Bukefalos 28 år!

Ryttare avstängd från klass

Eh.. Om du blir diskvalificerad efter din felfria ritt ser inte du att det då är ett straff?

Märkligt.

Nu vet vi ju inte varför beslutet dröjde tills efter eller varför man meddelar under pågående prisutdelning.
Alla är mänskliga, men de valde att ta beslutet ändå sen kan man ju, fundera hur långt som helst hur det kunde ha gjorts bättre.

Finns många tävlingsresultat som stryks i efterhand och det står väl också i tr att domare/tävlingsledning har rätt till.
 
Som sagt läs artikeln så får du lite insikt. Det står ingenstans att barn inte kan tänka eller är dumma i huvudet som du tror.

Det är inget nytt detta och inget konstigt.

I detta sammanhang och det du skrivit tidigare så blir det så man uppfattar din mening när du hänvisar till sådan forskning och i frågan om hurvida du ansåg att barn inte kan ha ett konsekvenstänk öht.
Spelar då ingen roll vad för artiklar man hänvisar till..även om forskningen i sig är riktig, sammanhanget blir fel.

Har själv läst en del psykologi så jag behöver inte lusläsa på hur hjärnan utvecklas i olika stadier i livet, men man måste också sätta sånt här i perspektiv hur det ser ut i verkligheten och det du skrivit tidigare, nej jag kan bara inte hålla med - jag anser att det är att nedvärdera barn.
 
Okej, men säg såhär då: Ett barn kan inte hållas ansvarig att veta vad som står i TR. Ett barn kan inte hållas ansvarig för vad någon annan gör. Barnet ska inte straffas av vad någon annan gör. Säg att tränaren sätter ett bett i munnen på hästen, som inte är tillåtet. Barnet har ingen aning om att bettet inte är tillåtet. Tyvärr missas bettet i kontrollen, men man upptäcker det efteråt.

Ska ritten strykas? Barnet har inte gjort nåt fel, det har ingen aning om utifall bettet är okej eller inte. Kanske är barnet inte ens medvetet om att tränaren bytt ut bettet. Då tycker du alltså att rundan ska godkännas, för att annars straffas barnet, som inte hade en aning om att bettet bytts ut på hästen. Kanske byttes ut när barnet gick banan tex.

Eller ska barnet ha kvar sin ritt, ha fått vinna med ett icke godtagbart bett, vilket ger det en fördel mot de andra, och det räcker med böter för tränaren?

Är det barrering som skett så ger det ekipaget en fördel mot de andra då ponnyn kommer jobba den där lite extra biten, den extra knuffen, som inte de andra ekipagen har möjlighet att nyttja. Barnet har inte utfört barreringen, men har ridit med en "extratrimmad" häst, så som barnet i mitt exempel ridit på ett icke tillåtet bett.
 
@rubytoo
Frågan här är vilket eller vilka barn/djur som ska "straffas" om man av princip inte avstänger ekipage som håller på med otillåtna åtgärder.

Bedömer man att en förälder/tränare påverkar ponnyn så att prestationen på banan påverkas så blir ju antingen medtävlarna eller det aktuella ekipaget straffat.

Du verkar mena på att det är medtävlarna som ska ta stöten och fråntas placeringar för att man absolut inte får "straffa" ekipaget som bryter mot TR. Hur förklarar man för exempelvis fyran i klassen skulle blivit 3:a att de fuskade och kanske tog placeringen från dig men det är okej för barnet fuskade inte utan de vuxna?
 
@rubytoo
Frågan här är vilket eller vilka barn/djur som ska "straffas" om man av princip inte avstänger ekipage som håller på med otillåtna åtgärder.

Bedömer man att en förälder/tränare påverkar ponnyn så att prestationen på banan påverkas så blir ju antingen medtävlarna eller det aktuella ekipaget straffat.

Du verkar mena på att det är medtävlarna som ska ta stöten och fråntas placeringar för att man absolut inte får "straffa" ekipaget som bryter mot TR. Hur förklarar man för exempelvis fyran i klassen skulle blivit 3:a att de fuskade och kanske tog placeringen från dig men det är okej för barnet fuskade inte utan de vuxna?

Jag skriver helt utifrån detta fallet! Och här anser jag att det är tränaren som skall straffas inte barnet.

När det gäller regelbrott så skall den skyldige straffas. Är det som jag fått höra att det är slag mot hoven så är det knappast prestationshöjande, inte mer än om ponnyn tappat skon innan start och fått den påslagen av en hovslagare

Beteendet i sig är dumt och om det är gjort med tanke på att ponnyn skall hoppa högre så är det ett regelbrott och skall så straffas så, är det inte det så skall man ta det med i bedömningen av straffet för tränaren.

Jag ser inte att barnet är på något vis medskyldig till detta beteende och således borde man inte diskvalificera henne efter start när faktiskt ritten redan är genomförd. Anser man barnet skyldig så borde hon bli avstängd helt och inte fortsätta tävla under samma meeting.

Det finns enormt många sätt att döma i sådana här fall och det är långt ifrån så svart och vitt som många vill hävda i tråden, det kan man ju gå till det fallet med de behandlade hästarna (vilket enl mig är helt klart diskvalificerande) för några år sedan, där vann faktiskt ryttaren till slut och avstängningen hävdes just för att man inte kunde bevisa att ryttaren som var på plats visste om att hästarna blev behandlade. Med det i tanke så är detta väldigt märkligt domslut mot barnet.

Jag sitter inte här och menar att barn inte kan bli straffade men när det gäller barn så måste man ta det i bejakande att de i många fall faktiskt inte är medvetna om vilka regler som gäller och det är fullt förklarligt både till mognad och att TR är extremt svårtolkat och svårläst i många fall. Detta är inget som är nytt utan detta diskuteras om och om igen hur man skall formulera ett TR som alla kan förstå. Att samtidigt så många här i tråden anser att barn som inte ens behöver kunna TR eftersom deras VH är de som är tvungna att ha grönt kort skall förstå och veta vad som är rätt eller fel känns bara märkligt och underligt.

Diskussionen om att barn skall tävla är en helt annan alt att man måste genomgå lite mer utbildning på alla icke hästkunniga föräldrar som finns är en annan. Jag som varit verksam på tävlingsbanorna sedan 80 talet har sett trenden och den är inte rolig, det är betydligt sämre hästkunskap idag än då och det ser man även bland en hel del här på buke och som brukar spela kunniga som inte ens vet vad en kastanj på ett ben är. Det förvånad mig enormt mycket de trådarna som kom upp för ett par veckor sedan om just dessa "märkliga" saker på hästens ben, jag dog lite då..

Jag personligen anser att avstängningen var felaktig tills jag blir bevisat annat, jag tror inte att det tränaren gjorde påverkade en av Sveriges bästa b ponnys så pass att den helt plötsligt började lyfta högre på benen. Sedan anser jag att det är förkastligt av en tränare att öht göra något som ens i närheten kan liknas eller misstolkas för barrering och denne skall självklart dömas för detta.
 
Jag skriver helt utifrån detta fallet! Och här anser jag att det är tränaren som skall straffas inte barnet.

När det gäller regelbrott så skall den skyldige straffas. Är det som jag fått höra att det är slag mot hoven så är det knappast prestationshöjande, inte mer än om ponnyn tappat skon innan start och fått den påslagen av en hovslagare

Beteendet i sig är dumt och om det är gjort med tanke på att ponnyn skall hoppa högre så är det ett regelbrott och skall så straffas så, är det inte det så skall man ta det med i bedömningen av straffet för tränaren.

Jag ser inte att barnet är på något vis medskyldig till detta beteende och således borde man inte diskvalificera henne efter start när faktiskt ritten redan är genomförd. Anser man barnet skyldig så borde hon bli avstängd helt och inte fortsätta tävla under samma meeting.

Det finns enormt många sätt att döma i sådana här fall och det är långt ifrån så svart och vitt som många vill hävda i tråden, det kan man ju gå till det fallet med de behandlade hästarna (vilket enl mig är helt klart diskvalificerande) för några år sedan, där vann faktiskt ryttaren till slut och avstängningen hävdes just för att man inte kunde bevisa att ryttaren som var på plats visste om att hästarna blev behandlade. Med det i tanke så är detta väldigt märkligt domslut mot barnet.

Jag sitter inte här och menar att barn inte kan bli straffade men när det gäller barn så måste man ta det i bejakande att de i många fall faktiskt inte är medvetna om vilka regler som gäller och det är fullt förklarligt både till mognad och att TR är extremt svårtolkat och svårläst i många fall. Detta är inget som är nytt utan detta diskuteras om och om igen hur man skall formulera ett TR som alla kan förstå. Att samtidigt så många här i tråden anser att barn som inte ens behöver kunna TR eftersom deras VH är de som är tvungna att ha grönt kort skall förstå och veta vad som är rätt eller fel känns bara märkligt och underligt.

Diskussionen om att barn skall tävla är en helt annan alt att man måste genomgå lite mer utbildning på alla icke hästkunniga föräldrar som finns är en annan. Jag som varit verksam på tävlingsbanorna sedan 80 talet har sett trenden och den är inte rolig, det är betydligt sämre hästkunskap idag än då och det ser man även bland en hel del här på buke och som brukar spela kunniga som inte ens vet vad en kastanj på ett ben är. Det förvånad mig enormt mycket de trådarna som kom upp för ett par veckor sedan om just dessa "märkliga" saker på hästens ben, jag dog lite då..

Jag personligen anser att avstängningen var felaktig tills jag blir bevisat annat, jag tror inte att det tränaren gjorde påverkade en av Sveriges bästa b ponnys så pass att den helt plötsligt började lyfta högre på benen. Sedan anser jag att det är förkastligt av en tränare att öht göra något som ens i närheten kan liknas eller misstolkas för barrering och denne skall självklart dömas för detta.

Man kan inte skriva ett TR för varje fall utan TR måste vara generellt. Här har man uppenbarligen bedömt att beteendet kan leda till en fördel alternativt brutit exempelvis mot regler angående djurskydd, ska man då straffa övriga barn för att deras tränare inte ger dem samma fördel och på så vis uppmuntra övriga kring ekipage att hålla på med brott mot TR för att öka deras barn en chans? Man måste se det från fler synvinklar än från stackaren som tas ifrån sin placering, det finns fler i tävlingen som påverkas när ett ekipage där man brutit mot reglerna ändå får delta. Eller menar du att andra barn är skyldiga och därför ska straffas med att flyttas ner en placering?

Visst det finns möjligheten att det som hänt inte bröt mot reglerna och därmed borde ingen stängas av/straffas, men det är liksom en helt annan historia.
 
Senast ändrad:
Men det handlar ju om att medhjälparens agerande eventuellt kan ha påverkat ponnyns prestation.
Det är därför som ryttaren blev avstängd från klassen.
Det är det som är själva grejen.
 
Men det handlar ju om att medhjälparens agerande eventuellt kan ha påverkat ponnyns prestation.
Det är därför som ryttaren blev avstängd från klassen.
Det är det som är själva grejen.

Ja eller olämpligt uppförande, kan nog för tillfället antas vara båda punkterna eller nåt av dem som man utgått från..

I TR hoppning Mom 357, Olämpligt uppträdande står det ju bla:

"1. Ryttare och medhjälpare ska uppträda och behandla sin häst så att den inte på något
sätt tar skada, inte heller så att andra ryttare, funktionärer eller åskådare rimligen
kan ta anstöt. Varje form av barrering är förbjuden såväl under träning som tävling"

samt

"2. Med barrering menas att ryttaren och/eller medhjälpare med aktiv handling med eller utan tekniska hjälpmedel kan antas åstadkomma fysisk smärta hos hästen i samband med hoppning i syfte att tvinga hästen att hoppa högre eller försiktigare"

Vad som är i samband med hoppning är ju en tolkningsfråga dock men kan likväl betyda att hästen inte behöver hoppa som i att segla över hindret precis när handlingen utförs utan att det kan gälla handling för hela tävlingsområdet i hoppning även om den så står i boxen (vilket jag tror)..men troligen är det syftet bakom som är densamma man utgår från när det gäller barrering.
Att sparka en häst på eller vid hoven känns sådär och jag vill gärna återkomma till att man kan inte ursäkta med "var inte tänkt så" - Det KAN se ut som att det var avsett så och man har rätt att göra den bedömningen för det är inte rätt att sparka någon, speciellt inte på en part som inte pratar/kan visa samtycke.
Det kan ju då falla på både på barrering och olämpligt uppträdande eftersom att hästen kan skadas och andra kan ta anstöt av handlingen..har tävlingsledning resonerat samma, så har man ju plötsligt två punkter vilket säkert motiverar avstängning från klassen.

För mig står det iaf klart att det minst är ett olämpligt uppträdande som man kan anta kan skada hästen.
 
Senast ändrad:
Var själv där och tyckte att avstängningen sköttes ok. Visst gick det snabbt att genom att kolla equipe för se vilket ekipage det gällde. Och ja det ropades ut vid b-ponniernas prisutdelning att det fanns 2 st bronsmedaljörer pga ändring i resultatlistan. Ingen uthängning av någon. Såg inte själva händelsen själv men det är inte första ggr detta ekipage fått blickarna på sig av samma anledning därav att någon( vet ej vem) var beredd med kamera. Ryktesvägen säger att de även fått tillsägelse innan. Tycker självklart synd om ryttaren men anser att avstängningen är helt ok. Ekipaget har/kan ha haft fördel mot de andra ekipaget med ett sätt som strider mot bestämmelser. Att avstängningen kom efter ritten var för att ingen hann anm innan
 
Var själv där och tyckte att avstängningen sköttes ok. Visst gick det snabbt att genom att kolla equipe för se vilket ekipage det gällde. Och ja det ropades ut vid b-ponniernas prisutdelning att det fanns 2 st bronsmedaljörer pga ändring i resultatlistan. Ingen uthängning av någon. Såg inte själva händelsen själv men det är inte första ggr detta ekipage fått blickarna på sig av samma anledning därav att någon( vet ej vem) var beredd med kamera. Ryktesvägen säger att de även fått tillsägelse innan. Tycker självklart synd om ryttaren men anser att avstängningen är helt ok. Ekipaget har/kan ha haft fördel mot de andra ekipaget med ett sätt som strider mot bestämmelser. Att avstängningen kom efter ritten var för att ingen hann anm innan

Ja det känns ju som jag skrivit tidigare..att något mer inträffat i händelsen eller tidigare för att någon ens ska fatta beslutet om att filma.
 
Ja det känns ju som jag skrivit tidigare..att något mer inträffat i händelsen eller tidigare för att någon ens ska fatta beslutet om att filma.
Jag har fått berättat för mig att det funnits tidigare händelser som föranlett att folk filmade och anmälde det hela. Sanningshalten i det kan jag inte uttala mig om. Dock är de "insatta" i ponnyhoppning.
 
Man kan inte skriva ett TR för varje fall utan TR måste vara generellt. Här har man uppenbarligen bedömt att beteendet kan leda till en fördel alternativt brutit exempelvis mot regler angående djurskydd, ska man då straffa övriga barn för att deras tränare inte ger dem samma fördel och på så vis uppmuntra övriga kring ekipage att hålla på med brott mot TR för att öka deras barn en chans? Man måste se det från fler synvinklar än från stackaren som tas ifrån sin placering, det finns fler i tävlingen som påverkas när ett ekipage där man brutit mot reglerna ändå får delta. Eller menar du att andra barn är skyldiga och därför ska straffas med att flyttas ner en placering?

Visst det finns möjligheten att det som hänt inte bröt mot reglerna och därmed borde ingen stängas av/straffas, men det är liksom en helt annan historia.

Det är väl klart man inte skriver TR efter varje fall, men fortfarande så är straffen inte statiska utan det kan delas ut olika straffa för samma sak beroende på många orsaker.

Det är väl självklart att det är samma historia om ekipaget inte bröt mot något, jag diskuterar detta specifika fall och inget annat.

Nej jag tror inte ett dugg på att detta uppmuntrar någon annan till att göra samma sak, ekipaget hade säkert varit lika högt placerat oavsett eftersom det är ett etablerat bra ekipage och ingen som kom från ingenstans och lyckades i tre hoppningar efter varandra för att tränaren sparkad ponnyn på hovarna.

Jag själv skulle inte kunna glädja mig åt min medalj om jag visste att den som eg hade tagit den blev diskad pga tvivelaktiga sätt. Det hade bara känts konstigt.
 
Var själv där och tyckte att avstängningen sköttes ok. Visst gick det snabbt att genom att kolla equipe för se vilket ekipage det gällde. Och ja det ropades ut vid b-ponniernas prisutdelning att det fanns 2 st bronsmedaljörer pga ändring i resultatlistan. Ingen uthängning av någon. Såg inte själva händelsen själv men det är inte första ggr detta ekipage fått blickarna på sig av samma anledning därav att någon( vet ej vem) var beredd med kamera. Ryktesvägen säger att de även fått tillsägelse innan. Tycker självklart synd om ryttaren men anser att avstängningen är helt ok. Ekipaget har/kan ha haft fördel mot de andra ekipaget med ett sätt som strider mot bestämmelser. Att avstängningen kom efter ritten var för att ingen hann anm innan

Då är ju frågan hur de kunde fortsätta om det var så grovt tidigare och bara fått tillsägelser, för mig låter det ännu mer märkligt att olika gör så olika bedömningar.
 
Det är väl klart man inte skriver TR efter varje fall, men fortfarande så är straffen inte statiska utan det kan delas ut olika straffa för samma sak beroende på många orsaker.

Det är väl självklart att det är samma historia om ekipaget inte bröt mot något, jag diskuterar detta specifika fall och inget annat.

Nej jag tror inte ett dugg på att detta uppmuntrar någon annan till att göra samma sak, ekipaget hade säkert varit lika högt placerat oavsett eftersom det är ett etablerat bra ekipage och ingen som kom från ingenstans och lyckades i tre hoppningar efter varandra för att tränaren sparkad ponnyn på hovarna.

Jag själv skulle inte kunna glädja mig åt min medalj om jag visste att den som eg hade tagit den blev diskad pga tvivelaktiga sätt. Det hade bara känts konstigt.

Och kan du glädja dig åt en medalj om du vet att du fått den för din tränare fuskat, eller någon annan brutit mot TR för att hjälpa dig att få medaljen? Och skulle du gillat att bli nedpetad i resultatlistan pga fusk?

Tycker du det är rätt att sända ut signalen att det är okej att fuska så länge någon annan en barnet utför handlingen?
 
Det är väl klart man inte skriver TR efter varje fall, men fortfarande så är straffen inte statiska utan det kan delas ut olika straffa för samma sak beroende på många orsaker.

Det är väl självklart att det är samma historia om ekipaget inte bröt mot något, jag diskuterar detta specifika fall och inget annat.

Nej jag tror inte ett dugg på att detta uppmuntrar någon annan till att göra samma sak, ekipaget hade säkert varit lika högt placerat oavsett eftersom det är ett etablerat bra ekipage och ingen som kom från ingenstans och lyckades i tre hoppningar efter varandra för att tränaren sparkad ponnyn på hovarna.

Jag själv skulle inte kunna glädja mig åt min medalj om jag visste att den som eg hade tagit den blev diskad pga tvivelaktiga sätt. Det hade bara känts konstigt.
Jag vet ingenting om det specifika fallet, jag var inte där, så jag tänker inte påstå något. Däremot tänkte jag bemöta ditt tredje stycke; OM det är så att ponnyn på något sätt barrerats och OM det är så att det inte är första gången, så kan det ju mycket väl ha varit det som gjorde att ponnyn gick bra den här tävlingen och även det som gjort att ponnyn gått bra tidigare tävlingar.

/Lady_S
 
Och kan du glädja dig åt en medalj om du vet att du fått den för din tränare fuskat, eller någon annan brutit mot TR för att hjälpa dig att få medaljen? Och skulle du gillat att bli nedpetad i resultatlistan pga fusk?

Tycker du det är rätt att sända ut signalen att det är okej att fuska så länge någon annan en barnet utför handlingen?

Jag vet inte vad du vill komma men att kalla det fusk känns sådär relevant. Vi pratar om en ponny som presterat bra med fler ryttare och då borde ditt resonemang betyda att den varit barrerad tidigare med..

Jag tycker fortfarande att det skulle kännas inte så kul att veta att jag skulle blivit fyra eg pga att en konkurrent blivit diskad för något någon annan gjort än själva ryttaren. Det tar liksom inte bort ryttarens prestation, hon har fortfarande ridit bra
 
Jag vet ingenting om det specifika fallet, jag var inte där, så jag tänker inte påstå något. Däremot tänkte jag bemöta ditt tredje stycke; OM det är så att ponnyn på något sätt barrerats och OM det är så att det inte är första gången, så kan det ju mycket väl ha varit det som gjorde att ponnyn gick bra den här tävlingen och även det som gjort att ponnyn gått bra tidigare tävlingar.

/Lady_S

Det är samma sak där det förutsätter att ponnyn då även blivit barrerad av tidigare ryttare.

Dessutom så brukar inte preparerade hästar prestera under speciellt lång tid i livet.
 
Jag har fortfarande inte förstått vad du tycker att ÖD borde ha gjort istället, rubytoo?
En svår situation, men alla är med på samma villkor och bryter man mot dem så blir det konsekvenser. Precis som ett handbollslag får lida när jag får rött kort när jag brutit mot reglerna och de får spela en man kort resten av matchen, får ryttaren lida när någon i hennes lag bryter mot reglerna. Att låta henne behålla medaljen, trots filmbevis som då tydligen är så pass allvarligt att det räknas som brott mot TR, är ju att gå ifrån allt som sport handlar om. Att tävla på lika villkor.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Den holländska ryttaren Sanne Thijssen är just nu avstängd i sex månader. Detta efter att hennes häst som avlivades på fyrstjärniga...
Svar
11
· Visningar
1 547
Senast: Efwa
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenska Ridsportförbundets Disciplinnämnd har stängt av en svensk ryttare från tävlande i sex månader. Detta efter att ryttaren deltagit...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En hoppryttare har stängts av från tävling i sex månader efter att ha gjort ett inlägg som uppfattades som hotfullt mot en funktionär...
Svar
0
· Visningar
1 040
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En svensk ryttare har stängts av i sex månader efter att hens häst lämnat ett dopningsprov som innehöll en lokalbedövande substans. ...
Svar
0
· Visningar
669
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp