Bukefalos 28 år!

ryttare med funktionshinder?

Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag kan ju bara hålla med jag fick diagnosen MS för 6 år sedan och gick 5 år odiagnostiserad, saker man tog förgivet tidiager ställs i en helt ny dager när man inte vet hur fummlig kroppen kommer att vara just i dag osv. jag har idag lärt mig hantera min sjukdom och gjort det bästa av situationen. Tar de hjälpmedel till min ridning som jag behöver. Besök gärna min hemsida www.teamweltini.se
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

*kl*

Jag börjar bli lite orolig för min kropp. Någon som känner igen följande symtom som förmodligen smugit sig på?

Armarna domnar i princip så fort jag har dem still. När jag sitter vid datorn så känns händer som de väger bly.

Vänster benet domnar i princip så fort jag har det still men ännu inte när jag står.

Jag har börjat känna mig yr mitt på dagen ungefär som salongsberusad.


Nu har jag suttit vid datorn i 20 minuter och armarna är halvdomnade ända upp till axlarna och vänsterbenet är totalt borta trots att jag kämpar för att ändra ställning hela tiden.

Förutom dessa påsmugna symtom har jag givetvis min smärta som hör och häpna blivit sämre. :crazy: Den brukar alltid bli bättre när värmen kommer.
Kroppen känns klumpigare helt enkelt och jag kan knappt stava ordentlig när jga skriver mina inlägg utan får verkligen kämpa för att inte snubbla på tangenterna.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Sån kan jag vara vissa dagar, fingrarna känns som om de vore 10 cm tjocka och jag får svårt att båda hålla i saker och skriva. Ben, fötter och händer och konstigt nog även ett parti på ryggen domnar och det är fruktansvärt obehagligt. När det släpper brukar det göra ondare än vanligt.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Sån kan jag vara vissa dagar, fingrarna känns som om de vore 10 cm tjocka och jag får svårt att båda hålla i saker och skriva. Ben, fötter och händer och konstigt nog även ett parti på ryggen domnar och det är fruktansvärt obehagligt. När det släpper brukar det göra ondare än vanligt.

Låter som mig speciellt det där med fingrarna. Nu vte jag att mina fingrar inte är svullna eftersom ringarna inte sitter hårdare.
Problemet är att detta inte verkar släppa utan jag har haft det så här varje dag i minst 1 vecka men kroppen domnar fortare nu än för en vecka sedan om den inte är i rörelse.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag får också likande symptom, har aldrig fått förklarat varför men generellt utmattning och dålig cirkulation/ blodbrist har varti tankar kring det.

Dock är mina problem med fingrar pga. reumatism från IBD, men känner ändå igen mig.

Om jag inte skriver sakta så blir det tusen skrivfel, och sluddrar ofta när jag är väldigt trött.

Jag har blivit tipsad om att Sensation sadlarna är sköna och bra när man har lite funktionshinder eller problem med bäcken rygg etc. dom är bomlösa och har en smal midja och är paddade etc. så jag ska försöka köpa en sån att ha då jag ju har alla möjliga problem.

Ush, är på ett deppigt humör idag :( allt känns väldigt jobbigt mentalt, kroppen vill inte samarbeta och fingrar och rygg gör ont ont, o så allt annat då som finns problem med, och FK och resten.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Ush, är på ett deppigt humör idag :( allt känns väldigt jobbigt mentalt, kroppen vill inte samarbeta och fingrar och rygg gör ont ont, o så allt annat då som finns problem med, och FK och resten.

Deppig är jag också. Jag och gubben har tjafsat om ekonomin som är ganska tuff mellanåt. Jag har ju varken sjukersättning eller a-kassa så visst förstår jag honom men jag mår redan skit över att inte bidra med så mycket.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag har fått adalat utskrivet av reumatologen, har tydligen kärlkramp i fingrar och tår. Men det hjälper inge vidare
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

hejsan!
Lite svår fråga kanske .Men vad var det som gjorde att du fick diagnosen MS?
Vilken typ av undersökning visade det sig i?

Min mor har MS nämligen och jag har talat med min läkare om detta Det tog väldigt lång tid innan min mamma fick diagnosen.Men säger min läkare absolut nej till MS .Det har jag inte säger hon.
Men min mor som skickades vidare från vårat hemma sjukhust till uppsala för vidare utredning och fick först då diagnosen MS.
Min läkare påstår att jag inte har MS tex för jag har ingen synlig påverkan på hjärnan som syns vid magnetrönken därför är MS uteslutet säger hon..mamma hadde ingen direkt påverkan på hjärnan heller..

Jag är väl ganska irriterad på min läkare över lag.Jag känner ju att nått är fel.Men ändå verkar hon inte ta mig på allvar vilket är väldigt frusterande.

Var jätte svårt sist jag var dit och hon säger till mig att om jag inte kan riktigt förklara hur och vilka besvär jag har kan hon inte sätta diagnos och kan inte heller hjälpa mig.. Men HALLÅ det är ett av mina problem vissa dagar får jag ju för tusan inte fram orden..
Då säger tanten..Jamen det är normalt. :(
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Vilken underbar hemsida du hadde föresten..:bow: Och vilken trevlig häst.

Dina framgångar gav mig lite hopp tillbaka. Kan du förklara lite mer hur klassifiseringen går till?
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Vad säger läkarna?

För mig låter det som strul med nerver/ryggmärg. Men å andra sidan är jag ju ingen läkare. ;)

LIA
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag gick ju utan diagnos i 5 år mycket tackvare ridningen hjärnan blev aldrig så negativt påverkad av de skov jag hade under de åren. Först efter att min dåvarande häst skadade sig och jag inte red på 6 månader fick jag tendens till förändringar och inte i hjärnan utan i halsryggen. Jag tycker att du ska stå på dig jag tycker att stora delar av de du beskriver stämmer in på MS. Min diagnos ställdes efter magnetkamera undersökning nr 3 först då kunde de jämföra hur jag "normalt" sett såg ut och den ytterst lilla förändring som blivit.

Idag har jag flera fält som är skadade och kraftigt påverkade, men de har satt in bromsmediciner och de hjälper enormt. Stå på dig gå vidare Uppsala låter som en bra tanke tycker jag......

Klassificering kan man inte genomgå förän man har en diagnos. Men den går till så att man kontaktar en klassificerare i närheten av där man bor de finns på förbundetshemsida..... De är en rad tester efter det så får man en profil som passar in på den funktionsnedsättning man har. Efter det skickas pappar in till förbunder som tar fram ett medicinskt kort till dig. Svarar gärna på fler frågor om de finns funderingar :) Kul att du gilla min hemsida... jag har försökt göra något bra av den annars rätt tråkiga situation man är i. Åker till Beligien efter påsk å tävlar. :bump:
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Vad säger läkarna?

För mig låter det som strul med nerver/ryggmärg. Men å andra sidan är jag ju ingen läkare. ;)

LIA

Jag har inte diskuterat detta med läkarna. Detta domnande började för några veckor sedan och jag orkar just nu inte med läkarna. Har inte varit dit på drygt 2 år när de bestämde att jag var frisk.

Jo jag kan spontant känna att det är nerver i kläm men samtidigt så vet jag att min smärta i mycket beror på att nerverna signalerar fel till hjärnan vilket är vanlig vid tex fibro så om domningarna beror på nervkläm så är det många nerver i kläm. Så det är väl kanske signalerna åter igen som blir fel.

Men jag ska ta mig i kragen och trampa iväg till läkarna snart.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Jag ska in på magnetkamera undersökning av halskotepelaren i början på Juni.
Min läkare sa åt mig att har man MS så syns det i hjärnan PUNKT! Sen rabblade hon på om hur länge hon jobbat med det här bla bla och körde över mig fullständigt. :(

När du nämner att du blev sämre efter att haft riduppehåll känner jag igen mig.
När min förra häst såldes pga att jag fick ridföbud från min läkare för att kroppen skulle få en chans att läka (ständiga inflamationer och en del kroniska inflamationer i ryggen) Blev jag allt annat än bättre. Jag kan nog så här i efterhand säga att min problematik nog blev värre då när hästen såldes.Visserligen blev jag rejält deprimerad på kuppen.Men även det kroppsliga blev sämmre.

Att man inte kan bli kvalificerad utan diagnos förstog jag.Ville bara veta hur det går till.:)
Hur går dessa tester till? är det fysiska tester blandat med skriftliga?
Tack så hemskt mycket för svar :bow:
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Bara en pepp inlägg, ge dig inte! Alla läkare har inte alltid rätt! (även om dom tror det)
Kan inte berätta här min peronliga erfarenhet men låt bara säga att man får stå på sig helt nekelt coh inte ge sig förrän man fått någon läkare man kan lita på som tar en på allvar.

Och magkänslan har alltid rätt så lyssna på den ;)
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Det är endast fyskiska tester man utsätts för en rad olika balans och kordinations tester men även motorik.

Jag hade turen att hamna på Huddinge universitetssjukhus direkt varför jag aldrig behövde träffa någon "allmän" läkare (inget ont om dem) men MS ter sig väldigt olika på olika människor det finns inget rätt och fel. Vad bra att du skall få en MR av halsrygg de kan göra att många frågetecken får sina svar. Du får gärna fråga mig om du har fler funderingar jag svara gärna :)
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Delvis Knapplån

Weltini, vad inspirerande! Jättehärlig häst verkar det som, en guldklimp att han lyssnar så bra :)

Jag själv är fortfarande deppig, nu har jag fått mer symtom som blåsor i munnen, det har jag inte haft på flera månader, men när dom väl kommer så kan dom vara kvar ganska länge och det är inget dom kan göra direkt för att få dom att försvinna, och dom gör ju så ONT :cry:

Å andra sidan kanske jag kan få en snababre tid hos läkaren nu när det verkar som jag blir sämre, om jag har 'tur'. Har en tid den 14:e hos min vanliga VC läkare, för att försöka få en remiss till reuma avdelningen på sjukhuset, men nu har jag tydligen en period när allt möjligt är sämre, så väntar bara på att magen ska pajja också, är väl bara en tidsfråga om vi inte får det att vända på nåt sätt.

Nu har jag stressat över FK och annat idag, så är ju inte helt oväntat att jag fått mer symtom ioförsig, stress blir jag alltid sämre av ganska fort, men jag får väl försöka att av-stressa mig så mycket som möjligt i morgon, ett besök hos min lilla älsklings häst skadar ju inte, bara pyssla och mysa sådär :)
Fast jag får väl se till att få skjuts, gå går ju inte i nuläget men men...måste skaffa körkort med man orkar ju oftast inte med lektionerna, som tur är så är det inte mycekt kvar men ändå, hoppas att kunna ta i sommar.


Ska väl inte klaga, men det var en sån där dag när man bara känner sig...depp. Ni vet när man vet hur det blir om det blir värre, och man får lite panik för man inte vill det och heller inte kan göra så mycket åt det.

Hoppas att ni alla mår bättre och haft en härlig vårdag!
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Ska väl inte klaga, men det var en sån där dag när man bara känner sig...depp. Ni vet när man vet hur det blir om det blir värre, och man får lite panik för man inte vill det och heller inte kan göra så mycket åt det.

Hoppas att ni alla mår bättre och haft en härlig vårdag!

Fast i denna tråden får man klaga. Min vecka har varit rejält tuff och jag trodde i tisdags kväll att jag var på väg att dundra in i den berömda väggen. Tror fortfarande det sover så fort jag får chansen och sover minst 8 timmar per natt. Kroppen känns som bly och armarna domnar hela tiden.

Har börjat tappa saker och det smärtar ovanligt mycket i övre delen av ryggen. Så just nu kämpar jag mot mig själv för att inte bryta ihop helt och hållet..

Glad påsk på er alla!
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Själv har jag jobbat 10-12 dgr i sträck, varit ledig en eller två dagar, jobbat 10-12 dgr i sträck sen mitten av februari. Nu har jag varit LEDIG fyra dagar i sträck!!! och trodde att NU ska städas hemma och pysslas häst.

Vad händer? Jo, sover inte ett barr... ca 3.5 timme sammanlagt per natt... Och i går natt, vaknade jag och var BERGSÄKER på att vänster ben låg en halv meter avskilt från min kropp. Det var INTE ett dugg bekvämt kan jag tala om. Jag hade "halkat av" en av mina "sovkuddar"...

Jag hoppas att det inte är FÖR lång kö till höftledsoperation...

Så, så fort jag har satt mig på en stol eller någon annan stans, har ögonen fallit igen och jag har inte orkat göra ngt vettigt.
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

putt putt

KL
Nu är jag glad, för jag har mirakulöst (nästan ;) ) fått snabba tider hos reumatolog konsult (och förhoppningsvis remiss till reumatolog därifrån sen) och en röntgen av hela ryggen/halskotpelarna etc. plus händerna, i mitten av maj! Jag var hos min vårdcentral läkare förra veckan och fick så här snabba tider :)

Hoppas att detta leder till nåt positivt nu, om inte annat så är det ju inte värre än att det är samma som innan men jag har det på papper lite mer ordentligt.

Dock är det 'dåliga' (som sagt, det visste jag innan egentligen och är ju bättre att ha diagnos) är att det är stor sannolikhet att det är bechterews, och då rä det tur i oturen att jag ändå varit hyfsat aktiv trots att jag varit för sjuk för det, annars hade jag ju haft ännu mindre rörlighet i ryggraden.
Visar ju också hur viktigt det är att ha rätt diagnos!

Just nu är det lite bättre än vid påsk, så hoppas att det håller i sig ett tag, knäna är nästan normala :)

Hoppas det är ok med er alla!
 
Sv: ryttare med funktionshinder?

Här är det mest bara skit. Smärtan hålls på en hanterbar nivå tack vare att jag nu rider nästan dagligen. Men jag har domningarna i armar och ben som blir nästan värre och dessutom har jag vid flera tillfällen drabbats av okontrollerbara skakningar i armarna speciellt. Är ofta snurrig i huvudet och yr.

Ringde till Vc för att få en läkartid men de har så dåligt med läkare nu och de kan inte räkna mig som ens halvakut så jag får snällt vänta och provar att ringa varje måndag emn inga lediga tider. :crazy:

Funderar allvarligt på att söka mig till en privatläkare för det fungerar ju inte med VC
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 025
Senast: shia
·
Kropp & Själ Hej, jag har skrivit här i perioder och en del av vet nog redan att jag har anorexi, jag har varit sjuk i 13 år varav 11 år av dom...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
13 868
Senast: Qelina
·
Hästmänniskan Jag har sådan beslutsångest och behöver skriva av mig, och kanske bolla med någon... Jag är 28 år, har heltidsjobb och två hundar av...
2 3
Svar
42
· Visningar
7 465
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp