sadelgjord m magplatta

P

piggis_83

Vad har ni för erfarenheter av en sån sadelgjord? Bra/dålig? Hur är det med passformen?
Jag har hört att en sån sadelgjord kan göra så att sadeln ligger mer "still". Kan det stämma eller har sadelgjorden endast funktionen att förhindra broddmärken i magen?
 
jag har en maggjord från Herve godignon, kostar runt 3000. :love: Men den är super, mjuk och smidig och jättebra passform. Om sadeln ligger mer still vet jag inte, har aldrig haft några sådana problem ändå :D
 
så det är "bara" för att undvika broddmärken ni har såna, eller finns det någon annan anledning? :confused:
 
Jag kom på en sak som kunne vara bra! :idea: Om man inte har en martingal med snabbhake att klipsa fast i gjorden, så kan man ha plattgjord, för då finns det ju en fästanordning på gjorden. Dvs man kan spänna fast sadlen och SÅ sätta på träns och martingal.
Mao, jag funderar på att köpa... Nån som vet en i ljusbrunt?
 
jag har den endast för att min häst slår sig i magen annars, får blodiga sår om man rider med gräsbrodd :crazy:
 
Har en från Appaloosa. Jag har den för att skydda mot islag. Min förra sadel gled bakåt väldigt mycket när jag hade den här gjorden, fast det var ju när jag hoppade, så det berodde väl troligen inte på gjorden.
 
asså... vare sig hästen har broddar eller inte så är ju magplattan till för att hästen inte ska slå sig i språnget. Hoppar man en häst med bra frambensteknik som alltså slår sig under magen varje språng kan lätt börja förknippa hoppning med smärta... tycker man ska hoppa alla hästar med magplatta.

En nackdel som jag fått erfara utav en kombinerad sadelgjord/magplatta är attt hästen fått jättefula skavsår på insidan av frambenen (under bogen)
Men det var bara just den modellen... finns ju olika modeller.

Jag har dock aldrig tänkt på att en sadelgjord med magplatta får sadeln att ligga stilla/bättre
 
fast sitter gjorden bra så ska du inte få skavsår. Slår den i så sitter den för långt fram, min gjord slår inte i hästens framben, iofs är den utskuren men inte så värst mycket så det borde göra någon skillnad
hg15s.jpg
 
Men vissa hästar har ju väldigt dåligt sadelgjordsläge, och om gjorden glider fram så är nog inte en så bred gjord någon hit. Kan tänka mig att det skaver då.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
7 372
Senast: Gunnar
·
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
373
Senast: Pilot
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 265
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
659
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp