Ryttare avstängd från klass

Vad är det svåra att läsa vad jag skriver? Både till dig och tidigare i tråden? NEJ jag anser att INGA regelbrott är ok, MEN man skall straffa den som skyldig är!

Och när jag yttrar mig om det som tråden handlar om så är jag tveksam till strafföljden, svårare än så är det inte! Och igen tränaren skall straffas, absolut!



Jag undviker dem inte, jag kan inte mer än skriva om och om igen att det inte är ok med regelbrott!



Generellt så är det inte ok, har inte skrivit något om det alls. Påverkar det resultat så är det inte rätt, påverkar det inte resultat så är det ändå inte rätt men då skall strafföljden bli en annan.

Strafföljden av brott mot TR är inte statiskt, du behöver inte få samma straff för samma brott.

Centralfrågan i denna tråd är det specifika fallet och inte regelbrott mot TR
Nu låter du bli att svara på frågorna igen. Du är bra på att ducka.
 
Jag får inte citat att funka men jag tycker visst att man kan jämföra med lagsporter som handboll till exempel. För jag antar att tränaren, ryttaren och även VH jobbar i team kring ryttaren och ponnyns träning och tävling. Och ett team, det är ett lag. När någon i ett lag gör fel, även tränaren, drabbar det hela laget. Så är det alltid. Varför skulle det vara annorlunda i ridsport?

Nej jag tycker def inte att man kan jämföra det med lagsport, långt ifrån. Du har oftast inte en tränare knuten till ekipaget så som man har en lagledare i lagsport.

De allra flesta tränar för olika tränare och det är väldigt få som faktiskt har sin tränare eller för den delen ett team med sig, de allra flesta har sin familj med sig som bistår dvs är eg inte speciellt involverade i själva utövandet. Det är ju lite skillnad på handbollar och hästar i skötsel vilket gör att man i många fall behöver någon med sig om man tex rider fler hästar.

Och du menar alltså att man skulle gett ett gult kort till tränaren men låtit ryttaren behålla medaljen?
Sen dömer jag inte någon, jag diskuterar utifrån det faktum att en händelse filmats och lämnats in till domare, som sedan anser att det är så pass grovt att det är skäl för att stryka ryttarens ritt i efterhand. Jag struntar faktiskt i vad det är som hänt, för jag litar på att domaren kan sitt TR och enligt denne var det skäl för avstängning i klassen.

Nej jag har inte sagt något om straffet utan bara det faktum att tränaren skall straffas, är det så som jag fått höra så är det inte fråga om barrering i den bemärkelsen att höja ponnyns prestation och i det fallet så borde inte ryttaren straffas.

För mig är det främmande att någon annan som gör något mot din häst skall orsaka en avstängning, då skulle vem som helst kunna gå fram och sparka till vilken häst som helst på benen för att bli av med konkurrenter precis som det var förut i fälttävlan när man kunde ropa till en ryttare under terrängen för att få den diskad eftersom TR förbjöd alla former av tidsangivelser. Nu är denna regel borta sedan länge men jag vet hur det var.

Jag vet inte liksom ingen annan här vet exakt vad som hände men åter igen är det så som jag fick höra så är det ingen sak som skall orsaka en diskning av ryttaren men däremot skall tränaren straffas eftersom det då uppenbarligen tolkades på ett sätt som gjorde att folk tog illa vid sig
 
@rubytoo OM de nu inte bara sparkat på hovarna, utan kanske precis ovanför på kronranden/benet där ponnyn kan bli öm och kanske känna bättre om den touchar någon bom och då rätta sig och hoppa lite högre resten av banan, tycker du fortfarande de ska få behålla medaljen?
Rent hypotetiskt alltså... :cautious:

Fast det får du samma effekt av om hästen råkar riva på framhoppningen..

Och nej som sagt jag anser INTE att det är ok att sparka någon häst på benen i någon form. Jag tycker det är fel! Men frågan är om ryttaren i detta fallet skall straffas för att en vuxen människa sparkar ponnyn på benen när ryttaren säkert inte förstår att det kan vara fel utan tror att det är "lycko"sparkar.
 
Vilka frågor? Jag har svarat att jag inte anser att något regelbrott är ok, är inte det tillräckligt svar till dig?
Den fråga jag ställt femtielva gånger men som du hela tiden undvikit. För enkelhetens skull ger jag dig 2 alternativ, de enda två som jag kan komma på som möjliga

Hur hanterar man ett regelbrott som antas/misstänks ha påverkat resultatlistan och det är vuxna som medvetet försökt påverka resultatet. Oavsett svar så är förutsättningen att den skyldiga givetvis ska straffas.

1) Ekipaget utesluts= signal att fusk inte är tillåtet och inte lönar sig.
2) Ekipaget får behålla sin placering och övriga flyttas ned en placering =signal att fusk lönar sig.
 
Den fråga jag ställt femtielva gånger men som du hela tiden undvikit. För enkelhetens skull ger jag dig 2 alternativ, de enda två som jag kan komma på som möjliga

Hur hanterar man ett regelbrott som antas/misstänks ha påverkat resultatlistan och det är vuxna som medvetet försökt påverka resultatet. Oavsett svar så är förutsättningen att den skyldiga givetvis ska straffas.

1) Ekipaget utesluts
2) Ekipaget får behålla sin placering och övriga flyttas ned en placering.

Och detta har jag svarat på tidigare..

Jag dömer iof inte ut straff men är det avsiktlig barrering så är det självklart inte ok. Nu är det inte så i detta fallet utan här hävdas det vara lyckosparkar.

Medveten otillåten handling för att påverka resultat skall alltid medföra hårda straff, dvs oftast avstängning men behöver inte vara det. Allt som döms görs inte till avstängning.

Ett intressant fall dök upp nu i helgen i England där man uteslöt en blödande häst, där ansåg domaren att såret orsakats av sporrar men tja vad säger man.. http://eventingnation.com/home/does-millbrook-dq-build-case-for-appeals-process/


Dessutom är det väl inte övriga som flyttas nedåt, snarare tvärtom de flyttas uppåt om ekipaget diskas och stannar kvar på sin placering om det inte blir diskat.
 
Nej jag tycker def inte att man kan jämföra det med lagsport, långt ifrån. Du har oftast inte en tränare knuten till ekipaget så som man har en lagledare i lagsport.

Så du menar inte att en tränare är knuten till ekipaget? På vilket sätt är den inte det?
En lagledare behöver inte vara en tränare öht utan är precis som övriga i laget en deltagare i laget.
Så som en tränare är en stor betydande del i en sport där man kanske tävlar individuellt.

Alltså, man kan ju ta för givet att ryttare inom nivån tränar för samma tränare regelbundet, samma tränare eller några stycken..Definitivt att tränare är knytna till ett ekipage då.
Tränare är knuten till ekipaget också om de befinner sig på tävlingsplatsen för att vara stöd/hjälp till ryttaren.. och är just medhjälpare - hur kan du ens kalla tränaren för "okänd person"??
Alla som har minsta lilla hjälpande hand, öga eller ord på tävlingsplatsen till ekipaget ÄR medhjälpare.

- Vad är det som du har så svårt att begripa i det kopplat till fallet?

Du maler fortfarande på om att barnet är oskyldigt och tränaren ska straffas..ja vi har förstått det och det är nog få som inte tycker att tränare bär det största ansvaret men man måste faktiskt ta hänsyn till hur reglementet ser ut och att det i det är fallet, möjligen är 2 scenarion.. 1, barrering och 2, olämpligt upptränade = båda riskerar av få ekipage avstängt.

Att andra "utomstående" som du kallar det skulle göra saker mot andra ekipage för att undslippa konkurrens känns ganska överflödigt i denna diskussionen.
 
Så du menar inte att en tränare är knuten till ekipaget? På vilket sätt är den inte det?
En lagledare behöver inte vara en tränare öht utan är precis som övriga i laget en deltagare i laget.
Så som en tränare är en stor betydande del i en sport där man kanske tävlar individuellt.

Hör och häpna alla rider inte för tränare regelbundet..

Alltså, man kan ju ta för givet att ryttare inom nivån tränar för samma tränare regelbundet, samma tränare eller några stycken..Definitivt att tränare är knytna till ett ekipage då.
Tränare är knuten till ekipaget också om de befinner sig på tävlingsplatsen för att vara stöd/hjälp till ryttaren.. och är just medhjälpare - hur kan du ens kalla tränaren för "okänd person"??
Alla som har minsta lilla hjälpande hand, öga eller ord på tävlingsplatsen till ekipaget ÄR medhjälpare.

Nu var tränaren på plats, men det är inte super vanligt att de är det inom ridsporten faktiskt. okänd person har jag inte kallat tränaren för. Vet inte var du fått det ifrån.

- Vad är det som du har så svårt att begripa i det kopplat till fallet?

Har öht inte tagit upp det..

Du maler fortfarande på om att barnet är oskyldigt och tränaren ska straffas..ja vi har förstått det och det är nog få som inte tycker att tränare bär det största ansvaret men man måste faktiskt ta hänsyn till hur reglementet ser ut och att det i det är fallet, möjligen är 2 scenarion.. 1, barrering och 2, olämpligt upptränade = båda riskerar av få ekipage avstängt.

Jag svarar på inlägg riktade till mig, du behöver inte läsa dem då!

Och jag fetmarkerar! Det betyder inte per automatik att de blir diskade utan andra straff kan mkt väl utdelas.

Att andra "utomstående" som du kallar det skulle göra saker mot andra ekipage för att undslippa konkurrens känns ganska överflödigt i denna diskussionen.

Precis lika mkt som att man skall anta att detta skulle vara en vedertagen metod att träna denna ponny..
 
Och detta har jag svarat på tidigare..
Ett intressant fall dök upp nu i helgen i England där man uteslöt en blödande häst, där ansåg domaren att såret orsakats av sporrar men tja vad säger man.. http://eventingnation.com/home/does-millbrook-dq-build-case-for-appeals-process/

Well, en annan kanske misstänkte att andra sporrar använts eller nedvinklade sporrar eller annan felaktig utrustning som orsakat skadan..man kan ju spekulera hur långt som helst. Men en häst med sår ser inte bra ut oavsett om det påverkar prestation eller inte..det ser inte rätt ut och kan skapa reaktion.

Alltså..en tävlingsledning bedömer ju läget utefter vad de ser/vad de misstänker inträffat och fattar beslut utefter gällande reglemente eller tycker du att det ska finnas tid till utredning på plats - diskussioner, bevisning, vittnesförhör??
När ska en tävlingsledning få reagera och agera?

Jadu..tävlingsdagarna skulle bli låååånga.
 
Hör och häpna alla rider inte för tränare regelbundet..



Nu var tränaren på plats, men det är inte super vanligt att de är det inom ridsporten faktiskt. okänd person har jag inte kallat tränaren för. Vet inte var du fått det ifrån.



Har öht inte tagit upp det..



Jag svarar på inlägg riktade till mig, du behöver inte läsa dem då!

Och jag fetmarkerar! Det betyder inte per automatik att de blir diskade utan andra straff kan mkt väl utdelas.



Precis lika mkt som att man skall anta att detta skulle vara en vedertagen metod att träna denna ponny..

Nej alla tränar inte för tränare, fast på denna nivå är det högst troligt - Men det är ju helt klart så i detta fall att tränaren är tränare till ekipaget och varit medhjälpare på tävlingsplatsen. Det kan man bara inte frångå.

Det jag tycker är anmärkningsvärt i dina inlägg är att du propagerar för något du tycker är fel ja och det är inte konstigt eftersom att det blir så olyckligt att ryttaren, barnet i detta fallet blir straffat också, men du tycks inte se någon förklaring som helst utefter situationen ihop med hur reglerna för sporten ser ut just idag och egentligen bör se ut eftersom att annars kan hästen bli utsatt för precis vad som helst och man kan undkomma med "men det var ju inte jag som ryttare utan det var han eller hon som gjorde si och så" - vilket då gör att hästar alltid ska få tävla oavsett i vilket skick de är i ..

Nu säger reglementet "spelar ingen roll vem som gjort det - det är inte okej"
 
Senast ändrad:
Och detta har jag svarat på tidigare..

Jag dömer iof inte ut straff men är det avsiktlig barrering så är det självklart inte ok. Nu är det inte så i detta fallet utan här hävdas det vara lyckosparkar.

Medveten otillåten handling för att påverka resultat skall alltid medföra hårda straff, dvs oftast avstängning men behöver inte vara det. Allt som döms görs inte till avstängning.

Ett intressant fall dök upp nu i helgen i England där man uteslöt en blödande häst, där ansåg domaren att såret orsakats av sporrar men tja vad säger man.. http://eventingnation.com/home/does-millbrook-dq-build-case-for-appeals-process/

Dessutom är det väl inte övriga som flyttas nedåt, snarare tvärtom de flyttas uppåt om ekipaget diskas och stannar kvar på sin placering om det inte blir diskat.

Så angående aktuellt fall.

Med andra ord om domarna bedömer något som avsiktlig brott mot TR anses ha påverkat resultatet (som sagt vi har inte alla info, vad den som utför handlingen påstår är bara en liten del - det som är mest intressant är vad domarna anser och givetvis ska man kunna överklaga så kanske sista ordet är kanske inte sagt) så är avstängning enligt dig okej trots att det är ett barn eller hur?

Och ja, domare kan ha fel, men så kan du och jag.
 
Well, en annan kanske misstänkte att andra sporrar använts eller nedvinklade sporrar eller annan felaktig utrustning som orsakat skadan..man kan ju spekulera hur långt som helst. Men en häst med sår ser inte bra ut oavsett om det påverkar prestation eller inte..det ser inte rätt ut och kan skapa reaktion.
.

Skulle ryttaren bytt sporrar under terrängprovet, eller vad menar du?
 
Så angående aktuellt fall.

Med andra ord om domarna bedömer något som avsiktlig brott mot TR anses ha påverkat resultatet (som sagt vi har inte alla info, vad den som utför handlingen påstår är bara en liten del - det som är mest intressant är vad domarna anser och givetvis ska man kunna överklaga så kanske sista ordet är kanske inte sagt) så är avstängning enligt dig okej trots att det är ett barn eller hur?

Och ja, domare kan ha fel, men så kan du och jag.

Det mest intressanta är hur domen i disciplinnämden blir, med all säkerhet kommer ju tränaren bli avstängd framöver iallafall.
 
Skulle ryttaren bytt sporrar under terrängprovet, eller vad menar du?

Det kan alltid spekuleras är det jag menar också, som i vissa fall även kan vara en grund till avstängning eller uteslutning fr klass tills dess att saken är utredd minst.
Det är ju likaså vad denna tråden handlar om, är det så att man absolut finner ryttaren som helt oskyldig och inte ska straffas som ekipage så kommer ju hon få rättelse och att man ev behöver se över regelverket om nåt verkar otydligt.

Men en tävlingsledning kan omöjligt stoppa pågående klass eller tävling heller så fort man anser att något är olämpligt och tror man att något regelbrott skett el att hästen kan fara illa ja då är uteslutning el avstängning fullt rimligt.

Ett färskt sår kan man också tycka kan väcka såpass stor anstöt hos andra att man väljer att ta ut hästen från tävlingen för att det ej ser bra ut och man är osäker på om hästen har ont eller inte samt uppkomsten.
Uppenbarligen har man ju tänkt att såret kan komma från sporren och tagit beslut iom det. Sen om det var exakt så är en fråga i sig - men somsagt, ska tävlingen stoppas på plats för en utredning med inblandade, vittnen osv innan det kan fortgå?
 
Senast ändrad:
Dock i detta fallet skedde det efteråt för att informationen kom tävlingsledningen till handa senare än klassen/pågående ritt/före start (likt som artikeln om såret) och enligt tidigare indikationer i tråden så verkar ju inblandade i händelsen vara omtalade sen tidigare, i alla fall tränaren.

Ska bli spännande att se vad man kommer fram till.
 
Jag dömer iof inte ut straff men är det avsiktlig barrering så är det självklart inte ok. Nu är det inte så i detta fallet utan här hävdas det vara lyckosparkar.

Gud så fjantigt, att man ens kan med att kalla sparkar på en ponny för lyckosparkar. Är det så du tänker? Ingen vet vad just sådana kickar väcker för minnen hos ponnyn (ex tydligare behandling hemma-såklart- gör man så på tävling så vässas metoderna hemma)- kan mycket väl påverka resultatet. Helt rätt med en diskning.

Som den ryttare-elit- som lärde sin häst att inte våga kissa när han visslade. Gissa hur hästen lärde sig det......
 
Well, en annan kanske misstänkte att andra sporrar använts eller nedvinklade sporrar eller annan felaktig utrustning som orsakat skadan..man kan ju spekulera hur långt som helst. Men en häst med sår ser inte bra ut oavsett om det påverkar prestation eller inte..det ser inte rätt ut och kan skapa reaktion.

Alltså..en tävlingsledning bedömer ju läget utefter vad de ser/vad de misstänker inträffat och fattar beslut utefter gällande reglemente eller tycker du att det ska finnas tid till utredning på plats - diskussioner, bevisning, vittnesförhör??
När ska en tävlingsledning få reagera och agera?

Jadu..tävlingsdagarna skulle bli låååånga.

Hästen hade inte såret innan terrängen, den hoppade igenom ett ugglehål med hårt ris. Gissa själv var såret kom ifrån..
 
Gud så fjantigt, att man ens kan med att kalla sparkar på en ponny för lyckosparkar. Är det så du tänker? Ingen vet vad just sådana kickar väcker för minnen hos ponnyn (ex tydligare behandling hemma-såklart- gör man så på tävling så vässas metoderna hemma)- kan mycket väl påverka resultatet. Helt rätt med en diskning.

Som den ryttare-elit- som lärde sin häst att inte våga kissa när han visslade. Gissa hur hästen lärde sig det......

Gör rätt gör om! Jag har aldrig kallat det för lyckosparkar, jag tycker inte att det är ok!

Förklaringen från tränaren och inblandade är att de var lyckosparkar på hovarna!

Visst döm ut alla till att misshandla sina hästar hemma, speciellt små barn..
 
Att det öppna såret är tillräckligt nära och på fel ställe för att inte leda till uteslutning-oavsett om det är från sporre eller inte.

Du har nog fel, ryttaren kommer med all säkerhet att bli friad eftersom det finns tydliga bevis för att det inte finns en chans att det är orsakat av sporren vilket du borde ha sett om du läst artikeln
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 542
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
844
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 035
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
661
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hingstval 2024
  • Välja säkerhetsväst

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp