Romano & Unikum

Joyride

Trådstartare
Romano & Unikum

Någon som vet något om dom hingstarna?????(tror dom heter så)Skall vara hoppstam
 
Re: Romano & Unikum

Vad det gäller Romano så var han en hingst av mycket god modell med prestationer på både far och morsidan men hade ett mycket dåligt humör som han även nedärvde på en del av sina avkommor. Unikum kanske man kan säga att man hade förväntningar på som inte uppfylldes.
 
Re: Romano & Unikum

Unikum 427 var Trakhenare, föddes 1962 och importerades till Sverige som tvååring. Han dog 1977. Unikum lämnade åtminstone två avkommor i svår fälttävlan, kommer bara ihåg Sköldmöns Unik just nu. Han har också lämnat hingsten Elizar 614 som var en moderlivsimport till Danmark som senare exporterades till Sverige.

Unikum var farfarsfar till Kyra underbare Matador II :)
 
Re: Romano & Unikum

Romano 771 var svart, vtbff och 164-21,5 cm. Premierad A. Född -75 i Tyskland och importerad -88. Han är pappa till Rocky 770.

Romano vann hopprovet i Danmark under deras kåring och blev 4:a totalt. I Sverige fick han 99878=41 med beskrivelsen:
Högädel med lång, väl ansatt hals, bra manke och bogläge. Något marktrång fram. God skritt, mycket god trav med bra framåtgripning.
 
Re: Romano & Unikum

Någon som har hela stamtavlan eller någon stans den fins? Tack för alla svar.
 
Re: Romano & Unikum

Jag har ridit minst 2 Romanoavkommor, ett sto och en valack.

Valacken var lömsk och grinig, rent av farlig. Dock tror jag det till stor del berodde på att han inte trivdes med livet som det var då. För jag kunde som 13-åring stå inne och rykta honom, göra iordning honom utan problem osv osv.. Ett bett fick jag dock en gång, då jag skulle ta upp huvudet på honom och sätta på grimman.. då bet han mig i benet! :o Men han var otroligt fin att rida, och hoppade jättebra. Mörkbrun utan tecken.

Stoet är jättetrevligt, både hanteringsmässigt och ridmässigt. En av de bästa hästarna jag ridit, hon är verkligen en favorit. Hoppas på att rida henne någon gång igen snart. Jättefin är hon också, och bra på hoppning hon med. Själv gillar jag henne bäst i dressyren. Hon är också mörkbrun, har en bild på mig och henne faktiskt. bild Hon har mer utstrålning i verkligheten.. :D Man ser verkligen att hon har Romano som pappa. :)
 

Liknande trådar

Avel Jag undrar vilka dressyrhingstar (halvblod) det finns som man vet lämnar behagligt temprament. Och gärna lite kvalite för hoppning...
Svar
7
· Visningar
2 105
Avel Hej Har nu fått ett föl (Amerikansk Miniatyrhäst) där 2 kan vara fadern. Den ena äger jag och den andra är från förra ägaren av stoet...
Svar
4
· Visningar
713
Senast: Nikan
·
Avel Ytterligare en Lövsta hingst är kastrerad, Dom Perignon. Någon som betäckt med honom i år?
2
Svar
25
· Visningar
1 835
Senast: MayGrace
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 662
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Burkfisk
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp