Bukefalos 28 år!

Sadeltyp som första val.

Skogstrollet

Trådstartare
Nu har jag funderat på sadlar så länge att jag drömmer om sk*ten... :crazy:

Letar efter en första sadel till mitt varmblod. Eftersom han är jättetunn och omusklad över ryggen nu (f.d. travare) känns det dumt att investera nån jättesumma på en kanonsadel.

Jag har ända från början varit inne på en bomlös sadel. Kruxet är att det går lite "vilt till" på ridturerna så här i början och det skulle vara tryggt med en westernsadel som jag kan hålla mig kvar i. Dessutom är hästen, som är ovan vid ridning, väldigt känslig för vikter och balans och jag själv är ingen mästerryttare direkt- det talar ju emot bomlös.
En "vanlig" bomsadel behöver med största sannolikhet bytas ut inom ett halvår och jag har hittills inte hittat nån begagnad för hyfsat pris som passar "tunnisen".

Jag har hittat en bomlös sadel nu till ett bra pris. En sån passar ju "alltid" och hästen kan växa i den. En långtidsinvestering som håller. Eller ska jag fortsätta leta billig westernsadel så här till starten... Eller... Eller... :confused: :crazy:

Tänk om jag varit rik, då hade jag haft ett 20-tal sadlar i min egen guldbeklädda lilla sadelkammare på 250 kvm... :angel:
 
Jag rider i en dressyr sadel av märket Jaguar. Den e kanon o passar nästan alla hästar. Tyvärr e den väldigt dyr o det tog tid innan jag kunde köpa den. Men jag kan verkligen rekomendera den sadeln om du e ute efter en formbar,hållbar o otroligt bra sadel.

Jenny :p
 
Formbar?
Lite längre fram kanske, men en bomsadel som passar honom idag kommer mycket tveksamt att fungera om ett halvår. Men nån dag ska jag ha en riktigt bra dressyrsadel så ditt råd är lagt på minnet.

Jag behöver något som fungerar till vardags den första tiden nu...
 
Okej, för mig e "formbar" en sadel som formas efter mig. Har ridit i sadler som efter års ridning fortfarande e stela för rumpan :) Okej, passar för tiden. Är bomlösa sadlar bra?
 
Stall vrå har börjat sälja en bomlös westernsadel av märket Barefoot som inte är så farligt dyr. Pad ingår dessutom. Kanske vore något för dig?
 

Liknande trådar

Utrustning Har haft hästen i ganska precis 4 år och haft problem med sadlar sen dess. Fick med en westernsadel som verkar ligga bra i alla lägen...
Svar
2
· Visningar
902
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 213
Senast: Karminnie
·
Western Ärvde en begagnad westernsadel till min häst,eftersom han har sadeltvång så visste jag inte om det skulle funka öht,men han var väldigt...
2
Svar
29
· Visningar
6 401
Western Hejsan! Har nu fastnat i denna sadeldjungel! Har köpt en omusklad Paint och behöver nu en sadel. Jag kan villigt säga att jag är inte...
Svar
16
· Visningar
2 225
Senast: 4BarsRR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp