Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

C

carmen

Ryttare och ryggproblematik.

Nu i efterhand ångrar jag att jag inte var den idrottsliga typen som liten, för just någn fysisk krävande idrott skulle sitta perfekt just nu. Då kanske jag inte skulle ha de här besvären som jag har. Det har blivit allt mindre av motion och rörelse för varje år, med tiden då läxor och plugg har tagit över all fritid. Men jag känner att jag aldrig har tid med ngn motionsträning då det är långa dagar i skola och sedan när man kommer hem ska man sitta och göra läxor. och på helgerna är man minst motiverad att göra ngnting alls.
Problemen som jag har är stel och sned rygg. Jagh ar ischias, domningar från korsryggen, till stjärten ner till baksidan av låret. Det känns som att på den sidan som jag är sned är det benet längre än det andra!
Det här är ngt som har besvärat mig i flera år. Och kiropraktorer, naprapater och sjukgmnast har gjort vad de kunnat, men inte kunnat få fram ngn specifik orsak. Jagh ar till och med tappat motivation för att rida, bara för att jag inte har normal funktion i min kropp när jag rider. Sned och stel är jag när jag rider. Ni har säkert hört ridläraren säga: " sitt på båda skinkorna, sitt på båda sittbenen. eller "vik dig inte i midjan" Det är just de orden jag får höra hela tiden. och det är klart då känner man ju att man inte utvecklas, när man har så dålig sits jämt. Men nu har jag pushat mig att börja träna ngnting iaf. Dålig motivation är ofta pga latheter får man höra, och att träna ngt är iaf bättre än att inte göra ngnting alls. jag är en sådan där person som måste prestera i allt som jag gör, annars får det vara. men nu ska jag börja träna pilates på riktigt varje torsdag på träningsverket varje vecka och två gånger i veckan hemma. Och så konditionsträning som komplettering, typ promenader och löpning. Finns det ngnting att annat som ni kan tipsa om som bra konditonsträning vid sidan om ridning och styrketräning?
 
Sv: Ryggbesvär

Simning brukar ju vara bra för det mesta. Cykling/spinning, hoppa hopprep... Och nånting du kan tänka på är att du inte alltid behöver satsa så mycket tid på att träna, en kort paus med rörelse när du pluggar kan hjälpa. Och glöm inte vardagsträningen, som att ta trappor istället för hissen, svinga lite med matkassarna när du handlat och så.
 
Sv: Ryggbesvär

Känner igen mig. Dom där kommentarerna har jag oxå fått:angel: Min rygg är dock på bättringsvägen, även om det går sakta.... Tycker pilates låter jättebra, då kommer man åt dom där viktiga, stabiliserande musklerna. För mig har yoga varit bra, har blivit LITE smidigare och mer liksidig.
När det gäller konditionsträning tycker jag spinning är kul. Eller aerobics (det finns många dansinspirerade pass där man helt glömmer bort att man tränar, superkul!!!)

Lycka till med träningen:banana:
 
Sv: Ryggbesvär

Pilates tycker jag låter bra, men kanske yoga skulle passa ännu bättre. Yoga är en mer naturlig träningsform och andningen är lättare att komma in i, men det är väl en smaksak. Ett annat plus med yoga är att det finns mängder av övningar som man kan göra när som helst, stående sittande, gående. Jag håller med om att simning är ett bra alternativ. Det kan räcka med att du simmar en gång i veckan, om du då gör det i ett lugnt tempo är det mycket stimulerande och stärkande för ryggmusklerna. Springa/Promenera låter också bra, tänk bara på att för att få något resultat måste du se till att anpassa din kost till din träning... Hoppas verkligen att du får tillbaka motivationen med ridningen!:smirk:
 
Sv: Ryggbesvär

Som komplement till vad dom andra svarat så tänkte jag att du eventuellt borde ta kontakt med en ortoped för en riktig läkarundersökning. Kanske har du något fel på en disk eller någon kota och det kanske går att operera? I vilket fall som helst vore det väl inte dumt att få ett besked på hur man ska träna och vilka rörelser som är direkt olämpliga beroende på diagnos? Själv är jag nyligen opererad i ryggen och ser fram mot att både bli stark och smidig och bli en ännu bättre ryttare (hoppas i alla fall).
 
Sv: Ryggbesvär

diskbråck tror jag inte att det är, då skulle jag troligen ha fruktansvärt ont. Jag tror själv att det är någon nerv som sitter i kläm, eftersom jag inte har normal funktion på min vänstra sida, ryggen där och så mitt vänstra ben som är stelare och lite segare i rörelse. Jag har tränat pilates innan, efter två gånger kändes det riktigt bra, jag kände mig stark, hade stabil rygg och nacke och stretchade muskler. Men efter det har jag känt mig stel när jag har gjort övningarna och inte känt resultat efteråt. ??:confused: konstigt tyckte jag. Därefter tappade jag motivationen för det.
Och nu ska jag börja igen, men inte framför teven där hemma, utan på träningsverket. Fördel att jag vet hur man gör då :smirk:
JA målet är att träna upp den vänstra sidan av ryggen som är svagare än den andra.
Men har också gjort ett stress- test. För kiropraktorn tror att mitt ryggproblem beror på stress och undertryckta känslor :confused:
Jaja, så nu ska han ge mig råd på vad jag kan göra för att jag ska "må" bättre, förhoppningsvis! Jag vill bara bli av med det här, för jag mår ocjså dålig psyksiskt av det. :(
På tal om att besöka läkare så har det slagit mig någon gång. Men jag har röntgat nacken, men bara nacken. Och den såg ok ut. Men den var ganska mycket mer S- formad än vad normalt den ska vara. Men kiropraktorn tror att det har att göra med ridolyckan jag var med i. Jag landade lite tokigt med huvudet och nacken. Men ja...fler kommentarer??
 
Har sen 5 år problem med ryggen, ibland mår den bättre och ibland sämre.
Har numera stundtals svårt att rida ordentligt för att det gör ont, någon som har tips på bra övningar som stärker ryggen?

Anledningen till att jag har ont är att jag efter en (eller flera egentligen) skador felbelastar ryggen. Har några olika övningar att göra men de är tråkiga och jag har ingen motivation...
 
Sv: Ryggövningar?

Roddmaskinen stärker ryggen, och mycket annat. Gör att du får ett starka bålparti, vilket är viktigt för att du ska sitta korrekt i sadeln.
 
Sv: Ryggövningar?

Simning är bra träning för ryggen. Pilates stärker ju även bålen vilket underlättar för ryggen.
Jag har oxå problem med ryggen. Om jag inte tränar regelbundet känns det som om den går ur led på något vis...men jag klarar mig på en halvtimmes rask prommenad på dag så blir det bättre.
 
Sv: Ryggövningar?

Murray skrev:
Roddmaskinen stärker ryggen, och mycket annat. Gör att du får ett starka bålparti, vilket är viktigt för att du ska sitta korrekt i sadeln.

Beror på var man har ont i ryggen och varför dock. Har ont i ryggen och min sjukgymnast sa att det var förödande för min rygg att använda roddmaskin i dagsläget så hon har förbjudit mig det. Så det är nog bättre att kolla upp ryggen först om man inte har gjort det redan.
 
Sv: Ryggövningar?

Roddmaskinen kanske är bättre för att stärka hela kroppen om man har en "hel" kropp, och inte för att stärka "skadade"/veka/svagare partier. (?)
 
Sv: Ryggövningar?

hej..har också problem med ryggen..troligen så felbelastar jag.
Jag har även vad ska man säga...dålig andning, dålig syrecirkulation i kroppen. Musklerna får inte syre och slappnar inte av, jag har en rad blockeringar i kroppen som gör att mina muskler inte arbetar på rätt sätt, jag spänner de i stället. Beror säkert på att jag stressar. Blandannat så har jag väldigt kalla händer.

Nu vet jag inte vad du har för typ av ryggproblem men
Jag kan rekomendera dig att träna upp din andning genom stretch övningar och pilates, (kombination av stretch och styrketräning) Även yoga kan jag varmt rekomendera.
Men jag råder dig att träna upp din andning och att slappna av, andningen är nyckeln till varför pilates är så bra.
Du blir säkert lite blank och röd om ansiktet efteråt. Det hjälper till att frigöra blockeringar, blodet strömmar fritt och nerver som sitter i kläm frigörs. Du blir smidig, mjuk och elastisk :D
Det här låter som rena dröm träningen. och det är det faktiskt.
genom att du bara andas rätt kommer du att märka resultat väldigt snabbt, det kan jag lova!
Hitta stretchövningar för hela kroppen, på nätet.
När jag bara andades rätt, kände jag hur det knakade i ryggen och den började slappnar av.
 
Sv: Ryggövningar?

Rygglyft av olika sorter kanske?
Antingen ligger du på mage på golvet med raka ben och lyfter överkroppen, rakt upp samt åt sidorna.
Eller med böjda ben, smalbenen pekande rakt upp, och lyfter dem åt sidorna samt rakt upp. Trist men nyttigt.
 
Sv: Ryggövningar?

De där lät intressant... Jag stressar, har väldigt kalla händer (dålig blodcirkulation) och har ryggproblem. Kan det alltså hänga ihop?

Tack alla för tipsen!
 
Sv: Ryggövningar?

Jodu jag ligger nog oxå i ert fack av människa :crazy: Stressar allt för mycket, har svårt att andas, fryser konstant, värk i lederna, obefintlig blodcirkulation mm
Pilates o Yoga är jättebra för dessa problem + att göra roliga saker som får en att slappna av (enda gången för mig är på hästryggen :rofl: )
Promenader är oxå jättebra o syresätter ryggen, tänk även på att använda armana till att pendla med.
Jag har faktiskt själv tänkt prova stavgång (ja ja jag är INTE penisionär :o )

Lycka till
/Anna
 
Sv: Ryggövningar?

Har någon roliga, nyttiga yoga övningar som man kan utföra hemma? Jag vänder mig till "yoga-experterna". Det ska då vara både stretch och styrka.
Och inte svåra!
 
Sv: Ryggövningar?

jag har haft problem med nacke & axlar efter en bilolycka. Fick rådet av en bekant att köpa en sk Abtronic:o . Inte för att bygga muskler utan för att använda på min rygg & axlar funkar U T M Ä R K T. Inga spänningar & inflamationer längre . Kanske värt att prova även för dig.
 
Sv: Ryggövningar?

Om man har problem med ryggen ska man inte belasta den utan istället se till att bygga upp de muskler som avlastar ryggen. Alltså är det dags att bygga upp magmuskulaturen!

OCH så tror jag att sitsträning är att rekommendera. Det är alltid nyttigt att få sitsen granskad, och om du får ont i ryggen av ridningen verkar det vara läge att korrigera sitsen.

;) Krocket
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 461
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 798
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just...
Svar
12
· Visningar
13 123
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 863
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp