Bukefalos 28 år!

Rörelsenörderi

Oj, hade jag ingen aning om!
Vet du varför dom väljer det? Har du några lästips där jag kan fördjupa mej?

Jag lärde mig det långt innan jag själv höll på aktivt med hund, i samband med en rörelsestudie som jämförde häst och hund. Jag chansar vilt och gissar på att det kan ha att göra med att deras ryggrad är ganska olika. Hästar är inte speciellt rörliga i ryggen medans hundar är oerhört flexibla. Tror kanske att storleken spelar in också, hur tyngdpunkten förskjuts och hur lätt de har att kompensera för det genom svängningar i ryggen osv?
 
Jag lärde mig det långt innan jag själv höll på aktivt med hund, i samband med en rörelsestudie som jämförde häst och hund. Jag chansar vilt och gissar på att det kan ha att göra med att deras ryggrad är ganska olika. Hästar är inte speciellt rörliga i ryggen medans hundar är oerhört flexibla. Tror kanske att storleken spelar in också, hur tyngdpunkten förskjuts och hur lätt de har att kompensera för det genom svängningar i ryggen osv?

Det är ungefär det enda jag vet om sånt här också: jämför inte med häst för både rygg och ben funkar och är byggda helt olika! Har hjälpt mig noll eftersom jag inte kan något om häst heller, men jag både hör det och läser det jämt när jag försöker lära mig mer. :cautious:

För den delen, har någon kikat på Rörelseboken? Är sugen på att låta den bli nästa bok jag inbillar mig att jag tänker lägga tid på att läsa... :angel:
 
Jag lärde mig det långt innan jag själv höll på aktivt med hund, i samband med en rörelsestudie som jämförde häst och hund. Jag chansar vilt och gissar på att det kan ha att göra med att deras ryggrad är ganska olika. Hästar är inte speciellt rörliga i ryggen medans hundar är oerhört flexibla. Tror kanske att storleken spelar in också, hur tyngdpunkten förskjuts och hur lätt de har att kompensera för det genom svängningar i ryggen osv?

Låter logiskt.
I ovan nämnda veterinärstudie nämns också att hundar sällan spårar som hästar gör i trav, alltså sätter benen i linje med varandra, utan att det blir 3 eller 4 spår istället.
Detta har jag givetvis också varit orolig för att det skulle vara något fel på hundstackarn men kommit fram till att det nog är fullständigt normalt eftersom hon inte får plats med fötterna på något annat sätt.

Tänk vad jag lärt mej idag! :up:
 
Det är ungefär det enda jag vet om sånt här också: jämför inte med häst för både rygg och ben funkar och är byggda helt olika! Har hjälpt mig noll eftersom jag inte kan något om häst heller, men jag både hör det och läser det jämt när jag försöker lära mig mer. :cautious:

För den delen, har någon kikat på Rörelseboken? Är sugen på att låta den bli nästa bok jag inbillar mig att jag tänker lägga tid på att läsa... :angel:
Jag som har jobbat med hästben i 10 år innan hundkarriären får akta mig för att inte falla i den fällan. De är väldigt olika när det kommer till rörlighet, men inte fullt så olika när det kommer till stötdämpning. Tänker jag iaf...
 
Häftigt att se hur hon sträcker ut över långhoppet!
18425139_10208496730523843_6962522697541408597_n.jpg

Men hon ser så liten ut helt plötsligt :rofl: Typ max 30 cm hög. En Tinja-corgi :angel:
 
Måste vara en lustig vinkel på fotot! Eller bara ett gigantiskt långhopp! :laugh:

(Trodde dock hon var större btw :D)
Alltså det var faktiskt rätt stort! Men vinkeln spökar nog en del också :rofl:

50 cm och 19 kilo med muskler :D För mig är hon liten, men så är ju Benji MINST 61 cm hög och 30 kg..
 
@Fisherling Hur stora får dom vara i XL? :)

De får vara från 43 cm, men är de över 50 cm så måste de vara i XL, och sen kan de vara hur stora som helst uppåt :). Från sagik.se:

Storleksgrupperna är:

XS: tillåten för hundar vars mankhöjd är under 28 cm
S: tillåten för hundar vars mankhöjd är under 35 cm
M: tillåten för hundar vars mankhöjd är 35 cm och över men under 43 cm
L: tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och över men under 50 cm
XL: tillåten för hundar vars mankhöjd är 43 cm och därutöver
 
13523651.jpg

Jag vet inte vad det är för termer men galopp med svävmoment är väl vanligt förekommande bland djur bara de får upp lite fart. Hästar, katter etc.
 
Ja alltså jag vet att svävmoment är vanligt, men just när folk pratar om "double suspension", alltså två svävmoment i galoppen, så har de typ alltid pratat som att det är exklusivt för vinthundar och geparder :p
 
13523651.jpg

Jag vet inte vad det är för termer men galopp med svävmoment är väl vanligt förekommande bland djur bara de får upp lite fart. Hästar, katter etc.

Dubbelt svävmoment förekommer hos de flesta hundar bara de springer tillräckligt fort. Jag har sett det på allt från staffar, bichon frisé och tax. Samma gäller dock inte häst. Det har gjorts studier på unga galoppörer och under 20 procent (minns inte den exakta siffran, men det kan ha varit ca. 17) klarar av att hålla en galopp med ett dubbelt svävmoment mer än enbart några få språng. Över 60 procent fick bara till ett svävmoment. Det man - inte helt otippat :idea: - kunde se i studien var att ju fler språng hästen klarade av att hålla med dubbla svävmoment desto snabbare var den.
 
Dubbelt svävmoment förekommer hos de flesta hundar bara de springer tillräckligt fort. Jag har sett det på allt från staffar, bichon frisé och tax. Samma gäller dock inte häst. Det har gjorts studier på unga galoppörer och under 20 procent (minns inte den exakta siffran, men det kan ha varit ca. 17) klarar av att hålla en galopp med ett dubbelt svävmoment mer än enbart några få språng. Över 60 procent fick bara till ett svävmoment. Det man - inte helt otippat :idea: - kunde se i studien var att ju fler språng hästen klarade av att hålla med dubbla svävmoment desto snabbare var den.

Jo, men även några "få språng" gör ju inte att fenomenet inte existerar hos häst. Jag tänkte inte på själva tiden som djuret orkar hålla igång en sådan galopp, bara att det förekommer. :)
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
29 080
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 524
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 118
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp