Bukefalos 28 år!

Rörelsenörderi

Är också mycket intresserad av hundar i rörelse. Håller på att sätta ihop en liten film med trav främst men det har kommit av sig lite.

Har en del agilityfilmer (såklart)

Kiro som har hyffsat ok hoppteknik men gärna hoppas rakt och långt (svårt att få till bra svängar i agilityn):


Upplever att Kiro inte tar i så mycket som han skulle kunna, han "trippar" ofta innan hindren. Vi har kollat honom flera gånger men hittar inga fysiska problem utan troligen är det mentalt. Blir förhoppningsvis bättre när hindren blir lite lägre för honom från nästa år.

Helix (knappt 1 år gammal) tränar hoppteknik, han blir gärna flack och river lättare än Kiro men har mycket lättare för att svänga över hindren:


Helix idag:

Långt från perfekt teknik men det blir långsamt bättre tycker jag.
 
Jag läste om hoppteknik i Hundtidningen Canis. Hopptekniken gällde även för lydnads och bruksfolk. Med rätt hoppteknik ska hunden inte belasta fel i kroppen.
 
För ipo- och brukshunden finns egentligen ingen mening med att lära den någon avancerad avståndsbedömning. Man står ju på ungefär samma avstånd jämt när man skickar hunden. Samma gäller höjden. Den är också samma. Mitt enda syfte med att träna hoppteknik är att få en hund som inte river eller tar stöd av hindret.

Ipo-hundens hoppteknik hänger också ihop med hur de stampar av och hoppar in i angrepp. Även där vill man ha en hund som sträcker ut och tar i maximalt. Jämfört med skaderisken i angreppen är skaderisken vid ett hopp över hinder försumbar.

För agilityhundar kan jag tänka mig att det är annorlunda. Det är många fler hopp och de sker i farten, så att säga.
Fast att hoppa in i ett angrepp kräver ju en helt annan hoppteknik som inte kan överföras på att hoppa över ett hinder? Hoppar Tinja MOT något som hon förväntar sig greppa tag om, t.ex springer och hoppar efter en leksak jag håller i, då sträcker ju hon också ut.

För mig känns det som att det inte riktigt går att jämföra? En gymnast som hoppar för att greppa tag i en gymnastikstång är ju utsträckt, men jag tvivlar på att de skulle använda samma teknik om de hoppade över ett hinder.
 
Vilken rolig tråd! :) Jag har tyvärr absolut ingenting att tillföra förutom en liten fråga om ni som är ute på agility ser några staffar? Tänker att de är kraftfulla men lite grövre framtill och undrar över deras förmåga att hoppa bra? Sliter det mycket på framtunga raser att hoppa mycket, antar det, eller?
 
Vilken rolig tråd! :) Jag har tyvärr absolut ingenting att tillföra förutom en liten fråga om ni som är ute på agility ser några staffar? Tänker att de är kraftfulla men lite grövre framtill och undrar över deras förmåga att hoppa bra? Sliter det mycket på framtunga raser att hoppa mycket, antar det, eller?
Jag har sett några köra med staffar. De är ju rätt små så de måste inte hoppa speciellt högt, men det ser ut som att de ändå behöver ta i en del. De är ju tunga med inte jättelånga ben, så det är ju iförsig inte så konstigt. Men undan går det! De är snabba :)
 
Vilken rolig tråd! :) Jag har tyvärr absolut ingenting att tillföra förutom en liten fråga om ni som är ute på agility ser några staffar? Tänker att de är kraftfulla men lite grövre framtill och undrar över deras förmåga att hoppa bra? Sliter det mycket på framtunga raser att hoppa mycket, antar det, eller?

Bara att ropa på @Aningsfull :D !
 
Jag är inne på min 3:e staffe i agility nu.
Min äldsta tik är champion och så har jag en yngling som är under uppträning nu.
Dom är väldigt olika i modellen. Tiken är tung med korta ben, men tävlar i small så det går bra ändå. Hanen är maxad medium och har betydligt längre ben och lättare kropp.
Staffar är riktigt roliga agilityhundar, men jag hade valt en sportavlad lättare staffe om jag köpte en för att tävla agility.
Ser man på Christina Beskow som tävlat på SM-nivå med staffar i nästan 20 år så är ingen av dom byggd som den typiska utställningsstaffen.
Det man får passa sig för när man köper staffe är att många uppfödare gärna försöker marknadsföra sina staffar som att dom ska passa för sport, men lika fullt avlar på riktigt framtunga, grova individer.
Vill man köpa staffe för agility skulle jag kolla med Quinlent (Holland), Hirkaho's eller Buzzkill. Alla dom jobbar själv väldigt mycket med sina hundar och tävlar i agility eller andra fysiskt krävande grenar där man vill ha staffar som är högre på benen och lättare i kroppen. Såna som egentligen ligger bättre inom rasstandarden är många av dom som premieras på utställning. ;)
 
Jag återkommer med lite hoppteknikfilmer på staffe så kan man se. Men jag tar det sen när jag sitter vid en dator. ;)
 
De flesta av mina BCs har vägrat hoppa över elstängsel, de kröp under, även om man trampade ner dem. Svårast med liggande trådar i blött gräs.
 
De flesta av mina BCs har vägrat hoppa över elstängsel, de kröp under, även om man trampade ner dem. Svårast med liggande trådar i blött gräs.

Mina hoppar igenom vargstängsel också om arbetet kräver det. Däremot bara om jag ger kommando för det, vill inte att de ska hoppa stängsel på eget initiativ eftersom det är vanligt med taggtråd över nätet i Norge.
 
Lite mer rörelsenörderi!
Filmade Tinjas trav i slowmotion, mest för att ha som "before"-film innan vi börjar gå till hundfysion.
Ignorera att hon är lite plufsig just nu. :angel: Hon får knappt någon mat men är skendräktig så hon lägger på sig ändå :rofl:
Min helt oprofessionella åsikt på hennes trav är att hon har bra steglängd med bakbenen :). Jag har lärt mig att hundar "i princip" ska sätta ner baktassarna där framtassarna sattes ner, vilket jag tycker hon gör. Men som sagt, jag har ingen utbildning i detta.

Lycka till hos hundfysion! När jag gick med Ascot till vår hundfysio så lärde jag mig massor om stretching vilket är toppen!
 
Jag har lärt mig att hundar "i princip" ska sätta ner baktassarna där framtassarna sattes ner, vilket jag tycker hon gör. Men som sagt, jag har ingen utbildning i detta.

Det måste ju variera väldigt med hur hunden är byggd, i vilket tempo den travar osv? Tror inte nån av mina har så kort steg att de sätter i baktassen i framtassens spår...
 
Hund som galopperar i korsgalopp?

Var ute och cyklade med Wissla för ett tag sedan och fick då se på slowmotionenfilmen att hon galopperade i korsgalopp dom sekundrarna den varade.
Gav mej ut på cykel igår igen och försökte både titta på henne (utan att varken slå ihjäl mej eller cykla omkull) och filma för att kunna titta på i efterhand och nog galopperar hon en del i korsgalopp. I "båda galopperna" så att säga. Men hon galopperar även rent i båda, även om jag nog faktiskt tror att hon väljer korsgalopp oftare.

Vad tänker ni om detta? Är det vanligt att hundar gör det?
Jag tänker direkt att hon försöker avlasta sig på något sätt, kanske att hon är kort i någon muskulatur och att det är enklare att gå i korsgalopp då.

Hon är lös när hon springer bredvid cykeln om det gör någon skillnad. Och fenomenet kommer både på asfalt och skogsväg.
Film finns men det kommer ta en evighet att ladda upp den så det blir senare!
 
Hund som galopperar i korsgalopp?

Var ute och cyklade med Wissla för ett tag sedan och fick då se på slowmotionenfilmen att hon galopperade i korsgalopp dom sekundrarna den varade.
Gav mej ut på cykel igår igen och försökte både titta på henne (utan att varken slå ihjäl mej eller cykla omkull) och filma för att kunna titta på i efterhand och nog galopperar hon en del i korsgalopp. I "båda galopperna" så att säga. Men hon galopperar även rent i båda, även om jag nog faktiskt tror att hon väljer korsgalopp oftare.

Vad tänker ni om detta? Är det vanligt att hundar gör det?
Jag tänker direkt att hon försöker avlasta sig på något sätt, kanske att hon är kort i någon muskulatur och att det är enklare att gå i korsgalopp då.

Hon är lös när hon springer bredvid cykeln om det gör någon skillnad. Och fenomenet kommer både på asfalt och skogsväg.
Film finns men det kommer ta en evighet att ladda upp den så det blir senare!
Hundar går oftast i korsgalopp.
 
Filmen tog inte så lång tid som jag trodde så här är den!

Under dom 50m som filmen är så galopperar hon i båda korsgalopperna och ren vänstergalopp.

 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 082
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 524
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 118
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp