Bobbo

Trådstartare
Jag har ett problem, jag har en jackrussell valp på 6 månader, jag är mycket hundvan och har haft 2 valpar innan honom, men jag kan inte få honom rumsren, aldrig haft detta problemet innan. Jag är ute med honom både långa och korta stunder ofta och berömmer när han gör ifrån sig ute, skäller inte på honom när han gör inne, eftersom detta kan få hunden att tro att de inte får kissa/bajsa. Skulle verkligen behöva hjälp, för det är sjukt äckligt att torka upp avföring! :(
 
Sv: Rumsren

Vissa valpar är senare än andra, oavsett vad man gör tyvärr.

Ibland kan det bero på osäkerhet, omognad, något fysiskt fel osv osv. Det är svårt att veta, om om du känner att du gör allt du kan så är det bara att hålla ut.

Jag har haft hundar som varit rumsrena vid 4 mån ålder, och dom som blivit det vid 1½ års ålder...
 
Sv: Rumsren

Som Bebben säger är det ju olika på olika hundar.

Men det kan vara osäkerhet, man skräpar inte runt med sina visitkort hur som helst. Välj ett toa-ställe som du går till och helt sonika står still på. Det får ta den tid det tar.Se till att du själv inte fryser eller ska iväg någonstans om en kvart.

Om hunden sedan får känna sin egen doft på toa-platsen kan det mycket väl hjälpa.
 
Sv: Rumsren

Hav förtröstan! Det sägs att man inte kan lita på någon rumsrenhet innan de år 9 månader. Vår senaste valp var svår att få rumsren, men efter ca 10 månader, så funkade det från en dag till nästa! :) Det lär tydligen handla om en mognadsfas, ungefär som med barn...
 
Sv: Rumsren

Kissar och bajsar han bra ute då?
Vår lille behöver verkligen hyfsat lugn för att han ska "komma ner" såpass att han märker att han är nödig.
I början innebar det att han bajsade först när han kom in och lugnade sig lite.

Så nu har vi ett par ställen utanför huset där vi ställer oss och väntar, han får inte börja gräva efter mask eller liknande, man får hitta ett ställe som inte har så mycket spännande grejer, och så avleda om han blir distraherad. Jag har sagt "bajsa, bajsa" :p och uppmuntrat när han gjort det. Nu gör han det nästan på kommando :D

Sedan inne, är det en jääääkla timing som gäller. Har han sovit en stund då är det bara att gå ut och kissa DIREKT. Har han busat så ska han ut så snart han "kommer ner".

Sedan är det som sagt beroende på individ.
Det blir säkert snart bättre!
 
Sv: Rumsren

Kissar och bajsar han bra ute då?
Vår lille behöver verkligen hyfsat lugn för att han ska "komma ner" såpass att han märker att han är nödig.
I början innebar det att han bajsade först när han kom in och lugnade sig lite.

Så nu har vi ett par ställen utanför huset där vi ställer oss och väntar, han får inte börja gräva efter mask eller liknande, man får hitta ett ställe som inte har så mycket spännande grejer, och så avleda om han blir distraherad. Jag har sagt "bajsa, bajsa" :p och uppmuntrat när han gjort det. Nu gör han det nästan på kommando :D

Sedan inne, är det en jääääkla timing som gäller. Har han sovit en stund då är det bara att gå ut och kissa DIREKT. Har han busat så ska han ut så snart han "kommer ner".

Sedan är det som sagt beroende på individ.
Det blir säkert snart bättre!

Han kissar och bajsar jättebra ute! och när jag inte är hemma och han är ensam hemma gör han INGENTING inne, men såfort jag kommer hem och har gått ut med honom(och han gjort allt ute) kan han kissa inne 5 ggr/timmen. då kan han varit ensam i 2-5 timmar utan att gjort ngt inne.
 
Sv: Rumsren

Hav förtröstan! Det sägs att man inte kan lita på någon rumsrenhet innan de år 9 månader. Vår senaste valp var svår att få rumsren, men efter ca 10 månader, så funkade det från en dag till nästa! :) Det lär tydligen handla om en mognadsfas, ungefär som med barn...

Ja, det är ju induviduellt, min förra hund var rumsren vid 3 månader. det var skönt! x)
 
Sv: Rumsren

Det låter... helskumt tycker jag..?
Tänker UVI när han kissar 5ggr/timme, men om han kan hålla sig så länge ensam så...vet jag inte?

Hur "förvarar" du honom inne då? Vi använde valphagen ganska mycket i början, och ganska snart insåg han att han inte ville kissa där inne där han bor. Sedan är han ute "fritt" i lägenheten under uppsikt. Skulle någon sån typ av begränsning av utrymmet kanske hjälpa? Var är han när han är ensam? Bur eller?

Vad händer mer exakt när han kissar inne?
Vi försöker hålla valpen under uppsikt och om han ger tecken att kissa så håvar vi upp och ut med honom. Då kanske han inser att det "blir lite liv" när han kissar inne, men ute får han beröm. Men om de jämt lyckas smygkissa så kanske de inte inser att det är "trevligare" att kissa ute?
 
Sv: Rumsren

Eller så kan det bero på att dom är allmänt tröga.. :grin:
(skämt:D)

Har själv en tös på á 6 mån, som mycket väl vet att man ska göra saker ute, men kan lika förbenat komma direkt utifrån, hoppa upp i sängen(!) jätte glad och pissa..
Och nej, inget Uvi eller dyl, bara dumheter.. :p
Hon kan även ranta runt fem min efter vi varit ute länge(då hon också gjort det hon ska) och busa inne, och helt sonika sätta sig ner på mattan, med superglad min.. Säger man då till henne på skarpen, puttar till henne lite lätt så hon tappar vad hon pysslar med, öppnar dörren, går hon ut med glatt humör och kissar färdigt medans jag står och berömmer..
Hon jätte lycklig med verkar inte ha fattat poängen med vad jag ville få fram för budskap..
Men just det där, bara sätta sig ner, utan att tänka sig för vad hon egentligen gör, när hon vet att det ska vara ute.. Korkad? Tankspridd som matte? Hålla sig vet jag att hon kan, då vissa dagar är hon jätte duktig, trots bus och massa godis..
Aja gud vet vad, hoppas det försvinner snart iaf. :D

När vi är ute och reser, har hon börjat hajja kommandot kissa iaf, precis som sin moster Kitty, hur smidigt som helst när man inte har tid att promenera med dem, utan bara måste stanna till en snabbis och rasta hundarna. Guld värt!
 
Sv: Rumsren

Jo, mitt Monster är precis likadan.. Hon kissar gärna inne om hon har lite tråkigt exempelvis.
Hon kissar alltid ute, men kan vissa dagar kissa inne 8 ggr, trots att hon inte ens behöver det. Rätt små pölar, har varit ute sisådär 2 ggr/timme, ja allt. Hon är för övrigt kollad ett flertal ggr för bland annat UVI, eftersom hon hade det som liten valp 2 ggr på raken. Men NADA. Hon har inga bakterier i urinen, inget blod - ingenting är fel.

Så hon är helt enkelt sen, och det är ju bara att vänta ut henne liksom. Även om jag hade hoppats på att skurhinken skulle kunna ställas undan igen relativt fort, men det sket sig :D Den plockades fram när valparna var ca 3 v och började klättra ur valplådan runt den 20:e maj, och har inte fått vila sen dess. Stackaren.
 
Sv: Rumsren

Det låter... helskumt tycker jag..?
Tänker UVI när han kissar 5ggr/timme, men om han kan hålla sig så länge ensam så...vet jag inte?

Hur "förvarar" du honom inne då? Vi använde valphagen ganska mycket i början, och ganska snart insåg han att han inte ville kissa där inne där han bor. Sedan är han ute "fritt" i lägenheten under uppsikt. Skulle någon sån typ av begränsning av utrymmet kanske hjälpa? Var är han när han är ensam? Bur eller?

Vad händer mer exakt när han kissar inne?
Vi försöker hålla valpen under uppsikt och om han ger tecken att kissa så håvar vi upp och ut med honom. Då kanske han inser att det "blir lite liv" när han kissar inne, men ute får han beröm. Men om de jämt lyckas smygkissa så kanske de inte inser att det är "trevligare" att kissa ute?


Har varit och kollat om UVI eftersom jag också tyckte det var underligt, men nix. Jag låter honom alltid springa fri här hemma eftersom jag bor i en lägenhet, finns det inte så mycket plats han kan springa runt på. har dock provat valp hage, men han Hatar det o tar sig ut, ( hopp och skutthund, heltoken hoppar över :O ) Och jag låter honom gå runt själv både när jag är hemma och när han är ensam.

Han kissar bara i hallen, jag försöker hålla koll på honom, och ibland säger han till innan han ska kissa, men han är så snabb eftersom att han bara kissar lite och slutar såfort man kommer, så hinner inte ta ut honom. Efteråt springer han in i själva lägenheten och leker eller liknande.
 
Sv: Rumsren

Eller så kan det bero på att dom är allmänt tröga.. :grin:
(skämt:D)

Har själv en tös på á 6 mån, som mycket väl vet att man ska göra saker ute, men kan lika förbenat komma direkt utifrån, hoppa upp i sängen(!) jätte glad och pissa..
Och nej, inget Uvi eller dyl, bara dumheter.. :p
Hon kan även ranta runt fem min efter vi varit ute länge(då hon också gjort det hon ska) och busa inne, och helt sonika sätta sig ner på mattan, med superglad min.. Säger man då till henne på skarpen, puttar till henne lite lätt så hon tappar vad hon pysslar med, öppnar dörren, går hon ut med glatt humör och kissar färdigt medans jag står och berömmer..
Hon jätte lycklig med verkar inte ha fattat poängen med vad jag ville få fram för budskap..
Men just det där, bara sätta sig ner, utan att tänka sig för vad hon egentligen gör, när hon vet att det ska vara ute.. Korkad? Tankspridd som matte? Hålla sig vet jag att hon kan, då vissa dagar är hon jätte duktig, trots bus och massa godis..
Aja gud vet vad, hoppas det försvinner snart iaf. :D

När vi är ute och reser, har hon börjat hajja kommandot kissa iaf, precis som sin moster Kitty, hur smidigt som helst när man inte har tid att promenera med dem, utan bara måste stanna till en snabbis och rasta hundarna. Guld värt!

Haha låter som du har en riktig busig valp där hemma. :D jag måste ju säga att jag tycker att min lille har blivit bättre, men efter att ha haft honom i ca 4 månader och torkat upp efter honom, är man lite trött på det. sjukt äckligt x)

Det hade varit bra att lära "kissa", haha:D
 
Sv: Rumsren

Jo, mitt Monster är precis likadan.. Hon kissar gärna inne om hon har lite tråkigt exempelvis.
Hon kissar alltid ute, men kan vissa dagar kissa inne 8 ggr, trots att hon inte ens behöver det. Rätt små pölar, har varit ute sisådär 2 ggr/timme, ja allt. Hon är för övrigt kollad ett flertal ggr för bland annat UVI, eftersom hon hade det som liten valp 2 ggr på raken. Men NADA. Hon har inga bakterier i urinen, inget blod - ingenting är fel.

Så hon är helt enkelt sen, och det är ju bara att vänta ut henne liksom. Även om jag hade hoppats på att skurhinken skulle kunna ställas undan igen relativt fort, men det sket sig :D Den plockades fram när valparna var ca 3 v och började klättra ur valplådan runt den 20:e maj, och har inte fått vila sen dess. Stackaren.

haha. :D
Skurhinken har varit min bästa vän, städskåpet proppfyllt med alla möjliga rengörningsmedel för att få bort lukten, hunden kissar och jag skrubbar som en tok. Måste se roligt ut. ;P
 
Sv: Rumsren

kissa är rätt lätt att lära in, bara upprepa ordet och beröm när valpis kissar, efter ett tag ger du komando och pekat vart.:laugh:
 
Sv: Rumsren

Vi hade en taxvalp som inte gick att få rumsren. Efter 8 månader tillbringade han sin första natt i hundgård, sen gjorde han aldrig något mer inomhus :p
 
Sv: Rumsren

Vi bytte till en stor mysig innebur nu när han blev lite större och "hoppigare".
Han sover där på nätterna och även ibland på dagarna. Är ihopfällbar och rasande smidig att ta med :)

Kanske kunde vara nått att testa?

Tänker på att vår lille då och då blir övertrött och då superuppspelt och far runt som en orkan. Då stoppar jag honom i buren och då slocknar han som ett ljus :love: Som om att han behöver "begränsas" lite för att lyckas vila ordentligt ibland.
Kan det vara nått sånt?
När du är borta är det helt lugnt hemma = han sover ordentligt och kissar inte. När du är hemma kanske han inte riktigt kan slappna av, vill söka din uppmärksamhet osv och då blir det överslagskiss?

*spånar hej vilt* :p
 
Sv: Rumsren

Vi bytte till en stor mysig innebur nu när han blev lite större och "hoppigare".
Han sover där på nätterna och även ibland på dagarna. Är ihopfällbar och rasande smidig att ta med :)

Kanske kunde vara nått att testa?

Tänker på att vår lille då och då blir övertrött och då superuppspelt och far runt som en orkan. Då stoppar jag honom i buren och då slocknar han som ett ljus :love: Som om att han behöver "begränsas" lite för att lyckas vila ordentligt ibland.
Kan det vara nått sånt?
När du är borta är det helt lugnt hemma = han sover ordentligt och kissar inte. När du är hemma kanske han inte riktigt kan slappna av, vill söka din uppmärksamhet osv och då blir det överslagskiss?

*spånar hej vilt* :p

tack för tipset! :bow:
jag tror med att det kan handla om att han vill ha uppmärksamhet. För han behöver ju inte kissa så mkt som han gör. haha. önskar att det fann en av och på knapp på honom, hade varit skönt när han är som mest lekfull!;O
 
Sv: Rumsren

Äntligen är han rumsren, är såååå skönt. istället för att göra inne kan han väcka mig vid 4 på morgonen och vilja gå ut, men det kan jag leva med sålänge jag slipper torka inne. Tack för alla kanontips!:D
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en 7 månaders valp som inte är rumsren. Skulle behöva få tips på hur jag ska få min hund att bli rumsren eller börja säga till...
Svar
7
· Visningar
1 067
Senast: Pilot
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 648
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 081
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 191
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp