Bukefalos 28 år!

Rörelsenörderi

Migo

Trådstartare
För att inte helt spåra ur tråden om slimmande hundar (:D) så startar vi en ny om hoppteknik, rörelsemekanik och annat livsnödvändigt man kan gräva ner sig i även när träning begränsas till inomhushallar.

Diskussionen började med att jag lade ut en film på när tre av mina hundar hoppar ett stängsel. Tre olika tekniker som demonstreras, men alla tar sig över och lever än. Men vad är egentligen bra eller dålig hoppteknik? Tränar ni sådant med era hundar även om ni inte tävlar i agility?

 
Inte för att jag har så mycket att tillföra angående själva hopptekniken som så, men Ales hopp får mig att tänka på en katt när hon seglar över nätet. :)
 
Jag tränar ju hoppteknik för agility och läser gärna mycket om det, för jag vill ju inte träna fel. Vi har dock mycket att lära, har inte tränat på speciellt höga höjder än.

Här är en video när vi började träna hoppteknik.
Video från i somras. Inte hopptekniksträning, men insåg att den visar ganska bra vad jag försökte förklara med hoppets kurva :D
Hoppar hon däremot långt och lågt så blir hoppet lite annorlunda. Men hon viker fortfarande in benen för att förbereda påskjutet.
 
Jag tränar ju hoppteknik för agility och läser gärna mycket om det, för jag vill ju inte träna fel. Vi har dock mycket att lära, har inte tränat på speciellt höga höjder än.

Här är en video när vi började träna hoppteknik.
Video från i somras. Inte hopptekniksträning, men insåg att den visar ganska bra vad jag försökte förklara med hoppets kurva :D
Hoppar hon däremot långt och lågt så blir hoppet lite annorlunda. Men hon viker fortfarande in benen för att förbereda påskjutet.
Första filmen går inte att se?:( Vad himla mjukt och fint det såg ut på sista filmen!
 
Intressant :up:
Går det ens att träna hundens hoppteknik i någon större utsträckning?

Jag (stenålders bruksmänniska) har levt i tron att hunden hoppar med den teknik den "har".
Jag ser naturligtvis att de hundar jag haft och som elever haft har hoppat olika beroende på vilken ras det varit och sen om dom hoppat från sittande (lydnadsmomentet) eller med fart innan (agility) eller helt fritt i skog och mark.
Men går grundtekniken som just den hunden "har med sig" att förändra?
 
Intressant :up:
Går det ens att träna hundens hoppteknik i någon större utsträckning?

Jag (stenålders bruksmänniska) har levt i tron att hunden hoppar med den teknik den "har".
Jag ser naturligtvis att de hundar jag haft och som elever haft har hoppat olika beroende på vilken ras det varit och sen om dom hoppat från sittande (lydnadsmomentet) eller med fart innan (agility) eller helt fritt i skog och mark.
Men går grundtekniken som just den hunden "har med sig" att förändra?

Nu har jag inget vetenskapligt att säga men kan det inte vara som med hästar? Man tränar upp tekniken?
 
För att inte helt spåra ur tråden om slimmande hundar (:D) så startar vi en ny om hoppteknik, rörelsemekanik och annat livsnödvändigt man kan gräva ner sig i även när träning begränsas till inomhushallar.

Diskussionen började med att jag lade ut en film på när tre av mina hundar hoppar ett stängsel. Tre olika tekniker som demonstreras, men alla tar sig över och lever än. Men vad är egentligen bra eller dålig hoppteknik? Tränar ni sådant med era hundar även om ni inte tävlar i agility?

Jag föredrar denna typ av hopp-teknik (gå till 6:40 i filmen) och vill ha en hund som sträcker ut. Hund med naturligt god teknik tränas inte, medan hund med dålig hoppteknik får specifik hoppträning.
 
Jag föredrar denna typ av hopp-teknik (gå till 6:40 i filmen) och vill ha en hund som sträcker ut. Hund med naturligt god teknik tränas inte, medan hund med dålig hoppteknik får specifik hoppträning.
Men vad är den där knycken med bakbenen till för? Den tillför ju inget till rörelsen?
 
Min hund har ju, ungefär världens sämsta hoppteknik vilket kommer bli väldigt intressant att se när vi börjar med agility men förhoppningsvis blir det bättre när hon får mer rörelse framåt. Å andra sidan ska vi inte tävla (eller träna aktivt) så utöver från att hon inte riskerar att skada sig/får ont kan jag känna att det är okej.
 
Jag föredrar denna typ av hopp-teknik (gå till 6:40 i filmen) och vill ha en hund som sträcker ut. Hund med naturligt god teknik tränas inte, medan hund med dålig hoppteknik får specifik hoppträning.
Precis den tekniken som artikeln tog upp som icke önskvärd. Hunden måste använda mer energi och skaderisken ökar i och med snärten av bakbenen.

Att träna hoppteknik handlar inte om att få hundar med konstig hoppteknik (jämfota, gunghästar ect, de kan behöva behandlas av fysio) att hoppa bättre.
Hoppteknik tränar man för att lära hunden avstånds- och höjdbedömning så att hunden kan lära sig anpassa sitt hopp. Hundar som tar för tidiga/sena avstamp lär sig att bedöma avståndet och reglera sitt avstamp bättre, hundar som hoppar på tok för högt/för lågt lär sig att bedöma höjden och kan justera hur mycket sats de ska ta.

En hund som samlar ihop sitt hopp slösar mindre energi och sliter mindre på kroppen, iallafall enligt det jag läst mig till.
 
medan hund med dålig hoppteknik får specifik hoppträning.
Hur?

Jag hade lite svårt att se på filmen, men tog hunden avstamp på hindret med bakbenen eller försöker den förhindra avstamp med den där rörelsen? Så där såg man att en del hästar gjorde förut när barrering var på modet...

Jag föredrar en mjukare hopp-båge, men det är det jag menar med olika raser hoppar på olika sätt ;)
 
Men vad är den där knycken med bakbenen till för? Den tillför ju inget till rörelsen?

Knycken är egentligen onödig. Där håller jag med dig. Det jag gillar är att hunden sträcker ut över hindret och inte drar in baktassarna under sig förrän den är på väg in i landning. Som jag ser det innebär indragna tassar i svävmomentet över hindret en större risk för att hunden tar stöd av hindret på vägen över. Många hundar välver inte heller ryggen tillräckligt med tassarna under sig. Bland Schäfer och malle blir det lätt ett känguruliknande skutt av det hela. De tar liksom inte i ordentligt.
 
Precis den tekniken som artikeln tog upp som icke önskvärd. Hunden måste använda mer energi och skaderisken ökar i och med snärten av bakbenen.

Att träna hoppteknik handlar inte om att få hundar med konstig hoppteknik (jämfota, gunghästar ect, de kan behöva behandlas av fysio) att hoppa bättre.
Hoppteknik tränar man för att lära hunden avstånds- och höjdbedömning så att hunden kan lära sig anpassa sitt hopp. Hundar som tar för tidiga/sena avstamp lär sig att bedöma avståndet och reglera sitt avstamp bättre, hundar som hoppar på tok för högt/för lågt lär sig att bedöma höjden och kan justera hur mycket sats de ska ta.

En hund som samlar ihop sitt hopp slösar mindre energi och sliter mindre på kroppen, iallafall enligt det jag läst mig till.

För ipo- och brukshunden finns egentligen ingen mening med att lära den någon avancerad avståndsbedömning. Man står ju på ungefär samma avstånd jämt när man skickar hunden. Samma gäller höjden. Den är också samma. Mitt enda syfte med att träna hoppteknik är att få en hund som inte river eller tar stöd av hindret.

Ipo-hundens hoppteknik hänger också ihop med hur de stampar av och hoppar in i angrepp. Även där vill man ha en hund som sträcker ut och tar i maximalt. Jämfört med skaderisken i angreppen är skaderisken vid ett hopp över hinder försumbar.

För agilityhundar kan jag tänka mig att det är annorlunda. Det är många fler hopp och de sker i farten, så att säga.
 
Hur?

Jag hade lite svårt att se på filmen, men tog hunden avstamp på hindret med bakbenen eller försöker den förhindra avstamp med den där rörelsen? Så där såg man att en del hästar gjorde förut när barrering var på modet...

Jag föredrar en mjukare hopp-båge, men det är det jag menar med olika raser hoppar på olika sätt ;)

Det brukar bli någon form av studs och några bommar, men helt ärligt har jag lite dålig koll på de exakta övningarna. Vi brukar be agilityfolket om hjälp. De är duktiga på sådant.

Hunden på filmen försöker nog varken ta stöd eller förhindra. Han har alltid hoppat så.
 
Djur i rörelse är helt min grej :love: brukar skylla på att det är för att kunna teckna av dem som jag blir så fokuserad just vid hur de rör sig. Just hoppteknik kan jag inte mkt mer om än att jag fått lära mig vilket avstånd som passar min hund vid lydnadshindret då hon envisas med att bara ta ett steg innan språnget..

Däremot kan jag bjuda på lite hundar i språng från en LC jag var på. Fräckt att se hur lika och olika hundarna rör sig :)

14192178_1161517587225235_5396031369404648203_n.jpg


Den här är sista bilden i en serie där de båda hundarna sprang helt i sync med varandra
14265076_1161517833891877_5831928849013134030_n.jpg


14203334_1161517777225216_8240252964332762282_n.jpg


14264080_1161517840558543_8578805799220680986_n.jpg


14224698_1161517893891871_8751941946436457225_n.jpg
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
449
Senast: hamilton1
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 563
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Jag har lite funderingar på det här med hund. Mer och mer önskar jag att jag hade en hund i mitt liv, jag ströläser lite trådar här på...
Svar
16
· Visningar
1 504
Senast: Lingon
·
Hundavel & Ras Har idag en 10-årig dvärgschnauzertik som lever ett aktivt liv, eller lite har vi väl minskat och tränar och håller igång men ej tävlar...
Svar
17
· Visningar
2 095
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp