Bukefalos 28 år!

Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ryggövningar?

åhhh.... känner igen mig!!!
Jag har också ont i ryggen, mest långt ner. Men högersidan är värst, i den har jag ont från axlarna ända ner till rumpan!:crazy:
Jag har inte jätteont, men det stör mig...

Dessutom har jag jättekalla händer (man säger ju att rökare får det, men jag har aldrig ens tänkt tanken på att röka).
Och andningen... ofta känns det som att jag inte får tillräckligt med luft, då gäspar jag väldigt mycket och liksom framkallar gäspningar för att få luft...

Min mamma har masserat min rygg lite, men då känner jag verkligen vilken skillnad det är på höger och vänstersidan... på vänstersidan känns det bara behagligt, men högersidan liksom spänner sig som en fiolsträng längs ryggraden helt av sig själv. Jag försöker slappna av men det går inte...

Jag tänker ofta på min andrning, att jag borde andas ner i magen, in genom näsan och ut genom munnen osv, men jag blir bara stressad av att tänka på hur jag andas!!! Har jag väl börjat tänka på den kan jag liksom inte släppa det, och ju mer stressad jag blir desto ännu mer stressad blir jag för jag vet vilka sjukdomar osv man kan få av stress........
 
Sv: Ryggövningar?

bara att jogga stärker ju ryggen! och vanliga enkla rygglyft. när man ligger på golvet ocg tittar ner i marken (VIKTIGT!!) och höjer ryggen stannar kvar uppe ett tag och sen ner igen och gör om det.. Samma sak kan man göra när man ligger i sängen om man lägger sig med överkroppen utanför sängkanten och någon hålle ri benen så att man inte ramlar ner! annars gymmet!
 
Sv: Ryggövningar?

jag e ute å springer ett par ggr/v, de dagar jag inte springer promenerar jag minst 40 min. Dessutom rider jag minst en häst/dag alla dagar veckan...
Rygg- och magövningar gör jag varje dag...

Så jag tränar och rör på mig, men ryggen e ändå konstig. Fast - den hade nog varit ännu konstigare om jag inte rört på mig!
 
Sv: Ryggövningar?

mm..jag har problem med vänster sida ja..det stör mig så oerhört! Jag är sned i bäckenet. När jag står rakt upp och ner känner jag hur lång det vänstra benet känns. Och jag viker mig i midjan också.
Detta gör att jag felbelastar hela tiden, och det sliter på knän och vader! :( DEt här ett jätte problem när jag rider. Detta problem grundar sig säkert från de ridolyckor jag varit med om :( Men jaja, sånt ät livet.
Jag kan rekomendera djupsstretching för alla som har skevt och snett bäcken: Metod Putkisto http://www.methodputkisto.com/artikkelit/aftonbladet0404.doc
 
Sv: Ryggövningar?

*kl*
Vad är abtronic?
Efterlyser också yogaövningar som går att göra hemma och borde väl köpa pilatesboll också- vad kostar en sån?
Är faktiskt på väg till gymmet (så snart jag blivit frisk)...
Sitsträning håller min ridlärare på att ta tag i!
Tack för alla tips.
 
Sv: Ryggövningar?

Jenka skrev:
*kl*
Vad är abtronic?
Efterlyser också yogaövningar som går att göra hemma och borde väl köpa pilatesboll också- vad kostar en sån?
Är faktiskt på väg till gymmet (så snart jag blivit frisk)...
Sitsträning håller min ridlärare på att ta tag i!
Tack för alla tips.
Sökte på internet detta hittade jag
http://www.tvins.com/m4n?pid=1301
 
Sv: Ryggövningar?

carmen skrev:
hej..har också problem med ryggen..troligen så felbelastar jag.
Jag har även vad ska man säga...dålig andning, dålig syrecirkulation i kroppen. Musklerna får inte syre och slappnar inte av, jag har en rad blockeringar i kroppen som gör att mina muskler inte arbetar på rätt sätt, jag spänner de i stället. Beror säkert på att jag stressar. Blandannat så har jag väldigt kalla händer.

Nu vet jag inte vad du har för typ av ryggproblem men
Jag kan rekomendera dig att träna upp din andning genom stretch övningar och pilates, (kombination av stretch och styrketräning) Även yoga kan jag varmt rekomendera.
Men jag råder dig att träna upp din andning och att slappna av, andningen är nyckeln till varför pilates är så bra.
Du blir säkert lite blank och röd om ansiktet efteråt. Det hjälper till att frigöra blockeringar, blodet strömmar fritt och nerver som sitter i kläm frigörs. Du blir smidig, mjuk och elastisk :D
Det här låter som rena dröm träningen. och det är det faktiskt.
genom att du bara andas rätt kommer du att märka resultat väldigt snabbt, det kan jag lova!
Hitta stretchövningar för hela kroppen, på nätet.
När jag bara andades rätt, kände jag hur det knakade i ryggen och den började slappnar av.
Detta låter väldigt intressant...
 
Sv: Ryggövningar?

Enkelt tips som stärker ryggen lite! 20 situps (hela vägen) och 20 armhävningar om dagen! Ge det några veckor. Hjälper mer än man tror och tar bara några minuter hemma på mattan!:)
 
Sv: Ryggövningar?

Har haft väldiga problem med ryggen och min läkare förbjöd mig att rida. Men jag började med varmvatten gympa, tränade upp min muskulatur. Gick över sedan till gymmet och tränade där.
Innan jag började träna så hade jag knappt några muskler alls som orka hålla upp min rygg. Tänk dig då att rida på det.
Därför var gymmet och allt annat för hård träning för min rygg.
Det var då jag testade varmvattengympan.
Är tillbaka i sadeln och kan rida igen. Det är underbart
 
Sv: Ryggövningar?

hanoirocks skrev:
Enkelt tips som stärker ryggen lite! 20 situps (hela vägen) och 20 armhävningar om dagen! Ge det några veckor. Hjälper mer än man tror och tar bara några minuter hemma på mattan!:)

Ska testa men sit-ups hela vägen går inte eftersom jag bara får mer problem då.

Karzta: Förstår att det är skönt att vara tillbaka i sadeln igen då :)
 
Ryttare och ryggproblematik.

För det första måste jag säga att det är jättekul att se denna del av forumet så pass aktiv! Det var länge en önskan från mig att få igång hälsoforumet och se! Det var behövligt :)


Att prata om Ryttarens ryggproblem och vilken behandling som kan hjälpa, vilken träning som kan balansera och stärka, det är ungefär som att rekommendera ett par skor. Det är fullkomligt individuellt och man måste utgå ifrån grundorsakerna.

Har du ont i ryggen? Problem? Känner dig sned?

Det som alltid utan undantag är nummer ett är att konsultera din doktor, din läkare.

Utifrån vad sedan din läkare rekommenderar så kan du söka dig vidare till kompletterande behandlingsformer och balanserande träningsmetoder.

En Kiropraktor, Osteopat, Naprapat, ingen terapeut inom någon yrkeskategori borde behandla några ryggproblem utan att patienten är diagnostiserad av läkare.

Om du ändå och till slut hamnar hos en terapeut, vad är då viktigt att tänka på?

Är terapeuten försäkrad? Om det händer dig något, täcker terapeutens försäkringar den problematik som kan uppstå?

Vilken sorts terapeut är det du har valt?

Kiropraktorn, löser mer skelettets och de olika ledytornas låsningar.

Naprapaten, går lite mer in på Mjukdelarna, dvs. Muskler, senor, ligament samt ibland kopplar in arbete med rörelsemönster.

Osteopaten, jobbar med allt ovanstående och lite till, min personliga favorit, (Jag hatar när det knäcker och krasar och alla typer av kroppar klarar inte av det)

Feldenkreisterapeuten, Här får du hjälp med lite av varje av ovanstående och väldigt mkt med dina rörelsemönster, hur du ska bära dig själv och hur du ska anpassa din hållning till olika moment. Rekommenderas!

Jag måste också slå ett slag för den egna träningen, att stärka sin kropp för att vara balanserad på hästen, många ryttare är sneda och ensidigt mkt starka samt framstarka (Krummar ihop sig)

Det finns massor av bra övningar och enkla former av träning för att komma till rätta med detta. Balansboll, balansmatta, Ergonomiskt tänkande i all mockning, bära balar, hålla sadeln, kratsa hovar etc.

Förebyggande är det bästa, även om du inte har problem så träna dig rak och smidig.

Lutar du dig framåt? - Framstark, jobba med att rotera axlarna bakåt och att med raka hängande armar vinkla ut handflatorna så att skulderbladen möts. - Härlig uppvärming för alla ryttare.


Lutar du åt ena sidan? . Ensidigt stark, har du ett längre ben? Är det Anatomiskt dvs. går ej att korrigera eller är du roterad i ena bäckenhalvan? Osteopat hjälper dig och sen måste du träna dig stark i din nya position.

Tänk alltid på din hållning, räta upp dig vad du än gör, kör bil, sitter vid datorn, rider eller går.

Innan du går ur sängen på morgonen tex: Lägg dig på rygg och sträck ut dig, ta en stund på dig och berätta för din kropp att den är rak, jämn och stark. Känn hur allting i kroppen faller på plats och res dig sakta, när du står upp sträck på dig i din fulla längd.

Att andas är viktigt, det vet alla, :D Men att andas hela vägen ner i magen är det inte många som gör. Andas djupt och lugnt, detta syresätter dig och gör dig starkare.


- Några tips från Balansfjånen :angel:
 
Sv: Ryggövningar?

krocket skrev:
Om man har problem med ryggen ska man inte belasta den utan istället se till att bygga upp de muskler som avlastar ryggen. Alltså är det dags att bygga upp magmuskulaturen!

OCH så tror jag att sitsträning är att rekommendera. Det är alltid nyttigt att få sitsen granskad, och om du får ont i ryggen av ridningen verkar det vara läge att korrigera sitsen.

;) Krocket

*Instämma*

:p
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

Efter 10 år av "du är fullt frisk" från läkare kan jag bara säga såhär:

en hästkunnig osteopat = :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

som jag för övrigt tror att du vet vem det är, med tanke på vart du läst kurser här upp igenom! ;)
 
Sv: Ryggövningar?

JAg hade mkt problem med min rygg, och det blev värre efter en omkullridning plus felbelastningar när jag gjorde annat utöver det.

Gick till en sjukgymnast och fick massa övningar, "tråkiga" övningar. Ryggen blev lite bättre, men inte helt. Sedan när jag började träna ryggen, muskelträning, försvann det nästan helt!

All ryggträning är bra, och det ger verkligen resultat.:banana:
 
Sv: Ryggövningar?

Jenka skrev:
*kl*
Vad är abtronic?
abtronic e edn som dom brukar vista på tv shop som stärker musklerna med hjälp av elektriska impulser är ingen mirakelmaskin mot slappa muskler och det blir ingen tvättbräda men kan ge en bra tillfredställande djupgående massage!
 
rygg

hej!!
är de nån som har bra träningsmetoder för ryggen..
alltså sånna man kan göra hemma
 
Sv: rygg

vad exakt har du för problem med ryggen?.
Den viktigaste delen att träna är korsryggen ( alltså nedre delen av ryggen) det är den som tar mest tyngd och som tar mest stryk för den delen! Man talar om muskel korsetten, alltså hela mittpartiet core brukar man också kalla det, det innefattar mage och korsrygg.
Träna pilates! Det ger väldig bra styrka i ryggen och smidighet! och löser bort späningar.
Intresserad av vad du har för problem med din rygg.

Ryggresningar funkar alltid. Dra in magen! Pilates rekomendera jag varmt. Det funkar faktiskt!
 
Sv: rygg

jag känner bara att min rygg är dåligt tränad.. ja får ont när ja gör rörelser som att kratsa hovarna...
Vad är pilates för något?
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 486
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 806
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just...
Svar
12
· Visningar
13 161
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 873
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp