Sadelgjord som förhindrar att sadeln åker fram??

Min sadelmakare har rekomenderat en sådan till mig.

Vissa sadlar går även att bygga om i stropparna. De flyttar dem lite. Jag har beställt en Dominus som han ska bygga om. En tjej i stallet har en sådan ombyggd + svängd gjord. Hennes häst är både svankig och bukig. Men sadeln åker inte! Och han rör sig bättre än med vanliga gjorden.

Fråga din sadelmakare om din sadel går att ändra på utan att balansen i den rubbas.
 
Jo, jag ska ju det :( Mest för hans skull, jag har försummat honom för mycket och så, han förtjänar bättre känns det som. Han är ingen utmaning för mig längre och det är inte roligt då... Tyvärr :(
 
Silveredjan har ju "mammagjordar" på sina tjockishästar. En extra sadelgjord man spänner bakom den rundaste delen på magen.
Men du kankse kan PM henne om du vill veta mer.
 
Exakt :)

Vanlig gjord med resår i båda ändarna som man drar snett bakåt precis bakom böjen på bulan. Och så en vanlig töjbar framför bulan. Då blir draget av magen neutralt :)

Man behöver ingen särskild utrustning, bara fyra stroppar. Har man inte kan man lätt trä igenom remmar mellan sitsem och bossan på sadeln och använda som stropp. Tex gamla stigläder med avskuret spänne och gjorda hål på även spännesidan funkar utmärkt.
 
Ni som provar dessa sadelgjordar gör helt rätt. Sadeln får aldrig ligga an mot bogen. Ni måste dock känna med fingrarna under sadelgjorden, nere vid hästens bröstben, att trycket där är jämnt. Har hästen ingen mage kan det uppstå ett övertryck i bakre kanten av sadelgjorden. Blir det ett sådant övertryck måste man använda en vanlig rak sadelgjord och ett annat hjälpmedel för att hålla tillbaka
sadeln från hästens bog.
Rubriken på denna tråd är att sadelgjorden förhindrar att sadeln åker fram. Det är inte helt rätt. Jag är kanske lite petig nu men denna typ av sadelgjord bidrar inte med att dra fram sadeln an mot bogen.

Lycka till och glöm aldrig att trycket ska vara jämnt!
 
Om du läst mitt inlägg noga så hade du sett att sadeln är utprovad och tillpassad av sadelutprovare..

Nirak
 

Liknande trådar

Utrustning Finns det någon form på sadelgjord som förhindrar sadeln att glida bakåt, eller är det bara brösta som gäller i det fallet? Hästen är...
Svar
15
· Visningar
6 086
Senast: Dressyren
·
Utrustning Jag köpte en ny dressyrsadel av en sadelutprovare i våras. Jag påpekade när jag provred den att den åkte fram en aning. Utprovaren...
Svar
19
· Visningar
6 048
Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 412
Senast: Fiorano
·
Utrustning Min Islandshäst har svårt sadelläge. Superkort rygg, överbyggd och obefintlig manke. Jag har en Ghost sadel till henne som egentligen...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp