Ryggsving och bröstkorgsrotation

Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag frågade bara vad tanken med padden var

Både den förra och den nuvarande

Det var ju flera här som var oroliga för att jag gjorde salker utan vettig tanke bakom

Vad var tanken med dina paddar? - Om sadeln passar varför en pad? Om sadeln passar så kommer padden göra sadeln trängre, därför min fråga om den var för vid.

Jämför hur tjock socka du har i en sko

jämför också tävlingssadlar i Dressyr vilja är gjorde efeter avgjutningar och de passar exakt och har bara tunn tunn schabrak
Sadeln blir inte trängre med fårskinnspad. Den lyfts upp.
Folk idag har fattat att hästens bröstrygg inte är statisk. Beroende på arbete så breddar den sig. En padd kan då göra skillnaden- den ger "spelutrymme".

Förr la man skumgummi- där det behövdes. Vet inte om handdukar är ngt att hurra för.
Du kan inte jämföra med strumpa- sko, möjligtvis med en hårdare ryggsäck.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, men man kan ju ibland behöva fixera handen, så "låst" låter så hårt?

Som jag tolkar många tränare så är det en fixerad hand som ibland avses när man får instruktionen "ta igenom"? Det behöver givetvis inte vara det, men det finns tillfällen då man vill att hästen ska förhålla sig till den fixerade handen och förändra sig därefter. (och därefter blir handen återigen stilla i förhållande till hästens mun)

Kanske later hart, men sa fort handen fixeras i mer an en takt sa ar den for mig last. Och ar den inte fixerad i mer an en takt sa ar den val inte fixerad... Min hast skulle aldrig tillata att jag "fixerade" handen, dvs halla den stilla i mer an en takt. Det resulterar bara i att han spjarnar emot i bakdelen. Jag kan ta en forhallning, men ger efter direkt, utan att halla kvar i samma lage. Pratar vi om samma sak?:)
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja, man borde verkligen bli linad oftare.

Det värsta jag varit med om var att bli linad och skulle bolla med bollar i annan takt än lättridningen (t ex håll bollen två steg, kasta den ett osv). Hur lätt var det?! :crazy: Men på den tyska instruktionsvideon såg det minsann hur lätt som helst ut...


jag tänker på en stilla hand - som kan vara stilla i förhållande till hästens mun, eller till en fast punkt (t ex då man fixerar handen) - blir det då översatt: still i förhållande till hästen eller still i förhållande till marken?

Angående bröstkorgens rotation på böjda spår, tror jag Wanless sett många ryttare som är för okoordinerade att fixa den "gängse" sanningen om att axlarna ska följa bogarna och höfterna hästens höfter. (Ofta flyter hästens ytterbog ut, eller skrapar i den imaginära väggen). Man får tag på sin yttersida på ett annat sätt om man gör som mary förespråkar. Jag vet inte riktigt vad jag tycker - jag har under träning fått göra både och. I början var det nog mer som Mary sa, nu kan jag inte påminna mig att vi tränat så på länge. kanske börjar jag kunna koordinera bättre?

Wanless först - jag har itne sett henne, men jag har sett Kyra och då får de göra ås för att känna sitt yttre sittben - men de rörelser du gör på hästen kommer att påverkara din tyngdpunkt - då kommer den att flyttas längre ifrån hästens tyngdpunkt...

Sedan måste man hålla isär. Vad pågår?? Är det utbildning av ryttare eller häst?

Vad gör vi och varför? Vilken del av hästens utbildning är vi i - och vilken del av ryttarens

Gör man så på en häst som följer vikten så kommer den att slå knut på sig själv för att följa dig, liksom du kommer att på verka din partner i en tango om du felvänder för att hitta ditt bakben :D

Det en tränare gör eller ber eleven göra beror ju helt på var eleven står och vad den kan.

hade alla kyralever fått en utbildning i sin position så skulle sittbenet inte lätta från utsidan - det skulle var på plats

orsaken till att sittbenet lättar är ju det gamla vanliga - man sitter inte på mitten - har inte kontroll på sin tyngdpunkt


Om jag försöker säga det ni säger med mina ord (för det är så jag funkar - om jag får formulera det själv, finns det en liten chans att jag fattar lättare): man ska vara still i förhållande till hästen - blir det rätt? Nej, det blir det inte va?

Nej det är inte det jag avser här - det jag avser är att handen inte skall följa ryttarens rörelser. - den skall följa hästens - det kan den bara om den är avspänd hela vägen uppifrån axeln - och det kan den bara om ryttaren är helt tillfreds med vad som händer under rumpan, att den har sådan koordination att den anpassa sin kropp så att den behåller rörligheten där den behövs. Länd och höftled

Om ryttaren vet hur den skall anpassa sinkropp efter rörelsen - så kan den släppa sin höftled utan problem. den kommer inte att tippa överlivet framåt eller bakåt för den är trygg i rörelsen som den ÄR

Alla ryttare löser obehaget på sitt sätt - men merparten ber hästen förminska sina ryggrörelser - helt omedvetet. Och om du börjar göra det du pratar om still hand - innan du fått igång ryggen - då gör du det garanterat

Handen måste följa de naturliga halsrörelserna ( som är "bakbensrörelserna" ) därfrån kan du hålla bettet stilla och på så viss påverka ryggrörelserna på ett positivt sätt - men du måste först koppla ihop dig med hästen. (det där med tyngdpunk posititon - ett med hästen.

Om hästen har alla ryggrörelser så kommer den ha halsrörelser. Halsen kommer att sträckas framåt i varje galoppsprång - ryttaren kommer att öppna sin vinkel mellan överarm och bål - det går bara om man sitter rakt upp och ned i jämnvikt - annars törs inte handen följa med framåt.

jag beskriver det optimala - behärskade vi det här, vore vi inte amatörer, men bara för att man är amatör så innebär det ju inte att man inte kan sträva mot det optimala - att det är målet liksom

just vad det gäller ryggswing så handlar det mycket lite om teknik - utan om att skapa förutsättningar i sin egen kropp
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hästen talar om när det blri rätt - liksom den talar om när det blri fel. Om man har en ordentlig kunskap i botten så kan experimenterande vidga kunskapen

Jag är ute efter Ryggswing orsakat av losgelassenheit - frihet från spänning och alla ryggrörelser. Det lommer aldrig fram om inte lalt är optimalt. Paddar är till för det där optimalt

de kommer inte - om man lägger in något fel - man får besked av hästen.

jag skrev i mitt första inlägg också att jag inte hittat på ngt själv - utan jag lyssnar och lär av andras kunskap, och fortsäter i en dialog med hästen

jag skrev också att man inte skall slänga in något på måfå utan att veta vad man gör och varför

Hästen = den bästa läraren

Fortfarande är det så att det är påvisat genom konrekta mätningar att paddar, förrutom fårskinn då som lyfter, ökar trycket. sen kan du givetvis OMFÖRDELA trycket om du laborerar, men det totala trycket ökar fortfarande, istället för att minska.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Men langa ryttare har ofta svarare att stabilisera sig? Lika inom manga sporter som gymnastik eller vagsurfing som jag ocksa pysslat en hel del med. Oh, eller var det det du menade:o Snurrigt det blev... Aha du kanske menar att vi nordbor ar kortare? Forlat min forvirring. :D

Karlar brukar ocksa ha lattare for att lossa i hofter och overskanklar an vad vi kvinnor har, darav min undran over varfor karlar skulle behova linas langre :) Under min ridutbildning har det varit lika viktigt att kunna lossa i hofter och overskanklar som att vara stark i balen. Om inte annu viktigare.
Skrev jag att de måste linas längre?
Nej. De har fördelen av styrkan o sitt bäcken, men inte sällan brist av att slappna av,av rädsla om sin scrotum:angel:

Trodde att det var allmänt vedertaget att nordiska folket har en större genomsnittslängd än många andra europeiska länder.:banana:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Jag är med dig. :)

det är så himla lätt att förstlra. (efter devisen den skicklige förstör minst)

Om hästen blir hindrad i sin halsrörelse så kommer den sluta med de som skapar den dvs. ryggaktiviteten - och bladfjädern sviktar inte - utan hästen skjuter bakbenen mot handen i stället, man kan lösa det framtill, eller hästen löser det själv framtill genom att inte längre suga med näsan sträckandes framåt, men om inte halrörerelsen finsn där så har man iten hittat till ryggverksamhet = rörelserna

( bra tecken på att hästen arbetar över ryggen - den sträcker näsan framåt)
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Vad jag kunde se så frågade du INTE efter syftet med fårskinnspadden, utan du påstod, utan att ha träffat varken mig eller min häst, att sadeln inte passar.... Jag är ingen sadelexpert visserligen, men min sadel glider inte på min häst o hon är inte hämmad i sina rörelser på något vis. Och skulle sadeln nu ligga illa så skulle jag inte, vilket du antyder, vägra att köpa en ny sadel.
För övrigt så använder jag padd för att inte få för mycket tryck över ryggen, jag är förmodligen pjoskig. Ursprungligen började jag använda padd (vanlig då) på min gamla häst som hade väldiga problem i början av sin utbildning med sin lååååånga rygg.
När det gäller att stoppa in handdukar här o där ställer jag mig väldigt frågande. Hur skulle det kunna minska tryck? Tycker det skulle bli allmänt knöligt o obehagligt samt ge punkttryck, vilket väl knappast kan vara något att eftersträva.
Att använda padd för att få sadeln att ligga bättre kanske möjligen går, men jag lyckades aldrig med det på min gamla häst. Jag provade många sadlar av olika märken o storlekar innan jag äntligen hittade en som låg som den skulle (den jag har nu för övrigt, och som alltså även passar bra, än så länge, på nuvarande hästen). Hade padden löst problemet med den gamla hästens sadelläge så hade jag varit mycket lycklig, för att inte tala om hästen som tvingades använda förgjord tills vi äntligen hittade nuvarande sadel.
Och, som sagt, upplever jag fårskinnspadden som betydligt bättre att använda än en vanlig padd, och jag tänker fortsätta använda den, basta!
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Då tittade du dåligt om du inte såg att jag ställde en fråga

jag skrev

Även om du upplever det bättre med en fårskinnspadd så ska sadeln passa. vad är det tänkt att en pad skal göra för din häst och den sadel du har?

Någonstans skulle jag klämt in ett KL


Hur paddar kan ta bort tryck

Släta fluffuga teddypaddar till benlindning

Om sadeln är för vid så kommer översta delen av ortspetsen klämma

Lägger man in en hel padd så kommer den fortsätta klämma. Lägger man in en padd där man klippt ut ett V för manken och är noga med hur man lägger den så kan man lägga den så sadeln får stöd under den övre delen av ortspetsen= minskat punktryck

Givetvis en tillfällig lösning. Ingenhäst skall ridas i en sadel som är för vid

Ett exempel till, I en för rak sadel får du punkttryck bak och fram - lägger man en padd på rätt ställe kan man fylla upp så häst och sadek får kontakt med varandra och då avlastas trycket från de andar punkterna

Ytterligare en nädlösning för att där och å tillåta hsäten röra ryggen. Ingen häst kan arbeta i en för rak sadel

KL

LÄmnar dock ämnet och konstaterar att buke är sig likt
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja hur kan man polstra innanför gips-om det inte är för att avlasta- direkttrycket?
Men igen. Det är inte samma sak som att klämma ner en tjock strumpa.

Köp en riktig fårskinnspad o se:idea:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Du vill låna mig den boken :eek: = hypnos :D

inte så likt kanske men det var den med störst ögon

Nu har boken landat i en brevlåda nära mig :D

Hon säger ju samma sak angående stillhet och rörlighet men så mycket bättre:laugh:

Hon definierar hästens Suppleness - Losgelassenheit som en förmåga att vara rörlig lateralt - longitutadalt ( upp ned ) Och det kan man ju bara om man är fri från spänning

Ryttarens lösgjordhet beskriver hon som rörlighet

Jag översätter

"För att kunna sitt till synes utan ansträngning i sadeln så krävs en hel del verksamhet/ansträngning och rörlighet, för dina muskler och leder måste inte bara fjädra och därmed stötdämpa - utan du måste också vara kapabel att behålla din position" ( dvs behålla hålla hållning utan att kollapsa framåt bakåt - eller i sidled samt vald placering av axlar och sittben m anm)

Bålstabiliteten är alltså viktig för hållningen (utan hållning kan man inte kontrollera sin tyngdpunkt m anm) . Medan rörligheten = Följsamheten är viktigt för att släppa fram hästens rörelser

Hon menar att en stilla ryttare bara "verkar vara stilla" , medan den i självaverket absorberar rörelsen i sina egna leder - i själva verket så rör den sig mycket - men i synk med hästens rörelser, - när man inte är rörlig så studsar - glappar man

Vidare så definierar hon ju sätet som " magmsukler, ländmuskler, rumpans muskler samt överskänkeln) - med den definitionen så är vi ända uppe vid BH banden

Hon skriver ju också att om man vill att hästen skall fortsätta att kännas bekväm så måste man utveckla MER rörlighet i kroppen - ju mer hästen utbildas

det krävs mer rörlighet i ryttarens kropp ju bättre hästen jobbar över ryggen. det är lättare att följa med i uppvärmningstrav än en trav med impulsion

Om ryttaren inte är tillräckligt rörlig kommer denne itne lyckas att utveckla suspension i steget skriver hon - och det är det jag menar en ryttare med bra egen koordination lyfter gångarternas kvalitet, det kan skilja 2 poäng.

Så det finns ALLTID mer gång i hästen än vad vi märker

Sedan fortsätter hon; På samma sätt som hästens röreler har inverkan på vår kropp så påverkar vår rörlighet - eller brist därpå direkt hästens förmåga att vara Supple - losgelassen lösgjord


Inget nytt under solen - utan samma sak som andra som pratar sätet säger. de verkar var rörande eniga :laugh:

Men det var en väldigt pedagogisk och lättfattlig bok, den behövs efetrsom den så i klartext talar om hur och varför angående ryttaren

Tack. jag har bara skumamt det vi pratat omhär än, men detta verkar vara en riktig godbit :d

tackar ödmjukast :bow:
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Angående Magnus i letc Dance som det jag blir så oerhört impad av är att han är så smidig -trots att han är stark. han måste vara duktig på sin stretch.

En muskel som blir stark - blir ju autoamtistk kort annars - jämför med boxarna som varit med - särskilt Paulo Roberto liite stel kanske :angel:

I övrigt är det intressant - det går som en dans för akrobaten - liksom idrottare brukar lära sig rida snabbare än soffpotatisar. de har en hel del gratis

jag behöver inte träna min bålstabilitet - men jobba hårt på att behålla rörligheten i kroppen - Närjag skodde var jag mer lik Paulo - än Magnus kan jag säga :o

jag hejjar på Morgan :love:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Skrev jag att de måste linas längre?
Nej. De har fördelen av styrkan o sitt bäcken, men inte sällan brist av att slappna av,av rädsla om sin scrotum:angel:

Trodde att det var allmänt vedertaget att nordiska folket har en större genomsnittslängd än många andra europeiska länder.:banana:

Ok, forlat, det var jag som inte fattade:p Jag har ocksa fatt lara mig att karlar har lattare an kvinnor att bli foljsamma i hofter och overskanklar darfor att kvinnor har fler och kortare muskler an karlar. Det maste ha att gora med formen pa backenet? Far nog ta och lasa nan anatomibok tror jag:angel:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Ja hur kan man polstra innanför gips-om det inte är för att avlasta- direkttrycket?
Men igen. Det är inte samma sak som att klämma ner en tjock strumpa.

Köp en riktig fårskinnspad o se:idea:


KL.

Nja med tanke på hur de behandlar fåren...

Men annars så har jag ridit med det mesta

Själva polstringen är det ju stoppningen i Bossan som skall stå för. Om den är tillröckligt mjuk skall ingentimg behövas, dessutom alla underläg tar ju en en bit bort fårn hästen - vad är vitsen med att köpa sadlar med djupt säte om man skall slänga in ett undrlägg

Själv tycker jag hästen går som jag förmår släppa fram, det verkade som Betsy Steiner var enig i det. Liksom de flesta intruktörer jag haft kontakt med.

Ang. att stoppa in sadelr under sadeln så hörde jag ett kul ord i dag

Normopat.

Alla har fårskinn... Varför?:confused: För att man SKA ha det :D
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Det är möjligt att jag missuppfattade ditt inlägg. Dock uppfattade jag det som ett påstående om att sadeln ligger dåligt, vilket den alltså inte gör. Vi får väl helt enkelt konstatera att vi har olika uppfattnignar i frågan.
Om man tycker att "Buke är sig likt", vad det nu innebär, så får man kanske fundera över sitt eget sätt att uttrycka sig också. Ibland skriver man medan man tänker o kanske missar att uttrycka det man egentligen vill säga, och det tolkas fel.
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Alla har fårskinn... Varför?:confused: För att man SKA ha det :D

Möjligt, kanske. Kan bara tala för mig själv o jag är löjliggt motståndskraftig mot allt vad reklam o försäljarknep samt diversde modeprylar heter. Så, nej, jag har inte skaffat fårskinn för att "alla" har det. Har först efter införskaffandet av denna upptäckt att ganska många använder den.
Använder för övrigt damasker o boots också på min häst eftersom hon behöver det, så hemsk är jag.....
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Såg just WC hoppningen o alla följer modet med fårskinnspadd- inte för att de flesta har fattat vinsten med den:grin:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Hur paddar kan ta bort tryck

Släta fluffuga teddypaddar till benlindning

Om sadeln är för vid så kommer översta delen av ortspetsen klämma

Lägger man in en hel padd så kommer den fortsätta klämma. Lägger man in en padd där man klippt ut ett V för manken och är noga med hur man lägger den så kan man lägga den så sadeln får stöd under den övre delen av ortspetsen= minskat punktryck

Givetvis en tillfällig lösning. Ingenhäst skall ridas i en sadel som är för vid

Ett exempel till, I en för rak sadel får du punkttryck bak och fram - lägger man en padd på rätt ställe kan man fylla upp så häst och sadek får kontakt med varandra och då avlastas trycket från de andar punkterna

Ytterligare en nädlösning för att där och å tillåta hsäten röra ryggen. Ingen häst kan arbeta i en för rak sadel

Hur åstadkommer du detta med handdukar?

har du mätt trycket som blir när du paddar med handduk?
för som sagt, det är vedertaget per studier, som du ju brukar vara en vän av, att trycket ÖKAR med dessa typer av olika paddar/stoppning. plus - som du säger, det blir som att klämma in en raggsocka i en redan opassande stövel.

KL
som elev till en tränare skulle jag vara oerhört skeptisk, för att inte säga VÄGRA, låta ngn ta med sig o-officiella paddar och handdukar osv, och lägga in dem under sadeln på min häst.
Jag förutsätter att ryttarna är seriösa och har provat ut samt har regelbunden kontakt med en etablerad sadelmakare.

KL
när det gäller fårskinn så avlastar det trycket som sagt, samt lyfter, om det är en padd med korrekt anatomisk skärning och rygg kanal. Dock gäller givetvis samma här, man ska inte smälla in paddar hitten och ditten bara "för att".
dock finns det påvisat att ÄVEN på sadlar som passar BRA, kan en fårskinnspadd, i och med att den lyfter och inte trycker, och inte agerar a'la raggsocka, dvs INTE gör sadeln för trång, agera som en EXTRA pricken över i, på en väl passande sadel, då hästen får ytterilgare rörelsefrihet.
 
Senast ändrad:
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Såg just WC hoppningen o alla följer modet med fårskinnspadd- inte för att de flesta har fattat vinsten med den:grin:

Jag såg också hoppningen o tänkte samma sak. Attans vad modemedvetna o lättpåverkade de är...:cool:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

när det gäller fårskinn så avlastar det trycket som sagt, samt lyfter, om det är en padd med korrekt anatomisk skärning och rygg kanal. Dock gäller givetvis samma här, man ska inte smälla in paddar hitten och ditten bara "för att".
dock finns det påvisat att ÄVEN på sadlar som passar BRA, kan en fårskinnspadd, i och med att den lyfter och inte trycker, och inte agerar a'la raggsocka, dvs INTE gör sadeln för trång, agera som en EXTRA pricken över i, på en väl passande sadel, då hästen får ytterilgare rörelsefrihet.

:bow::bow:
 
Sv: Ryggsving och bröstkorgsrotation

Själva polstringen är det ju stoppningen i Bossan som skall stå för. Om den är tillröckligt mjuk skall ingentimg behövas, dessutom alla underläg tar ju en en bit bort fårn hästen - vad är vitsen med att köpa sadlar med djupt säte om man skall slänga in ett undrlägg


Alla har fårskinn... Varför?:confused: För att man SKA ha det :D

EXAKT!!
Mycket viktig fråga - VARFÖR har man något mellan sadel och häst? Jo, för att det är lättare att tvätta en vojlock än att göra ren sadeln varje dag :angel:.

Skrämmande nog så vet inte alla att man "måste" inte använda vojlock öht... OM man har en sadel som passar hästen.

Dessutom modet med fårskinn, paddar mm som kommer och går - snacka om försäljningstrick :devil:
 

Liknande trådar

Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 499
Hästvård Jag försöker för miljonte gången lägga pussel. Nu hopps jag ju att unghästens problem berodde på/beror på snedheten, men ska ju inte...
Svar
3
· Visningar
1 367
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 313
Senast: Spirax
·
Hästvård Häst opererades vä sida om luftstrupen på bringan för ytlig varböld för ca 5 v sedan och dag 4 efter op upptäckte jag att hon rörde sig...
Svar
2
· Visningar
959
Senast: Asa_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Lunchtips till "matlådehatare"

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp