Bukefalos 28 år!

Rutiner hos mödravården!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Timsetim

Trådstartare
Var på inskrivning på mvc i veckan. Det blev provtagning och en hel massa frågor att svara på. Men ingen undersökning!? Enligt barnmorskan gör man inte det förrän vid första ul i ve 18. Nu har jag redan varit hos en annan gyn innan jag bokade tid hos mvc, så jag vet att det finns bebbar i magen. Men för den som bara gör grav test och sedan ringer dit så är det alltså ingen undersökning förrän så sent. Jag tycker det verkar konstigt. Vad har ni för erfarenheter?

Jag vill veta så det är bra med mina två och då kunde jag inte få någon tid hos mvc´s gyn utan jag får boka tid hos den jag var hos först!? Vilket jag gjort!

/Timsetim
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Hos oss är det först inskrivning och sen runt v.12 så är det undersökning av läkare.
Sen ul då ju i v.18-19.
Sen är det inga besök förrens v.24 för förstagångare och v.26 för flergångare....

Men jag håller med om att det låter konstigt att det inte är någon undersökning alls före ul:et.... Men vi tar inga prover alls förrens vid andra besöket då, alltså i v.24 el 26.
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Vi har samma rutiner här, inskrivning i v12, ul v 18 och sen tillbaka till MVC v24 som första gångs mamma och v 26 resterande graviditeter...
Jag var helnojig inför UL och var helt säker på att de skulle säga att här fanns det inget barn och att jag hade inbillat mig alltihopa... Men nu var det barn båda gångerna... ;)

Vi har inte ens läkarundersökning om det inte finns något skäl till det...
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

på inskrivningen här tas bara blodprov, blodtryck och pisseprov typ... bevis för att det är nått i magen får man i v18 på ultraljudet.... en evig väntan dit..... inga gyn-undersökningar hittils är i vecka 31
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Jag har hunnit med 3 inskrivningar. :) Alla har varit lika. Inskrivningen har skett i v.10-12 lite broende på. Då har det varit lite samtal om sociala situationen och massa provtagtningar. Sedan inget mer förutom när jag väntade 3:an eftersom jag misstänkte att jag var längre gången än enligt sm. Så då kände hon lite på magen för att kolla hur stor livmodern var.

När jag var förstföderska fick jag en läkarkoll i v.12 men inte med de andra. Sedan har vi haft ul i v. 18. Nytt bm besök i v. 20. Som förstföderska gick jag sedan v. 24, 28, 32, 35, 37, 38, 39, 40, 41*2, 42*3.

Som omföderska har jag gått v. 20, 26, 32, 36, 38, 39, 40, 41.
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Ja, det där verkar ju vara väldigt olika beroende på vart man bor. Jag var på inskrivning i vecka 10 och då var det blodprov (hb + blodsocker), urinprov och blodtryck som kollades samt lite allmän information om vad man får äta och inte äta och så. Sedan ultraljud i vecka 18. Nästa besök hos BM var inte förrän i vecka 25 och då var det samma prover som första gången plus att de började mäta magen och lyssna på hjärtljuden. Ingen gyn-undersökning är inplanerad under graviditeten alls.
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Eftersom jag mått så dåligt under början av graviditeten (är nu i V. 16) och gick ner bla 10 kg på 5 veckor så var jag på akuten flertag ggr och då gjorde dom ultraljud både vaginalt och vanligt. Ska på den riktiga den 24 okt.
Men det är svårt för mig att säga hur det är i vanliga fall men som jag förstår det är det att man träffar läkaren efter inskrivning och sedan ultral v18 typ.
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Inskrivning med provtagning i v 10 (inget gravtest för tillförlitligheten på hemmatest är så stor - fast lite konstigt är det ju), gynundersökning i v 12 (tror jag det var), UL i v 18. Senare i graviditeten görs prover och avlyssning av hjärtljud och ännu lite senare kände bm på min mage och kollade var huvudet låg etc. Så funkade det här.
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Med vissa skillnader så verkar det ju faktiskt som om det inte är så vanligt med undersökningar. Jag hade nog inte varit lika angelägen om jag inte redan vetat hur det stod till i magen! Om jag inte hade undersökt det nu så hade jag varit ett nervvrak om 5 veckor.

Min bm kände på min mage men hon trodde att livmodern låg bakåt eftersom hon inte kände något.

/Timsetim
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Jag var på inskrivning i onsdags. Var då i v.12+6.
Lämnade blodprov från armen och stick i fingret. Annars var det ingen undersökning.
Hon erbjöd gynundersökning, men jag avböjde. Tycker inte det är så trevligt.
Jag har inte haft några problem med graviditeten så jag litar på att allt står rätt till.
Ska på UL när jag är i v.18.
Och nästa gång jag besöker min bm är jag i v.24.
Då mäts magen bla.
 
Sv: Rutiner hos mödravården!

Mustasukka skrev:
Jag var på inskrivning i onsdags. Var då i v.12+6.

Jag var också i onsdags och är idag i ve 12+2! Kul! Då ska vi ha ungefär samtidigt!! Jag är beräknad till 19/4. :)

/Timsetim
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 552
Senast: MML
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 245
Senast: __sofia__
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
68 624
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp