Bukefalos 28 år!

Sadellägen, form, exteriör och sits!

Niangi

Trådstartare
Jag vill gärna lära mig mer om sådant! :)
Känner att åren utan häst tagit ut sin rätt och jag var aldrig någon stjärnryttare då heller... ;)
Därför tänkte jag starta en tråd där man kan posta bilder på t.ex. bra och dåligt sadelläge, bra och dålig form, bra och dålig sits, bra och dålig exteriör o.s.v. för att vi mindre kunniga ska lära oss!
Överös med exempel, och glöm inte heller att "motivera" varför, ex. "det här är ett dåligt sadelläge för att sadeln ligger för långt fram på bogen" eller "det här är en dålig form för hästen bär inte upp sig själv".

Hoppas någon vill engagera sig! :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Ska tråden ligga i en annan forumsdel får någon snäll moderator gärna flytta den! :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

För min häst som inte kommit så långt i utbildningen än är det här en riktigt bra form :laugh:
(det är inte jag som rider, det är min syster, jag stog bakom kameran ;))

 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tack!
Fortsätt gärna med fler bilder! Och kommentera varandras bilder också! :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

denhär bilden är någon månad gammal, men iaf, tycker ni att sadeln ska ligga 3-5 cm längre fram? :confused:
fick kommentarer om att hästen fick ont i ryggen, men hur ska de kunna bedöma det genom 1 bild?
Jaja, vad tycker ni? :crazy:

http://images6.bilddagboken.se/26/_u6/_u4/_u6/_u9/_u4/u646943/43941_1213460157.jpg

här ser man typ inget men det var vår första träning tsm och den gick super :love:
21857749.jpg
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Jag skriver här för att komma ihåg den här tråden x) Vill också lära mig mer :p
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Jag tycker din sadel såg ut att ligga bra (men som sagt startade jag denna tråd för att lära mig mer, så någon annan vet säkert bättre ;) ). Om man tittar på hur hästen är byggd och var sadelgjorden hamnar så känns det som att det skulle bli väldigt konstigt om den hamnade längre bak. Tycker inte heller den ser ut att gå fram på bogen för mkt. I mina ögon så ligger din sadel bra.
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

För min häst som inte kommit så långt i utbildningen än är det här en riktigt bra form :laugh:
(det är inte jag som rider, det är min syster, jag stog bakom kameran ;))


Jättefin häst!

På bogarna är aldrig i något moment i fin form, tyvärr har din häst landat på bogarna här, i alla fall om man tittar på denna bilden.

Rumpan är inte så aktiverad så att huvudet är i relevant position, vilket innebär att hon skulle släppt fram hästen lite mer och koncentrera sig mer på att nå bakbenen, komma ner lite i sadeln och bli medveten om sin obalans som till synes, här på bilden sitter i bröstet, balansen och fokuseringen ligger alltså till största del i bröstkorgen på dn syster, vilket gör att hon tippar framåt och blir för stark i handen.

Hon kunde släppt tanken på huvudet alls, satt sig ner och låtit hästen hitta, en för sig, bekväm position för huvudet beroende på var bakbenen är.

Lite upprepningar i texten men jag hoppas du förstår vad jag menar!
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tack så mycket! :)

Som sakt har han inte kommit långt i utbilndningen, och jo, det är en bra form i nuläget, du skulle sett hur han gick när vi fick honom. Jag håller med om att han går lite högt med huvudet, men här tar han iaf stöd på betttet, vilket har tagit ett helt år innan han ens acepterat att ha ett bett i munnen (tidigare ägare red endast på pessoa), vilket gör att han forftarande har svårt att söka stöd i bettet.

Han jobbar på bra bak och med ryggen, går möjligtvis lite väl högt med huvudet på just denna bild. Han går inte på bogarna, då skulle jag verkligen inte säga att det var en bra form.

Men tack endå.:)

här är en annan bild, kanske man ser bättre på den:
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Tack så mycket! :)

Som sakt har han inte kommit långt i utbilndningen, och jo, det är en bra form i nuläget, du skulle sett hur han gick när vi fick honom. Jag håller med om att han går lite högt med huvudet, men här tar han iaf stöd på betttet, vilket har tagit ett helt år innan han ens acepterat att ha ett bett i munnen (tidigare ägare red endast på pessoa), vilket gör att han forftarande har svårt att söka stöd i bettet.

Han jobbar på bra bak och med ryggen, går möjligtvis lite väl högt med huvudet på just denna bild. Han går inte på bogarna, då skulle jag verkligen inte säga att det var en bra form.

Men tack endå.:)

här är en annan bild, kanske man ser bättre på den:


I mitt tycke går han för avknäckt med nacken på den bilden vi talade om först, så jag skulle släppt fram honom, i mitt tycke går han alltså för långt in med näsan.
Och jo, på den bilden är han på bogarna :)

På andra bilden ser det mkt trevligare ut, men ryttaren har fortarande balansen i bröstkorgen så hästen hamnar för mkt på frambenen.

På andra bilden är hästen mer framsläppt, ser trevligare ut! :bow:
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Skriver mest för att komma ihåg tråden:D den va väldigt stänande.
Kan nog lägga in någon bild:

17847456.jpg

Detta är något man ser ofta (hästen står som denna med krökt nacke) och alla säger åååh vad fin form han har. Tror de flesta här kan se att detta endast är en krökt nacke och bakbenen är långt borta. (så en bild på vad Fel form är, lite dålig vinkel men jag tycker fortfarande det är tydligt). Det är jag och min foderhäst för några år sedan och redan där var jag medveten om att det endast va en rökt nacke.

18263809.jpg

En dålig överlinje. viserligen står han lite konstigt och underlaget är ojämt så det ser lite värre ut en vad det är. Men det är fortfarande en tydligt dålig överlinje. Kantig bak, ingen ryggmusklatur och giraff hals.

Typ det enda jag har att komma med^^;
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Hur menar du när du skriver obalans i bröstkorgen? *intressant* Att man är framåtlutad och behöver komma bak mer med överlivet?

Förklara gärna! :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

okej vad bra :)
tyckte själv att sadeln borde ligga bra eftersom han inte längre har ont i ryggen och har fått fina filéer :)

jag kommer hem imorgon, ska be mamma fota någon dag :)
 
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

I mitt tycke går han för avknäckt med nacken på den bilden vi talade om först, så jag skulle släppt fram honom, i mitt tycke går han alltså för långt in med näsan.
Och jo, på den bilden är han på bogarna :)

På andra bilden ser det mkt trevligare ut, men ryttaren har fortarande balansen i bröstkorgen så hästen hamnar för mkt på frambenen.

På andra bilden är hästen mer framsläppt, ser trevligare ut! :bow:

Som jag redan sakt så har han väldigt svårt med huvudets plasering, och har inte alls kommit långt i utbildningen, jag är glad över att han äntligen vågar ta stöd i handen i mellan åt, vilket har tagit över ett år att få fram. Jag har aldrig sakt att formen är perfekt, det är den absolut inte, men han har gjort vääääldigt mycket framsteg den tiden vi haft honom. :) :bow:

För ett år sen blev han helt hysterisk av att iöverhuvudtaget ha ett bett i munnen.
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

vad kan ni säga om denhär bilden?
(ursäkta för att den är överkluddad men jag har inte kvar originalet)
21857506.jpg


kan ni säga någonting och hans exteriör här med?
jag vet att bilderna inte är de bästa ;)
21819524.jpg

21703190.jpg


21956847.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Sadellägen, form, exteriör och sits!

Bilden nedan är på mig och min medryttarhäst. Han är fyra år och inte jättemycket riden. På bilden håller vi på och joggar fram i början av ett ridpass.

Mina kommentarer (ser även fram emot era!):

Hästen: är fortfarande oblanserad och ej tillräckligt lösgjord. Han söker dock kontakt med bettet och låter halsen falla. Man hade önskat att han rörde sig mer genom ryggen och kom upp mer med manken. Samt att han spårade bättre.

Ryttaren: Borde komma tillbaka med knä och axlar och ta plats längre fram i sadeln (rider lätt). Handen är nedtryckt/ej tillräckligt buren och det finns spänningar i axlar/nacke/överarmar. Blicken borde vara riktad framåt.

DSC00538.jpg


Så tycker jag i alla fall. ;)
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till ett somrigt Visby! Till staden har precis en resande tivoli anlänt och alla med barnasinnet kvar är väldigt glada. Pippi...
48 49 50
Svar
986
· Visningar
21 949
Senast: Klara
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 699
Senast: IngelaH
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 906
Senast: Cattis_E
·
Samhälle Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte...
16 17 18
Svar
345
· Visningar
22 425
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp