Roliga ord från dom lite "okunniga".

Fibusen

Trådstartare
Jag har haft häst hela mitt liv,min man vart intresserad när jag höll på,och nu i våras så beslutade vi oss för att han skulle ha en egen häst,och vi hittade den perfekta läromästaren. Han är duktig med allt som ska göras,han fixar stallet helt själv,och gör i ordning hästen helt själv,jag bara extrakollar så allt sitter som det ska.

I Söndags skulle vi ut en sväng,han skulle rida hans häst,och jag skulle promenera med min 2-åring.

Han fäller ner stiglädret och svingar sig upp,sen ser han helt förvånad ut och utbrister: Hallå,du får komma och hjälpa mig här med pedalen! :eek:

Jag såg ut så här: :confused:

Efter nån sekund av förvirrning från oss båda så inser jag att han menar stigbygeln på andra sidan,det var inte nedfälld! :rofl:

Fyll på! :banana:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Var på ridskolan, där en dotter till en jag känner, skulle ha ridlektion.

Nybörjare är dem alla och när dem skulle trava tappar en stigbygeln. Barnet utrycker sig så här:
"Jag har tappat foten."

Ridläraren som förstog att han hade tappat stigbygeln "Har du tappat foten? Det hoppas jag verkligen inte :D " ´
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min Sambo skulle hjälpa till och snickra till nya hinderstöd, men han glömde hela tiden bort vad det hette så han kallade dem hela tiden för "hopp-stolpe". Rätt logiskt ändå tycker jag!
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min sambo sa koppel om grimskaften förut och kan för allt i världen inte förstå varför det heter skritt, trav och galopp istället för gå, jogga, spring :D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

KL

En kompis pappa kom in till mig i stallet och skulle fråga om jag hade en sadelgjord att låna ut, för dottern hade glömt sin hemma.
- Hej, har du ett sätesbälte att låna ut till Nettan?:rofl: Det tog mig en bra stund att förstå vad det var han ville ha, funderade på skärp, eller ett riktigt bälte att ha i bilen?!


En jättesöt farbror som jag ofta red förbi förr, brukade sitta framför sitt hus och tyckte nog att det såg himla konstigt ut med benlindor på hästen. Dagen jag kom förbi UTAN benlindorna kom dock frågan - Jaha, behöver hästen inga strumpor nu när det är varmare ute? :idea:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Vi har en häst i stallet med väldigt långa öron, som han viftar med ganska friskt.
Min moster (som inte är hästmänniska öht): "Är det en vädur?"

Jag dog av skratt....
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

När jag höll på att sadla, frågade sambon om han skulle hjälpa till att hålla mag-gördeln.

En annan gång påstod han att grannen hade ett islandsruss (islandshäst).

Havrepappan kallar sadeln för skinnfåtölj med tillhörande fotbehållare.
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Kom på en till....
Stod en mamma med ett barn o en kompis utanför våra hästars hage.
Mamman pekar på vår lilla shettis o frågar: vad är det för ras?
Jag svarar: det är en shetlandsponny!
Hon frågar: Är det dom som kommer från Island?
Jag fick vända mig om.... o säga, nä dom kommer från SHETLANDSöarna....
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

kl

Min sambo när han beskriver en gård han tyckte var intressant:

"och så fanns det ridbana och en tvättvinda!"

Han menade naturligtvis skrittmaskin :D
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min mamma kallar grimma/träns för sele.
Hon gör det än idag och det är ca 18 år sedan jag fick min första häst:D
 
  • Gilla
Reactions: ako
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

En jättesöt farbror som jag ofta red förbi förr, brukade sitta framför sitt hus och tyckte nog att det såg himla konstigt ut med benlindor på hästen. Dagen jag kom förbi UTAN benlindorna kom dock frågan - Jaha, behöver hästen inga strumpor nu när det är varmare ute? :idea:

Gud så gullig kommentar! :love:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Vi har en häst i stallet med väldigt långa öron, som han viftar med ganska friskt.
Min moster (som inte är hästmänniska öht): "Är det en vädur?"

Jag dog av skratt....

:rofl: Den var riktigt rolig. (och jag har nog en vädur i stallet jag med)
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

En nybörjare, från ridskolan jag stod på med min häst för några år sedan, utbrast "Men Gud! Har hon brutit benen!?"

Jag svarade; "Nej, då skulle jag ju verkligen inte rida!"

"Men varför har hon gips på benen då?"

Jag insåg att hon syftade på hästens vita benlindor. :rofl:
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

När mamma skulle sätta fast grimskaftet i grimman. '' Men vart ska detta snöret sitta?''

När låtsas morfar såg mig rida en skäck. ''Vilken fin ko!''

Jag har ridit ett sto många gånger och mamma vet mycket väl att det är en ''tjej'' men hon kallar fortfarande henne för en han!

Någon jag känner fick syn på en häst med ganska långa öron. ''Titta, en åsna!''


Några av dom sakerna jag kommer ihåg. :)
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

"Tvättvinda"! :idea:
Helt underbar!
Ett fantastiskt ord i det sammanhanget.....Hästen får ju snurra runt och blir urblåst ;)
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Gud vad jag skrattade när jag läste den här texten i havrepappas blogg, han är ju helt underbar! :rofl:


"På framridningen så är det lika otrevligt vare sig det är dressyr- eller hopptävling. Otrevligheterna tar sig bara olika uttryck. När en dressyrryttare rider fram så görs detta med näsan i vädret och med allmänt tråkig uppsyn. Här gäller det också att ha en så dyr utrustning som det bara är möjligt. Allt för att sätta sig i respekt hos sina motståndare.

Hoppryttarna är inte heller så speciellt trevliga emot varandra på framridningen, men istället för att se sura och snorkiga ut, så går hoppryttarna till verbala angrepp på varandra. Så som jag har förstått de outtalade reglerna på en hoppframridning så skall man först skrika ett elakt ord, och sedan hoppa över antingen hindret till höger eller till vänster.

Till exempel så kan en hoppryttare skrika ÄCKEL!!! så att det ekar över hela banan, för att sedan hoppa hindret till höger. Nästa gång skriker ryttaren istället OXE!!! och hoppar över hindret till vänster. Det verkar som om ”äckel” och ”oxe” är de enda svordomarna som en hoppryttare får lov att använda på en framridning enligt TR, jag har aldrig hört några andra i alla fall."
 
Sv: Roliga ord från dom lite "okunniga".

Min mamma utbrister glatt varje gång hon ser en skäck "Ida!!! Har du sett vilken gullig fläck?!"

Det roligaste jag hört i stallet var när jag hade teori för en barngrupp och pratade om hästens foder, då försvinner en av flickorna iväg en bit och när jag vänder mig om så sitter hon hukad ner över kattens låda med handen grävande nere i kattsanden och frågar vad det är för hästmat och varför man ger det. Trodde jag skulle skratta ihjäl mig!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 131
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp