Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En problematik med sadelns bom är - ponera att du har en häst som ser ganska svankig ut när den står stilla utan ryttare på ryggen. Du kommer med största sannolikhet vilja ha (och behöva) en mer rak ryggkontur vid arbete om hästen ska kunna gå i en bra form, det blir svårt att formpressa sadel på häst i rörelse med ryttare som inverkar! :rofl:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En problematik med sadelns bom är - ponera att du har en häst som ser ganska svankig ut när den står stilla utan ryttare på ryggen. Du kommer med största sannolikhet vilja ha (och behöva) en mer rak ryggkontur vid arbete om hästen ska kunna gå i en bra form, det blir svårt att formpressa sadel på häst i rörelse med ryttare som inverkar! :rofl:

Man får väl stå och killa hästen under magen under tiden.:p
Nej men visst, det är rätt. Med ryttare blir det kanske en aning svårt. Tömköra kanske?:idea:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Svarar till hela diskussionen om fårskinns och andra paddars eventuella avlastande/tryckfördelande/tryckökande egenskaper.

- Varför inte bara testa på sig själv?
Kan väl inte vara så väldans svårt. På våra ridkurser provar vi allt möjligt och rider ofta på varandra.:D
De kunskaper man förvärvat genom egen prövning är guld.

Pja, eftersom min rygg inte är byggd som en hästs, så finner jag inte att experiment med en sadel, padd och ngn som sitter ovanpå mig, speciellt illustrativt för hur det fungerar på hästen. Lättare att då ta åt sig av de studier som faktiskt gjort, med mätinstrument på HÄSTARNA.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Varför jämföra med vår fot, som är helt innesluten av en känga o som heller inte har stora muskler eller har på när likvärdig funktion.:confused:

Tänk på var belastningen av sadeln sker. Efter bommen o dess stoppning. En ganska liten yta. Dagens dressyrsadlar ska heller inte vara djupa, utan man ska kunna förflytta sig lite beroende av hur man vill påverka/ hjälpa hästen- större kontaktyta.

Håller med, en fot är helt ojämförbar med en rygg, även om exemplet "Att det kan kännas som att ha för små skor, ha en sten i skon" etc, när man vill förklara varför det kan vara obekvämt för en häst med en illa tillpassad sadel, men där tar väl likheterna slut sen.

Formpressad sadel vore en katastrof för hela rörelseapparaten så det hoppas jag att INGEN tänker uppfinna.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja man får verkligen hoppas att ingen har kulor i stoppningen- "Prinsessan på Ärten":grin:
Man bör känna efter regelbundet under sadeln.

2 ggr när jag har stoppat om sadlar har jag fått knölig stoppning:mad:
O en gång där stropparna släppte efter 14dar:eek:

Han hade fäst dem med en häftpistol.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja det var 180+ hästens sadel:bump:

Hade haft problem att få jämn spänning mellan stropparna på hö. sidan o en dag fick jag den ena i handen:confused:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Rörelser i hästryggen är studerade. Hästryggen har begränsad rörlighet jämfört med t.ex. människa och hund. Böjning i sidled sker främst i bröstryggen (dvs sadelläget). Vid böjning sker alltid samtidigt rotation mellan kotorna. Det finns även begränsad rörlighet i höjdled, främst i sadelläget. Ländryggen är nästan helt stel, saknar i princip böjning i sidled. Böjning av bakdelen i sidled sker istället genom rotation av korset vid korsleden mellan länd och kors. Korset ska inte vicka fram och tillbaka så att höftlederna åker upp och ner alternerande (som på en modell på en catwalk som svankar och vickar på häcken), en sådan häst "använder inte ryggen" dvs böjer inte korsleden och höjer inte länden utan sänker ryggen. Rotation i nacken är motsatt rotation i ryggen, annars kan inte huvudet hållas lodrätt i böjning medan resten av ryggen är roterad. Nackleden följer alltså inte resten av ryggen utan är en unik led. Lutar hästen huvudet så att öronen har olika höjd är nacken låst.
Ulrika
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

tack

- hur defiinierar du nacken

mella c1 och c2?
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Rörelser i hästryggen är studerade. Hästryggen har begränsad rörlighet jämfört med t.ex. människa och hund. Böjning i sidled sker främst i bröstryggen (dvs sadelläget). Vid böjning sker alltid samtidigt rotation mellan kotorna. Det finns även begränsad rörlighet i höjdled, främst i sadelläget. Ländryggen är nästan helt stel, saknar i princip böjning i sidled. Böjning av bakdelen i sidled sker istället genom rotation av korset vid korsleden mellan länd och kors. Korset ska inte vicka fram och tillbaka så att höftlederna åker upp och ner alternerande (som på en modell på en catwalk som svankar och vickar på häcken), en sådan häst "använder inte ryggen" dvs böjer inte korsleden och höjer inte länden utan sänker ryggen. Rotation i nacken är motsatt rotation i ryggen, annars kan inte huvudet hållas lodrätt i böjning medan resten av ryggen är roterad. Nackleden följer alltså inte resten av ryggen utan är en unik led. Lutar hästen huvudet så att öronen har olika höjd är nacken låst.
Ulrika
Tack för det- hoppas att du har belägg för det:devil:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Nej inte upp och ner om man betraktar bakifrån, men sett uppifrån bör väl bäckenet vara rörligt.
Där är det i mina ögon tvärt om, en sänkt rygg omöjliggör rörelse i höfterna fram och tillbaka, försvårar korrekt ställning i höfterna/rörelse i länden. Den rörelsen tillsammans med vinkling i korset ger en del av bärigheten.

En som vickar som Perl säger är det ju något rejält fel på!
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Rörelser i hästryggen är studerade. Hästryggen har begränsad rörlighet jämfört med t.ex. människa och hund. Böjning i sidled sker främst i bröstryggen (dvs sadelläget). Vid böjning sker alltid samtidigt rotation mellan kotorna. Det finns även begränsad rörlighet i höjdled, främst i sadelläget. Ländryggen är nästan helt stel, saknar i princip böjning i sidled. Böjning av bakdelen i sidled sker istället genom rotation av korset vid korsleden mellan länd och kors. Korset ska inte vicka fram och tillbaka så att höftlederna åker upp och ner alternerande (som på en modell på en catwalk som svankar och vickar på häcken), en sådan häst "använder inte ryggen" dvs böjer inte korsleden och höjer inte länden utan sänker ryggen. Rotation i nacken är motsatt rotation i ryggen, annars kan inte huvudet hållas lodrätt i böjning medan resten av ryggen är roterad. Nackleden följer alltså inte resten av ryggen utan är en unik led. Lutar hästen huvudet så att öronen har olika höjd är nacken låst.
Ulrika

hmm vad menar du med att korset inte ska vicka fram och tillbaka? menar du att den ena rumphalvan inte ska upp(mot himmelen-ner mot marken?)eller menar du vicka fram mot huvudet o bak mot baken? tycker de flesta hästarna gör båda desssa rörelserna, men förklara gärna igen, är lite trög
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

En som vickar som Perl säger är det ju något rejält fel på!

Öh, menar du att det skulle vara något allvarligt fel på en häst som vickar höfterna upp/ner alternerande sett bakifrån? :crazy: Kan gå med på att den häst som gör det inte går i bra form, just då, men hästar KAN ha lite olika rörelsemekanik innan man kommit dit vettu! ;)

/Totola, som kämpar med att inte "vicka med" i sidled när höfterna går upp/ner på pålle som gärna rör sig så.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tror att en häst som vickar tar för korta kliv med raka ben.

Den har för lågt tempo för att få plats under sig utan att kliva på framfötterna.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tror också att icke vinklade bakben är en stor bov i dramat. Jag har ocskå sett hästar som tar rejäla älgkliv med raka bakben få denna typ av rörelsemekanik - så jag tror inte att det automatiskt behöver följa på för korta steg.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Håller med flera, totola, axel och dej:idea:

Fel behöver det inte alls vara men mycket påskjut i skritten o stora kliv och inte vinklade bakben, inget som behöver betyda att det är fel på hästen, som nån skrev.

I trav tror jag det handlar om för korta steg, och att vikten inte tas upp rätt, ingen vinkling.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Nej, hästens naturliga rörelsemönster är ju aldrig "fel" egentligen.

Det är ju först om vi vill hålla på med dressyr i någon form vi känner ett behov av att förändra mönstret. Sen kan man ju ha olika grundändamål med det: någon vill ha ut gången (som väl är ett av målen för tävlingsdressyr?), någon vill ha en hållbar häst och ytterligare någon vill rida uppvisningar.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag menar trav.
I skritten hinner de flesta få bort framfötterna innan bak kommer pga takten.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag tror också att icke vinklade bakben är en stor bov i dramat. Jag har ocskå sett hästar som tar rejäla älgkliv med raka bakben få denna typ av rörelsemekanik - så jag tror inte att det automatiskt behöver följa på för korta steg.
Nej, men om hästen är markbunden- ej kommer upp från marken- utan schwung är risken mer överhängande att hästen lär sig ett udda rörelsemönster- den tappar grundtraven. Den hinner då inte lyfta fram o trampa under sig, utan som mest hov vid hov eller slår i skor som obalanserade unghästar.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja absolut, men det finns hästar som har såna kliv i skritten att dom får det där vaggandet, har sett det på älgklivshästar.
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 523
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 369
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 314
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp