska tas hänsyn och i den bästa av världar hjälps folk åt.
Om ens granne väljer att inte visa hänsyn så föredrar jag tekniken att alltid vara bättre.
Som i stallet där jag blir irriterad på hur folk tar hö som låser balen och skräpar ner runt balen. Istället för att göra likadant själv så fortsätter jag på mitt sätt och lämnar alltid snyggt och prydligt till andra. Jag har ryggen fri och har en inre frid av att jag åtminstone gör rätt. Så kan jag i huvudet muttra åt skräpisarna.
 
Det handlar om vatten, detsamma som regn. Vad är det som ska bli ett försäkringsärende av lite vatten? Möjligtvis om personen har en dyr ovanlig bok eller något annat pappersark som kan bli förstört av lite vatten men vad annat blir "ett försäkringsärende"?

Och nej, jag hade inte gjort det men om det är som i Ts fall där grannen är mer än respektlös och faktiskt förstör ens liv mer eller mindre så är inte lite vatten helt fel att råka spilla. Förutsatt att grannen är pratad med och ändå väljer att fortsätta sin respektlöshet.

Om det regnar går jag in alternativt sätter mig under taket. Det märks betydligt lättare än om det helt plötsligt hälls en hink vatten över mig.
När jag sitter ute på trädäcket brukar jag ibland ha min surfplatta med mig eller kanske en bok, tidningar, min telefon osv.

Att inte göra som du vill är tråkigt men är det verkligen respektlöst att ha olika åsikter?
 
Visst kan man tycka att det ska tas hänsyn och i den bästa av världar hjälps folk åt.
Om ens granne väljer att inte visa hänsyn så föredrar jag tekniken att alltid vara bättre.
Som i stallet där jag blir irriterad på hur folk tar hö som låser balen och skräpar ner runt balen. Istället för att göra likadant själv så fortsätter jag på mitt sätt och lämnar alltid snyggt och prydligt till andra. Jag har ryggen fri och har en inre frid av att jag åtminstone gör rätt. Så kan jag i huvudet muttra åt skräpisarna.
Sker terrorn i ens hem så man aldrig kan komma undan det monotoniska ljudet eller röken som åker in i ens lägenhet så man inte kan andas så är det lite lite svårare att ignorera och "vara den bättre människan och få en inre frid av att låta hänsynslösa människor få härja fritt utan konsekvenser".

Det är lätt att koppla bort störande moment i livet när man kan åka hem och vara i frid och lugn och ladda batterierna för att sedan stå ut med respektlösa människor dagen efter igen. Störs man i sitt hem så är det svårare, man kommer inte därifrån. Det är bara ett hån att mena på att man kan "leva i frid som en bra människa med ryggen fri" när man inte kan komma undan tex den terrorn som Ts beskriver.

Nä, jag är så trött på att hänsynslösa folk altid ska lämnas ifred och respekteras när dom inte bryr sig ett dugg om några andra än sig själva.
 
Om det regnar går jag in alternativt sätter mig under taket. Det märks betydligt lättare än om det helt plötsligt hälls en hink vatten över mig.
När jag sitter ute på trädäcket brukar jag ibland ha min surfplatta med mig eller kanske en bok, tidningar, min telefon osv.

Att inte göra som du vill är tråkigt men är det verkligen respektlöst att ha olika åsikter?
Andra åsikter? Det är respektlöst att röka ut folk från sina lägenheter. Det är liksom inte ens en fråga huruvida det är okej eller inte, det är rent hänsynslöst att bete sig på det sättet.

Och nej, att vilja ta till en sådan handling är knappast något som roar en, det är en desperat tanke för att få stopp på terrorn man utsätts för.
 
Det finns ju flera saker som man kan plågas av från andra människor. Själv är jag väldigt doftkänslig och tycker att parfymer inte borde vara tillåtet på allmänna platser eller kollektivtrafik.

Det flyttade in en man i huset jag just flyttat ifrån som hade ett rakvatten som stank helt vedervärdigt i trapphuset. Jag var tvungen att öppna flera fönster och ha en halsduk tryckt över ansiktet för att kunna ta mig till och från mitt hem.
Det är fruktansvärt med parfymer som folk häller på sig och verkar tycka är ok, så man knappt kan andas! Har en sådan på jobbet, man vet när hon jobbar utan att ha sett henne, bara genom att öppna dörren till korridoren där vi jobbar... På ett sjukhus.
 
Sker terrorn i ens hem så man aldrig kan komma undan det monotoniska ljudet eller röken som åker in i ens lägenhet så man inte kan andas så är det lite lite svårare att ignorera och "vara den bättre människan och få en inre frid av att låta hänsynslösa människor få härja fritt utan konsekvenser".

Det är lätt att koppla bort störande moment i livet när man kan åka hem och vara i frid och lugn och ladda batterierna för att sedan stå ut med respektlösa människor dagen efter igen. Störs man i sitt hem så är det svårare, man kommer inte därifrån. Det är bara ett hån att mena på att man kan "leva i frid som en bra människa med ryggen fri" när man inte kan komma undan tex den terrorn som Ts beskriver.

Nä, jag är så trött på att hänsynslösa folk altid ska lämnas ifred och respekteras när dom inte bryr sig ett dugg om några andra än sig själva.

Återigen, dina åsikter om vad som är respektlöst behöver inte delas av den rökande grannen. Den kan ju tycka att du är respektlös som vill bestämma var denne får röka.
 
Andra åsikter? Det är respektlöst att röka ut folk från sina lägenheter. Det är liksom inte ens en fråga huruvida det är okej eller inte, det är rent hänsynslöst att bete sig på det sättet.

Och nej, att vilja ta till en sådan handling är knappast något som roar en, det är en desperat tanke för att få stopp på terrorn man utsätts för.

Du tycker så. Den personen behöver inte hålla med. Du verkar ha lite svårt för att förstå det. Jag tycker en väldig massa saker om det mesta. Men det hjälper inte mig att stångas mot något eller någon som lagmässigt inte gör något fel. Det är en strid jag aldrig kan vinna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 621
T
Övr. Katt Hej Ber om ursäkt då detta säkert blir lite långt men ska försöka hålla det kortfattat.. Jag skaffade min katt för ungefär 6 år sedan...
Svar
2
· Visningar
1 676
Senast: Tass
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 337
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Jag bor på 16'de våningen, mitt i ett höghus med två portar (dvs rätt många grannar), i sovrummet vill vi gärna ha öppet fönster då vi...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp