Bukefalos 28 år!

Ryggövningar?/Allt om ryggar/sammanfogad

Sv: Ryggövningar?/sammanfogad

Vet du inte vad pilates är?? Nu blir jag chockad..nämmen..;)
Det är en träningsform som växer sig allt större här i Sverige. i amerika är det jätte stort.
Det går alltså ut på att stärka kroppens kärna, alltså magen och ryggen ( då kallat korsetten)
Det är alltså gymnastiska övningar som stretchar ut och samtidigt stärker (ryggen)! Dansare utövar pilates och yoga mkt för att hålla sina kroppar trimmade!
Köp en DVD typ Power Pilates och kör igång på direkten! Jag lovar, det ger resultat! Och snabbt också! Det gjorde det för mig.
Efter två tre veckor kan du köra en annan DVD med andra övningar så att du utveckalas och det ger effekt, eller så har också www.iform.se bra pilates övningar på video som man kan se på datorn!
Lycka till!
Och föresten, jag tränar också aerobic ngra dagar iveckan som komplement. Och det är verkligen super! Finns inge nbättre träning, allsidig och ger superkondis.
 
Snedbelastning av ryggen

Jag har märkt att jag har börjat snedbelasta ryggen när jag rider. Utan att märka det använder jag bara högersidan, medan vänstersidan inte jobbar alls. Det är såklart inte bra, dels är det ju inte så man ska rida, och dels så får jag ont i högersidan av ryggen.

Frågan är vad man ska göra åt det? Som det är nu blir jag ju bara oliksidigare och oliksidigare, vilket jag märker när jag styrketränar. Otrevligt nog tycks detta ha satt sig i "ryggmärgen", för sist jag tränade ryggen på gymmet så märkte jag efteråt att jag även där hade kopplat bort vänstersidan. Jag kopplar alltså bort vänstersidan helt omedvetet när jag använder ryggen.

Vad ska jag göra för att träna upp vänstersidan, och, kanske viktigare, lära mig att använda båda halvorna när jag använder ryggen?
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

Gå till en sjykgymnast!

Kan vara så att du har låst bäcken, väldigt vanligt att man blir lite sne av det.
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

Men måste man inte ha remiss för att gå till en sjukgymnast? För det är inga jättebesvär jag har - en läkare skulle aldrig ge mig remiss, tror jag. Man kan känna att högersidan är mycket mer utvecklad och spänd än vänstersidan, och får jag ingen massage på några dagar så börjar jag få ont i högersidan.
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

Nej inte längre!

Jag trodde också det men fick reda på att det inte är så längre!

Den sjukgymnast jag har gått till nu ett par gånger är kopplad till försäkringskassan så jag betalar endast 100 kr / gång!

Och tro mig det har verkligen hjälpt!
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

Men det låter ju jättebra. Tror också att en sjukgymnast nog är rätta medicinen. Kollade lite på feldenkreis, men jag vill ha något mer handfast. Feldenkreis var lite för vagt för mig.
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

Endel sjukgymnaster har vidarutbildat sig och kan vara lite allt möjligt, skulle de inte kunna hjälpa så vet de oftast vem som kan också!
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

Har bara ett enda svar på detta. De andra har redan sagt allt.
Börja träna pilates. Genom att andas rätt så fördelar sig syret jämnt i kroppen och du blir helt rakställd. Alltså du blir jämnt musklad.
DEt är verkligen jätte skön träning. Yoga är också bra.
Vanligt är att vi ryttare inte tränar magmusklerna. Visst tränar vi ryggen genom att vi sitter rakt i sadeln men vi behöver också träna de inre magmusklerna som stabiliserar ryggraden för att vi inte ska behöva spänna oss för att sitta normalt.
Genom att träna pilates får du mkt bra resultat i ridningen eftersom det är gymnastisk träning som man har nytta av ju st i sadeln.
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

carmen skrev:
Har bara ett enda svar på detta. De andra har redan sagt allt.
Börja träna pilates. Genom att andas rätt så fördelar sig syret jämnt i kroppen och du blir helt rakställd. Alltså du blir jämnt musklad.
DEt är verkligen jätte skön träning. Yoga är också bra.
Vanligt är att vi ryttare inte tränar magmusklerna. Visst tränar vi ryggen genom att vi sitter rakt i sadeln men vi behöver också träna de inre magmusklerna som stabiliserar ryggraden för att vi inte ska behöva spänna oss för att sitta normalt.
Genom att träna pilates får du mkt bra resultat i ridningen eftersom det är gymnastisk träning som man har nytta av ju st i sadeln.

Men jag tränar ju redan yoga och body balance, som har inslag av pilates?:crazy:

Magmusklerna får sig en omgång på gymet varje vecka, så det är inte där det brister, tror jag. (även om man såklart alltid kan bli starkare och smidigare).

Bålstabilisatorerna använder jag mig mycket av att jag rider, och för att "åka häst" så behöver jag inte spänna mig alls. Dock rider jag ett par hästar som är väldigt starka och framåt, vilket kräver att jag använder ryggen för att inte dras framåt, och det är alltså då jag får ont i ryggen. Felet, tror jag, är inte att jag använder ryggen (det är ju inte för inte som ryttare ofta har vältränade ryggar), utan att jag använder den snett. Eftersom jag bara använder halva ryggen, så att säga, blir ju också belastningen desto större (för stor) på den halvan.
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

man blir alltid jämnare av pilates. Du säger att du tränar yoga, vilket är bra men får du nå resultat av det?
Du säger att du använder bara ena halvan av ryggen.
jag känner i gen mig just i det, "det har satt sig i ryggmärgen" Det gjorde det för mig också.
Jag tror att du spänner dig i onödan därför isolerar du vänster halvan som är spänd och använder bara höger sida. Jag föreslår gymnastiska rörelser på hästryggen under longering. Och så rekomenderar jag dig att träna upp din andning på hästryggen. Om du inte redan gör det eller vet det.
För att även den vältränaste ryttaren kan känna sig stressad och spänd och inte andas rätt så musklerna syresätts. Du har säkert hört det här men...Det är vanligt att man på hästryggen spänner sig omedvetet och det blir konstant ja kroniskt.
Hästen känner ju det här och då blir de ännu starkare.
Jag har lärt mig andas lugnt och rida lätt långsammare t.ex för jag vet att det överförs till hästen och den blir lugnare.
Men du säger ju också att du rider starka hästar och det blir ansträngande förstås. Det tar mkt på kroppen.
Därför är det viktigt med vilopuser. Får du det, tycker du?
kag vet inte tillräckligt mkt om din situation men har gett dig alla tips jag kan.
Och också är det viktigt även för den duktigaste ryttaren att alltid förbättra sitsen. Det är ju viktigt at sitta rätt i sadeln.
 
Sv: Snedbelastning av ryggen

och du säger att det inte är nå jätte besvär du har. Därför kan den minsta justeringen göra skillnad och du blir bättre.
Det gjorde det för mig. Och såklart är vissa stelare än andra och starkare än andra, och då är det helt enkelt bara att göra sitt bästa.
 
Ont i ryggen

Jag har hållt på att sätta igång en häst under ett års tid. och har nu gått över från 4ggr i veckan till 5-6ggr i veckan med rätt så mycket dressyrträning. det börjar precis kunna bli lite seriös träning :smirk: men jag har fått så himla ont i ryggen. det är i svanken mest på höger sida och det liksom molvärker och gör himla ont. funderar på om det kan ha med min sits att göra eller något.. är jag bara otränad? för det känns inte som träningsverk direkt så jag undrar om ni har fått ont i ryggen och vad gör ni åt saken? är det något speciellt ridsätt som gör att man får mer ont i ryggen? kan man ändra det med sitsen kanske? har ni några tips?

mvh Emelie
 
Sv: Ont i ryggen

jag har också börjat få ont i ryggen när jag rider. min tränare säger att det är spänningar, vilket jag också tror på, för jag har sällan ont i ryggen innan jag rider, men när jag rider och efter ridpassen har jag väldigt ont..
det tips jag fick igår var att se till att röra mig på hästryggen, se mig omkring i ridhuset (vrida hela huvudet och ryggen) med jämna mellanrum, och att tänka på andningen.
gör det ont t e x när du sitter ner i traven så rid lätt istället, hjälper mig iallafall att varva.
 
Sv: Ont i ryggen

Ni måste stretcha framsidan av ljumsken när ni ridit annan förskortas den muskeln och då blir det som en gummibandseffekt att ni får ont i motsattmuskel -kontraherande muskel, dvs svanken.
 
Sv: Ont i ryggen

fick ont i ryggen då jag bara red och inte någon annan träning..
började jogga lite och göra enkla styrke övningar ett par gånger i veckan, så gick det över.
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

Finns det någon sida där man kan se vilka som ens vet vad en häst är? ;) Så man inte hamnar hos någon som inte har ett dugg förståelse för ryttare...
 
Sv: Ont i ryggen

men hur hinner man det? hästen skall ju motioneras och mockas och fodras och allt varje dag, har nu en vilodag i veckan och då orkar man ju verkligen inte träna något annat.. kroppen behöver ju vila också..
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

Gardrut skrev:
Finns det någon sida där man kan se vilka som ens vet vad en häst är? ;) Så man inte hamnar hos någon som inte har ett dugg förståelse för ryttare...
Åh, det finns några som har noll koll på hästeriet men är duktiga ändå. Min (kallar honom min fortfarande trots att det är 80 mil dit numer...:o ) Naprapat har ingen vana från häst men såg vad gott det gjorde och har beordrat mig att fortsätta då min ryggskada hålls i schack bättre. Innan jag var så stark att jag kunde kliva upp på hästen så jobbade han på att räta upp mig och stärka muskulaturen. Kotan är och förblir skadad(ländryggen) men den hålls på plats tack vare musklerna. Jag gillade den naprapaten skarpt:D:bow:
 
Sv: Ryttare och ryggproblematik.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:!!!
JÄTTE TACK!
Äntligen någon som kunnat förklara vad de olika gör.
Jag har gått hos kiropraktor men inte känt på sista tiden att det har haft någon långsiktig lösning. Bara knäcka,knaka och gå därifrån. Klart det enklaste om man inte "orkar" träna, mer än man gör.
Kommer att skriva ut de du skrev samt kontakta en instruktör som är utbildad inom centrerad ridning. Jag tror att det kan hjälpa mig. Men, som vanligt kan ju tron försätta berg.
Än en gång :bow: :bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 515
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Hej, är 15 år och går alltså åttan nu. Är väldigt bra på att skriva långt så om du ej orkar läsa skrolla ner:) Började på 4 h gård när...
Svar
16
· Visningar
2 816
Senast: a1agnlju
·
Träning Hej, hur ska man få seg häst att bli lite mer på G? Jag jobbar på med min medryttarhäst varje vecka för tränare men det känns sådär just...
Svar
12
· Visningar
13 187
Senast: Snowball
·
Ridning Känner mig verkligen less på min kropp just nu.. Förstår att jag borde söka upp en kiropraktor men då måste röntgenbilder tas innan...
Svar
14
· Visningar
8 880
Senast: Cillaramsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
  • Semester.
  • Tvättmaskin luktar surt

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Tråden för spår
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp